Permalänk
Medlem

vilken nätverkskabel?

Tänkte köpa ny kbel i samband med att fastigheten anslutits till stadsnät. Tele2 100/10Mbit/s. är ju en jungel, UTP, FTP CAT5 eller 6 5E eller 6E? Är ju ingen större skillnad i pris vad jag sett, vad ska man ha?

Permalänk
Avstängd

kvittar. funkar vilken som. Ta vanlig cat5. Det har ingen direkt betydelse för det som du ska använda den till. Det kommer inte att vara någon som helst skillnad.

Permalänk
Medlem

Priset är heller knappt någon skillnad.
Köp CAT6.
Du ska inte ha skärmad kabel.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk

Vill inte verka dum här men jag har alldrig förstått vad skärmad och oskärmad gör eller fyller för funktion

vore trevligt att slippa leva i ovishet

Visa signatur

CPU: Intel 920 3,33GHz | RAM: A-data 6x2048MB | HDD: Intel X25 160GB G2 | Moderkort: Asus P6T SE | PSU: Fractal Newton R2 1000W | Gfx: 2X Radeon HD 6970 | OS: Windows 7 | Chassi: Corsair Obsidian 800D | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P

Permalänk
Medlem

Cat 5 ska klara 100 mbit, Cat 6 1000 mbit ?

Och det med skärmning är till för slippa störningar.

Så kör på en Cat 6 kabel så klarar den högre hastigheter som det säkert blir i framtiden

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem

Cat5e eller Cat6 hade jag satsat på.
Den största frågan är; Vilken färg? *not*

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Medlem

Oskärmad Cat6

Cat 5 klarar 100Mbit
Cat 5E klarar 1Gbit
Cat 6 klarar 1 Git (10gbit på ca 50 meter)
Cat 6A klarar 10 Gbit

Skärmning är till för att minska störningar men det gäller enbart om man jordar rätt. Behöver man då stördämpning i ett vanligt hem? Nej. Ethernet har tillräcklig störtålighet redan i designen så skärmat använder man i industrimiljöer vid behov (och det är väldig sällan man behöver det ens där). Skärmat är dessutom betydligt dyrare så det är bara onödigt att trassla med

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

tack alla! satsar på CAT 5E.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag köpa en ny nätverkssladd och efter att ha sett den här tråden så blir jag väldigt fundersam!

Vilken av dessa två kablar ska jag välja?
http://www.dustinhome.se/pd_5010101388.aspx
eller
http://www.dustinhome.se/pd_5010087793.aspx

Priset kvittar, det enda som spelar någon roll är att det ska vara bra kvalitet på kabeln och att den ska vara lätt att dra i såna där plastlister man klistrar upp på väggen.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

CAT.6 såklart.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Nu ska jag köpa en ny nätverkssladd och efter att ha sett den här tråden så blir jag väldigt fundersam!

Vilken av dessa två kablar ska jag välja?
http://www.dustinhome.se/pd_5010101388.aspx
eller
http://www.dustinhome.se/pd_5010087793.aspx

Priset kvittar, det enda som spelar någon roll är att det ska vara bra kvalitet på kabeln och att den ska vara lätt att dra i såna där plastlister man klistrar upp på väggen.

Samma kabel, levererad från samma grossist: http://www.webhallen.com/prod.php?id=74353
29kr i frakt.

Viss prisskillnad. Nya Dustin har fantastiska priser.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Samma kabel, levererad från samma grossist: http://www.webhallen.com/prod.php?id=74353
29kr i frakt.

Viss prisskillnad. Nya Dustin har fantastiska priser.

dustinhome 198 kr - 0kr frakt
webbhallen 189 kr - 29kr frakt

Skaffa studentpriser grabben

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Hedersmedlem

Märkligt, jag visste inte att alla i Sverige var studenter.

Följer det med plåtlåda?

Edit: För övrigt driver jag eget företag och köper direkt från Deltaco, "grabben".

