Nytt Geforce GTX 295 i maj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Jag ser också en irriterande trend och det är att Sweclockers allt som oftast visar på sämre prestanda för ATI:s grafikkort vid tester än de flesta stora internationella siter såsom Anandtech, Hexus, Xbitlabs mfl.
Är tråkigt att man inte kan hänvisa till era tester då folk rådfrågar om prestanda på grafikkort.

Där har vi ytterligare ett exempel. Bara för att ATI:s tester blir sämre än Nvidia:s så skyller man på testaren. I detta fallet SweC.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Måste säga detta nu!,
Nvidia är efter Ati med allt!
jag är Nvidia fanboy, men jag börjar tröttna på att de väntar på amds drag och sedan gör dom något bättre! LAMT!
4870x2 är på en bräda och de kortet är snart antikt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Där har vi ytterligare ett exempel. Bara för att ATI:s tester blir sämre än Nvidia:s så skyller man på testaren. I detta fallet SweC.

Jag är fullt medveten om att det är flertal faktorer som påverkar testresultaten men det är underligt att Sweclockers alltid ligger under snittet om man jämför med andra stora testsidor!

Permalänk

Jag och alla andra ser också en trend, att ATI släpper nya kort medan nVidia byter namn. Och det är sanningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Volvopower
Jag och alla andra ser också en trend, att ATI släpper nya kort medan nVidia byter namn. Och det är sanningen.

Det råder delade uppfattningar om deras namnbyten, personligen så tycker jag att de är bra och vettiga.

Men vad gäller ämnet i sig, så säger jag som många andra att med lovande nya kort från både ATI och Nvidia inte många månader från idag, så känns det lite onödigt att lägga så mycket pengar på det. Å andra sidan så förbättras teknologi och produktion kontinuerligt, och något direkt dåligt är det inte. Fler kylalternativ är positivt.

Permalänk
Medlem

Jag ser det som att NVidia förbereder sig för att sänka pris på sin topprodukt för att matcha eventuella nya ATI kort som kommer i sommar. Med tanke på att NVidias egna nya kort är längre fram i tiden (allt enligt rykten förstås).

Om RV870 verkligen kommer så tidigt som Juli och dess prestanda är riktigt bra, behöver NVidia GTX 295 för att slåss i prestandaskiktet tills deras GT300 är klar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Volvopower
Jag och alla andra ser också en trend, att ATI släpper nya kort medan nVidia byter namn. Och det är sanningen.

Fler exempel på varför SweC blivit ett vinklat AMD-forum.
Det är inte sanningen, onödigt att ljuga inför tusentals läsare.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Fler exempel på varför SweC blivit ett vinklat AMD-forum.
Det är inte sanningen, onödigt att ljuga inför tusentals läsare.

Det är nog därför källan i fråga sitter med Intelprocessor och Nvidiaproducerat grafikkort... den tydliga trenden vore en dos paranoia blandat med att personer inte bemöter sådana åsikter sakligt utan med ad hominems. Det känns aningen tjatigt det här om att forumet villkorslöst intagit en ståndpunkt för den ena eller andra verksamheten :S .

Permalänk
Medlem

Köp AMD.

Själv kommer jag alltid köpa Nvidia och Intel =P

true story

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
.............så är det mest troligt att de designat detta kort för att spara pengar. Är säkert markant billigare att tillverka.

Håller med!
En dubbelmacka kräver dubbelt så mycket "bröd" = dyrare att tillverka.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag ser inget fel med att Nvidia gjort en Single-PCB design och fortfarande kallar den för GTX295, det är fortfarande samma kort.

Det ända är väl att dom var tvugna att röra vid minnesfrekvenserna -.-

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra då alla deras kort som det släppt nu har varit för stora för vissa chassin.

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Roligaste jag läst på länge. Du är ju den som stått i spetsen för AMD fanboys och en av de som bidragit mest till att skapa snedvridningen i forumet.

Att gå emot ditt skitsnack du ibland häver ur dig gör man både som fanboy eller som neutral. Ja till och med nVidia fanboys säger ju emot dig när du håller på som mest.

Skulle kunna länka till ett praktexempel men moderatorerna tog bort nästan hela tråden då nivån var så låg, men jag vet att du minns.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
Håller med!
En dubbelmacka kräver dubbelt så mycket "bröd" = dyrare att tillverka.

Det är inte så enkelt som ni har fått för er. Det är inte PCB-materialet i sig som är dyrt, det är elektroniken som ska skrivas ut på PCB:erna som är dyr med alla dess komponenter etc.

Saken är den att även om man har en singel-PCB så krävs fortfarande samma komponenter och lika mycket elektronik som ska dras fast på hälften så stor yta, vilken kräver en hel omarbetning av PCB vilket kostar pengar. Samt att den blir mer invecklad vilket gör att det tar längre tid att tillverka.

Kostnaden för att tillverka är förmodligen ganska konstant. Med eller utan dubbel PCB.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Förstår ärligt talat inte riktigt alla dessa diskussioner i denna tråden.
Dubbelmacka ger två PCBer, enkelkort ger en komlpexare PCB. Vi har inte en aning om vad som är dyrast.

