Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zardiac
Har fastnat på en uppgift I boken "Mattematik från A-E Kurs C"
För er som har boken så är det uppgift 6114. Tydligen så förstår jag inte hur man räknar på ränta och lån osv..
Upgiften lyder
"Enligt ett köpavtal är Maria skyldig att betala 12 000kr om 4 år. Hon vill istället betala denna skuld omedelbart. Hur mycket ska hon i så fall betala? Räntesatsen är 13%"

Jag vill göra det så enkelt som 12 000 * 1.13=13560
Men det stämmer inte enligt facit blir det 7360kr.
Tacksam för svar, antar att om jag lär mig hur man tänker så kommer jag nog kunna klura att resten av uppgifter gällande ekonomi.. förhoppningsvis

Som drutt säger, 12000 är det hon är skyldig om 4 år om hennes nuvarande skuld ökar med 13% om året. Vad du är ute efter är hennes nuvarande skuld. Används drutts ekvation så ser du hur det är tänkt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

En rät linje går igenom punkten (2,3) och bildar tillsammans med de positiva koordinataxlarna en triangel. Beräkna den minsta arean denna triangel kan ha.

Hur gör man? Från Ma E om någon undrar.

Permalänk
Medlem

Teckna linjen som går igenom punkten
y(x) = k x + m
y(2) = k 2 + m = 3
==>
y(x) = k x + 3 - 2 k

y(s) = k s + 3 - 2 k = 0
==>
s = -3/k + 2
A(k) = y(0)*y(s)/2

Finn minimum av A(k) ( k < 0 )

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt att angripa samma problem är att välja en fixerad punkt och dra linjen mellan denna och (2,3) för att sedan räkna ut arean. Försök sedan finna den punkt som tillsammans med (2,3) minimerar arean.

Det behövs alltså två punkter för att bestämma linjen, låt oss använda (2,3) och (0,y0) (på y-axeln)
Då behöver vi enbart finna skärningspunkten mellan denna linje och x-axeln kalla den (x0,0) och arean kan sedan tecknas som y0*x0 / 2

Självklart är att y0 > 3 (varför?)

Linjen kan vi beskriva som l1 : t -> [2,3] +t*[2, 3-y0] och det är enkelt att se att för t=-3/(3-y0) så har vi vårat x0. dvs. x0 = 2*(1-3/(3-y0))

och area-funktionen blir således: A(y0) = y0 - 3y0/(3-y0)
A'(y0) = 0 ger att y0 = 6 och A(6) = 12.

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en sista inlämningsuppgift i Matte D som jag behöver hjälp med. Inge komplicerat. Men jag har en del av en vattenkanal som jag ska ta reda på hur mycket vatten det finns i. Det är ingen helt rak kanal. Man får veta att vid en maxpunkt så är det 5m mellan sidorna av kanalen. Från börjar av delen av kanalen till slutet(helt rakt, följer alltså inte strömmen) är det 100m. Kanalen är 1m djup.

Det jag ska göra är helt enkelt ta reda på arean mellan två kurvor. Kurvorna/kanalen ser ut som två sin/cos-kurvor helt enkelt. Men hur tar jag reda på det? Gör det någon skillnad om det är cos eller sin? Allt jag har fått är de tre mätvärden.

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna rita en bild? Eller scanna/fota själva uppgiften och lägga upp så man får se ... det är ganska lätt att missförstå

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mounte
Skulle du kunna rita en bild? Eller scanna/fota själva uppgiften och lägga upp så man får se ... det är ganska lätt att missförstå

Här kommer en bild. Gammal kameramobil, får ursäkta

http://bildr.no/view/150964

Det är alltså en vattenkanal sedd uppifrån. Den är också 1m djup. man ska beräkna mängden vatten i den delen som visas.

Permalänk
Medlem

Bestäm ekvationen för en tangent där kurvan är y = 3x - 2x^2 och k = 1.
Förklara, tack.

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag antar vill de ha en tangent där lutningen är 1. Hitta den punkten på kurvan där lutningen är 1 och bestäm tangenten där helt enkelt.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nirth
Bestäm ekvationen för en tangent där kurvan är y = 3x - 2x^2 och k = 1.
Förklara, tack.

k = 1 => derivatan av y skall vara 1 där tangenten tangerar kurvan. Derivera och finn denna punkt. Undersök sedan vad y har för värde där och anpassa tangentens ekvation.

