Microsoft lyfter spärrar i bantat Windows 7

Permalänk

Jag tycker att det verkar som att Microsoft glatt gräver en djup grop som dom sedan under glada tillrop hoppar ned i.

Dom flesta hemanvändarna använder datorn till att spela spel med och om nu operativsystemet inte bara blir dyrt utan också innehåller begränsningar som retar upp användaren då är det nog tack och ajöss med PC:n som spelplattform.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Starter Edition kommer vi ändå inte kunna köpa här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Eh, starter edition är till för att öppna nya marknader i fattiga länder. Ingen i västvärlden skulle få för sig att sälja datorer med starter edition.

Om jag har rätt för mig så har jag läst att den va till netbooks också för att de har dålig prestanda och det suger hårt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
Om man nu tänker på de billigaste och klenaste "Netbooksen" som finns så kan man ju förstå det där med max tre program igång samtidigt.

Max tre program är inte upp till Microsoft att bestämma utan det tycker jag konsumenten skall bestämma och hårdvaran.
Mjukvarulås istället för mer ram-minne. Det är ett steg bakåt i utvecklingen.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacecow
3 applikationer vad tänkte de med igentligen?

Om man kör msn, skype(eller annat voip program) och musik så kan man plötsligt inte köra en webläsare.

Hej du har 10 fingrar men du får bara använda 3. Aja bra att de ändrade på det iaf

Tryker ni Ctrl+Alt+Delet för att komma till aktivitets hanteraren så ser ni vad som idag räknas som 3 program. Och ja, Ett öppet explorer fönster för att se/öppna era filer räknas också. Startar ni web läsaren (IE, firefox etc) så blir det 2 och då har nu 1 kvar.

Det borde ha varit självklart från början att det inte hade funkat.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet första gången jag säger det på sweclockers, men den där tanken vem som nu än kläckte den är värd det... Förhoppningsvis så jobbar han numera med att rengöra skurhinkar i källaren.

Citat:

maximalt tre öppna applikationer samtidigt

Fail!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag som hade planerat att faktiskt köpa Windows 7.
Men man får väl få tag på det på annat vis som vanligt.

Synd att MS tar död på så många potentiella kunder på detta sättet, begränsningar och prishöjningar

Permalänk
Avstängd

Jag slår vad om att en andra klassens forkbomb tar ner fulvarianten av Win 7 trots eventuella begränsningar! Epic fail!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB™
Jag som hade planerat att faktiskt köpa Windows 7.
Men man får väl få tag på det på annat vis som vanligt.

Synd att MS tar död på så många potentiella kunder på detta sättet, begränsningar och prishöjningar

Du hade alltså tänkt köpa Starter Edition..?
Eller hade du tänkt köpa en Retail Edition istället för en OEM?
OEM för Vista kostar i dagsläget ca 1000:-. Skulle förvåna mig oerhört mycket om vi pratar några större prisskillnader (>1500). Ändå så verkar 100:- hit eller dit få folk att ändra sin inställning från grunden.

Mycket undanflykter och lite substans

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Hell fucking yeah.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprätter
Ifall Microsoft släpper en produkt som vi kunder uppfattar som skräp, eller som gör att vi uppfattar Microsoft negativt, är det vårat eget fel ifall vi ändå köper produkten. Vår makt som konsumenter består i att vi kan välja vad vi vill konsumera. Gillar man inte något så köper man det inte, så får företaget som tillverkar produkten göra vad fan de vill.

Det är en fin tanke, men som tyvärr inte alltid fungerar i praktiken. Jag menar, om du köper en ny dator, hur många skulle du hitta där du kan välja operativsystem, eller ens version av Windows?

Permalänk
Medlem

Är inte applikationsblocken ungefär lika malplacerad som EA:s idé om att Spore endast skulle kunna installera tre gånger per licens? Precis som EA var ute efter att döda sitt eget program för att, i någon alternativ dimension, hindra piratkopiering är Microsoft lika ute efter att döda en upplaga av Windows 7 för att få dem andra att verka rimliga.

Det krävs nog en hel del nytt blod i samtliga större verksamheter eftersom vi snackar misslyckanden på misslyckanden.
Och ja, jag är medveten om att Microsoft dragit tillbaka blockeringen, jag babblar på i allmänhet bara.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hmm undra vad det kostar att ha programmerare och administratörer för att hålla reda på och kod, revisioner, spärrar och versioner istället för att bara släppa 2 versioner, en med allt och en för eeeeepc

Fy fan det är säkert flera dussin personer som sitter och sysslar med detta på heltid

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Inaktiv

Låter som en bra idé att ta bort spärrar. De skulle kanske kunna sätta spärren vid ~>5 applikationer samtidigt, men detta beror ju naturligtvis på hur windows 7 kommer att beräkna hur många applikationer det är som man har öppnat.

