Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk

Ja det var då inget roligt besked man fick idag.

För att försöka hålla hopp i pengafrågan för både mig själv och er andra som ligger med förskottsbetalade ordrar så finnas där en möjlighet, men den är inte vidare stor.
Kanske i stil med att vinna 10 000 på triss.
Men bara att där finns möjlighet är alltid nått. iaf för mig

Ringt upp både kronofogdemyndighet & tingsrätt samt konkursförvaltare.

Och i nuläget vet man för tillfället inget.
Konkursförvaltaren ska sätta sig ner med ledningen & sen granska ekonomin.

Men i vissa fall enligt tingsrätten kan de vara så att,
där finns så mycket pengar i företaget att alla kan full ersättning tillbaks.
Då även den enskilde förskottbetalande kunden.

Vill dock upplysa er alla om att detta är väldigt sällsynt och att som jag fatta det, så är det den enskilde kunden som kommer i sista hand vid konkurs gällande ersättning.

I slutänden sker annars i vilket fall återbetalning procentuellt till dom enskillda kunderna om där är pengar skulle va pengar över i företaget.

Vad jag själv hoppas på är att db´s egna nedskärningar av personal osv gör möjligheten lite större att där ska bli pengar över till oss förskottsbetalande.

Ta nu bara inte för givet att ni ska få något tillbaks, för det gör inte jag.
Utan jag hoppas för det första att jag överhuvudtaget ska få något tillbaks av dom 6500 jag ligger ute med.

Känns som man får ta sig en tröst öl eller två ikväll
Oavsett hur mycket eller lite pengar jag eller någon annan blir av med i denna vevan känns de förjävligt.
För det är ändå ens egna surt förvärvade pengar!!

Permalänk
Medlem

Slutet på en stor era. Datorbutiken, även om de hade stora problem, var dem som öppnade upp mina ögon för internethandeln.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Gjorde mina första datorinköp över nätet där 2002. Var väl Datorbutiken som gällde på den tiden. Känner för dem som har betalat på kort och inte fått sina grejer :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alvin_86
Tänkte på kredit... alltså räntefritt betalning unde 24 månader, hur funkar det ?

Permalänk
Medlem

Fan va synd. Har handlat där i 5 år.

Leeloo: Har inte betalat postförskott en enda gång sen jag blev 18 och fick VISA-kort. Det är extremt liten risk att man handlar från ett företag precis innan konkurs så tar hellre den risken än betalar 69kr eller vad det kostar i postförskottsavgift.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Citat:

Tänkte på kredit... alltså räntefritt betalning unde 24 månader, hur funkar det ?

Jag tror inte att folket i detta forum sitter med svar på det.

Läs på http://www.shoppingsajterna.se/ och utgå från informationen som förhoppningsvis kommer att uppdateras.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | 2 X GeForce GTX 1080 Ti | Corsair Hydro H100i Pro RGB | Corsair Vengeance LPX Black 2666MHz 40 GB | Corsair CX650M | Crucial MX300 525GB SSD 2.5" | Crucial BX500 480GB SSD 2.5" | Samsung 860 EVO SSD 1TB | Phanteks Eclipse P300 Mid | Samsung Odyssey G7 C32G75 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mando84
Det gäller endast om du har betalat med kreditkort, inte bankkort. Dvs. om du har betalt med kort och pengarna har dragits direkt från kontot så har du inte mer skydd än om du betalt kontant (dvs. inget). Har du däremot betalat med kredit, där du får dina inköp på faktura en gång i månaden, eller liknande, så ska du få pengarna tillbaka från kreditkortsföretaget.

Alla skriver "tur man betalade med kort" i tråden, men det gäller endast kreditkort. Ett bankkort med VISA eller Mastercard är inte nödvändigtvis kreditkort.

Är du säker att det är så? fan, trodde man var safe med Visa-kortet, får ta och skaffa ett med kredit.

När flynordic gick i konkurs fick jag tillbaka pengar genom att fylla i en blankett som nordea hade på sin hemsida, biljetten var betalad med vanligt visakort, men antar att det kan ha berott på reseförsäkringen som ingår?

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem
Citat:

Du slipper nog inte undan.

Visa signatur

Asus P5E deluxe - E8600 4.0GHz - Thermalright Ultra-120 eXtreme - 4g ddr2 6400 - club-3d 5850 OC - wd 640g - Asus vw222u - Nätag coolermaster silent pro M 600w

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du menar att du har en pågående avbetalning hos db så är det bara att fortsätta med den.
Den skulden överlåts från början till en långivare (bank, kreditinstitut mm) och är alltså inte gentemot db.

Permalänk
Medlem

Synd... Köpte mitt första grafikkort där. Point of view geforce 2 MX-200. Nostalgi verkligen...

Trist för er som ligger ute med pengar. Hoppas ni får tillbaka något.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

DB var riktigt bra för ca. ett år sedan, men efter sammanslagningen med JME så skets sig allt ihop. Har varit nöjd med de tidigare köp jag gjort där, men har under den senaste tiden undvikit att handla där. Ni vet varför...

BTW http://www.shoppingsajterna.se/

Riktigt dryga svar av dem :S

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
jaha ok, så du menar att dom kom till jobbet idag och chefen sa! nu går vi i konkurs idag? lite svårt att tro det!

det e ju öppenbart att att dom har tänkt på företagets bästa och inte kundernas, synd!

