Permalänk
Medlem

AMD Phenom II samlingstråd

[size="8"]Frågor om Phenom II kan läsas i FAQ'en som ni finner HÄR[/size]

[size="6"]Frågor eller diskussioner om Bulldozer kan postas HÄR[/size]

300mm wafer med 45nm Deneb/Shanghai kärnor:

Dieshot på 45nm Deneb/Shanghai. Notera den stora 6MB L3 cachen:

Bild över hela processorn. Man ser att storleken är betydligt mindre nu jämfört med tidigare:

Det har ju visat sig att den är extremt överklockningsvänlig och man har sett den uppe i 6.3GHz. Vissa hävdar också att det högsta var hela 6.6GHz, men det finns inget bevis på det än sålänge. AMD har gått ut med att det inte är några utplockade processorer som nått höga frekvenser, och det finns fler som har nått riktigt högt med sina testexemplar. Man har sett 4GHz och över det på många olika screens med luftkylning. Flera har bekräftat att man sett Deneb köra FarCry 2 i över 6.2GHz med flytande kväve:

Gamle Macci och en kollega till honom i farten

Det verkar även som att processorn inte har någon coldbug och skalar väl med högre spänning och även svarar bra på temperaturskillnader.

Detta är tester som NDA sett till att plocka bort men finns här:

World In Conflict

Dead Space

FarCry 2

World at War

Clear Sky

Crysis Warhead

Processorn presterar riktigt bra, och med sin överklockningspotential och bra skalning så kan den bli en riktig killer jämfört med Penryn, och även konkurrera väl mot Core i7 pris/prestanda.

Det var allt!

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Ska bli väldigt intressant att se vad det blir av detta. Men av vad som har visats än så länge så bådar det gott. go AMD ^^

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på strömförbrukningen på dessa 45 nm processorer. Ska bli spännande att läsa testerna i januari. Trevligt att de funkar på äldre moderkort också. Jag har precis beställt ett Gigabyte GA-MA78G-DS3H och en 4850e till servern men det är ju bra om den går att uppgradera vid behov framöver.

Permalänk
Medlem

Kommer bli extremt intressant att se hur den kommer stå sig emot i7 prestanda/mhz.

Siktade på en i7 nu till årsskiftet men kanske väntar 8 dagar till och plockar på mig en phenom II 940 i stället och 8gb ram. fortfarande ca 1000 billigare än en i7 med 3gb ram

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Bra tråd. Den kommer man att hålla koll på framöver. Jag har försökt hitta sidor som skriver om Phenom II men det står samma sak på alla typ. Någon som har någon bra sida?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Resverar denna plats har lite jag ska läga upp i kväll

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk

Klistra den i några veckor eller lägga in i samlingstråden?

Permalänk
Medlem

Trevligt, funderat på att bygga nytt med i7, men detta ger en bra funderare.

Permalänk
Medlem

hmmm... såg testet i Far Cry 2. Där leder en Phenom II i 3 GHz över en Core i7 i 2,93 GHz. Det var inte dåligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Jag tycker denna cpu verkar riktigt intressant, blir ett solklart köp

tycker dock att "visningen" om man nu kan kalla det så var lite kort...

Permalänk
Avstängd

6,313Mhz är högsta än så länge har jag för mig.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag skulle säga att det är en killer jämfört med penryn, de är ju likvärdiga vad det gäller prestanda. Kan de konkurrera med pris och strömförbrukning så kan de sälja bra men annars tror jag folk kommer fortsätta välja 775, intel kommer säkert genomföra stora prissäkningar snart och de har verkligen marginaler för det.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Resverar denna plats har lite jag ska läga upp i kväll

Vad väntar du på?

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Phenom II har uten tvekan överraskat mig. Det som från början bara handlade om en krympning från 65 nm till 45 nm har utvecklats till att bli en riktigt grym processor.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på den här. I7 är inte prisvärd... och eftersom Intel byter socket snart så kanske den aldrig blir det heller. Tyvärr så bor vi på fel sida av atlanten, annars hade ngn av oss redan fipplat med en av dem och kunnat ge en sneakpeak. :/

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Hjälpsam

Grymt tjusiga bilder på kislet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lengab
Jag väntar på den här. I7 är inte prisvärd... och eftersom Intel byter socket snart så kanske den aldrig blir det heller. Tyvärr så bor vi på fel sida av atlanten, annars hade ngn av oss redan fipplat med en av dem och kunnat ge en sneakpeak. :/

Intel skall inte byta Socken snart igen. Dom skall släppa en till som skall ersätta Socket 775. 1366 som används av Core I7 är för entusiasterna. Socket 1166 som kommer nästa år är för prestanda och mellansegmentet. Förmodligen budget också. Så Intel byter inte Socket, dom kommer ha två.

Till ämnet då.
Eftersom Socket 1166 dröjer och ifall Phenom II presterar som 2good4you har bilder på så kan en Phenom II vara intressant. Dock så hänger de mycke på vad för moderkort som kommer finnas till hands och dess pris.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Moderkort till AMD är redan excellent i min mening. Kort som t.ex MSI DKA790GX Platinum t.ex. Man har svala och effektiva kretsar, riktigt överklockningsvänliga och AMD Overdrive samt även 6st S-ATA portar. Har beställt ett MSI DKA790GX Platinum nu. Det moderkortet har även Dr.Mos precis som MSI X58 Eclipse, den absolut bästa PWM lösningen som finns att tillgå just nu.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Moderkort till AMD är redan excellent i min mening. Kort som t.ex MSI DKA790GX Platinum t.ex. Man har svala och effektiva kretsar, riktigt överklockningsvänliga och AMD Overdrive samt även 6st S-ATA portar. Har beställt ett MSI DKA790GX Platinum nu. Det moderkortet har även Dr.Mos precis som MSI X58 Eclipse, den absolut bästa PWM lösningen som finns att tillgå just nu.

