Permalänk

Svårkyld Quad?

Är 6600:an svårkyld?

Jag har monterat om vattenblocket 3ggr, vänt, ny pasta, mindre pasta, mer pasta, men ingen skillnad på tempen!
(blocket är ett AC-cuplex, inte det bästa men ändå...)

Idle temp 30C
Load temp i F@H 54-58C (tvingas ge den 1.51V för stabilitet)

Egentligen inget märkvärdigt med det förutom att vattentempen ligger hela tiden på 35C i load!

Permalänk
Medlem

Gissar hej vilt på att den är lite konkav, det var min E6600 iallafall. Så kanske ska testa att lappa?

Permalänk

Jag tog en stålvinkel och kollade innan jag satte dit den första gången och den var okej!
Dessutom får den ju lite tryck från blocket, men jag vet inte???
Ska det verkligen göra 20C ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av streetracing
Jag tog en stålvinkel och kollade innan jag satte dit den första gången och den var okej!
Dessutom får den ju lite tryck från blocket, men jag vet inte???
Ska det verkligen göra 20C ?

Inte i mitt fall och jag har inte läst något pålitligt som påstår att deras temp sjunkit med mer än 10 grader. I de fall då de verkligen fått ner tempen med 10 grader antar jag att både CPU och kylare varit rejält konkava/konvexa/ojämna. Har dock ingen direkt erfarenhet av vatten, men det blir banne mig inga 20 grader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av streetracing
Jag tog en stålvinkel och kollade innan jag satte dit den första gången och den var okej!
Dessutom får den ju lite tryck från blocket, men jag vet inte???
Ska det verkligen göra 20C ?

hehe med en stålvinkel ser du inte sånt

du märker det om du lappar den däremot då det är för lite för en vinkel att se.

menar du att du har sänkt tempen till 35grader från ???

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk

Ingen kan inbilla mig att ett lappningsjobb för hand skulle bli mindre konkavt än std.
Finns inte glappet på vinkeln så finns det inget glapp, och är den inte synbart konkav så gör pastan jobbet!

Det skulle vara av 2 anledningar isåfall!

1. Minska godstjockleken på processorns skal.

2. Ta bort ev. ytbeläggning som skulle vara ofördelaktig.

Behöver jag säga att jag är skeptisk till lappning?

edit: Det är vattentempen som är 35C, proppen är 55-58C så jag tror antingen att blocket är kasst till en quad eller så är det något fel i värmeöverföringen mellan processor -> block. Eller så är min quad kass!

Permalänk
Medlem

Om du är skeptisk till lappning av IHS så har du antagligen inte gjort något liknande innan, eller vet helt enkelt inte hur man får IHS'en spikrak genom lappning. Nyckeln är att man har ett underlag som är rakt, t ex en spegel eller glasskiva.
Man ser hur det är "magiskt" konkavt när man börjar finslipa och ser hur det döljer sig ojämnheter på IHS när kopparytan börjar komma fram, man får bort mycet ojämnheter med en korrekt lappning. Görs det fel så kan det bli ojämnt och dåligare än innan, men då har folk oftast tummen mitt i handen.

Jag tycker dock inte dina temps ser dåliga ut för en quad. Speciellt inte om du kör 1.51v och sen har du antaglige en bra överklock på det? Vad är det för temps du letar efter? Eller vad är det du förväntar dig av vatten? Jag förstår inte riktigt.

Trycket mellan IHS och block hjälper inget mot om IHS eller block skulle vara konkavt, det skulle krävas ett sjukt högt tryck för att jämna ut sådant i så fall.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag har en q6600 med zalman reserator XT (cpu block ZM-WB5).

Vattentempen ligger på 25 grader och cpu'ns temp enligt HWmonitor är idle runt 30 grader och 40 grader under stress. Kärnorna ligger strax över cputempen.

Jag kan kolla exakt temp vid intresse.

Jag körde bara en smal sträng med pasta enligt metod på http://www.arcticsilver.com/instructions.htm

Permalänk
Medlem

Helst skulle du nog försöka få ner vattentempen, bäst är de om man bara ligger nån/några grader över rumstemp. Värre fläktar eller större/fler radiatorer med andra ord.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Vad har du för pump radiator etc? Var flera år sedan jag höll på med vattenkylning, har ett kitt i gaderåben men så klart hålla nere tempen på vattnet så mö som möjligt sedan nåt som bruakr hjälp är att montera pumpen så nära blocket som möjligt. Det turbulenta vattenflödet som blir 1-2dm på pumpens trycksida brukar göra flera grader på processorn då utbytet av värme mellan block och vattnet ökar. I alla fall gav det mycket bättre resultat back in the day på min gammla vattenkylda athlon XP.