Permalänk
Medlem

Ostabilt system? Vad göra?

Hej!

Jo, jag har upptäckt att mitt system verkar vara instabilt, iaf enligt Prime95.
Kan knappt köra det mer än 1 minut på "Blend" test, innan jag får error i stil med "Rounding was 0.5 expected to be ledd than 0.4". Testade Small-test och det rullade på i över en timma utan problem innan jag själv stängde av datorn för att gå och lägga mig. Jag upplever inte att datorn är särskillt instabil i övrigt. Och efter att ha kört memtest i 1 timma så hittade inte heller det några problem. Det enda jag gjort är att laddat "Optimized defaults" i BIOS efter att ha uppdaterat det till F2. Har inte överklockat.

Systemet i signaturen ^^

Snälla, hjälp mig, vad skall jag göra för att få datorn stabil? Jag antar att
jag måste mecka i BIOS, men med vad?

Permalänk
Vila i frid

Om Small funkar men inte Blend eller Large är det förmodligen dina minnen eller nordbryggan (MCH core) som vill ha lite mer volt. Kör MEMTEST86+ från floppy/cd för att veta om dina minne funkar. Kör anpassad test och välj Block Move (har för mig det är alternativ "5").

Permalänk
Medlem

Hur många gånger bör jag köra det? Har kört det och fått PASS 4 ERROR 0
(testet har alltså körts 4 gånger?) i Block Move. Hur mycket vågar jag prova att höja volten med på minnena och nordbyrggan? Vill minnas att minnena
ligger på runt 1.8v nu, NB kommer jag inte ihåg dock.

Permalänk
Vila i frid

Minnena kan du ställa på 2.1 volt utan att oroa dig. vMCH brukar vara 1.2 volt (1.1 på nyare mb med 45nm proppar) så 1.3 volt är också lugnt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag satt DDR2 Voltage så dom skall gå på 2.1v
Northbride Voltage Control till 1.3v

Men jag är osäker på att det verkligen har ändrats mer än texten i BIOS? Det verkar inte göra någon större skillnad iaf... Mer än att testat funkade 1 minut mer än förut på första försöket.

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt förstått skillnaden på dessa två,
Jag ändrade volten på NorthBridge Volt Control, men det finns också något
som heter CPU NB VID Control, hag jag ändrat fel eller skall jag ändra båda dessa?

Permalänk
Medlem

Testade att ställa båda dessa till +0.2 nu, inget resultat. Samt minnena till +0.3.

Någon som har någon bra ide?

Permalänk
Vila i frid

Du kan ju ha trasiga minnen. Prova att ställa in FailSafe Defaults. Prova även att ställa in en lägre hastighet på minnen, t.ex. 667 istället för 800. Minneshastigheten har mindre än en procents inverkan på totala systemprestandan.

Permalänk
Medlem

alltså är det bara i prime95? allt annat funkar fint? då är det ju liksom inget o bry sig över:P

Permalänk
Medlem

Testade 667 med 2.1V och 1.3v på NB, ingen skillnad.. Verkade snarare bli värre.

Skall testa att ladda failsafe defaults nu.

Skall nämnas att jag spelar BF2 utan problem, och processorn verkar ju arbeta helt korrekt eftersom den klarar "small test"?

Edit: Nepp, FailSafe Defaults gav samma resultat.. knappt 1 minut.

Förslag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crille90
alltså är det bara i prime95? allt annat funkar fint? då är det ju liksom inget o bry sig över:P

Visst, det är mycket möjligt att det inte är någon fara, eftersom jag hittills inte upplevt några som helst problem i spel och program. Men det finns ändå i bakhuvudet varje gång jag använder datorn att "undra vad f*n som är fel?".

Nåväl, som sagt, någon som har några bra förslag på vad jag skall göra?

Permalänk
Medlem

Okej!

Jag verkar ha löst det!

Sänkte ändrade timings till 6-6-6-18 istället för 5-5-5-18, och har nu för första gången kört Prime95 i över 15 minuter (and still going!!!).

Höjde även NB Volt och DDR Volt med +0.1v vs +0.2v