Installera om Windows?

Permalänk

Installera om Windows?

Jag har nyligen köpt ny hårdvara. Närmare bestämt grafikkort, minnen, moderkort och processor. Hårddiskarna som jag har sedan tidigare har windows (home edition) installerat på sig sedan tidigare.

Frågan är nu om jag kan koppla in allt och starta upp det och i så fall kommer den äldre installationen dra nytta av dom nya komponenterna? Grafikortet får jag ju se över drivrutinerna det som jag mest undrar över är processorn, den gamla var en P4 2,4ghz och den nya är en core 2 duo 2,53Ghz.

Tacksam för svar.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Se ovan

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

Och om du har en oem licens kommer du får problem eftersom det inte längre är samma befintliga dator du installera om på.

Permalänk
Vila i frid

Först av allt - ta backup på dina viktiga data innan du monterar diskarna i den nya datorn.

Permalänk

Tackar för svaren.
Var som jag misstänkte/antog men hoppades att man kanske skulle slippa. Oem licens bör det inte vara(de kommer väl mest tillsammans med "färdigbyggda" datorer). Vad gäller backup så bör jag inte ha något vikigt på partitionen som jag brukar ha operativsystemet på.
Tack igen.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
jag har också köpt nya delar till datorn. Ny CPU, moderkort minnen grafikkort, hårdiskt och nätagg + OS.

har precis vart och fått ett nytt nätagg för det första va defekt, har som sagt köpt vista premium edition och tänkte boota upp datorn, men det går inte.

har lagt in Cd-läsaren som första bootval, men det står bara
"insert bootdisk and press any key". Varför känner den inte att det ligger någon cd i läsaren??

Nån som har ngn ide?

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem

Syns enheten i bios?

Har du gjort rätt på Master/Slave på CD/DVD enheten?
Prova också att ta loss kablarna kolla och sätt fast de igen ordentligt.

Jag antar att din CD/DVD är IDE och hårdisken SATA.

Permalänk
Medlem

Pinsamt. glömde ändra jumprarna.
Båda stod på master. har som sagt IDE på både dvd och hårddisk.
Nybörjarmiss

Tack för hjälpen. Du väckte mig. kom på det efter ditt inlägg

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem

Helst ska den längst ut på kabeln vara Master och den i mitten på kabeln Slave.

Använder man Cabel Select (CS) ska båda vara det men det brukar nästan aldrig funka även om man gjort allt rätt och har jätte bra grejer.