Permalänk

Köpa Fixie(cykel)

Hej! Nu är det så att under sommaren får jag mindre motion då det är färre träningar och är inte lika taggad på att träna ensam.

Var i stockholm kan jag införskaffa en fixie med aluminiumram?
Jag har aldrig kört fixie förut, så bromsar skulle nog vara ett bra val för mig. Är det jättelame att åka fixie med hydrauliska bromsar?

Antar att jag kanske köper en fixie utan bromsar först och försöker lära mig. Går det inte så får jag väl fixa bromsar.

Tack på förhand.

Permalänk

Fixie är inget man köper. Det bygger man.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Antingen kollar du på happymtb och letar efter begagnade fixies. Eller så köper du en gammal landsvägsracer och bygger om. Eller så köper du en sån här:

http://www.pedalogerna.com/product_info.php?cPath=8_90_92&pro...

Och tar bort bromsarna om du vill köra utan dom.

Att hitta en fixie med aluminiumram tror jag kan bli lite svårt. Men det går säkert.

Permalänk
Hedersmedlem

Fixie är rätt korkat om jag får säga mitt.

Svenska cykelbud som ser upp till NY buden och tycker det är ballt.
Anledningen varför Fixie användes från början var just att det var billigt att bygga dem. Tänk på att den "urban" budkulturen är jhu lite speciell vad jag hört så är knark just där de lägger pengar på...

Själv så hade man valt bromsar ist

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Kör med bromsar i början förihelskotta!

Efter ett par hundra mil så kan du fundera på att plocka av dem skulle jag säga. Att försaka jättemycket säkerhet mot att få pyttelite extra trendighet är helt förkastligt enligt mig.

Innan du köper så skulle jag rekommendera en googling på fixed gear och finger accident eller liknande. Finns en del avkapade fingrar...

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Fixie är rätt korkat om jag får säga mitt.

Svenska cykelbud som ser upp till NY buden och tycker det är ballt.

Va? Så om vissa NY cykelbud kör det kan inte svenskar köra det? Dummaste anledningen jag hört. Fixie är ju som cyklar gjordes från början. Vet många som inte är cykelbud som kör fixie för att det är kul.

Citat:

Anledningen varför Fixie användes från början var just att det var billigt att bygga dem. Tänk på att den "urban" budkulturen är jhu lite speciell vad jag hört så är knark just där de lägger pengar på...

? Du kan ju bygga en billig fixie. De är ofta billigare än en ny cykel. Men det är ju framför allt en helt annorlunda cykelupplevelse.

Förstår inte ens varför du postar i en sån här tråd om allt du vill göra är snacka skit om fixies.

Permalänk

Det är nog ganska trafikfarligt om man inte är hardcore, dvs suttit på en fixie ett x antal år.

Kommer det en krissituation och du börjar leta efter bromsen så slutar det nog rätt illa.

Men vist är det ballt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Det är nog ganska trafikfarligt om man inte är hardcore, dvs suttit på en fixie ett x antal år.

Kommer det en krissituation och du börjar leta efter bromsen så slutar det nog rätt illa.

Men vist är det ballt!

Börjar leta efter bromsen? Det tror jag knappast är ett problem. Problemet är nog snarare att det är svårt att bromsa cykeln med bara bakhjulet, det går såklart bättre att bromsa ner med både bak och framhjul. Undanmanöver är nog mer rätt alternativ i en krissituation.

Permalänk
Medlem

Ser inte tjusningen med att åka utan frihjul.. men men..

Fixie anno 1891.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Va? Så om vissa NY cykelbud kör det kan inte svenskar köra det? Dummaste anledningen jag hört. Fixie är ju som cyklar gjordes från början. Vet många som inte är cykelbud som kör fixie för att det är kul.

? Du kan ju bygga en billig fixie. De är ofta billigare än en ny cykel. Men det är ju framför allt en helt annorlunda cykelupplevelse.

Förstår inte ens varför du postar i en sån här tråd om allt du vill göra är snacka skit om fixies.

Fixie kommer från Velodrom och inget annat.

Postar det då jag jobbade med just cyklar i 8år.
(det heter skid inte bromsa:) )

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Det är knappast speciellt bra att man som nybörjare cyklar på en fixie. Du kommer få problem med knäna pågrund av belastningen.
Köp en beg racer med växlar om du vill träna seriöst.

Permalänk
Medlem

Varför är folk så insnöade på aluminiumramar? Skulle det vara lättare på något sätt?
Kom över en gammal Somec landsvägsracer, handbyggd utav Bröderna Fåglum. Osäker på om den är limmad eller löd men stål är det helt säkert. Den cykeln väger in på 9kg.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk

Spelar ingen roll vilket matrial cykeln är av egentligen, så länge den är lätt.

Jag tror att jag löser detta genom att gå till den lokale cykelhandlaren och ber honom plocka ihop en cykel som passar min längd och ber honom göra den till en fixie med bromsar.

Har en snabb fråga, är hydrauliska bromsar värda pengarna eller är de bara till för att skryta med?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Spelar ingen roll vilket matrial cykeln är av egentligen, så länge den är lätt.

Jag tror att jag löser detta genom att gå till den lokale cykelhandlaren och ber honom plocka ihop en cykel som passar min längd och ber honom göra den till en fixie med bromsar.

Har en snabb fråga, är hydrauliska bromsar värda pengarna eller är de bara till för att skryta med?

Beror på vad du ska använda cykeln till. Ska du ha en cykel för att finåka på sommaren så är skivbromsar bortkastade pengar. Ska du å andra sidan pendla till jobbet i ur och skur (samt kanske även på vintern) eller åka i skogen så är det gött med skivor.

