Permalänk
Medlem

Full-HD / WUXGA

Hej,

Kan inte så mycket om datorer, och behöver nu lite hjälp.
Saken är den att jag skall köpa mig en laptop. Har blivit erbjuden en HP Pavilion HDX18-1000 med en 18,4" WUXGA (1920x1080) Flush Glass-skärm.
Dock vet jag inte riktigt vad "WUXGA" är för någonting. Vad är skillnaden mellan WUXGA och Full-HD? Vilkendera rekommenderas?
För övrigt har laptopen väldigt bra prestanda, och den kommer att användas för surfande, nyare spel och film.
Är väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig lite här, har inte hört talas om WUXGA förut..

Permalänk
Medlem

WUXGA är ett 16:10-format med upplösningen 1920x1200.

Det som brukar betecknas Full-HD är ett 16:9-format i upplösningen 1920x1080.

16:9 börjar bli vanligare på PC, men enligt mig är det lite för brett, men det är såklart en smaksak. WUXGA har mer än full-HD, så du får mer yta på den och kan visa Full-HD utan nedskalning. Dock med svarta kanter uppe & nere.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

WUXGA är en benämning som beskriver vilken upplösning skärmen har. En skärm med WUXGA ska ha 1920x1200 pixlar.
Jag tycker dock att det är lite konstigt att säga att datorn i fråga har WUXGA eftersom den har 1920x1080 pixlar. 1920x1080 är vad som kallas Full-HD.
Så skillnaden mellan Full-HD och WUXGA är 120 pixlar på höjden.
Full-HD(1080p) har förhållandet 16:9 medans WUXGA har förhållandet 16:10.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Så rekommenderar ni mig att köpa en laptop med WUXGA-skärm eller en med Full-HD istället? Som jag nämde ovan kommer datorn att användas mest för spel och film. Möjligen kommer jag även att se på TV via laptopen.

Permalänk

Jag själv skulle köpa en laptop med så låg upplösning som möjligt. Just eftersom det är en laptop och skärmen trots allt är väldigt liten i jämförelse med en riktig, fristående skärm.

Du skriver att du ska spela på den, tja, även om utveckligen gått framåt så har bärbara trots allt inte några supergrafikkort och du kommer aldrig kunna uppgradera det. Lägre upplösning blir lättare att driva. Visst kan man köra annat än native-upplösning, men det fråntar ju lite av hela poängen.

Att du tänkt se filmer på datorn spelar heller ingen större roll, svarta kanter får du oavsett även om de blir en smula mindre med 16:9-upplösningen. Det är i princip bara nya tv-serier och tv-program som är i 16/9.

Köper du trots allt en bärbar med väldigt hög upplösning så kan jag rekommendera Opera som webbläsare då den har en mycket fin, steglös skalningsfunktion. Bilderna tappar så klart lite kvalité beroende på hur hög förstoring man kör, men texten förblir knivskarp.

Visa signatur

««« »»»