500GB Extern hårddisk, värd att köpa ?

Permalänk
Medlem

500GB Extern hårddisk, värd att köpa ?

Tjen, satt o kollade runt lite och fick syn på dena: http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Nu till mina frågor:
Är den bra ?
Är den värd priset?
Ska jag köpa den ?

Om allt ät bra med den skickar jag iväg min beställning imorn:D

Tack på förhand // Syde:rolleyes:

EDIT: http://www.pricerunner.se/pl/36-1105156/Haarddiskar/Maxtor-50...
är den där bättre ?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM<3

Permalänk
Medlem

jag ser inget fel med den men...
jag hade gjort det hela lite roligare och billigare -
köpa en intern hdd och hdd-chassi, bygga egen extern hdd

lite intressantare, roligare och coolare

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Om du KAN så skulle jag nog rekomendera hellre att köpa en med E-sata då det är braaa mkt snabbare... Dendär kommer du få vänta ca en halvtimme kanske på en film etc. Men har du inte e-sata kontakt så köp dendär. Du blir nog nöjd

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpO
Om du KAN så skulle jag nog rekomendera hellre att köpa en med E-sata då det är braaa mkt snabbare... Dendär kommer du få vänta ca en halvtimme kanske på en film etc. Men har du inte e-sata kontakt så köp dendär. Du blir nog nöjd

En halv timme ??? stämmer det grabbar ?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syde
En halv timme ??? stämmer det grabbar ?

Vet inte vad han svamlar om.
Du kommer inte behöva vänta på något vad jag vet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Vet inte vad han svamlar om.
Du kommer inte behöva vänta på något vad jag vet...

haha! En halv timme låter ju helt sick :S

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM<3

Permalänk
Medlem

En halvtimme kan nog stämma om det är BD-rip på 45GB.

Personligen skulle jag gå för en lite större disk, nämligen denna. http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Bättre att köpa 1TB HDD för dom är ju ofta billigare i jmfr. med en 500GB. Har sett att 1TBkostar tex. 890 medan 500BG kostar 689 så då blir det ju bättre att köpa den andra även om den är dyrare.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Bättre att köpa 1TB HDD för dom är ju ofta billigare i jmfr. med en 500GB. Har sett att 1TBkostar tex. 890 medan 500BG kostar 689 så då blir det ju bättre att köpa den andra även om den är dyrare.^^

pallar inte lägga ut så mycke pengar, såg den tyckte den va billig, och undrar fall den e bra...om inte så struntar jag i en hårddisk

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM<3

Permalänk
Avstängd
Citat:

pallar inte lägga ut så mycke pengar, såg den tyckte den va billig, och undrar fall den e bra...om inte så struntar jag i en hårddisk

I see Då är valet helt ok^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
I see Då är valet helt ok^^

kommer jag värkligen få vänta 30 min fö att få upp en film ?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM<3

Permalänk
Medlem
Citat:

He he. Nej!!!

Om du inte vill lägga mer pengar för att köpa en 1TB istället, så för jösse namn. Köp den.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Räkna med 1GB/min.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Räkna med 1GB/min.

är det bra eller ? en film är ju knappast 30GB

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM<3

Permalänk
Medlem
Citat:

är det bra eller ? en film är ju knappast 30GB

Beror ju på vilket format. Bluray ligger på 45GB.

Men normala semesterfilmer ligger på drygt 4GB och 5min
går väl an. Man behöver ju inte sitta och titta på överföringen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Beror ju på vilket format. Bluray ligger på 45GB.

Men normala semesterfilmer ligger på drygt 4GB och 5min
går väl an. Man behöver ju inte sitta och titta på överföringen.

tar överförningen från datorn till hårddisken på en 4gb film 5 min ? trodde de var när man skulle starta filmen som det tog 1GB/min, lol !

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM<3

Permalänk
Medlem
Citat:

tar överförningen från datorn till hårddisken på en 4gb film 5 min ? trodde de var när man skulle starta filmen som det tog 1GB/min, lol !

Ja 5min att flytta till USB-disk.

Permalänk
Medlem

men sluta förvirra honom... en vanlig 700mb film går väl på en 30-40 sekunder ungefär att föra över, det kommer funka bra för dig så oroa dig inte.. kör själv på en 500gb Western Digital mybook, det är inget problem, och det går såklart att streama filmen från hårrdisken, så länge de inte e blu ray format, då kan de gå segt... förstår ändå aldrig varför man ska kolla på bluray om man sitter på mindre än 24 tum, Dvdrips ger fortfarande hyfsat kvalité om man inte e film b*g dårå..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gtoxed
men sluta förvirra honom... en vanlig 700mb film går väl på en 30-40 sekunder ungefär att föra över, det kommer funka bra för dig så oroa dig inte.. kör själv på en 500gb Western Digital mybook, det är inget problem, och det går såklart att streama filmen från hårrdisken, så länge de inte e blu ray format, då kan de gå segt... förstår ändå aldrig varför man ska kolla på bluray om man sitter på mindre än 24 tum, Dvdrips ger fortfarande hyfsat kvalité om man inte e film b*g dårå..

en sista fråga, om jag lägger in filmen på hårddisken tar det 30-40 sekunder, dvs storlek mm. men om jag ska starta filmen tar det väll bara några sekunder ?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM<3

Permalänk
Medlem

hehe okok jag lägger mej, kanske en rejäl överdrift men kom inte och säg att usb 2.0 är lika snabbt som e-sata iaf... Det var mer snarare åt det hållet jag ville gå, dock som sagt lägger jag mej, var en rejäl överdrift^^

Men tex ska du ha den som en backup hårddisk sen så kommer du få vänta ett braaa tag på att föra över dina kanske 300gb som du har liggandes Och själv tycker jag att det är rätt länge att behöva vänta ca 10min på att lägga över 2st filmer på dendär... har en polare som har en exakt samma! Men är man mer så man tycker "timmar" är segt jämfört med minuter så KÖP!!!

Och jepp tar bara lite längre att föra över filmer till den men att spela upp dom när dom väl ligger där är inge större väntetid

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Härligt, tack för all hjälp alla ! Beställer den om nån timme, OCH ÅTER IGEN TACK ALLA PÅ SOM HJÄLPT MIG I DENNA TRÅD!

/Syde

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpO
hehe okok jag lägger mej, kanske en rejäl överdrift men kom inte och säg att usb 2.0 är lika snabbt som e-sata iaf... Det var mer snarare åt det hållet jag ville gå, dock som sagt lägger jag mej, var en rejäl överdrift^^

Men tex ska du ha den som en backup hårddisk sen så kommer du få vänta ett braaa tag på att föra över dina kanske 300gb som du har liggandes Och själv tycker jag att det är rätt länge att behöva vänta ca 10min på att lägga över 2st filmer på dendär... har en polare som har en exakt samma! Men är man mer så man tycker "timmar" är segt jämfört med minuter så KÖP!!!

Och jepp tar bara lite längre att föra över filmer till den men att spela upp dom när dom väl ligger där är inge större väntetid

Har själv Firewire 400/800, USB och eSATA-diskar så har lite att jämföra med. eSATA är väl snabbt, men kostar mer och vill man ha en billig lagringsdisk är USB förmånligare.
Man för ju inte över 300GB varje gång utan oftast några GB åt gången.
Man behöver som sagt inte vakta disken, så det går bra att göra när man sover eller är i skolan typ.