Och folk kommenterar om namnen. Har de samma namn som på GTX 295 så spelar det ingen roll. Dubbel PCB eller enkel PCB är så påtagliga likheter att ingen blir lurad, och om de byter namn gör inte det något heller. För de kan inte sätta något namn som kan luras så länge de inte sätter namn i 300-serien. Vilket jag har mycket svårt att tro. På sin höjd lägger de väl till ett "R2" eller något liknande i namnet.

Och diskussionen om varför de gör det nu när de ändå ska släppa GT300 snart. Så ligger GT300 en bra bit in i framtiden, längre in än GTX 280 låg när de släppte 9800 GX2. Det är helt enkelt ett logiskt steg om de planerar att köra GT300 i en liknande konfiguration framöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Att gå emot ditt skitsnack du ibland häver ur dig gör man både som fanboy eller som neutral. Ja till och med nVidia fanboys säger ju emot dig när du håller på som mest.

Skulle kunna länka till ett praktexempel men moderatorerna tog bort nästan hela tråden då nivån var så låg, men jag vet att du minns.

Förljugen är ett bra ord att använda här.
Du en av dem som bidragit mest till att vrida forumet mot AMD:s håll genom att använda dina rödfärgade glasögon.

EDIT: Hundratals citat kan inte vara en tillfällighet. Att erkänna är enklare än att börja ljuga.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Förljugen är ett bra ord att använda här.
Du en av dem som bidragit mest till att vrida forumet mot AMD:s håll genom att använda dina rödfärgade glasögon.
Hundratals citat kan inte vara en tillfällighet. Att bara erkänna är enklare än att börja ljuga.

Lägg av, vi vet många här på Swec. att du har blida ögon för Nvidia. Lika löjligt vilket som. Köp det som ger mest för pengarna och skit i vad det står på lådan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Förljugen är ett bra ord att använda här.
Du en av dem som bidragit mest till att vrida forumet mot AMD:s håll genom att använda dina rödfärgade glasögon.
Hundratals citat kan inte vara en tillfällighet. Att bara erkänna är enklare än att börja ljuga.

EDIT: Hundratals citat kan inte vara en tillfällighet. Att erkänna är enklare än att börja ljuga.

Synd att moderatorerna plockar bort ditt skitsnack ibland, men du minns vilken tråd jag pratar om, det vet jag, alla andra minns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Synd att moderatorerna plockar bort ditt skitsnack ibland, men du minns vilken tråd jag pratar om, det vet jag, alla andra minns.

Du menar den tråden där jag tillrättavisade dig angående AMD skitsnacket och satte dig på plats?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Du menar den tråden där jag tillrättavisade dig angående AMD skitsnacket och satte dig på plats?

Den uppfattningen är ju subjektiv.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Pantheus varför tog du bort det du skrev först?

förstår inte vad allt det här med fanboys handlar om
nvidia gör bäst grafik kort, intel gör bästa cpuerna
amd har bäst pris/prestanda

vafan är problemet?

vill man inte ha det bästa så köpper man inte det, man behöver väll inte sen sitta o försöka få det att se ut som det sämre (te,x) grafik kortet skulle vara det bästa trots att det inte är det

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Du menar den tråden där jag tillrättavisade dig angående AMD skitsnacket och satte dig på plats?

Den tråden där du klagade på att AMD skulle köra med samma namn på HD4870 och HD4890, för att sedan när du fick veta att de skulle byta namn klagade för att de bytte namn. Allt för att berättiga nVidias namnkarusell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Den tråden där du klagade på att AMD skulle köra med samma namn på HD4870 och HD4890, för att sedan när du fick veta att de skulle byta namn klagade för att de bytte namn. Allt för att berättiga nVidias namnkarusell.

Skitsnack. Här handlade om att en moderator tyckte att detta blivit ett AMD forum och jag håller med , och detta har det blivit tack vara dig blandannat. /END

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Skitsnack. Här handlade om att en moderator tyckte att detta blivit ett AMD forum och jag håller med , och detta har det blivit tack vara dig blandannat. /END

Lögn, jag har pratat med den aktuella moderatorn efter det, så sluta ljuga om moderatorerna är du snäll.
Du trollade arslet av dig med helt galna påståenden när halva forumet sa emot dig. Till slut rensade en moderator upp på grund av pajkastning. Men nu diskuterar vi saker som ingen kan bevisa något om, så som vanligt sätter du igång och häver ur dig dumheter. Därför lägger vi ned nu så ingen moderator ska behöva städa här också.

Tar gärna resten över PM.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Och folk kommenterar om namnen. Har de samma namn som på GTX 295 så spelar det ingen roll. Dubbel PCB eller enkel PCB är så påtagliga likheter att ingen blir lurad, och om de byter namn gör inte det något heller. För de kan inte sätta något namn som kan luras så länge de inte sätter namn i 300-serien. Vilket jag har mycket svårt att tro. På sin höjd lägger de väl till ett "R2" eller något liknande i namnet.

GTX295+?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Moderator
Testpilot

Detta är hårdvaruforum främst i mina ögon och det är en skam om inte en synd att det finns så många dåligt insatta människor som inte skäms för att ge råd och diskutera saker som det inte har någon kunskap om.