Permalänk
Medlem

Microsoft är ju microsoft trots allt så man blir inte förvånad att de gör sina galna felsteg så OFTA !

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*
Ni behöver inte berätta om hur många windows ni inte köpt. Intresseklubben antecknar inte.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Härligt att se att någon läst på och dragit lite egna slutsatser

Resten som inte bor i U-länder köper någon annan version, och framförallt så gnäller dom inte.. Kör på RC:n tills mars nästa år och var glad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Starter Edition kommer vi ändå inte kunna köpa här.

Som sa förut. Ni har fel om inte Microsoft i sista stund ändrar sig. Det har varit känt länge att Starter kommer på de billigaste versionerna här och home basic i emerging markets (och utan applikationsbegränsning).

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions (och läs references om ni orkar).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Äh det är ju bara fantasier alltihopa som någon dödskalle har drömt ihop eller så läcker MS bara lite skoj för att reta folk och sen bli höjda till skyarna när dom släpper windows 7 helt fritt utan spärrar och dylikt,det är en massiv prkupp som är pågång fattar folk ingenting:))
MvH albanen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd

Visst att den billigaste versionen inte ska ha massa funktioner som de dyrare varianterna har. Men att rent utsagt sabotera det bara för att med jävelskap tvinga folk köpa annat är ju bara efterblivet.

Permalänk
Avstängd

Fast jag kom tänka på att det vore helt perfekt..

Tänk om MS var verkligen så bombade(vi vet att dom är det) att dom hade spärrar, då skulle förhoppningsvis folk sluta köpa Windows i all framtid och Linux mm skulle hamna i var mans dator, speltillverkarna skulle satsa mer på spel till Linux.

Yep, Linux som ledande och MS som garage företag

Jag skrev bara Linux för jag har absolut noll koll om Unix mm. men jag ser faktiskt upp till folk som använder dom operativsystemen, själv lyckades jag bara crasha datorn totalt för runt 10 år sen med vad jag tror var redhat.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Verkar sjysst! Tänk om saker kunde fungera till det oxå. DX11, Virusprog, drivare. Att jag skulle vara glad! Det skulle ju vara det optimala operativsystemet från MS!

Då skulle man slippa vlita sönder sitt Windows och be en bön varje gång man uppdaterar för att det inte ska köra eternal reboot för att det saknas nåt skit den skulle uppdatera.

Kommer Starter kunna göra det som jag önskade så skulle det vara det klara valet. Fy fan vad jag avskyr allt skit som de klämmer in i Windows. Varför kan de inte bara låta personer välja vad för skit det vill ha vid installation(DET NÖDVÄNDIGASTE) !

Permalänk

Jaja, det är ju inte första gången vi ser ett sådant förslag. Ni har väl inte glömt Ubuntus "2 program åt gången"-spärr, eller samma OS spärrar som gör att man bara kan använda sig av olika nyanser av brunt! Nää, nu skojade jag lite..

Det lustiga är att ett företag sätter upp hinder för sig självt istället för att hindra sina konkurrenter. Som exempel kan ju nämnas att Nixare och OS-kryss straffas av att, till skillnad från MS-produkter, inte kunna ge gamers fritt spelrum (ordvits). Sådant borde vara mer fokus än att basha kunderna med massa sega varianter och pengatjyveri. Om folk känner sig lurade skapar det badwill och det kan kosta mer än man tjänat på att sälja löken lagervis..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Du hade alltså tänkt köpa Starter Edition..?
Eller hade du tänkt köpa en Retail Edition istället för en OEM?
OEM för Vista kostar i dagsläget ca 1000:-. Skulle förvåna mig oerhört mycket om vi pratar några större prisskillnader (>1500). Ändå så verkar 100:- hit eller dit få folk att ändra sin inställning från grunden.

Mycket undanflykter och lite substans

Nej jag tänkte inte köpa starter edition, med det har jag väl ej heller skrivit. Läs om igen.

Vad jag relaterar faktumet att de tar dör på potentiella kunder via spärrar och prishöjningar och då menar jag potentiella kunder för alla OS paketen, inkl starter edition.

