Följ Black Week på SweClockers

smidigt sätt att få DHCP att fungera vid lite udda trådlös bryggning?

Permalänk
Medlem

smidigt sätt att få DHCP att fungera vid lite udda trådlös bryggning?

Jag sitter på ett litet kontor nu, precis efter en flytt. Internet är ett måste för att deg ska kunna rulla in och bredbandsbolaget tar flera veckor på sig att flytta allting, vilket leder oss in på nödlösningen.

Vi har fixat en trådlös router åt en granne som vi "hyr" internet av tills vårt är fixat. Denna har vi kopplat via WLAN till en laptop på kontoret och bryggat uppkopplingen till en switch och resten av nätverket.

Nu har jag dock kommit till en punkt där jag inte orkar ställa in alla ip-uppgifter manuellt till alla datorer. Laptopen vi använder som brygga får alla uppgifter utan problem, men det är verkligen helt omöjligt för de andra datorerna på nätverket. Är det routern som felar eller är det en omöjlighet jag ber om? Någon annan som varit med om samma fenomen?

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk

Funkar det på datorerna i switchen om du har fast ip? Om inte så kanske det är något fel på bryggningen?

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_SLain_Man
Funkar det på datorerna i switchen om du har fast ip? Om inte så kanske det är något fel på bryggningen?

Ahh, det glömde jag ju helt skriva med! Alla datorer man ställt in manuellt fungerar klockrent. Inga problem alls där. Det jag tänkte på mest är det faktum att det bara är laptopen som agerar nätverksbrygga som får IP-adress och allt sånt automatiskt.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!