Hävda konsumentköplagen för 2 års garanti på mobiler?

Permalänk
Medlem

Hävda konsumentköplagen för 2 års garanti på mobiler?

Japp, så har mobilen gått sönder. Om skadan går under garatin har jag inte riktigt klart för mig, än. Nu fick jag höra att man alltid har 2 års garanti på mobiltelefoner enligt konsumentköplagen. Är det någon som har koll på om jag kan hävda lagen för att få rätt mot återförsäljaren?

Jag hittade detta i lagen:

Reklamation

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall
som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället
lämnas till näringsidkaren.

Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning
avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos
honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit
emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte
annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
Lag (2005:62).

Permalänk
Medlem

Re: Hävda konsumentköplagen för 2 års garanti på mobiler?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av harriet
Japp, så har mobilen gått sönder. Om skadan går under garatin har jag inte riktigt klart för mig, än. Nu fick jag höra att man alltid har 2 års garanti på mobiltelefoner enligt konsumentköplagen. Är det någon som har koll på om jag kan hävda lagen för att få rätt mot återförsäljaren?

Jag hittade detta i lagen:

Reklamation

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall
som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället
lämnas till näringsidkaren.

Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning
avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos
honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit
emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte
annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
Lag (2005:62).

Reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen är INTE det samma som garanti. Garanti är något man ofta får på en vara var försäljaren/fabrikanten låvar något utöver vad konsumentköplagen ger dig rätt till, men det är inte något som måste ges. Reklamationsrätt är något du har via konsumentköplagen och vid ett fel inom 6 månader från köpet är det då försäljaren som ska bevisa att du skadat varan för att kunna slippa åtgärda felet och de resterande 2.5år är det du som ska bevisa att varan varit felaktig redan vid inköpstillfället för att kunna tvinga försäljaren att åtgärda felet.

Det är lätt att blanda ihop en massa. Försäljaren har ofta en garanti, fabrikanten i sin tur kan ha en garanti och sist men inte minst är det ju konsumentköplagen som ger dig ganska bra rättigheter också men var du alltså har bevisbördan efter 6månader från köper.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Fick 2 års garanti på min Nokia N93 så kolla kvittot vad som står där? Annars gör du en reklamation och om du Googlar lite kanske du hittar fler som har haft problem med just din modell så då är det troliga att det är ett ursprungligt fel som säljaren får åtgärda.

Permalänk
Medlem

oh f0ck me, blandade ihop det. :\

Iaf så har garantin gått ut och jag ringde ner och kollade med en butik som ingår i kedjan (teknikkedjan) om de kunde ta in den för service - men de sa nej. Kostade för mycket om garantin hade gått ut sa dom. Kul.

Nån som har koll på om man lämna in den på något servicecenter?

Finns Göteborg, om det hjälper.. :\

Permalänk
Hedersmedlem

Får man fråga vad det är för fel på mobilen?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear
Får man fråga vad det är för fel på mobilen?

Det brusar väldigt mycket när någon ringer mig. Jag hör det dock inte, utan det är endast den andra parten som hör det.

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några bekymmer att ta detta via reklamationen, men som sagt bevisbördan kommer enligt lag att ligga på dig att detta fel är ett ursprungsfel.
Dock ska ju butiken skicka in telefonen, först därefter kommer ju serviceverkstaden att fälla ett utlåtande.
Om det nu är så att butiken inte känner till dessa regler så skriv ut dessa och ta med dem.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

LG, Nokia, Samsung, Sony Ericsson lämnar 2år garanti på sina telefoner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
LG, Nokia, Samsung, Sony Ericsson lämnar 2år garanti på sina telefoner.

Stämmer det, så skickar ju butiken in varan på reklamation, så ska det inte vara några bekymmer. Butiken i sig lämnar ju egentligen den garanti de vill, men däremot så skyddas konsumenten av sin rätt till reklamation.
Och där är butiken skyldig att agera, och skicka in varan för service.

Visa signatur

Macbook Pro