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Skärmat behöver man väl när man ska ansluta två datorer eller enheter till varandra utan en router. T.ex. För att få trådlöst Internet i Xboxen med datorns trådlösa nätverkskort osv.
Eller är jag helt ute och cyklar?:P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Skärmat behöver man väl när man ska ansluta två datorer eller enheter till varandra utan en router. T.ex. För att få trådlöst Internet i Xboxen med datorns trådlösa nätverkskort osv.
Eller är jag helt ute och cyklar?:P

Du är ute och cyklar. Det är en Korsad kabel du tänker på.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Märkligt, jag visste inte att alla i Sverige var studenter.

Följer det med plåtlåda?

Edit: För övrigt driver jag eget företag och köper direkt från Deltaco, "grabben".

Väldigt omoget lillen! Reported.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk

haha, tyckte det lät för bra för att vara sant!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Väldigt omoget lillen! Reported.

Exakt VAD anmäler du mitt inlägg för? Nyfiken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Väldigt omoget lillen! Reported.

Vaknat på fel sida idag? Vad ska du rapportera han för? Att han är lika omogen som du själv?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
CAT.6 såklart.

varför cat6 när det finns cat7?
helt onödigt i det här fallet naturligtvis, men det är ju cat6 också.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

det var väl ett jävla whine alá swec i vanlig ordning, allting spårar ur offtopic i sandlådan.

Hur svårt ska det vara att googla?
Nu är wikipedia kanske inte världens mest pålitliga källa men vill ni har bättre får ni googla själva.

http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable#Category_5e
"Although 1000BASE-T was designed for use with Cat 5 cable, the tighter specifications associated with Cat 5e cable and connectors make it an excellent choice for use with 1000BASE-T."

http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable
"It is expected to suit the 10GBASE-T (10Gigabit Ethernet) standard, although with limitations on length if unshielded Cat 6 cable is used."

http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable#Category_6a
"It can support 10 Gbit/s applications (especially 10GBaseT) up to a maximum distance of 100 meters."

http://donutey.com/ethernet.php

Vad är då slutsatsen?
Jo, cat 6 verkar ej duglig för mer än "korta avstånd 10gbit ethernet"
Så om man ska framtidssäkra så är det cat 6a som gäller.
Vill man köra gigabit idag fungerar precis som Aphex säger cat 5e utmärkt.
Dock kan du då inte köra 10gbit över kortare avstånd, men den dagen 10gbit blir vanligt har du nog råd att köpa nya cat6a kablar.
Har du massa cat6 i nätet då vill du nog byta dom ändå för att säkerställa hastighet.

Vidare så tror jag inte att jag har använt en korsad kabel på över 5 år, då sannolikheten att minst ett av antingen 2 nics mellan burkarna eller switchen har auto mdi/mdix.
http://www.home-network-help.com/auto-mdi-mdix.html

Så gaah, börja länka lite källor istället för era flamewars så kanske folket som ber om hjälp faktiskt kan få lite istället för att behöva läsa igenom en wall of text av sandlådebeteende.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
varför cat6 när det finns cat7?
helt onödigt i det här fallet naturligtvis, men det är ju cat6 också.

cat7 är dyrt. och det dröjer ett bra tag tills vi är uppe i 10gbit.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

har för mig att att det är såhär
UTP = ej avskärmad kabel
FTP = Varje kabelpar ligget i folie (dvs avskärmad)
STP = Runt alla sladdar finns folie (dvs avskärmad)

Cat5 = klarar 100Mbit
Cat5e = Klarar 1000Mbit/1Gbit
Cat6 = Klarar 1Gbit och 10Gbit på 50M
Cat6a = klarar 10Gbit

Jag skulle föreslå att du skaffar en cat5e om du har mycket störningar i huset så är STP/FTP och föredra,
Störningar är typ kraftledningar, mikrovågsugn, värmepumpar, transformatorer och dylikt

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Köp cat7 så slipper du krångla, där måste varje kabelpar vara avskärmat var för sig och du slipper köpa ny kabel igen på ett par år.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Köp cat7 så slipper du krångla, där måste varje kabelpar vara avskärmat var för sig och du slipper köpa ny kabel igen på ett par år.