Jo, AMD:s kretsar är riktigt bra. Dock så kör jag med två NVIDIA grafikkort och har starka planer på att byta ut mitt PhysX kort mot ett till GTX 260. Då behöver jag ett NVIDIA baserat moderkort för AM2/AM3 om de skall funka. De är dem jag väntar på om detta byte skall vara aktuellt.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Lugn och fin nu pojkar, vi vill alla så himla gärna att AMD ska trycka ner Intel på backen och hoppa på dess bakhuvud med högklackade skor, men än så länge är det ju bara rykten och "jag hörde nån som sa" + ett par skärmdumpar på killar i latexvantar ;). Phenom var ju praktiskt taget precis lika hypad men klådde den upp C2D? Njet :(.

Fast visst hoppas jag med, ser mig själv som en av dom stora AMD fanboisen här inne :D.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Jo, AMD:s kretsar är riktigt bra. Dock så kör jag med två NVIDIA grafikkort och har starka planer på att byta ut mitt PhysX kort mot ett till GTX 260. Då behöver jag ett NVIDIA baserat moderkort för AM2/AM3 om de skall funka. De är dem jag väntar på om detta byte skall vara aktuellt.

Du kan använda dig av PhysX på ett AMD moderkort också. Korten måste inte köras i SLI vad jag vet. Jag såg även att man på WinXP och Windows 7 kunde köra ett ATI kort som grafikkort och ett nVidia kort tillsammans för fysikrendering. Sen vem behöver PhysX? AMD korten använder ju Havok, men det används heller inte. Med dagens snabba processorer undrar jag om det verkligen behövs.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Du kan använda dig av PhysX på ett AMD moderkort också. Korten måste inte köras i SLI vad jag vet. Jag såg även att man på WinXP och Windows 7 kunde köra ett ATI kort som grafikkort och ett nVidia kort tillsammans för fysikrendering. Sen vem behöver PhysX? AMD korten använder ju Havok, men det används heller inte. Med dagens snabba processorer undrar jag om det verkligen behövs.

Jag vet de med. De gick att få igång PhysX på alla moderkort med två PCI-E platser och ett dedikerat grafikkort redan innan drivrutinerna och CUDA vart släppt för dedikerad PhysX. jag har en tråd för PhysX sedan en tid tillbaka.
Men som sagt. Min plan är att klämma ut lite mer kraft genom att slänga i ett GTX 260 till. Då kör jag både SLI och PhysX. Sedan så spelar jag några spel med PhysX stöd och visst blir de en häftigare spelupplevelse vilket jag prioriterar högt. Av den anledningen är ett SLI moderkort av högsta intresse för mig. Oavsett om de blir en AMD eller Intel processor vid nästa uppgradering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha för moderkort till PII tro? Har inga kvar förrutom att det ska vara ett stabilt å svalt mk.

Skulle vara kul att kunna nå 4Ghz med luft...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Har du ett separat PhysX kort? om du ska sälja det så är jag intresserad att köpa det. Hör av dig i såna fall

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Jag vet de med. De gick att få igång PhysX på alla moderkort med två PCI-E platser och ett dedikerat grafikkort redan innan drivrutinerna och CUDA vart släppt för dedikerad PhysX. jag har en tråd för PhysX sedan en tid tillbaka.
Men som sagt. Min plan är att klämma ut lite mer kraft genom att slänga i ett GTX 260 till. Då kör jag både SLI och PhysX. Sedan så spelar jag några spel med PhysX stöd och visst blir de en häftigare spelupplevelse vilket jag prioriterar högt. Av den anledningen är ett SLI moderkort av högsta intresse för mig. Oavsett om de blir en AMD eller Intel processor vid nästa uppgradering.

Det finns Nvidia kretsar i AM2+ kort med den mystiska SB750 sydbryggan som ökar klockningspotentialen också på CPUn.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta?
http://my.ocworkbench.com/2008/amd/Phenom_II_X4_CPU-Z_3DMark_...

EDIT:

Lite mer som kan vara intressant.
http://en.redtram.com/go/175068388/
länksamling på länk ovan

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Nu blev man lite mer avvaktande, var på väg att göra en beställning av ett i7 system nu till jul (mobo/cpu/ram) men man bör nog avvakta lite och se hur Phenom II presterar samt om priset kanske blir lite mer fördelaktigt.

Visa signatur

Mini ITX burken: CPU: Ryzen 5800x Moderkort: Gigabyte B550I AORUS PRO AX Kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 Ram: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB Grafikkort: ASUS 2080 PSU: Corsair SF750 750W 80+ Platinum Lagring: Intel SSDx3 2tb Chassi: Cooler master NP200 Tillbehör: Sennheiser HD595 Logitech G915 TKL Logitech G903, AOC 35GSYNC

Permalänk
Avstängd

Att en Phenom II i 3ghz skulle motsvara en C2Q i 3.6 har jag väldigt svårt att tro.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Vad ska man ha för moderkort till PII tro? Har inga kvar förrutom att det ska vara ett stabilt å svalt mk.

Skulle vara kul att kunna nå 4Ghz med luft...

MSI DKA790GX Platinum

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

MSI DKA790GX Platinum

Håller med där. Mycket bra moderkort.