Jag har nog sedan jag blev medlem på detta forum slagits mot den ena dumma åsikten efter den andra. Dessutom är det ofta personer som under en längre period håller på likadant tills den försvinner ur manna minne.

När det kommer till hårdvara i en dator så finns det gudskelov ett antal tillverkare som slåss om våra surt förvärvade pengar. Då är det inte konstigt att det görs ganla uttalanden och utspel samt att man driver massiva kampanjer och hård marknadsföring för att tuta i Svensson både det ena och det andra om sina produkter.

Kan vi inte komma överens om att på detta forumet så ser vi till tekniken och prestandan och inte till vad vi har fått för oss att föredra för att vi en gång i tiden köpt prylar av en viss tillverkare och varit väldigt nöjda.

AMD vs Intel, ATi vs Nvidia. Spelar ingen roll, det som gynnar mig som konsument mest, förtjänar mina pengar inget annat. Prat om tekniker gör inte produkten bättre.

Nej, SweC. Upp till kamp!

PS. Jag har ägt från VooDoo --> VooDoo 2 SLI --> GeForce 2 --> 9800Pro --> X800Pro --> X1950Pro --> 9800GTX.

Ser ni den röda tråden? Alla korten har varit prisvärda. DS.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Lögn, jag har pratat med den aktuella moderatorn efter det, så sluta ljuga om moderatorerna är du snäll.
Du trollade arslet av dig med helt galna påståenden när halva forumet sa emot dig. Till slut rensade en moderator upp på grund av pajkastning. Men nu diskuterar vi saker som ingen kan bevisa något om, så som vanligt sätter du igång och häver ur dig dumheter. Därför lägger vi ned nu så ingen moderator ska behöva städa här också.

Tar gärna resten över PM.

Du har ingen verklighetsförankring och expert på att bortförklara.
Jag satte dig och fanboysen på plats därför tog ni till pajkastning och personangrepp som enda försvar så kom inte och hitta på något annat.

Angående snedvridningen på forumet skrev Malo enligt nedan och jag håller med.

/END

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag ser tyvärr en irriterande trend här på Sweclockers och det är att så fort Nvidia lanserar något nytt får de svidande kritik men när AMD släpper något nytt får de jublande beröm. Frågan är om ni bedömer produkterna från de båda tillverkarna med opartiskhet eller har detta blivit ett AMD forum?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Om någon känner för att sälja sin gamla GTX 295 så är jag intresserad av köp!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
GTX295+?

Är också helt okej. Eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Du har ingen verklighetsförankring och expert på att bortförklara.
Jag satte dig och fanboysen på plats därför tog ni till pajkastning och personangrepp som enda försvar så kom inte och hitta på något annat.

Angående snedvridningen på forumet skrev Malo enligt nedan och jag håller med.

/END

Då den stora frågan, skrev han det i den tråden? Nej. Det var inte något sådant han vände sig mot i den tråden alls. Ta folks uttalanden ur sitt sammanhang för att framhäva något osant är en lögn. Han vände sig emot att någon onämnd sa dumheter, och bemötte kritiken med mer dumheter. Han sa också att vi andra skulle försöka låta bli att falla för frestelsen att svara på dessa dumheter. Att man ska behöva hänga ut vad folk sagt i förtroende för att bekämpa dina lögner är fan inte bra.

Din citering, skrev han i denna tråden, två månader senare i ett helt annat sammanhang, och jag håller med honom. Nu kritiserar folk av gammal vana, hela denna tråden är full av det, och jag har vänt mig mot det. Finns inget fel i nVidias strategi med nya GTX 295. Bortsett från att det eventuellt blir varmare än dubbbelmackan enligt vissa teorier, men det är knappast något ondskefullt i det i så fall.

Men jag förstår varför det blivit så här, och har också försökt förklara detta. Folk väljer av naturen sidor i alla möjliga sammanhang. Och när en sida gör flera saker som man kan anse orätt så tar man parti mot dem och då börjar man till slut kritisera sånt som är rätt också. För alla människor vill tycka "rätt". Och har man vid någon punkt fått en åsikt i en fråga så vill man ju stärka sin redan erhållna åsikt för att kunna ha "rätt". Och man tar varje chans man kan att stärka åsikten, oavsett om det är på riktiga eller oriktiga grunder.

Så i denna tråden och i vissa andra sammanhang försöker folk hitta fler bevis för sin tes att nVidia kör med fula knep eller på annat vis hitta något att kritisera, för hittar de något sånt så tycker de att de får mer rätt.

Håller med dinoman och har faktiskt inte helt olik historik i grafikkortsval. Även fast han köper nytt något oftare än mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Är också helt okej. Eller?

Jag finner detta svar konstigt kommande från dig. Du har varit i framleden när det kom till diskutionen om att påstå att nVidia's namnsättnings var för att lura dessa stolpskott till konsumenter. Och här tycker du att det är OK att namnsätta ett kort med en ny betäckning trotts att det finns ingen till minimal prestanda ökning från den gamla.

Var står du igentligen?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."