Permalänk
Medlem

låt säga att du vet vilken funktion f(x) det är som beskriver en av kanalsidorna ...
vidare så antar vi att du på något sätt kan räkna ut hur lång denna kurva är ...
då borde du kunna på ett relativt enkelt sätt kunna räkna ut vattenvolymen, eller hur ... längd * bredd * höjd = 5*längd

så problemet är att finna längden på kurvan. Om man delar in kurvan i MÅNGA små räta linjer och summerar deras längder så får man en approximation till kurvlängden, om man på detta sätt låter antalet delar man delar upp kurvan i gå mot oändligt många så är man klar ...
Detta kan man beskriva med en integral:

kurvlängd till kurvan f(x) på intervallet a <= x <=b ges av
Int[ (1 + f'(x)^2)^(1/2) , x=a..b]

för dig återstår att finna funktionen f(x) som beskriver kurvan ... du är troligtvis på väg i rätt riktning med en trigonometrisk funktion. Jag skulle föreslå sinus då sin(0) = 0
men vilken period har den? Du får lösa resten själv ...

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Hedersmedlem

Visste jag vilken funktion det var på kurvorna så kunde jag helt enkelt beräkna arean mellan dem med hjälp av intergraler. Men det är ju det som jag måste ta reda på. Jag tyckte de liknade en sin eller cos kurva. Det är en G uppgift så det ska inte vara allt för avancerat att lösa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nirth
Bestäm ekvationen för en tangent där kurvan är y = 3x - 2x^2 och k = 1.
Förklara, tack.

Derivatan av kurvan är lika med k värdet på tangenten

y = 3x - 2x^2

Delar upp den i två så blir det inte så kladdigt.

3x
=
3x^1

Derivatan av det är då:

1*3x^(1-1)
=
3x^0
=
3 (Allt uppöjt med 0 blir 1)

-2x^2

derivatan blir:

2*-2x^(2-1)
=
-4x^1
=
-4x

k är alltså lika med 3-4x

1=3-4x

1+4x=3

4x=0.5

x=0.5

Då räknar vi ut y värdet.

y=3*0.5-2*0.5^2=1

Formeln för en tangent är som du nog vet y=kx+m, vi kan då få ut m genom att lägga in de övriga siffrorna i formeln.

1=1*0.5+m

m=1-0.5=0.5

Formeln för tangenten är alltså:

y=1x-0.5

y=x-0.5

EDIT: Rättat min förklaring, hade gjort läskigt många fel här och var.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Allt jag behöver veta är vad "kanalsidorna" har för funktion. Då kan jag ju enkelt räkna ut resten. Eftersom det är en G-uppgift känns det som man ska anta att det är sinus eller cosinus kurva helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Men ta reda på vad det är för sinusfunktion som "passar" bäst då ...
Vad tänker du själv om uppgiften? Vad har du gjort? Vad har du prövat? Vad har gått snett?

Hur ser kurvan cos(x) ut? hur ser cos(3x*pi/100) ut ?

finns det andra funktioner man kan tänkas approximera kanalens form med? man kan kanske dela upp den i olika sträckor och använda polynom...

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Hedersmedlem

Som det latarsle jag är så har jag inte gjort några riktiga beräkningar. Det är en inlämningsuppgift så jag kan ju inte ta reda på något svar för att veta om jag räknat rätt. Man ska förklara vad man gör och vad man skriver är väl viktigare än beräkningarna tror jag.

jag tror det helt enkelt är Sin(x) och Sin(x)+5 som är kurvorna och sen tar man och kör integralberäkning för att veta arean mellan de två kurvorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Som det latarsle jag är så har jag inte gjort några riktiga beräkningar. Det är en inlämningsuppgift så jag kan ju inte ta reda på något svar för att veta om jag räknat rätt. Man ska förklara vad man gör och vad man skriver är väl viktigare än beräkningarna tror jag.

jag tror det helt enkelt är Sin(x) och Sin(x)+5 som är kurvorna och sen tar man och kör integralberäkning för att veta arean mellan de två kurvorna.

Låter vettigt. Kör på det!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
jag tror det helt enkelt är Sin(x) och Sin(x)+5 som är kurvorna och sen tar man och kör integralberäkning för att veta arean mellan de två kurvorna.

Förmodligen är detta vad du menar, men som det tidigare har antytts kan det vara en god idé att göra några enklare mätningar i figuren och med hjälp av dessa anpassa sinusfunktionerna. Det vill säga, bestäm konstanterna A och B i

y(x)=A*sin(B*x)

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig med det här problemet?

Lisas nyttofunktion ges av, U(x,y)= 2ln x + ln y. Om vi vet att Lisa i nyttomax konsumerar x=2 och y=0,25 och att priset på vara x är 16, hur mycket kostar vara y? Svara i heltal utan enhet.

Permalänk
Medlem

har du ingen mer data?

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tocky
Någon som kan hjälpa mig med det här problemet?

Lisas nyttofunktion ges av, U(x,y)= 2ln x + ln y. Om vi vet att Lisa i nyttomax konsumerar x=2 och y=0,25 och att priset på vara x är 16, hur mycket kostar vara y? Svara i heltal utan enhet.

Om man nyttomaximerar så används varje krona maximalt om jag förstått saken rätt? I så fall är det ju:

2:-/(16:-/st) (x delen) = 0.25/(y:-/st)
y:-/st = 2

Alltså kostar vara y 2:-/st.

