Permalänk
Medlem

Kopiering av nyckel

Är det någon som vet om vem som helst kan kopiera en nyckel, eller om det krävs bevis på att nyckeln tillhör personen i fråga?

Det är nämligen så att jag hade besök igår, och jag var tvungen att dra till jobbet så jag bad henne lägga nyckeln i min brevlåda när hon gick. När jag kom hem så var den inte där, så jag ringde och frågade henne om hon verkligen lagt den.. det hade hon.

När jag sen gick ner och tittade efter igen så låg den där. Detta har fått mig att bli orolig att någon har tagit den, gjort en kopia och sen lagt tillbaks, och planerar att göra "inbrott" nån gång när jag inte är hemma

Permalänk
Medlem

Jag jobbade hos en låssmed för drygt ett år sedan. Försöker komma ihåg vad vi hade för rutiner när det gällde sånt. Ett som är säkert är dock att alla nycklar får löpnummer, och när en ny nyckel tillverkas så har jag för mig att hyresvärden måste åtminstone få veta detta. Ring och hör med honom om han vet något om det hela. Om det är så att "tjuven" var så dum att han la den nya kopian i din brevlåda så kan du ju kolla om löpnummret du har på din nyckel stämmer.

Permalänk

Det kan inte vara så att hon kom på sig själv med att ha glömt lägga i nyckeln när du ringde och skyndade sig att göra det? Det där med nyckelkopiering vet jag inte så mycket om mer än att jag följde med någon som kopierade sin hemnyckel för x antal år sedan. Har för mig vi bara gav smeden nyckeln och väntade typ 5 minuter. Men jag kan ju komma ihåg fel då det var länge sen och jag inte direkt brydde mig om proceduren.

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Medlem

Är inte världens svåraste sak att kopiera nycklar "olagligt" om man ger en hundring eller två till nån låssmed, så jag litar inte ett piss på att nycklarna är märkta etc för att försvåra kopiering/hjälpa hålla koll.

Permalänk
Medlem

Hm det låter ju inte bra detta! Jag menar, varför skulle någon först ta en nyckel ur någon annans brevlåda (jag vet, dumt som fan att lägga den där, men hade inget val) och sen lägga tillbaks den?!

Det är originalnyckeln som jag har, så inte en kopia.
Attans om man ska behöva byta lås, det kostar flera tusen kronor :/

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du inte bara missade den första gången du kollade då?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Loaded: Jag är också lite inne på det. Känns faktiskt som den troligaste förklaringen.

CSM101: Ja, givetvis går det att få en nyckel olagligt kopierad också, säger bara hur det fungerade där jag jobbade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Är du säker på att du inte bara missade den första gången du kollade då?

Jag börjar också fundera på det, men det är mer eller mindre omöjligt. Det är en liten metallbrevlåda och jag kollade säkert 10ggr Sen när den väl var där så låg den klart och tydligt mitt i

Argh vet inte vad jag ska ta mig till! Vad jag grubblar över är vad som verkligen hände...

Om någon nu tog den, så borde de ju kollat i lägenheten... och stuligt något... men allt verkar vara kvar och orört

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen
Jag börjar också fundera på det, men det är mer eller mindre omöjligt. Det är en liten metallbrevlåda och jag kollade säkert 10ggr Sen när den väl var där så låg den klart och tydligt mitt i

Argh vet inte vad jag ska ta mig till! Vad jag grubblar över är vad som verkligen hände...

Om någon nu tog den, så borde de ju kollat i lägenheten... och stuligt något... men allt verkar vara kvar och orört

Om jag var dig skulle jag ta det säkra före de osäkra, byt lås... inte kul när du står där och inser att din nya projektor, dator, diskmaskin och lite mindre livsnödvändiga saker är stulet.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Loaded: Jag är också lite inne på det. Känns faktiskt som den troligaste förklaringen.

CSM101: Ja, givetvis går det att få en nyckel olagligt kopierad också, säger bara hur det fungerade där jag jobbade.

Har inte skrivit något om hur det var där du jobade, utan hur det kan gå om man vill köra med skumraskaffärer samt vad jag själv upplevt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Om jag var dig skulle jag ta det säkra före de osäkra, byt lås... inte kul när du står där och inser att din nya projektor, dator, diskmaskin och lite mindre livsnödvändiga saker är stulet.