Känns ju verkligen prismotiverat.
5 meter kabel, webhallen
5e: 45:-
6: 65:-
7: 219:-

Eftersom det redan är konstaterat att gigabit fungerar utmärkt på 5e.
Och trådskaparen undrar över sin 100/100 lina, varför i ****** ska han då betala mer än nödvändigt?
Visst, 20:- hit eller dit per 5 meter kabel mellan 5e och 6 är väl saksamma, men ändå helt onödigt tills den dagen 10gbit blir aktuellt.

Hans kabel är då antagligen redan trasig, borta eller slängd.
Även om kabeln är hel och ren så är priset på cat7 när 10gbit är aktuellt mest sannolikt nere i cat6 nivåer idag, och han kan då köpa sig en sån istället billigt.

Såvida inte domedagskometen redan kraschat på jorden, och då är ju definitivt 10gbit-frågan inget problem! Problem solved!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Känns ju verkligen prismotiverat.
5 meter kabel, webhallen
5e: 45:-
6: 65:-
7: 219:-

Eftersom det redan är konstaterat att gigabit fungerar utmärkt på 5e.
Och trådskaparen undrar över sin 100/100 lina, varför i ****** ska han då betala mer än nödvändigt?
Visst, 20:- hit eller dit per 5 meter kabel mellan 5e och 6 är väl saksamma, men ändå helt onödigt tills den dagen 10gbit blir aktuellt.

Hans kabel är då antagligen redan trasig, borta eller slängd.
Även om kabeln är hel och ren så är priset på cat7 när 10gbit är aktuellt mest sannolikt nere i cat6 nivåer idag, och han kan då köpa sig en sån istället billigt.

Såvida inte domedagskometen redan kraschat på jorden, och då är ju definitivt 10gbit-frågan inget problem! Problem solved!

Gäller det patchkablar kan man köpa det billigaste som klarar hastigheten man behöver. Vid fast installation kan det vara värt att satsa på cat6 eftersom den kommer sitta där i ett par år iaf.

Oskärmad såklart.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Känns ju verkligen prismotiverat.
5 meter kabel, webhallen
5e: 45:-
6: 65:-
7: 219:-

Eftersom det redan är konstaterat att gigabit fungerar utmärkt på 5e.
Och trådskaparen undrar över sin 100/100 lina, varför i ****** ska han då betala mer än nödvändigt?
Visst, 20:- hit eller dit per 5 meter kabel mellan 5e och 6 är väl saksamma, men ändå helt onödigt tills den dagen 10gbit blir aktuellt.

Hans kabel är då antagligen redan trasig, borta eller slängd.
Även om kabeln är hel och ren så är priset på cat7 när 10gbit är aktuellt mest sannolikt nere i cat6 nivåer idag, och han kan då köpa sig en sån istället billigt.

Såvida inte domedagskometen redan kraschat på jorden, och då är ju definitivt 10gbit-frågan inget problem! Problem solved!

Allt beror ju på var man handlar, jag betalar 7 kr per meter hos ej namngiven firma, kontakterad och klar.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Exakt VAD anmäler du mitt inlägg för? Nyfiken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Vaknat på fel sida idag? Vad ska du rapportera han för? Att han är lika omogen som du själv?

Håller med!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Allt beror ju på var man handlar, jag betalar 7 kr per meter hos ej namngiven firma, kontakterad och klar.

Jo men då kan du väl ta och dela med dig av det?
Sådär kan man ju inte hålla på och resonera.
Man får ju utgå ifrån vart "vanligt" folk kan få tag på grejorna, inte genom att du råkar ha en specialkontakt eller handlar stora kvantiteter.

Gällande fast installation så hamnar det i en helt annan synvinkel men då anser jag att det borde ha nämts i frågan.
Vidare betvivlar jag att någon som ej ens har koll på kabeltyperna är ute efter att ge sig in på en fast installation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Håller med!

Jag håller med!

Visa signatur

Chewbacca <3