Permalänk

skapa lim av aceton och plexi?

Hej!

Jag läste här om dagen en gammal tråd där någon hade gjort lim med hjälp av plexi bitar och aceton..

Jag såg att han hade skrivit 1dl aceton, men hur mycket plexi ska jag ha?

Jag har nämligen en massvis med krossat plexiglas liggandes i en påse, så tänkte jag skulle pröva denna metod, men kan vara bra om jag vet hur mycket man ska blanda..

Tacksam för svar!

God Jul gott folk
/Kristian

Permalänk
Medlem

vi gjorde lim av aceton och gamla tandborstar när vi byggde modellflygplan i balsaträ. funkade fantastiskt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
vi gjorde lim av aceton och gamla tandborstar när vi byggde modellflygplan i balsaträ. funkade fantastiskt.

hehe fräckt

hur mkt tandborstar använde ni då? haha
för tar jag för mkt plast å bara 1 dl aceton så klarar la inte det lösa upp allt antar jag å tar jag för lite blir det väll väldigt löst?

Permalänk
Medlem

det är bara att ösa i plexi tills man får lagom konsistens tror jag. Om det blir för mycket eller för lite får man ju ta i mer aceton eller mer plexi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killen2times
hehe fräckt

hur mkt tandborstar använde ni då? haha
för tar jag för mkt plast å bara 1 dl aceton så klarar la inte det lösa upp allt antar jag å tar jag för lite blir det väll väldigt löst?

Prova dig fram, häll upp acetonet i en plåtburk (den skulle ju lösa upp en plastburk ) och rör ner plasten lite i taget tills det känns som att du fått en någorlunda lagom lösning.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

okok, får köra på de!
men nu ska jag hugga in att felsöka min LCD som jag nog dödade min bakgrundsbelysning på för ett tag sedan.. står i min tråd ni säkerligen har läst och kanske kommenterat... den heter nu Hjälp med LCD-display [Sammanslagna trådar]

var duktig nog att borra bort lödtenn o sen slant.... hahaha va fan tänkte jag på egentligen

Permalänk

Hur snabbt löses plasten upp? Jag har använt över två dl aceton på ett moderkort och får aldrig riktigt rent, blir något som liknar ett vitt salt som sitter fast som fan när det torkat.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre rekommendera frigolit ist för plexi vilket är mkt billigare.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox

hum, okey? så det blir lim av de me? fräckt...

jo i fortsättning kör jag nog med det då, men har nu bitar liggandes sen en gammal plexi låda gick sönder...

men det kanske är lättare att få det bra med frigolit?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox

Frigolit och aceton... hmmm någon som har läst anarkistens lilla kokbok kanske?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Prova dig fram, häll upp acetonet i en plåtburk (den skulle ju lösa upp en plastburk ) och rör ner plasten lite i taget tills det känns som att du fått en någorlunda lagom lösning.

Det beror på vad för plast burken är gjord av. Som du kanske vet så säljs aceton i plastflaskor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor

yummu, I love the smell of napalm in the morning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor

Känner inte ens till den sen tidigare :D.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Vad jag vill minnas så säger anarkistens lilla kokbok bensin, men det lär ju fungera med aceton också.

Nostalgi på hög nivå.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Vad jag vill minnas så säger anarkistens lilla kokbok bensin, men det lär ju fungera med aceton också.

Nostalgi på hög nivå.

Min gissning är att det kladdar bättre och längre om man använder bensin istället för aceton. Acetonet kommer kanske avdunsta för snabbt, och leda till en helt misslyckad limfog (och massor av kladdig plast på fingrarna). Ta närmsta bensindunk och tanka i två-tre liter, det borde täcka alla dina limbehov.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Vet inte om trådskaparen's limfråga pekar mot mig (tidigare projekt) eller vad de kan vara.. höll ju faktiskt på med Acrifix tillverkning i sommras, Acrifix 106 för vara exakt. Nog fungerade de alltid, men de blev ju inte alls som Acrifix 192 som är tjock i konsistensen osv. Nästa gång ja bygger vattentank så blir de 192 istället.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

du kan lösa upp i en burk som är gjord av pvc, det pallar alkoholer

Permalänk

Glömde säga att ångan från limmet är livsfarlig att inhalera.. så in i vassen va dizzy man kan bli.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Det här måste vara farliga saker, så var försiktig.