Förövrigt så tycker jag det är dåligt av MS att mjölka extra på detta OS då de märkt att fler verkar gilla det.

Permalänk
Medlem

För att klargöra en sak för alla på detta forum så är Windows versionen "Starter Edition" tillämpad för länder som har det lite sämre ställt och kommer förmodligen inte ens säljas i varken Europa, USA, Japan, osv...
Ifall den släpps så kommer den att säljas med netbooks (Betvivlar jag samtidigt, då Microsoft själva har sagt att ingen speciellt anpassad version för netbooks/laptops kommer att släppas)
Så detta är förmodligen ingenting som överhuvudtaget berör de flesta användarna på Sweclockers - då jag misstänker att inte många användare planerar att köpa en dator i Afrika eller befinner sig i ett u-land.

Vare sig dom lyfter spärren eller inte så tycker jag att det inte är mer än rätt (kritisera mig gärna om att jag är omänsklig nu mot barnen i afrika) men köper man ett program av en viss version betydligt billigare än en annan så är det väl inte mer än rätt att du ska få mindre för pengarna? Och vi snackar självklart samma program fast olika versioner.

SKU versionen Starter Edtion är en betydlig billigare version och kommer förmodligen inte gå att hitta i svensk handel som nämnt tidigare (eller europa heller för den delen), så här kommer förmodligen SKU-alternativen att se ut:

- Windows 7 Starter (endast för U-länder)
- Windows 7 Home Basic (for emerging markets)
- Windows 7 Home Premium (Multimedia datorer, hemanvändare)
- Windows 7 Professional (Tillämpad för professionella användare och mindre företag, domän anslutna datorer)
- Windows 7 Enterprise (Endast volymliscens avtal)
- Windows 7 Ultimate (Innehåller förmodligen funktionalliteten från alla andra SKU:s)

Det har dessutom funnits två tidigare versioner med benämningen "Starter Edition" dvs. Windows Vista: Starter Edition samt Windows XP: Starter Edition. De har precis samma begränsning, dvs. att
Dessa har inte sålts i Europa, USA eller något större land, utan endast i U-länder, varit begränsade till att endast kunna köra 3 applikationer och endast sålts som OEM.

Visa signatur

Mac Pro - 2x Xeon 5365 Quad, 12GB ram, Corsair F120 SSD mfl.
Macbook Pro 15", Corsair F120 SSD

Fotograf och teknik-nörd - http://www.niklasbergstrand.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Verkar sjysst! Tänk om saker kunde fungera till det oxå. DX11, Virusprog, drivare. Att jag skulle vara glad! Det skulle ju vara det optimala operativsystemet från MS!

Då skulle man slippa vlita sönder sitt Windows och be en bön varje gång man uppdaterar för att det inte ska köra eternal reboot för att det saknas nåt skit den skulle uppdatera.

Kommer Starter kunna göra det som jag önskade så skulle det vara det klara valet. Fy fan vad jag avskyr allt skit som de klämmer in i Windows. Varför kan de inte bara låta personer välja vad för skit det vill ha vid installation(DET NÖDVÄNDIGASTE) !

Det är ju inte Microsoft som tillverkar dina virusprogram eller drivrutiner som du väljer att installera, så istället för att kritisera MS på den punkten, kritisera tillverkaren.

När det Kommer till DX10/11 så är det Microsoft's egna, men då är det andra tillvekrare som kodar sina program/spel som utnyttjar denna motor - och därav också oftast de som hanterar problem med ett visst program/spel och oftast ansvariga för att problemet uppstått i första början också.

I säkert 99% av fallen då du fastnar i en "update loop" så orsakas det av specifik hårdvara, drivrutin, program/applikation, register modifikationer, eller av att du som användare utfört något olämpligt i ditt OS, osv. som påverkar/hindrar installationen att fullföras.
Jag tycker personligen det är ganska förståeligt att Microsoft inte kan testa sin uppdateringar på alla möjliga plattformer och kombinationer samt alla användare som lider av error ID10T som finns.

Och den sista punkten som du nämner är precis vad de har lagt in i Windows 7 till en viss del, möjlighet att ta bort Internet Explorer som webbläsare osv.
Jag vet inte vad du menar för typ av program som följer med vid installationen, men på en ren Vista och XP installation så är säkert 97% av det som finns nödvändigt för att alla funktioner i ditt opertativsystem ska fungera.

Vet inte om du syftar på vad OEM tillverkarna lägger till i sina installationer kanske?