Det finns annars färdiga fixies att köpa nya, blir nog billigare än att cykelhandlaren ska bygga åt dig. Exempel på detta är Specialized Langster, Kona Paddywagon och Fuji Track (dock utan bromsar - går att montera på i efterhand). Det finns fler - googla.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Fixie kommer från Velodrom och inget annat.

Ehh va? Fixed gear används vid velodromcykling ja. Men innan frihjulet uppfanns så var det fixed gear på alla cyklar. Det vill säga fixie var hur cyklarna var från början (iaf hur de kedjedrivna cyklarna var från början, de utan kedja var ju iofs också utan frihjul och var således fixed också).

Citat:

Postar det då jag jobbade med just cyklar i 8år.
(det heter skid inte bromsa:) )

Synd att du inte lärde dig så mkt. Det heter bromsa på fixie också. Skid är när du låser upp bakhjulet, du fördelar din vikt framåt och sladdar. Det är alltså helt annorlunda från att bromsa, två helt olika begrepp. Nedan är en liten film så du förstår vad skid är:

http://youtube.com/watch?v=kRP3-wYS1sk

Angående hydrauliska skivbromsar, ska du serva dom själv så skulle jag inte köpa sådana till annat än en DH/Freeride/AM/XC-hoj. För mycket jobb. Det är inte värt besväret. Då kan du lika gärna köra med mekaniska skivbromsar. Mycket lättare.

Permalänk

Jag har tänkt såhär, att min lokale cykelfixare får plocka ihop en single speed åt mig, så byter jag in min halvnya mountainbike och får.
Hur ska jag förklara vad jag vill ha? Det enda jag vet är att jag vill ha en racer ram och att det inte ska vara några växlar, men jag vet inte hur jag ska förklara det för honom. hjälp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Jag har tänkt såhär, att min lokale cykelfixare får plocka ihop en single speed åt mig, så byter jag in min halvnya mountainbike och får.
Hur ska jag förklara vad jag vill ha? Det enda jag vet är att jag vill ha en racer ram och att det inte ska vara några växlar, men jag vet inte hur jag ska förklara det för honom. hjälp?

Hmm vill du inte ha fixie nu, utan en vanlig single speed med frihjul?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ehh va? Fixed gear används vid velodromcykling ja. Men innan frihjulet uppfanns så var det fixed gear på alla cyklar. Det vill säga fixie var hur cyklarna var från början (iaf hur de kedjedrivna cyklarna var från början, de utan kedja var ju iofs också utan frihjul och var således fixed också).

Synd att du inte lärde dig så mkt. Det heter bromsa på fixie också. Skid är när du låser upp bakhjulet, du fördelar din vikt framåt och sladdar. Det är alltså helt annorlunda från att bromsa, två helt olika begrepp. Nedan är en liten film så du förstår vad skid är:

http://youtube.com/watch?v=kRP3-wYS1sk

Angående hydrauliska skivbromsar, ska du serva dom själv så skulle jag inte köpa sådana till annat än en DH/Freeride/AM/XC-hoj. För mycket jobb. Det är inte värt besväret. Då kan du lika gärna köra med mekaniska skivbromsar. Mycket lättare.

Nja. Fixie kommer ifrån velodrom. Dvs tänket ram/nav osv.

Skid är hur du bromsar på en fixie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fixed-gear_bicycle

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja. Fixie kommer ifrån velodrom. Dvs tänket ram/nav osv.

? Alla cyklar var fixie från början. Vadå nja? Haha. Det är väl bara att acceptera att innan frihjulet fanns så var alla cyklar så. Att det används i velodrom idag är ju som att säga att alla sporthojar idag på gatorna kommer från Moto GP.

Citat:

Skid är hur du bromsar på en fixie.

Läs vad jag skriver? Skid är ett sätt att sladda/bromsa med fixie. Men det är knappast det ända. Det andra sättet är bara att börja trampa långsammare. Snälla... Läs på dig istället. Du kan ju börja med länken du posta.

Ett litet citat från länken du posta:

Citat:

Because it is possible to slow down or stop a fixed-gear bike by resisting the turning pedals, some riders think brakes are not strictly necessary. However, since the rider can apply braking force only to the rear wheel, the maximal deceleration is significantly lower than on a bike equipped with both a front and rear brake.[24] As a vehicle brakes, weight is transferred towards the front wheel and away from the rear wheel, decreasing the amount of grip the rear wheel has. Shifting the rider's weight aft will increase rear wheel braking efficiency, but normally the front wheel might provide 70% or more of the braking power when braking hard (see Weight transfer).

A rider can also lock the rear wheel and skid to slow down or completely stop on a fixed-gear bicycle, a manoeuvre sometimes known as a skid stop. It is initiated by unweighting the rear wheel while in motion (and usually lifting it off the ground slightly) by shifting the rider's weight forward and pulling up on the pedals using clipless pedals or toe clips. The rider then stops turning the pedals, thus stopping the drivetrain and rear wheel, while applying his or her body weight in opposition to the normal rotation of the pedals. When the rear tire again contacts the ground the rear wheel will skid, which acts to slow the bike. The skid can be held until the bicycle stops or until the rider desires to continue pedalling again at a slower speed. The technique requires a little practice and using it while cornering is generally considered dangerous.[25][26] As with the technique of resisting the pedals, the maximal deceleration of this method of slowing is also significantly lower than using a front brake. A wet surface further reduces the effectiveness of this method, almost to the point of not reducing speed at all.

Läs det där så fattar du skillnaden mellan vad bromsa och skidding är.