Permalänk
Medlem

IDE HDD och DVD-läsar fel

Hej!, min kompis köpte min gamla dator, den har haft problem förut med att den inte läste skivor, (15 minuter innan den hittat, ut och in med skivan)
undrar om någon kan veta vart felet ligger? jag kan inte ta reda på MOBO namn samt sånt nu eftersom jag är på landet och han på lidingö, han kan inget om datorer när det gäller datordelar, DVD-läsaren är helt ny, han fick en ny på köpet, när vi installerade den så försvann HDD:n på 300gb (WD) från Dator listan på HDD:s, samt att läsaren inte funkar, vi testade sätta tbx den gamla, den funkar inte heller, allt funkade i 1 år, sen fu**a den sig, eller, den började läsa skivorna långsammare ( tog längre tid att hitta skivan, stoppa ut den och in den hela tiden), tror det har något med MOBO / BIOS settings att göra, men enligt BIOS så ska den hitta IDE saker, läsaren ska ligga på master och HDD:n på slave, men den hittar dem inte, bara 160 GB system disken på S-ATA kabel, om någon hittar en lösning / ett fel som det kan vara skulle det vara skti schysst!

Mvh Oskar

Visa signatur

Alu Macbook 13" (2009) : 2.4 GHz C2D : 4Gb DDR3 : 250 Gb HDD

Imac 27" (2010) : Core i7 2.93 GHz : 4 GB DDR3 : 2TB HDD