Mjo det lutar åt det. Ska ringa och höra imorgon med bostadsföreningen.
Får montera upp min webkamera att filma dörren också, kanske kan vara avskräckande om man kommer in och ser en kamera

Permalänk
Medlem
Citat:

Mjo det lutar åt det. Ska ringa och höra imorgon med bostadsföreningen.
Får montera upp min webkamera att filma dörren också, kanske kan vara avskräckande om man kommer in och ser en kamera

När du ändå är igång kan du sätta en skylt utanför dörren där det står "Lägenheten är kameraövervakad".

Permalänk

Har du ett extra säkerhetslås på dörren? Använd det med i så fall tills du rett ut allt. (Är väl mest i lägenheter man har det förvisso, vilket du inte verkar bo i när du talar om brevlåda)

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Keeper of the Bamse

Min hyresvärd hade inga som helst invändningar till hur många nycklar jag ville kopiera, underlås som överlås. Jag går ner till ahmed nere i centrum och ber om en kopia. Kopierat nycklar till en Saab 900, Volvo 760 och Toyota supra också. Inga problem. Nycklar till lägenheten har jag nog fyra uppsättningar av. Håll hårt i dem bara!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Har du ett extra säkerhetslås på dörren? Använd det med i så fall tills du rett ut allt. (Är väl mest i lägenheter man har det förvisso, vilket du inte verkar bo i när du talar om brevlåda)

Du vet att brevinkast även kan kallas brevlåda i folkmun?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Hm det låter ju inte bra detta! Jag menar, varför skulle någon först ta en nyckel ur någon annans brevlåda (jag vet, dumt som fan att lägga den där, men hade inget val) och sen lägga tillbaks den?!

Det måste ju vara bästa sättet. Om du inte hade upptäckt att den var borta den tiden som den var borta hade du ju inte vetat om något. Jag menar. Om de skulle tagit nyckeln och inte koperierat den och inte lagt tillbaks den så skulle du garanterat förstått att något hänt och ringt polisen och bytt lås.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Du vet att brevinkast även kan kallas brevlåda i folkmun?

Vart är världen på väg?

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload

Många lägenheter har inte brevinkast. De har en liten "postbox" i trapphuset, som av vissa säkert kan benämnas som en brevlåda.

Permalänk
Medlem

Hehe jo jag bor i lägenhet, med "brevlåda" menar jag i det här fallet en box i trapphuset (som jag för övrigt har hänglås på, så förövaren måste "fiskat" upp den).

Har pratat med min hyresvärd idag och det är tydligen "säkerhetsnycklar" som inte ska gå att kopiera av någon annan än hyresvärden. Men detta innebär ju tydligen inte att man är säker iallafall

Det skulle kosta 1500kr att byta lås, vilket jag nog kommer göra. Blir alldeles för nojjig av sånthär.

Permalänk
Medlem

om du känner tjejen, och litar på henne, så kan du ju höra med henne. Förklara att du är orolig, och att det inte gör något om hon hade glömt att lägga dit den, du vill ju bara försäkra dig om att ingen annan har haft tag i nyckeln.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Jag tycker också du ska kolla en gång till med tjejen om det inte var så att hon glömde lägga dit nyckeln från början

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

mm har funderat på det också.. det är dock så att vi har något på G
Och det vore surt om jag fick ett "jasså du litar inte på mig" o.s.v.. men ska fundera på hur jag kan lägga fram det smidigt

Permalänk

Jobbar som fastighetsskötare atm. Hos oss måste hyresvärden personligen ringa till låssmeden och tala om att det kommer en snubbe vid namn Bertil
och ska ha X antal nycklar av en nyckel med Nr: 123456, Annars gör de inte ett jota. Men visst, allt har sitt pris

och som resten har sagt, byt lås om du inte är 100%. Visst är 1500 inte roligt att slänga ut, men hålet i plånboken kan bli större.

Visa signatur

Core 2 Duo E6850 | 4GB Corsair XMS2-6400 | XFX nForce 680i LT SLI | Gainward 8800GT 512 *GS* | Aspire 520W | 22" LCD | 2TB HDD
Znote 6625WD

Permalänk
Medlem

Mysteriet är löst!
Tydligen är det en liiiten springa längst bak i brevlådan, där nyckeln såklart hade trillat ner till den lådan 2 snäpp under.
Träffade nämligen min granne i trapphuset idag, och han undrade om jag hade sett nyckeln.