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem

Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Pelle och Lisa ska fika.

Han köper två burkar läsk och tre wienerbröd och får betala 65 kr.

Hon köper tre burkar läsk och två wienerbröd och får betala 60 kr.

1) Skriv ett matematiskt samband över hur Pelle handlar.

2) Skriv ett matematiskt samband över hur Lisa handlar.

3) Vad kostar ett wienerbröd och en burk läsk tillsamans?

4) Vad kostar de var och en för sig?

Hjälp uppskattas..

Fattar inte ett piss, våran lärare är inte så duktig på att undervisa, Stockholmssyndromet.

Stefan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Pelle och Lisa ska fika.

Han köper två burkar läsk och tre wienerbröd och får betala 65 kr.

Hon köper tre burkar läsk och två wienerbröd och får betala 60 kr.

1) Skriv ett matematiskt samband över hur Pelle handlar.

2) Skriv ett matematiskt samband över hur Lisa handlar.

3) Vad kostar ett wienerbröd och en burk läsk tillsamans?

4) Vad kostar de var och en för sig?

Hjälp uppskattas..

Fattar inte ett piss, våran lärare är inte så duktig på att undervisa, Stockholmssyndromet.

Stefan

Ekvationssystem alltså.

Antag att en burk läsk kostar x kronor och ett wienerbröd kostar y kronor.

1)
Pelles köp kan alltså beskrivas som: 2x + 3y = 65

2)
3x + 2y = 60

3)
För att lösa detta kan man till exempel addera Pelles och Lisas inköp:
2x + 3y = 65
3x + 2y = 60
-----------------
5x + 5y = 125

Om man nu delar med 5 får man "x + y = 25".

4)
Här kan man till exempel använda det man erhöll i 3). Subtrahera "x + y = 25" två gånger från ekvationen i 1).

2x + 3y = 65
-x -y = -25
-x -y = -25
--------------
y = 15

enligt x + y = 25 är alltså x = 10.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX

...
Fattar inte ett piss, våran lärare är inte så duktig på att undervisa, Stockholmssyndromet.

Stefan

Stockholmssyndromet?

Permalänk

Jag har en uppgift jag pillar med nu.

Man ska räkna ut arean på rektangeln i triangeln, rektangelns längd är dubbelt så lång som dess bred.
Jag har fått ut alla vinklar, men har fastnat. Tror det ska göras något med topptriangelsatsen (parallelltransversal eller något sådant fint har jag för mig).

Här är en fin bild.

Det som ser ut som räta vinklar är också räta vinklar, glömde rita dit det.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

y = 8.4(1-x/6.3)
x = 2y
==>
y=8.4(1-2y/6.3)
y=8.4/(1+2*8.4/6.3)=2.3
A = y*x = 2y^2 = 10.5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
y = 8.4(1-x/6.3)
x = 2y
==>
y=8.4(1-2y/6.3)
y=8.4/(1+2*8.4/6.3)=2.3
A = y*x = 2y^2 = 10.5

Stämmer bra, tackar tackar.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Något Fysik geni här ?

Någon som kan lösa följande uppgift:

*En homogen stång med massan 12.0 kg och längden 2.50 m lutar mot en vertikal vägg. Stången är i sin övre ände försedd med ett rullstöd. Statiska friktionskoefficienten mellan golv och stångens nedre ände är 0.300. Stången befinner sig i det läget att den är på gränsen till att

a) Normalkraften från väggen på stången.
b) Beräkna den vinkel mellan stång och vägg för vilken stången nu börjar att glida.

Tack på förhand !

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Något Fysik geni här ?

Någon som kan lösa följande uppgift:

*En homogen stång med massan 12.0 kg och längden 2.50 m lutar mot en vertikal vägg. Stången är i sin övre ände försedd med ett rullstöd. Statiska friktionskoefficienten mellan golv och stångens nedre ände är 0.300. Stången befinner sig i det läget att den är på gränsen till att

a) Normalkraften från väggen på stången.
b) Beräkna den vinkel mellan stång och vägg för vilken stången nu börjar att glida.

Tack på förhand !

Till att vadå? Om vi antar att den är på eller under gränsen att börja glida så är normalkraften från väggen på stången densamma som från friktionskraften på stången. Vi har kraftjämvikt i horisontell ledd eftersom stången inte rör sig. Om den är precis på gränsen till att börja glida är friktionskraften maximalt uvecklad. Alltså är den 0.3*12 N.

Sen är det bara att ställa upp en momentjämvikt runt punkten där stången tar i marken och räkna ut vinklarna för att gravitationskraften på stången och normalkraften från väggen ska ge samma (men motverkande) moment.

Edit: Sen finns det en fysiktråd precis som den här fast för fysik till nästa gång.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?