Tokmiss, köpte vattenkylt grafikkort

Permalänk
Medlem

Tokmiss, köpte vattenkylt grafikkort

Ja vad säger man... Skulle köpa ett grafikkort åt min bror vars kort precis pajjat. Satt i luren med honom och läste upp speccarna men såg inget om en vattenkylning (vad jag minns). Nu är kortet borta från webb-butikens nätsida så jag kan inte dubbelkolla det.
Hursomhelst!

Det som inhandlades var "BFG GeForce 8800GTS WC OC Dual-DVI 640MB PCI-E" hos TBH.se.
Jag är en amatör vad gäller hårdvara och vänder mig till er ;).

-Krävs ett "vanligt" vattenkylningssystem för ett grafikkort eller skiljer det sig om man bara ska kyla grafikkortet och inte hela datorn?

-Ser jag rätt om jag ser att ett vattenkylningskit inte kostar under 1500 kr?

Permalänk
Medlem

Du kan returnera kortet, men du åker på frakten.
Du kan kyla enbart gkortet om du vill.
Det går att hitta vattenkylning för under 1000:-, inga bra grejjor iofs.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Entusiast

Utnyttja att du har 14 dagar ångerrätt på distansköp. Det kostar dig bara portot för att skicka tillbaks paketet. Det förutsätter iof att du inte har öppnat kartongen än.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Självklart var jag tvungen att inse att det var ett vattenkylt kort när jag höll det i min hand... ironiskt ellerhur...

Men ni har rätt, hade använt ångerrätten om jag bara inte öppnat paketet lika fort som N64 Kid på youtube hehe

Har ni något förslag på ett kit som är prisvärt och relativt lättanvänt i såfall. Självklart ska det uppfylla sitt syfte hehe

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna köpa en eftermarknads kylare till kortet, alltså byta ut vattenkylningen mot en luftkylare. Fast ovanstående tips är nog smartare

Permalänk

kan man inte plocka bort vattenblocket och sätta på en vanlig fläns/fläkt .. ja luftkylning? S1 eller nåt annat?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

"BFG GeForce 8800GTS WC OC Dual-DVI 640MB PCI-E"
WC- Water Cooled
Bara att retunera om han inte redan använder vatten

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk
Medlem

Vad innebär en eftermarknadskylare? Tack

Permalänk
Medlem

Det gamla 640Mb kortet!?

Visa signatur

Fractal Design||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galgaf
Självklart var jag tvungen att inse att det var ett vattenkylt kort när jag höll det i min hand... ironiskt ellerhur...

Men ni har rätt, hade använt ångerrätten om jag bara inte öppnat paketet lika fort som N64 Kid på youtube hehe

Har ni något förslag på ett kit som är prisvärt och relativt lättanvänt i såfall. Självklart ska det uppfylla sitt syfte hehe

Du kan fortfarande skicka tillbaka det, så länge du inte gjort åverkan på kortet eller det embalaget som kortet ligger i, postkartongen är skit samma.

Billigaste kylningen är nog att plocka bort vattenkylningen och sätta dit tex en Accelero.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990

Det gamla 640Mb kortet!?

Hahaha, precis mina tankar. : D

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Hehe, det är nog över ett år gammalt. Gick mer på pris än något annat hehe

Tyvärr är allt uppbrutet, även det plomberade plastpaketet själva kortet ligger i.

Menar du med en Accelero en sådan här -> http://www.dustinhome.se/pd_5010127085.aspx ?
Och i så fall fungerar den som en vattenkylare och är bara att montera på?

Permalänk

Du har all rätt att skicka tillbaka kortet även om du så har testat det i datorn. Man har enligt distansköplagen rätt att prova produkten så länge den är i "väsentligen oförändrat skick". Maila dem först och checka av med dem först kanske så att ni är överens. Bitchar de så hänvisa till distansköplagen, förmodligen känner de till detta men låtsas att det regnar för att utnyttja folks okunskap.

Lycka till!

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Medlem
Citat:

Tyvärr är allt uppbrutet, även det plomberade plastpaketet själva kortet ligger i.

