Permalänk
Medlem

Nybyggd dator - ingen bild

Byggde ihop datorn idag men vid uppstart så kommer ingen signal till skärmen.
Började leta fel och upptäckte att grafikkortet (Asus 9800 GTX) krävde ström genom 2 st pci-e sladdar. Förbannade mig själv för min dumhet och kopplade in den andra men fortfarande ingen bild. Moderkortets lampa lyser grönt, alla fläktar snurrar som de ska och även lampan på grafikkortet lyser grönt.

Byggde även ihop en annan, lite mindre avancerad dator och den funkar galant så jag testade med den datorns grafikkort i den första datorn men det funkade inte heller. Så det är inte grafikkortet det är fel på.

Provade också att plocka bort grafikkortet helt och starta och datorn piper inte. Jag har för mig att det ska göra det om man inte har grafikkort i, men jag kan ha fel.

Är det moderkortet (Asus M3A78 ) som är trasigt tror ni? Riktigt surt isf för anledningen till att jag köpte ny dator var att mitt 939 moderkort till den gamla gick sönder...

En annan tanke är en så enkel grej som att grafikkortet kanske inte sitter ordentligt i sin slot. Jag tror absolut inte att detta är fallet, men den var jäkligt trög att få i och det där "klicket" uteblev. På den mindre avancerade datorn (som har samma moderkort) så klickade kortet fast direkt.

Jag har även provat att plocka bort batteriet samt att nollställa BIOS. Ingenting fungerar...

Här är grejerna som sitter i:

Moderkort: M3A78 (Asus)
Grafik: 9800 GTX (Asus)
Minne: 2 x 1024 Mb (Corsair Dominator)
Nätagg: 520 W (Corsair)
CPU: Amd Athlon 64 X2 6000+

EDIT

Plockade ut det ena minnet och då startade datorn med bild tätt följt av ett kort pip och efter ca 5 sekunder så kom 3 korta pip till.
Kollade upp det och såhär är förklaringen:

3 Beeps: Base 64K RAM failure
Explanation: There is a failure of some sort within the first 64 KB of system memory.
Diagnosis: The first bank of memory probably has a bad memory chip in it somewhere. It is possible that there is a failure related to the motherboard or a system device as well.

Så, vad gör jag nu? Byter moderkortet när det kanske inte ens är det som felar?

Permalänk

Kör memtest och bekräftar felet, sen returnerar du minnena och får nya tillbaka

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Hade en jädra massa problem när jag byggde min senaste maskin. Massa olika fel vid uppstarten, fick aldrig någon bild heller. Det visade sig tillslut vara så att jag glömt ta bort ett sådant avstånd som sitter mellan chassiet och moderkortet, som man skruvar fast moderkortet i. Det orsakade någon form av kortslutning så att allt ballade ur. Alla komponenter klarade sig dock.

Permalänk
Medlem

Jaja, nu är det iaf beställt nya minnen. De gamla ska skickas tillbaka men eftersom det var en hel vetenskap att returnera dom så beställde jag nya och medan jag väntar så skickar jag tillbaka dom gamla... Annars skulle det ta en jäkla tid - ordna kvitto på det och det, dom skulle felsöka också, överlägga om jag har rätt att få nya minnen, bla bla bla... Ett jäkla krabb mao.

En fråga angående det här med minnena. Kan man ha 3 st och köra dual på 2 och single på 1, eller funkar det inte så? Kan man bara köra dual på 2 eller 4 minnen och inte blanda in single i leken? Om det funkar, finns det några fördelar med det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yokas
Jaja, nu är det iaf beställt nya minnen. De gamla ska skickas tillbaka men eftersom det var en hel vetenskap att returnera dom så beställde jag nya och medan jag väntar så skickar jag tillbaka dom gamla... Annars skulle det ta en jäkla tid - ordna kvitto på det och det, dom skulle felsöka också, överlägga om jag har rätt att få nya minnen, bla bla bla... Ett jäkla krabb mao.

En fråga angående det här med minnena. Kan man ha 3 st och köra dual på 2 och single på 1, eller funkar det inte så? Kan man bara köra dual på 2 eller 4 minnen och inte blanda in single i leken? Om det funkar, finns det några fördelar med det?

Läs här

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1