Visa signatur

janee

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Min gissning är att det kladdar bättre och längre om man använder bensin istället för aceton. Acetonet kommer kanske avdunsta för snabbt, och leda till en helt misslyckad limfog (och massor av kladdig plast på fingrarna). Ta närmsta bensindunk och tanka i två-tre liter, det borde täcka alla dina limbehov.

Bensin och frigolit blir enligt anarkistens kokbok en enkel version av napalm. Inget man vill använda som lim. Sen är bensin fruktansvärt tråkigt att hantera då det är hyfsat giftigt. Sen dunstar det ganska dåligt. Sätter det sig i kläderna tar det evigheter att bli av med. Chassit skulle lukta bensin ett bra tag vilket är tråkigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fragzilla
du kan lösa upp i en burk som är gjord av pvc, det pallar alkoholer

Fast aceton är en keton och inte en alkohol.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

3 delar aceton, 4 delar väte.. nä hur va de nu? bäst e nog å ta plast först å fylla på me aceton te de blir lagom tror ja... pingisbollar e ju oxå av plast men de skulle ju bli dyrt =P...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klyrre
3 delar aceton, 4 delar väte.. nä hur va de nu? bäst e nog å ta plast först å fylla på me aceton te de blir lagom tror ja... pingisbollar e ju oxå av plast men de skulle ju bli dyrt =P...

Pingisbollar brukar vara nitrocellulosa och blandat med aceton blir det NC-lack vilket pyrotekniker tycker om. Funkar bevisligen som bindemedel och skyddslack till fyrverkeripjäser men jag har svårt att tänka mig att det är till någon större nytta för andra tillämpningar.

Visa signatur

Permalänk

Tänk bara på att göra detta utomhus, aceton är riktigt elakt att andas in, det smälter inte bara plasten utan även din hjärna. (no joke)

Så ORDENTLIGT ventilerat utrymme alt. utomhus eller med en gasmask på vilken det står att den klarar av ångor.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Tänk bara på att göra detta utomhus, aceton är riktigt elakt att andas in, det smälter inte bara plasten utan även din hjärna. (no joke)

Så ORDENTLIGT ventilerat utrymme alt. utomhus eller med en gasmask på vilken det står att den klarar av ångor.

oj då... hahaha jag körde med dammskydd bara.. aa vet inteva de heter men sådant där som när man typ snickrar o grejer sån där "tyg bit" med resårband som man sätter bakom huvudet

Men har iaf fått ihop lim nu, som rackarn i mig är starkt iaf..

Permalänk
Medlem

Kloroform !!!

Vad ska du limma med ditt hemmagjorda lim?
Ska du limma plexi så har jag ett förslag.
Det är ofta svårt att få till snygga fogar i plexi om man ska kladda med lim.
Jag har med gott resultat flera gånger limmat plexi (inte lexan eller makrolon) med kloroform!
Tricket är att tillverka delar med mycket god passform, sätta ihop dem och försiktigt injicera kloroform i den mycket smala springan mellan delarna. Springan måste vara MYCKET liten, kansle högst en tiondels millimeter. Använd en liten spruta och en smal nål till injiceringen och spruta in ytterst lite kloroform, bara tills springan precis är fylld. Se upp så att det inte rinner över någonstans.
Om man har varit riktigt noggrann så kommer skarven nästan inte att synas alls. Svårigheten kan vara att få tag i kloroform. Jag fick palavra en hel del med en apotekare innan jag fick köpa en liter. Jag förklarade noggrannt vad jag skulle göra och beskrev hur kloroformen löser upp acryl, plexi kallas även acrylglas (principen lika löser lika - minns kemilektionerna!), och när kloroformen avdunstar så blir det ett solitt material kvar.
Var bara dj-ligt försiktig. Kloroform är inte att leka med. Det är både väldigt eldfarligt och risken att du somnar av är överhängande om ventilationen inte är tillräcklig! Jobba utomhus, och håll inte näsan för nära!
Skarven blir visserligen inte lika stark som om man använder ett riktigt plexilim, men den har potential att bli mycket snyggare!