Menar du med en Accelero en sådan här -> http://www.dustinhome.se/pd_5010127085.aspx ?

Kanske bäst du försöker skicka tillbaks kortet iaf?
Den kyler inget vatten.. Du skruvar av vattenblocket o ersätter det med denna kylare.

Permalänk

Jag skulle returnerat kortet.
Nu skrev du inte vad du köpte kortet för, men om det inte var superbilligt, så skulle jag tittat på HD4850 istället. Presterar bättre och till ett bra pris.
Det 8800GTS-kortet du köpt är ju med den gamla G80-kärnan, som presterar sämre än det nya 512MB-kortet med G92-kärna. Har för mig att 8800GT (numera 9800GT) ligger på samma prestanda eller bättre än 8800GTS 640MB, utom i riktigt höga upplösningar.
Dock skulle jag tro att kortet du köpt kan klockas rätt duktigt om du kopplar in en vattenkylning, men då har du ju inte fördelen med lågt pris längre (eftersom du måste köpa till ett vattenkylningskit) och du får förmodligen bättre prestanda om du lägger extrapengarna på att köpa ett bättre grafikkort istället.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Det fanns ju nån nyare version på 640mb kortet vad jag kommer ihåg i alla fall men har inte läst så mycket om det.

Men vore jag i din sits skulle jag ångra köpet och skicka tillbaka det och köpa ett annat kort. Ring/maila o kolla med dom först.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en "returansökan" på deras hemsida se nedan:

GeForce 8800GTS WC OC Dual-DVI 640MB PCI-E
Din beskrivning:
Hej,

Det visar sig att jag missade att kortet var vattenkylt. Då jag inte har någon erfarenhet av det skulle jag vilja köpa ett annat kort.
Ett problem som uppstår då är att jag öppnat förpackningen samt plomberingen inuti men inte provat den i datorn. Alltså är kortet i orört skick.

Jag undrar om jag kan få returnera grafik kortet och köpa ett annat nytt kort?

Tack på förhand

TBH´s svar:
Hej!

Tyvärr kan vi ej ta tillbaks det kortet då plomberingen är bruten.

-----
Kan prova ringa dem och se vad de säger. Men om jag nu provar installera en sådan där Accelero, kommer kortet hålla den nödvändiga temperaturen och är det något mer jag ska tänka på än att skruva av vattenblocket och köra på Accelero kylaren?
Jag förutsätter att mycket mer utrymme kommer att tas av grafikkortet med den accelero kylaren på

Tack som fan boys!

Permalänk
Entusiast

Enligt Arctic Cooling ska det inte vara några problem att montera en Acceler Si rev2 på 8800 GTS.
Mitt tips är att läsa igenom instruktionsbladet noga för det är lite små detaljer som man inte får missa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Men om jag nu provar installera en sådan där Accelero, kommer kortet hålla den nödvändiga temperaturen och är det något mer jag ska tänka på än att skruva av vattenblocket och köra på Accelero kylaren?
Jag förutsätter att mycket mer utrymme kommer att tas av grafikkortet med den accelero kylaren på

Du borde nog sätta på en fläkt på Acceleron också, för jag tror att den får det kämpigt att kyla kortet om du inte har ett rejält luftflöde i chassit. Det går säkert att köra utan fläkt också, men det kommer nog bli väldigt varmt i så fall.

Sen så kostade kortet du köpte 1895 kr enligt googles cache (kortet finns inte längre på TBH). I så fall var det en riktigt dålig affär, eftersom ett HD4850 för runt 1500 kr som sagt är rejält mycket bättre. Ett 8800GTS med G80-kärna är i dagsläget inte värt mer än kanske 700-800 kr. Du ska nog försöka med allt du kan för att få lämna tillbaks kortet i så fall, men jag förstår ju att TBH inte vill ha tillbaks det

Permalänk
Medlem

Man får sota ibland för att man inte frågar er experter!!.... Suck

Permalänk
Hedersmedlem

* Tråd flyttad *

Permalänk
Medlem
Citat:

TBH´s svar:
Hej!

