Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZo
Det är så kul att läsa om alla som tror dom kommer få en " super " lön efter dom pluggat... herregud var glad om du kan hitta arbete inom det du utbildar dig till, annars kommer du stå där sedan med en fin utbildning och endå ha ett städ jobb.

Håller med,
Det är roligt att se att ungdomar har visioner. Välkommen till verkligheten efter "skyddade verkstaden".

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Håller med,
Det är roligt att se att ungdomar har visioner. Välkommen till verkligheten efter "skyddade verkstaden".

Kunde inte sagt det bättre själv

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk

HITMAN!!!!!

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Håller med,
Det är roligt att se att ungdomar har visioner. Välkommen till verkligheten efter "skyddade verkstaden".

Well, det känns ju iaf. bättre att ha visioner och inte lyckas nå målet än att inte ha några och nå målet.

Sen en eloge till Xiano för att verkligen ha hittat jobbet som uppfyller trådens syfte!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Well, det känns ju iaf. bättre att ha visioner och inte lyckas nå målet än att inte ha några och nå målet.

Sen en eloge till Xiano för att verkligen ha hittat jobbet som uppfyller trådens syfte!

Och dra på sig flera 100.000 i studieskuld?
Visst upp till var och en men visst kan man få bra jobb utan utbildning. Det behövs "arbetare" också.
Tänk om alla blev datoringenjörer skulle ingen få jobb. Finns knappt några sådana jobb ändå idag.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

GiiX, tänkte det jagmed =D

I övrigt kan jag ju säga att sopgubbe är ett helt okej jobb, jag har det nu som "sommarvikarie", i princip sommarjobbare då.. Jag är 19 så jag får 105 i timmer före skatt inkl semesterersättning.. Vet inte hur mycket lönen ändrar sig vid olika ålder men så är det för mig iaf..

Jag har inte lastbilskort vilket helt enkelt gör att jag jobbar på en så kallad baklastare, alltså jag som hänger bak på bilen och släpar alla tunnor och tömmer dom, om det inte är större en större mängd tunnor då så chaffisen med hjälper till.. I vanliga fall då när båda som är på bilen får köra så kör dom halva dan var..

Rätt slitigt jobb som är lite väl jobbigt i längden om man inte kan byta av med chaffisen, såvida man inte är träningsnarkoman.

Visa signatur

=)

Permalänk

Man kan tjäna rätt fina pengar på att jobba åt LKAB i Kiruna också. Dem söker folk hela tiden där. Drog själv in 20k efter skatt på en månad, iof hade jag jobbat 205h varav en hel del var övertid. Men då är jag ändå bara 17 och tjänade därmed inte lika bra som de fast anställda.

Permalänk

Du har inte jobbat någonting tidigare i år?
Dom första 17000 kronorna du tänar är skattefria,

Permalänk

Jo jag har jobbat tidigare i år. Fick ihop cirkus 30k innan skatt den månaden.

Permalänk

Jag jobbade som datatekniker i en vecka, nu i sommars och fick cirkus 8k för det, det är efter skatt, så finns välbetalda jobb att få

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Och dra på sig flera 100.000 i studieskuld?

Ja. Men tänk på att jag inte har sagt att alla visioner innebär högre studier.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

känner en snubbe som gick in till arbetsförmedligen efter att han studerat klart (länge sen emd andra ord). Där frågade han om de hade ngt riktigt farligt jobb som man kunde tjäna fett på. Efter lite om och men fick han ett nummer till ngn firma som typ tvättade rum och sånt men ngt farligt medel som var frätande och sånt.

Man fick massa på sig och håravfall och sånt kunde man få och huden blev uppfuckad, men tjäna pengar, det gjorde man.

Man fick inte heller jobba längre än 2 veckor eftersom det var farligt i längden.

Nu har nog reglerna skärpts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
känner en snubbe som gick in till arbetsförmedligen efter att han studerat klart (länge sen emd andra ord). Där frågade han om de hade ngt riktigt farligt jobb som man kunde tjäna fett på. Efter lite om och men fick han ett nummer till ngn firma som typ tvättade rum och sånt men ngt farligt medel som var frätande och sånt.