Ja, baserat på egen erfarenhet, så var det antagligen precis så det hände.

Permalänk
Medlem

Man kan ju faktiskt tycka att privatkunder som har förskottsbetalade pengar, inlämnade garantivaror eller dylikt borde prioriteras och produkter som ägs av kund borde ju självklart återlämnas till kund. Privatkunder ska ju inte behöva hålla samma koll på risker som långivare ska ha. Lagar och regler borde ändras då man i princip alltid riskerar att bli av med sina egna ägodelar när man lämnar in dom på reperation eller dylikt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bozze86
men man vågar ju inte beställa nytt då det inte står helt klart vilket på denna troligvis är ju inte ett riktigt svar

Fråga: Jag har en order hos datorbutiken.com - kommer jag få den levererad?
Svar: Nej, troligtvis inte. Alla leveranser har stoppats men vissa kan redan vara på väg.

Vänta i några dagar så borde du väl märka om du får något levererat.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

HELVETTE!! hade beställt grejjer därifrån också! 2500 åt skogen lär det garanterat bli,beställde med kort... jag har inte ens fått en orderbekräftelse???! kom jag på nu när jag tittat

Permalänk
Medlem

Alvin_86
Krediten sköts av ett annat företag. Resurs bank ell. dyl. De kommer att höra av sig för att få ut sina pengar såvida du alldrig har mottagit din vara. I så fall måste köpet anses som hävd.

Turbofinnen:
Har du betalt med kort kommer du att få dina pengar tillbaka, du skall reklammera ditt köp till banken.

Permalänk

är det ingen medlem här som jobbar på datorbutiken?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk

Åh, snyggt att jag fick erbjudandemail från dem i morse också....
Liiite dålig timeing kanske....

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboFinnen
HELVETTE!! hade beställt grejjer därifrån också! 2500 åt skogen lär det garanterat bli,beställde med kort... jag har inte ens fått en orderbekräftelse???! kom jag på nu när jag tittat

Prata med din bank/kortutställare, du kan vara 99% säker på att få tillbaka dina pengar om du gjort beställningen med kreditkort.. Har du däremot gjort det med betalkort så ska du ta kontakt med konkursförvaltaren som det stod på siten..

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts så börja man märka negativa förändringar sen samgåendet med JME vilket kanske inte är så underligt då JME varit en riktig skit kedja från början.
Synd bara att db blev drabbade då dom i många fall har hållt nere priserna på många saker och fungerade bra med service leveranser tidigare, iaf som för mig när man med lätthet kunde ta sig till hämtbutiken i deras lager i staffanstorp.

Permalänk
Medlem

Xitele810:
Vad vill du med de stackarna?

Ett tips till de som har jobbat på Datorbutiken.com
kolla inn:
http://www.m.lst.se/m/amnen/Naringsliv/Lonegaranti.htm

Permalänk
Medlem

beställde dator db som var def när den kom skickades tillbaka den 24 okt har inte hört något sen dess !! hur fan ska man få tillbaka den hel ... ?

Visa signatur

full gas sparar tid

Permalänk

undrar om dom fick kicken imorse?

dom enda stackarna e dom som har förskottsbet tycker jag

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fidel Castro
Är själv delägare i ett företag...det är uppenbart att Datorbutiken vetat om var det var på väg. Fullkomligt oseriöst att man tog emot förskottsbetalningar. Man kunde svart dessa kunder att varan var slut eller något liknande.

Ja fy fan

Detta är ju ett medvetet drag för att kunna lätta på skulden.

Permalänk

lite ironi att JME konkar. Minns för några år sedan när Styggapojken underligt konkade i Malmö. Då stod det ett kaxigt pressmedelande på JME´s sida med "Styggapojken kursade pga dålig service, vi är mycket bättre osv.". Och nu konkade kanske JME av samma anledning

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jollebolle
lite ironi att JME konkar. Minns för några år sedan när Styggapojken underligt konkade i Malmö. Då stod det ett kaxigt pressmedelande på JME´s sida med "Styggapojken kursade pga dålig service, vi är mycket bättre osv.". Och nu konkade kanske JME av samma anledning

Helt rätt

Styggapojken va ju en av dem bättre i Malmö då.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Prata med din bank/kortutställare, du kan vara 99% säker på att få tillbaka dina pengar om du gjort beställningen med kreditkort.. Har du däremot gjort det med betalkort så ska du ta kontakt med konkursförvaltaren som det stod på siten..

Vadå räcker det med att bara ha kredit på kortet? alltså om jag tex gjort ett förskotts köp med ett visa kort som har kredit på?? Räcker d för att vara 99% safe?

Permalänk
Medlem

Skit också. Jag skickade in en defekt hdd förra veckan inte konstigt att jag inte fått en ny. Kommer säkert inte få nåt..

Permalänk
Medlem

Ja, de skyller på finanskrisen. Men vem vill handla på en sajt med en vecka+ leveranstid?
Tack och adjö.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Har man betalt i förskott är det väl bara att åka ut personligen till DB o kräva pengarna tillbaka annars är det ju bedrägeri och ska polisanmälas.att dom har kursat tycker inte jag har med saken att göra.

Permalänk

Hej, jag fick fel moderkort som skulle bytas ut?
hur fan går jag till väga nu :S?

Visa signatur

EVGA P55 SLi | EVGA GeFORCE GTX 470 | i7 Quad 870 + CROSAIR H70 | Dominator DHX+ 4GB |