Koppla in Skrivare trådlöst, med accespunkt eller printserver ? - HJÄLP !

Permalänk

Koppla in Skrivare trådlöst, med accespunkt eller printserver ? - HJÄLP !

Har en Xerox Phaser 8560 med nätverkskontakt samt en USB.

Vill placera skrivaren i ett annat rum och vill köra trådlöst, vilka alternativ har jag?

1: Kan jag köra en "access point" med trådlös uppkoppling till min trådlösa router, genom att koppla en nätverksladd till access pointen från min skrivare och på så sätt koppa upp den på nätverket som en nätverksskrivare eller hur funkar det?

Förslagsvis med: Link: D-Link DWL-G700AP

2: Eller ska jag köpa en print server, modell trådlös som jag jag kör in USBn i och samma i skrivaren för att skapa en trådlös nätverkskrivare?

Förslagsvis med: Link: TL-WPS510U

A: Av vad jag förstått så kan jag göra vilket som eller?

B: Vilken är bäst i användningssynpunkt (om båda lösningar funkar?)

C: Förslagsvis, om jag skulle vilja ha en NAS server istället med inbyggd printserver som jag placerar i samma rum som skrivaren, vad för NAs servrar finns det med trådlös uppkoppling?

// Angel !

Visa signatur

Equi_RB6

Permalänk
Medlem

Ska du ha mer grejer uppkopplade ifrån samma rum. Så är det lämpligast om du har en accesspunkt som länkar nätverksaccess, accesspunkten kopplar du till switchen du ska ha i rummet. Skrivare, NAS server och dylikt kopplar du också till switchen.

Ställ accesspunkten i klient läge till att koppla upp sig mot din trådlösa router.

Permalänk

För större användbarhet så är en accesspunkt bättre eftersom datorn redan har ett nätverksgränssnitt, det är så jag tolkar ditt svar.

Accesspunkten, hur konfigurerar jag den, måste jag ha en trådlös dator eller går jag genom min ADSL2+ router för att konfigurera?

Eller måste jag konfigurera genom kabel och ställa in värden och sedan så poppar den upp på nätverket automatiskt?

mvh // angel

Visa signatur

Equi_RB6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Archangel_1
För större användbarhet så är en accesspunkt bättre eftersom datorn redan har ett nätverksgränssnitt, det är så jag tolkar ditt svar.

Accesspunkten, hur konfigurerar jag den, måste jag ha en trådlös dator eller går jag genom min ADSL2+ router för att konfigurera?

Eller måste jag konfigurera genom kabel och ställa in värden och sedan så poppar den upp på nätverket automatiskt?

mvh // angel

Accesspunkten konfigurerar du genom att ansluta en nätverkskabel mellan accesspunkt och dator. Sedan ställer du in den som klient att ansluta mot din trådlösa router. Då kommer accesspunkten att ansluta mot din router och börja länka internet. Då när du ser att det fungerar, så kan du koppla in accesspunkten till skrivaren istället.

Permalänk
Medlem

Tycker också det låter vettigast. Då har du också möjlighet att koppla fler produkter från samma rum.

Permalänk

Har ni några prisvärda förslag runt 500-800 kr som klarar WPA2 kryptering?

kanske: Netgear WG102

För det är väl så att om jag köra WPa2 på ADSL2+ routern så måste accesspunkten ha det med för att kunna koppla upp?

// Tack för tidigare svar ! // Angel.

Visa signatur

Equi_RB6

Permalänk
Medlem
Citat:

Har ni några prisvärda förslag runt 500-800 kr som klarar WPA2 kryptering?

kanske: Netgear WG102

För det är väl så att om jag köra WPa2 på ADSL2+ routern så måste accesspunkten ha det med för att kunna koppla upp?

// Tack för tidigare svar ! // Angel.

Ja det stämmer bra. Den accesspunkten ser ju ut att också ha wpa2, gör som jag innan man köper en produkt. Ladda ner och bekanta dig med manualen, så blir allt solklart när du får produkten.

Permalänk

Ok, det här var lite avancerat tror jag ...

Kanske någon kan hjälpa lite....
Använder mig av följande apparat: Netgear (klicka för mer info)

Access point settings

Dynamic IP eller Static IP ?
Info: Note: The Access Point can not act as both a DHCP server and a DHCP client at the same time. Please change your LAN Connection Type to "Static IP" if you want to enable DHCP server.

Måste jag ha DHCP aktiverad för att köra skrivaren trådlös?
Jag har bifogat en bild på hur jag har tänkt mig det hela.

Citat:

Accesspunkten konfigurerar du genom att ansluta en nätverkskabel mellan accesspunkt och dator. Sedan ställer du in den som klient att ansluta mot din trådlösa router. Då kommer accesspunkten att ansluta mot din router och börja länka internet. Då när du ser att det fungerar, så kan du koppla in accesspunkten till skrivaren istället.

Kommer den göra detta även trådlöst? För det är detta som är tanken. Detta betyder då att mitt Trådlösa ADSL2+ skall kunna hitta Netgear Access punkten trådlöst ...

Måste jag göra något med mitt ADSL2+ modem för att hitta Netger APn eller ska det räcka med att kofig Netgear AP bara?

// Angel

Visa signatur

Equi_RB6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, det här var lite avancerat tror jag ...

Kanske någon kan hjälpa lite....
Använder mig av följande apparat: Netgear (klicka för mer info)

Access point settings

Dynamic IP eller Static IP ?
Info: Note: The Access Point can not act as both a DHCP server and a DHCP client at the same time. Please change your LAN Connection Type to "Static IP" if you want to enable DHCP server.