Man fick massa på sig och håravfall och sånt kunde man få och huden blev uppfuckad, men tjäna pengar, det gjorde man.

Man fick inte heller jobba längre än 2 veckor eftersom det var farligt i längden.

Nu har nog reglerna skärpts.

Låter som en skröna

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZo
Det är så kul att läsa om alla som tror dom kommer få en " super " lön efter dom pluggat... herregud var glad om du kan hitta arbete inom det du utbildar dig till, annars kommer du stå där sedan med en fin utbildning och endå ha ett städ jobb.

De gäller också att visa framfötterna, och visa att du vill (och kan) syssla med de du har blivit ubildad till. Fick jobb direkt efter högskolan, chefen ringde och fråga om jag ville börja.
Men de var inte heller många i min utgångsklass som fick jobb, 3 av 19 :D.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Och dra på sig flera 100.000 i studieskuld?

Vet ett flertal människor som inte lånar några pengar ungefär 60% tar studielån.

Ontopic:

Dynggrovis, 28.725kr (brutto).
Ungefär 10 dagar ute på jobb och 5 dagar ledig.
Bo i en barack ute på någon ö med några gubbar, bära och göra skit göra.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Finns ju "Ice road trucker". Åka lastbil i Kanada, kan tjäna ihop en årslön under säsongen. Kräver ju dock lastbils körkort och platserna är begränsade och många sökande.

Vad är detta exakt?

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalbast
Vad är detta exakt?

Köra ut material till avlägsna gruvor i Kanada.

Man kommer typ bara åt dem på vintern då sjöarna har frusit till is.
Så under dessa månader då sjöarna är is ska material för ett helt år köras ut till gruvorna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ice_Road_Truckers

Såg nu "Estimated Cash", $58 000 på 60 dagar. 116 000kr i månaden...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xiano
Hora...

han fråga ju efter dåliga jobb med bra lön, hora är ju ett bra jobb med bra lön

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Saneringsarbetare är annars ett hyfsat bra betalt arbete. Jobbade för några år sedan på ett företag som heter så mycket som Pima AB. Det är ett serviceföretag sysslar med saneringsarbete, esd (partikulär renhet), salmonella etc... min bror som vid den tiden hade jobbat där några månader ringde mig och erbjöd mig 5500kr/veckan efter skatt + traktamente... var rätt hyfsad lön för en 19 åring... Kanske vore något för trådskaparen? Sök bara på PIMA.. bara att kolla deras kontakt info och maila dem. Var dock beredd på att du kan tvingas vara bort rest från hemmet 4-5 dagar i veckan och att det är riktigt tungt arbete.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Saneringsarbetare är annars ett hyfsat bra betalt arbete. Jobbade för några år sedan på ett företag som heter så mycket som Pima AB. Det är ett serviceföretag sysslar med saneringsarbete, esd (partikulär renhet), salmonella etc... min bror som vid den tiden hade jobbat där några månader ringde mig och erbjöd mig 5500kr/veckan efter skatt + traktamente... var rätt hyfsad lön för en 19 åring... Kanske vore något för trådskaparen? Sök bara på PIMA.. bara att kolla deras kontakt info och maila dem. Var dock beredd på att du kan tvingas vara bort rest från hemmet 4-5 dagar i veckan och att det är riktigt tungt arbete.

Tungt arbete? Hålla i en spruta?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Revisor är ett tråkigt och välbetalt jobb. Dock kanske ingenting för en gymnasist.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Köra ut material till avlägsna gruvor i Kanada.

Man kommer typ bara åt dem på vintern då sjöarna har frusit till is.
Så under dessa månader då sjöarna är is ska material för ett helt år köras ut till gruvorna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ice_Road_Truckers

Såg nu "Estimated Cash", $58 000 på 60 dagar. 116 000kr i månaden...

Vore ju inte fel.. men verkar lite farligt dock

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Tungt arbete? Hålla i en spruta?

Du vet att trycket i dem är rätt högt?

Själv fick man även släppa runt på betongklumpar, djurgrindar och timmer i mängder.

Permalänk
Medlem

Gruvarbetare.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Behöver man någon utbildning för att jobba åt LKAB i gruvan?

edit: menar självklart ett vanligt skitjobb