Så jääääävla skönt det känns, tur att jag inte bytte lås
Tack för era svar allihopa!

Permalänk
Citat:

Mysteriet är löst!
Tydligen är det en liiiten springa längst bak i brevlådan, där nyckeln såklart hade trillat ner till den lådan 2 snäpp under.
Träffade nämligen min granne i trapphuset idag, och han undrade om jag hade sett nyckeln.

gött att det löste sig till slut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mysteriet är löst!

Pff, hon la den i fel låda

Visa signatur

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Pff, hon la den i fel låda

Ja hon hade ju varit hos grannen också, råkade lägga båda nycklarna i hans låda, simple as that

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Citat:

Mysteriet är löst!

Gött, då du sparade en hel del besvär/pengar.

Sedan är det bara lamers som går till en låssmed då man kan kopiera en nyckel själv, nyckelsämne (nyckeltyp, passform) finns att köpa till de flesta lås, har man det och kunskap kan man få upp de flesta säkerhetslås utan att ens behöva ha originalet.
Likaså gäller Disc lock (halvmånelås), de är inte alls så svåra att få upp om man har kunskap.
-Nä, jag tänker inte säga hur man gör, bara att folk har en övertro på dyrare lås.
Nu använder dock de flesta inbrottjuvar våld, eftersom det oftast är det snabbaste och framförallt enklaste sättet att lära sig. T.o.m. billiga skithänglås för 30kr, så skall de flesta tjuvar vara tvungen att bryta sönder dörren istället för att dyrka upp den på runt 5sek med enklaste redskapet, ca 2 sek med riktiga grejer.

Så lösningen är skaffa larm, det behöver inte vara det bästa larmet utan oftast räcker det snarare med det billigaste. (Gärna batteribakup, då de andra ofta är lätta att kringgå)
*edit*
Sedan ska man såklart inte ha övertro på billiga larm heller, men någonstans måste man dra gränsen på hur mycket pengar man ska lägga ut.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Har varit med om 2 lås det inte går göra en kopia på nyckeln, magnetlås och en helt okänd namn men det var en helt platt nyckel utan några vanliga former utan bara ramdom gropar och hål.. weird looking shit.

Bör nämnas att ingen av dessa lås har någonsin dyrkats upp.. bara bultsax av storlek bauta klarar av dom.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Har varit med om 2 lås det inte går göra en kopia på nyckeln, magnetlås och en helt okänd namn men det var en helt platt nyckel utan några vanliga former utan bara ramdom gropar och hål.. weird looking shit.

Bör nämnas att ingen av dessa lås har någonsin dyrkats upp.. bara bultsax av storlek bauta klarar av dom.

Det sista låset menar du ett sånt här?

Dessa går att dyrka upp dock ej med vanliga dyrkar & låspistoler, låsen fungerar på precis samma sätt som ett cylinderlås fast stiften sitter på sidan.
Magnetlåset så hade en polare ett sådant, mer har jag aldrig sett dem. Nå många hänglås går att dyrka upp på ett fusksätt, det är därför de flesta riktiga hänglås ser ut så här:

(ej mitt lås)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det sista låset menar du ett sånt här?
http://img205.imageshack.us/img205/7445/lset2li5.th.jpg

Dessa går att dyrka upp dock ej med vanliga dyrkar & låspistoler, låsen fungerar på precis samma sätt som ett cylinderlås fast stiften sitter på sidan.
Magnetlåset så hade en polare ett sådant, mer har jag aldrig sett dem. Nå många hänglås går att dyrka upp på ett fusksätt, det är därför de flesta riktiga hänglås ser ut så här:
http://www.lockshop-warehouse.co.uk/acatalog/Granit37CS-80.gi... (ej mitt lås)

Liknande det första men nyckeln var helt platt och 1mm tjock samt dom små hålen, trodde först att det var en nyckelrings pryl.

Och magnetlåsets nyckel var en fyrkantig stav med små neodym magneter i sig, nackdelen var att staven fastna i andra nycklar och kunde förlora sin magnetism med tiden.. just vad som hände med farsans lås, köpt sent på 70talet och knipsad 1998, saltvatten var visst inte bra för den

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.