Visa signatur

Mac Pro - 2x Xeon 5365 Quad, 12GB ram, Corsair F120 SSD mfl.
Macbook Pro 15", Corsair F120 SSD

Fotograf och teknik-nörd - http://www.niklasbergstrand.com/

Permalänk
Medlem

Skönt att de drog tillbaka det. Att det passar för just netbooks innebär ju att det förmodligen kommer vara installerat där när man köper den, vare sig man vill eller inte. Fler laptops med bra Linux-distar behövs. Dags att sträva för att ta bort begränsningar, inte tvärt om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men för sjutton kan inte Microsoft bara lägga ner det här skiten med olika versioner av Windows och bara släppa en jävla Windows 7 utan att ta extra betalt för "småsaker", jävla helvetes giriga jävlar blir så satans sur att jag inte ens klarar av att diskutera. =/ fucking girighet.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Men för sjutton kan inte Microsoft bara lägga ner det här skiten med olika versioner av Windows och bara släppa en jävla Windows 7 utan att ta extra betalt för "småsaker", jävla helvetes giriga jävlar blir så satans sur att jag inte ens klarar av att diskutera. =/ fucking girighet.

De är väl inte dumma som företag?
En version av windows (vi förenklar det till att säga en klientversion) så måste de dra in samma pengar som idag. Knappast att de då kan vara med och konkurrera på netbookmarknaden om OS:et för tillverkaren skulle gå på >1000 kr.
Helt enkelt vill de kunna sälja samma/liknande produkt för olika priser. Netbookpriserna är hårt bantade och går inte att få ut mycket på, men gamerdatorer (alienware) etc. kan man kräva mer för och då har man vista/win7 ultimate.

Linux distar som inte kostar något går det såklart att göra så man kan få alla funktioner som man vill ha, där behövs ingen marknadssegmentering.
Många linuxdistar som säljs kommersiellt finns också i olika prisklasser.

Bilanalogi. Bilproducenter (moderbolagen) bygger ju idag bilar på vissa plattformar som är gemensamma för olika märken men utseendemässigt kan vara olika. Inte kräver du väl att de bara ska göra en bil av varje storlek?

Det Microsoft gör fel (och ändrar på) är att de inte erbjudit extravärde på den dyraste och mer cripplat den billigaste. Ultimate extras är ju inget att hänga i julgranen, rätt onödigt. För hemanvändaren erbjuder det inget som motiverar priset utöver home premium.
Sen ska de inte slå in artificiella begränsningar på starter edition (som hamnar i netbooks) utan bara via licensvillkor se till att tillverkarna bara installerar det på netbooks och inte dyrare datorer (det kommer aldrig som retail, bara OEM).

Rätt märkligt att windows XP fått så dominerande ställning på netbooks. Såg ju bra ut i början med linux men användare fick för sig att köra ett uråldrigt windows. Hade apple gett sig in på marknaden med sitt rätt moderna OS X och lagt till något bra interface (tänk netbook remix) så hade det ägt upp windows.

Själv slängde jag ut linpus lite som fungerat rätt bra men ville testa easy peasy (tidigare eee ubuntu, färdig att köra från start med icke-fri mjukvara där det inte finns bra OSS alternativ). Det är sådant man ska köra på en netbook, inte windows XP som är ett desktop OS, där man behöver en stor skärm och helst riktig mus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprätter
Microsofts övergripande mål är nog exakt samma mål som varenda aktiebolag som existerar har, nämligen att dra in så mycket pengar åt sina aktieägare som möjligt. Detta är varenda aktiebolags syfte, det är därför de existerar. Varför så många människor tycker att det är oetiskt att tjäna pengar kommer jag aldrig att förstå.

Ifall Microsoft släpper en produkt som vi kunder uppfattar som skräp, eller som gör att vi uppfattar Microsoft negativt, är det vårat eget fel ifall vi ändå köper produkten. Vår makt som konsumenter består i att vi kan välja vad vi vill konsumera. Gillar man inte något så köper man det inte, så får företaget som tillverkar produkten göra vad fan de vill.

De flesta aktiebolag har som syfte att försörja sin ägare som oxå är den enda anställde i bolaget. Så ser faktiskt merparten av aktiebolagen ut i Sverige. Dom har inte som syfte att tjäna maximera kvartalsvinsten utan att långsiktigt försörja ägaren.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tur det finns linux.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk

haha...tre applikationer?!
skämtar dom?
fniss..

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred