Vart går gränsen för högre skatt?

Permalänk
Medlem

Vart går gränsen för högre skatt?

Det verkar som att jag kommer få ett litet extra tillskott på lönen denna månaden, vilket är väldigt trevligt, men jag är lite rädd att jag kommer få betala högre skatt.

Jag kommer antagligen få ca 38000 netto, där ungefär 10k är semester ersättning och ca 8k traktamenten.

traktet är dock skattefritt så det kanske inte räknas med?

Tacksam för all hjälp.

//S

Permalänk
Medlem

Traktamentet är ju skattefritt så det kommer ju inte med. Men nej du kommer inte få högre skatt för att du får utbetalning av semestern en månad. Skulle du tjäna den summan varje månad så skulle du får betala högre skatt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Tror gränsen till rikemansskatten ligger på 29k eller 30k, då betalar du hälften av det som går över gränsen. Om traktamentet ska räknas med eller inte vet jag inte dock.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Tror gränsen till rikemansskatten ligger på 29k eller 30k, då betalar du hälften av det som går över gränsen. Om traktamentet ska räknas med eller inte vet jag inte dock.

Haha rikemansskatt? Snarar standardlön för att leva ett svensson liv!

Mvh

Visa signatur

Asrock 939Dual-SATA2, Opteron 1.8@2.5ghz, 2GB G.skill, 6800LE @12/5

Amd barton 2500 @3400, 512mb Twinmos PC 3200, Geforce Ti4400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.M
Haha rikemansskatt? Snarar standardlön för att leva ett svensson liv!

Mvh

bah, vill minnas att medellönen va ganska "låg", runt 23k före skatt har jag för mig, har dock ingen källa på d:P

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
bah, vill minnas att medellönen va ganska "låg", runt 23k före skatt har jag för mig, har dock ingen källa på d:P

2007 års siffror...

29 600 för Stockholm
25 100 för Syd och Väst-Sverige

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=449&a=72473

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
2007 års siffror...

29 600 för Stockholm

såpass, är lite kritisk, låter lite mycket tycker jag, men ja orkar inte leta reda på nån annan tabell:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
2007 års siffror...

29 600 för Stockholm

Hur är det där uträknat?

Verkar ju som att det bara är draget ett medelvärde på alla yrken utan någon som helst hänsyn till hur många det är som jobbar inom varje yrke.

Permalänk
Medlem

Rikemansskatt eller förmögenhetsskatt har vi inte i sverige längre så det är nog lugnt på den fronten

Enligt sekreteraren på mitt jobb så får jag betala om det överstiger en viss summa på en månadslön, jag trodde att det gällde bara om man låg över på hela års lönen uppdelat på 12 månader. Men så verkar det inte vara.

"I Sverige finns tre inkomstskattenivåer, den inkomst som överstiger ett visst belopp beläggs med ytterligare skatt.[2]

Under 2007 gäller att den del av månadslönen som ligger mellan 27 383–40 716 kronor beskattas med 20 procent statlig skatt. Den del av månadslönen som ligger över 40 716 kronor beskattas med 25 procent statlig skatt."

Från wikipedia. Verkar som att jag ligger på gränsen, Men i vilket fall så blir det tydligen inte så hög skatt, bara runt 2-3 extra, vilket iofs är tråkigt men det kan man ju överleva.

http://rakna.net/netto-lon.html

Med den räknaren så fick jag i alla fall fram det.

Om någon har nåt annat att tillägga så gör gärna det, annars kan tråden somna in

Permalänk
Medlem

finns inte förmögenhetsskatten kvar? trodde bara att den hade sänkts.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förmögenhetsskatten är avskaffad i Sverige sedan 1 januari 2007. Skattepliktiga förmögenheter per 2006-12-31 var de sista som belades med förmögenhetsskatt. Riksdagen beslutade detta den 19 december 2007. (Källa: Riksdagen)

Permalänk

Din arbetsgivare kommer att dra lika många procent skatt som vanligt, dvs den skattetabell du har angivit till dem - typ 31 eller så.

Marginalskatten räknas på årsbasis så det är din sammanlagda inkomst för hela året som räknas, inte månadsvisa fluktuationer. Allt det här regleras i och med deklarationen.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Din arbetsgivare kommer att dra lika många procent skatt som vanligt, dvs den skattetabell du har angivit till dem - typ 31 eller så.

Marginalskatten räknas på årsbasis så det är din sammanlagda inkomst för hela året som räknas, inte månadsvisa fluktuationer. Allt det här regleras i och med deklarationen.

Det där är upp till arbetsgivaren. Vissa är duktiga på dra skatt medans vissa är sämre...

Hur som helst räknas ju allting ut vid deklarationen, men det är roligare att få tillbaka 5k än att få betala 5k för att arbetsgivaren dragit för lite skatt.

Permalänk
Medlem

Det sket sig, jag fick minsann betala drygt 13k i skatt, fan va glad jag blev.

Jag skulle alltså få ut drygt 10k mer denna lönen, slutade med att jag fick ut 4 av dom 10.

Jag har ingen aning om hur fan dom har räknat, har inte min lönelapp här så jag får kolla det när jag kommer hem. Hoppas verkligen att det går att rätta till.

Specificerade ju för fan att jag ville ha det utdelat på två löner, men nejdå, dom fanskapen slängde in allt direkt.

Tack som fan och godnatt!

Permalänk
Medlem

Blir av med jobbet nu i Januari och bad om att få "allt" utbetalt nu innan årskiftet. Hamnade då på över 50k brutto vilket flyttade upp mig i skattetabellen.
Behöver inte dom extra laxarna nu så det blir bara trevligt att få tillbaka på skatten nästa år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
såpass, är lite kritisk, låter lite mycket tycker jag, men ja orkar inte leta reda på nån annan tabell:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
Hur är det där uträknat?

Verkar ju som att det bara är draget ett medelvärde på alla yrken utan någon som helst hänsyn till hur många det är som jobbar inom varje yrke.

Har inte en aning om hur det har räknat, tycker det är lite högt också.

Kollade på SCB's hemsida men lyckades inte gräva fram det där.

Permalänk
Medlem

SCB har säkert räknat rätt, det finns trots allt en del som tjänar väldigt mycket och sedan har du de toppchefer som tjänar absurda summor som skevar statistiken. Jag tycker istället man ska titta på de sektorer där flest arbetar och då landar medellönen på runt 22 000kr.