Asus P6T Deluxe VS Asus P6T WS Professional

Permalänk

Asus P6T Deluxe VS Asus P6T WS Professional

Det verkar som Asus har släppt några nya moderkort på sistonde...
Hur som helst så vet jag att P6T Deluxe verkar vara mycket bra av det jag har läst, och är det överlägset mest populära moderkortet för I7 plattformen. Men frågan är om P6T WS Professional är bättrte/sämre, och vad skiljer dessa kort åt ?

Obeservarde även att dom kostar lika mycket enligt prisjakt...
vad ska man välja ???

Permalänk
Hedersmedlem

genom att googla och bara se på bilder på kortet kan man se att ASUS brukar låta "PRO" varianter ha PCIX plattser (2st). kommer du använda den snabbare varianten av PCI kort nämnt PCIX så är det ju bra. används till bland annat vissa RAID kontrollers.

Där har du en skillnad i alla fall

EDIT: notera att det är skillnad på PCIX och PCIexpress!
dagens grafikkort använder PCIexpress.
http://www.pcisig.com/specifications/

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

Får väl erkänna att jag inte så jävla insatt när det gäller olika portar osv...
Som jag förstår det är alltså PCI-X platsarna bakåtkompatibla med vanlig PCI ?

När det gäller PCIe.. Så ser jag att det inte finns någon PCIe 4x port, finns det nån anledning varför dom har skippat just 4x, är den ovanlig elller kommer man ha nytta av den ???

Om jag har förstått saken rätt... så används främst x16 till grafikkort ?
Är som sagt osäker på vilket moderkort som är att föredra..och som är mest framtidssäkert..

Deluxe har 3st 16x och 1 4x.
OM det nu är som jag tror att 16x används enbart för graffikort kommer jag sannolikt inte ha behov av fler än 2 st 16x.

Ska även köpa detta ljudkort ESI Esp1010e, är MCYKET viktigt att det passar om jag nu köper det...

Är detta PCIe 1x ???
http://www.esi-audio.com/products/esp1010e/

Överlag så verkar det helt klart som WS professional har mer funktioner än Deluxe, dessutom verkar den dra mindre ström vilket är bra.

Sedan ser jag att P6T WS Professional har något som heter "dual raid"
Om man planerar att raida 4st diskar som jag gör, kan det vara mycket användbart antar jag ?

Har förövrigt ett raid kort Highpoint 1740, men ett "on board" borde väl prestera bättre som på WS Professional ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Immersion
Får väl erkänna att jag inte så jävla insatt när det gäller olika portar osv...
Som jag förstår det är alltså PCI-X platsarna bakåtkompatibla med vanlig PCI ?

Jo, men bara med vissa kort. De som inte funkar får du helt enkelt inte in så det är inget man behöver kolla upp så mycket. Har de två jack i PCI-kontakten som ditt Highpoint-kort så fungerar det, annars inte.

Citat:

När det gäller PCIe.. Så ser jag att det inte finns någon PCIe 4x port, finns det nån anledning varför dom har skippat just 4x, är den ovanlig elller kommer man ha nytta av den ???

Om jag har förstått saken rätt... så används främst x16 till grafikkort ?
Är som sagt osäker på vilket moderkort som är att föredra..och som är mest framtidssäkert..

Deluxe har 3st 16x och 1 4x.
OM det nu är som jag tror att 16x används enbart för graffikort kommer jag sannolikt inte ha behov av fler än 2 st 16x.

Med PCIe kan man stoppa mindre kort i större slots, dvs 16x-portar klarar av alla sorters kort, inte enbart grafikkort, och t.ex. en 4x-port klarar bara av kort som är 4x eller mindre.
Att det brukar vara en massa 16x-portar på kort beror på att det inte skadar, man kan använda grafikkort även om det bara är 4x eller 8x som är kopplat till porten men grafikkortet skulle fysiskt inte få plats om man hade en mindre port.

Citat:

Ska även köpa detta ljudkort ESI Esp1010e, är MCYKET viktigt att det passar om jag nu köper det...

Är detta PCIe 1x ???
http://www.esi-audio.com/products/esp1010e/

Jo, det där ser ut som PCIe 1x.

Citat:

Överlag så verkar det helt klart som WS professional har mer funktioner än Deluxe, dessutom verkar den dra mindre ström vilket är bra.

Hur/vart ser du att den drar mindre ström? Borde inte vara någon större skillnad eftersom båda använder samma chipset, om något borde WS dra mer ström eftersom den behöver chip för att styra PCI-X.

Citat:

Sedan ser jag att P6T WS Professional har något som heter "dual raid"
Om man planerar att raida 4st diskar som jag gör, kan det vara mycket användbart antar jag ?

Nä, inte direkt. Båda korten har ICH10R som klarar av att raida 6 st SATA-diskar och en extra SAS-kontroller med 2 portar som kan också köra raid.

Citat:

Har förövrigt ett raid kort Highpoint 1740, men ett "on board" borde väl prestera bättre som på WS Professional ?

Jo, med PCI-kort brukar det vara PCI-bussen som är flaskhalsen. Går mycket fortare om man kör raid direkt på sydbryggan, speciellt om man har många diskar.
Annat är det med PCI-X eller PCIe raid-kort med egen processor och minne.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

Ahh ok så det du säger är alltså att 16x är bakåtkompatibla ???
Då förstår jag inte varför 1x och 4x t.e.x används fortfarande ?
Är det bara för att spara plats på moderkortet då en 16x slot tar mer plats på moderkortet ???

Jag ser t.e.x att det dyrare WS Revolution har 4 st PCIe 16x.
Jag antar det vore att föredra...

Men det är ändå ganska tveksamt..hur mycket nytta man kommer ha av PCI i framtiden. Jag kan fortfarande inte välja...

Hittade en recension på Revolution, antar att Professional modellen har liknande prestanda...

http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTYwMiwxLCxoZW...

Att WS drar mindre ström kan man läsa i deras produktblad på Asus hemsida.
Deluxe använder också EPU men jag tror att den är bättre på WS korten...

"ASUS EPU-6 Engine

System Level Energy Saving
The new ASUS EPU - the world´s first power saving engine, has been upgraded to a new 6 engine version, which provides total system power savings by detecting current PC loadings and intelligently moderating power in real-time. With auto phase switching for components (which includes the CPU, VGA card, memory, chipset, drives and system fan), the EPU automatically provides the most appropriate power usage via intelligent acceleration and overclocking - helping save power and money."