-----

Det där är bara bullshit som div mer eller mindre oseriösa (även seriösa ) företag försöker köra mot folk som inte vet sin rätt.
Sålänge kortet är i allt vesäntligt i nyskick, så har du rätt att skicka tbx, även om "plombering" skulle vara bruten.
Bara allt för vanligt att företag kör dessa fulingar mot "noobs".

Skapa en ny tråd o detta här :
http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...

... eller bit i det sura äpplet och köp dig en accelero och en Nexus RS 120mm
och modda ditt kort såhär :
http://www.silentpcreview.com/article793-page5.html

Titta på bilderna och plocka mycket försiktigt av vattenkylningen och ersätt med detta.
Ofta, men inte alltid förlorar man garantin om man byter kylare, därför måste du vara noggran och försiktig när du byter. Går kortet sönder vid senare tillfälle, så är det mycket troligt att det inte beror på ditt byte och kortet skulle gått sönder ändå, se därför till att du inte förlorar garantin.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag gjorde en "returansökan" på deras hemsida se nedan:

GeForce 8800GTS WC OC Dual-DVI 640MB PCI-E
Din beskrivning:
Hej,

Det visar sig att jag missade att kortet var vattenkylt. Då jag inte har någon erfarenhet av det skulle jag vilja köpa ett annat kort.
Ett problem som uppstår då är att jag öppnat förpackningen samt plomberingen inuti men inte provat den i datorn. Alltså är kortet i orört skick.

Jag undrar om jag kan få returnera grafik kortet och köpa ett annat nytt kort?

Tack på förhand

TBH´s svar:
Hej!

-----
Kan prova ringa dem och se vad de säger. Men om jag nu provar installera en sådan där Accelero, kommer kortet hålla den nödvändiga temperaturen och är det något mer jag ska tänka på än att skruva av vattenblocket och köra på Accelero kylaren?

Tack som fan boys!

Rent skitsnack att de inte kan ta din retur. De är bundna av distansköpslagen att göra det, allt annat är rent skitsnack.

Från distansköplagen:
12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten.

Det finns en passus om bruten försegling, men den gäller inte för grafikkort.
Här är textavsnittet:

3. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat
datorprogram och förseglingen har brutits,

För mer information, läs här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6096...
och här (själva lagtexten):
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2005:...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hjälpsam

Jag gillar inte TBH.
Så här skriver dom om Garantin, min understykning.
Reklamationer
Om ni får en vara som är trasig vid leverans måste detta reklameras till oss direkt. Ni kommer då att få vidare instruktioner av oss.
Ni måste fylla i en returansökan inne på ert konto innnan den kan skickas tillbaks. Logga in så finns det en flik som heter "returansökan"
På grund av tillverkarnas snäva regler har du mellan 3-7 dagar på dig att meddela oss att du vill returnera din vara, så det är bra om du kontrollerar varan så fort du får den. Godkänd returansökan gäller i 10 dagar. Efter denna period är det tillverkarens garanti/service som gäller. Om paketet är trasigt när du hämtar det på Posten ska du reklamera direkt till Posten. Lös då inte ut paketet. Kontakta oss istället så sänder vi en ny vara. Om paketet du returnerat inte når oss på TBH.se så ska detta reklameras hos Posten. Spara därför kvittot på försändelsen.

http://www.tbh.se/index.asp?s_id=levvillkor

Service & Garanti
För service- och garantiärenden får du snabbast och enklast hjälp genom att kontakta tillverkarna direkt.

Nedan hittar du kontaktinformation för respektive tillverkare. Du behöver bara uppge när du köpt varan, att du köpt den på TBH.se samt beskriva vad felet är.
---

http://www.tbh.se/index.asp?s_id=service

När mitt nätagg lade av efter ½år inte började Komplett tjafsa om att jag skulle kontakta tillverkaren direkt, dom skickade en RMA på direkten.
Lika goda erfarenheter har jag haft av Datorbutiken.
Jag skulle alldrig handla från TBH.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta grafikkortet istället?
http://www.tbh.se/index.asp?id=3&akat_id=1255&kat_id=2749&pro...
Leadtek Geforce GTX 260 896MB
Eftersom jag är lite desperat till att få lämna tillbaka grafik kortet kan jag tänka mig o "deala" med dem så att jag köper ett annat kort av dem bara de tar tillbaka det vattenkylda kortet.