Måste jag ha DHCP aktiverad för att köra skrivaren trådlös?
Jag har bifogat en bild på hur jag har tänkt mig det hela.

http://eco2day.se/Netgear_question.jpg

Kommer den göra detta även trådlöst? För det är detta som är tanken. Detta betyder då att mitt Trådlösa ADSL2+ skall kunna hitta Netgear Access punkten trådlöst ...

Måste jag göra något med mitt ADSL2+ modem för att hitta Netger APn eller ska det räcka med att kofig Netgear AP bara?

// Angel

Du ska låta routern sköta DHCP, kör inte med DHCP server i accesspunkten. Om du har en DHCP Relay funktion i accesspunkten, ställ in routerns IP adress i DHCP relay fältet.

Det är lättare att komma ihåg accesspunktens IP adress om den kör med statisk IP, accesspunktens IP adress behöver inte ens ligga inom det subnät som du normalt använder. Denna IP adress är enbart till för administrationsgränsnittet.

Du kan ställa in Netgear accesspunkten att ansluta som klient mot din trådlösa ADSL2+ router. Då behöver du inte röra konfigurationen för ADSL2+ routern. Det är endast om du ska köra med WDS bryggning som du behöver gå in i routern och ändra.

EDIT: Jag såg ett problem med ditt val av accesspunkt, dels misstänker jag att den inte har ett klient läge. Dels så verkar som att den enbart går på 5 GHz med 802.11n draft. Vilket innebär att du inte kommer kunna ansluta mot din ADSL2+ router som går på 2,4 GHz.

Såhär står det i databladet:

Citat:

System Requirements
Broadband (cable, DSL) router or
gateway with built-in DHCP server
5 GHz Draft 802.11n and/or 5.0
GHz 802.11a wireless adapter.
Alternatively, an Ethernet adapter and
cable for each computer
Microsoft® Windows® Vista™, XP, 2000,
Mac® OS, UNIX®, or Linux®
Internet Explorer® 5.0 or Netscape 4.7
or higher

Standards
IEEE802.11n draft specification, IEEE
802.11a, 5.0 GHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
Du ska låta routern sköta DHCP, kör inte med DHCP server i accesspunkten. Om du har en DHCP Relay funktion i accesspunkten, ställ in routerns IP adress i DHCP relay fältet.

Det är lättare att komma ihåg accesspunktens IP adress om den kör med statisk IP, accesspunktens IP adress behöver inte ens ligga inom det subnät som du normalt använder. Denna IP adress är enbart till för administrationsgränsnittet.

Du kan ställa in Netgear accesspunkten att ansluta som klient mot din trådlösa ADSL2+ router. Då behöver du inte röra konfigurationen för ADSL2+ routern. Det är endast om du ska köra med WDS bryggning som du behöver gå in i routern och ändra.

EDIT: Jag såg ett problem med ditt val av accesspunkt, dels misstänker jag att den inte har ett klient läge. Dels så verkar som att den enbart går på 5 GHz med 802.11n draft. Vilket innebär att du inte kommer kunna ansluta mot din ADSL2+ router som går på 2,4 GHz.

Förstår vad du säger, men osäker hur jag får till det.

Nedan några bilder från AP:n

1: Wireless Settings - se här

UPPDATERAD
1.5: Advanced Wireless

2: Network Settings - se här

Under Network Settings, måste jag ställa in en Primär DNS server? Eller vad behövs göras?

3: WISH - Se här

4: General - se här

Kika gärna på bilderna ovan.

Måste WPA2 säkerheten på APn vara exakt samma som på ADSL, samt exakt samma lösenord som på ADSL routern för att kunna kommunicera?

Kam jag på något vis se att det är korrekt konfigurerat när jag kör nätverkssladd från ADSL routern till APn?
Hur ser jag det i så fall?

När APn kopplar upp sig på ADSL routern (eller hur man nu ser på det) kan jag se det på något sätt och i så fall hur?

mvh // Angel

------------------------------------------------

Ok såg din uppdatering

Citat:

System Requirements
Broadband (cable, DSL) router or
gateway with built-in DHCP server
5 GHz Draft 802.11n and/or 5.0
GHz 802.11a wireless adapter.
Alternatively, an Ethernet adapter and
cable for each computer
Microsoft® Windows® Vista™, XP, 2000,
Mac® OS, UNIX®, or Linux®
Internet Explorer® 5.0 or Netscape 4.7
or higher

Standards
IEEE802.11n draft specification, IEEE
802.11a, 5.0 GHz

Ja det ser ju inte bra ut hum...

okej, ett höftskott .. jag fick med en USB sändare/mottagare till Netgeren, det var ett paket så att säga. På min ADSL2+ router så finns det en USB kontakt med

Se bild här

File Server
Web Server
Print Server

funktionalitet , men jag antar att det inte går att sätta USBn där så att jag kan kommunicera med Netgearapparaten, eller hur?

// Angel

Visa signatur

Equi_RB6

Permalänk

Det ser ut som om det kanske kan bli denna lösningen ...

Se bild här

Skulle det här kunna funka?

// tack för supporten // angel !

Ps Världens dyraste lösning för att skriva ut i ett annat rum trådlöst, men jag kanske kan glädja mig med att om jag skaffar en NAS så kommer den trådlösa uppkopplingen vara väldigt bra.

Visa signatur

Equi_RB6

Permalänk
Medlem
Citat:

Det ser ut som om det kanske kan bli denna lösningen ...

Se bild här

Skulle det här kunna funka?

// tack för supporten // angel !

Ps Världens dyraste lösning för att skriva ut i ett annat rum trådlöst, men jag kanske kan glädja mig med att om jag skaffar en NAS så kommer den trådlösa uppkopplingen vara väldigt bra.

Ja, en till av samma enhet är det bästa alternativ du har just nu. Den bästa och billigaste lösningen hade dock varit att dra nätverkskabel.