Jag har suttit och programmerat lite i Visual Basic. Jag har använt mig utan av imagelist för att få fram bilderna, men för att detta skulle funka så krävdes Windows Common Control 6. Jag laddade ner det och lade till imagelisten i visual basic, funkade utmärkt. Efter kompilering så fick vissa det inte att funka, någon fick ett error "missing MSCOMCTL.OCX". Läste att den filen är en del av Windows Common Control och jag antar att de som använder programmet måste ha detta. Finns det något sätt att göra så att de som använder programmet inte måste ladda ner Windows Common Control och installera ? Dock inte säker på att det är det som är felet.
Här är programmet för de som vill testa:
Brukar väl räcka med att inkludera filen i samma katalog som programmet.
annars slänga in den i system32 mappen.. tror inte den behövs registreras (regsvr32? någon)
Kör du vb6? jag kan annars rekommendera visual basic i .net miljön. det blir mer struktur i koden samt att .net framework är allt som behövs för att köra programmen
behöver du mer hjälp med kod osv. så har jag windows 7, Vista och xp för att testa i lite olika miljöer och kan även tipsa lite
Har nu programmerat om spelet i Visual Basic 2008, tack för tipset.
Tänkte om lite också så jag har ungefär halverat koden med hjälp av fler for-satser. Snyggare design också
ser riktigt bra ut, nu slipper jag leta efter kortlek och kan istället slänga igång programmet och visa den genom projektorn
det roliga med programmering är att man kan lösa samma problem på oändligt många sätt och det är alltid skoj att tweaka sin egen kod
om du nu fortsätter att programmera lite annat och tittar senare tillbaka på källkoden till detta program så kommer du med stor sannolik tänka "vafan gjorde jag så för"