Ska ringa dem så fort jag får tid, tack som fan! Återkommer om "resultatet"

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag gillar inte TBH.
Reklamationer
Om ni får en vara som är trasig vid leverans måste detta reklameras till oss direkt. Ni kommer då att få vidare instruktioner av oss.
Ni måste fylla i en returansökan inne på ert konto innnan den kan skickas tillbaks. Logga in så finns det en flik som heter "returansökan"
På grund av tillverkarnas snäva regler har du mellan 3-7 dagar på dig att meddela oss att du vill returnera din vara, så det är bra om du kontrollerar varan så fort du får den. Godkänd returansökan gäller i 10 dagar. Efter denna period är det tillverkarens garanti/service som gäller. Om paketet är trasigt när du hämtar det på Posten ska du reklamera direkt till Posten. Lös då inte ut paketet. Kontakta oss istället så sänder vi en ny vara. Om paketet du returnerat inte når oss på TBH.se så ska detta reklameras hos Posten. Spara därför kvittot på försändelsen.

Service & Garanti
För service- och garantiärenden får du snabbast och enklast hjälp genom att kontakta tillverkarna direkt.

Nedan hittar du kontaktinformation för respektive tillverkare. Du behöver bara uppge när du köpt varan, att du köpt den på TBH.se samt beskriva vad felet är.
---

När mitt nätagg lade av efter ½år inte började Komplett tjafsa om att jag skulle kontakta tillverkaren direkt, dom skickade en RMA på direkten.

Det där är ju rent skitsnack från TBH. Det är alltid säljaren som är ansvarig för alla reklamationsärenden. Det är deras jobb att lösa problemet då det är de som sålt varan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säg att du har kontaktat konsumentombudsverket(i själva verket göra det funkar också) så brukar de genast bli väldigt mycket mindre i orden.

Permalänk
Citat:

Citat:

Vad tror ni om detta grafikkortet istället?
http://www.tbh.se/index.asp?id=3&akat_id=1255&kat_id=2749&pro...
Leadtek Geforce GTX 260 896MB
Eftersom jag är lite desperat till att få lämna tillbaka grafik kortet kan jag tänka mig o "deala" med dem så att jag köper ett annat kort av dem bara de tar tillbaka det vattenkylda kortet.

Ska ringa dem så fort jag får tid, tack som fan! Återkommer om "resultatet"

Det är ju ett mycket bättre kort det där, men kanske inte det mest prisvärda, jag skulle nog rekommendera det här: http://www.tbh.se/index.asp?prod_id=44316 .

Du måste se till att returnera för du har ju verkligen gjort en dubbelmiss, inte nog med att kortet du köpte är vattenkyld men också en gammal modell som blivit ersatt ett antal gånger nu. Prestandan av den motsvarar ungefär prestandan av ett 9600gt, dvs. ett kort som kostar en bit 1000kr. Vad fick du ge ?

EDIT: 8800gts 640mb är t.o.m. slöare än ett 9600gt , http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-charts-q3-...[2067]=on&prod[2079]=on
Kan verkligen förstå att tbh.se blev glada att bli av med den, de trodde nog inte att de någonsin skulle bli det och säkert inte så länge från att slänga den...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag gillar inte TBH.
Reklamationer

Service & Garanti

---

Där ser man. Bra att sidan lade av när man skulle registrera sig för att köpa tjejens kamera och vi gjorde det på inet.se istället då.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hjälpsam

Vad sägs om det här?
http://www.tbh.se/index.asp?id=3&akat_id=1255&kat_id=2115&pro...
Snudd på bedrägeri.
Inte konstigt att dom inte vill ta tillbaka kortet, när dom väl lyckats lura på någon det.

TBH = http://en.wikipedia.org/wiki/Quarantine

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |