Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tino
Du kan ju knappast dra de paralleler jag gör till spel som om det vore musik därav ser jag det som en bra anledning att dra upp.

Liksom vilken person ser inte på film och umgås med vänner och lyssnar på musik? gäller ju att vara lite unik och sen visa att detta kan även stödja mig i arbetslivet.

Edit: PS. jag nämnde ledarskap en gång, och du tryckte en hel del på det. De andra egenskaperna har är inte bara involverade inom ledarskap utan även inom de arbetsuppgifter jag personligen kommer att få

Du tycker det är en stor grej att du spelar spel men att vara intresserad av musik har inte lika hög status för dig. Det finns dock de som anser det vara tvärtom, och det är därför jag anser att du förstorar värdet i att du spelar spel. Om du trycker för mycket på att du är en gamer riskerar du att framstå som någon som sitter och planerar raider under arbetstid.

Jag har arbetat länge, b.l.a. med utveckling och mer däröver, och jag tycker inte att mitt spelande har tillfört så värst mycket i jämförelse med andra saker jag gjort på fritiden. Det var inte min mening att få det att framstå som om ledaregenskaper är det enda man kan gagna sig av spelande, men jag ville ge min syn på detta eftersom det kom upp i tråden.

För övrigt tror jag att en eventuell arbetsgivare skulle vilja se att du arbetade litet mer på svenskan istället för att sitta och spela.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Nu ser det bättre ut. Tror f.ö. inte riktigt att jag håller med CSM101, då jag alltid funnit gränsdragning m.h.a. ordet "IRL" lite besvärligt. Det som då klassas som utanför "IRL" är alltså inte legitimt/giltigt - jag har aldrig förstått riktigt hur man kan avgränsa på det sättet. (Om jag har pengar som siffror på ett bankkonto, har jag dem då inte IRL? Osv. osv.) Fast detta kan bli en lite väl mastig subdiskussion.

Jag hade nog kört som det är. Min bild av chefer är att de ofta är flexibla/öppna i tanken.

Vad är det som är svårt att förstå menar du?

Kan du leda ett land i krig bara för att du har spelat Red alert i flera år och haft kontroll och lett över hundratal män? Det är ju det det hela i princip handlar om, dvs att man ska vara duktig på en sak i verkliga livet bara för att man är det i ett spel.

Editerad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
"här har vi en kille som hellre spelar bort sin fritid istället för göra något vettigt" är vad det säger.

Ledarskap och situationsanpassning i arbetslivet har inget med kunna styra upp en fajt i ett dataspel.

Även "jag spelar mycket poker på nätet på frititden" är ett varningstecken för arbetsgivare.

Detta har du helt rätt i, men jag vill dock påpeka att jag har aldrig sagt att jag är världsledande i ledarskap. Det jag nämner är ett antal egenskaper som kan hjälpa mig i arbetslivet, sen hur man tolkar detta är ju helt olika.

Just nu har jag fått väldigt bra feedback och det känns som att värden inte är tillräkligt mogen för gamer på cv:et

Permalänk
Medlem

Om du spelade turneringar och faktiskt arbetade som "gamer" så vore det aktuellt. En hobby är dock inte värd mer än en liten notis. Att sälja karaktärer på blocket räknas inte.

Jag överdriver givetvis i mina tolkningar av din text. Jag vill mest visa på att du inte kan chansa. Vad rekryteraren tror när han/hon läser din ansökan är det enda som betyder någonting. Jag kommer inte ta in dig på intervju för att få svar på om det endast är fördomar jag har kring "gamers". Nej, du kommer troligtvis inte gnälla över att du missar en raid. Det finns ju dock ganska många fall där personer sitter uppe och spelar om nätterna vilket påverkar arbetsinsatsen. Jag kan inte chansa kring huruvida du är en sådan person, det kostar mig pengar.

Har du ett galet starkt CV annars så kommer jag givetvis ta in dig på intervju. Chansen är väl dock ganska stor att du inte har särskilt unikt CV, då skulle du nog göra annat på fritiden än att spela WoW.

Var försiktig... ett papper från högskolan är inte värt så mycket nuförtiden.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Om du varit ledare för någon klan på riktigt seriös nivå och/eller tjänat pengar på det kan du ju nämna det. Är det på lägre nivå tycker jag du nämner det som fritidsintresse och om de frågar så berättar du mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Om du varit ledare för någon klan på riktigt seriös nivå och/eller tjänat pengar på det kan du ju nämna det. Är det på lägre nivå tycker jag du nämner det som fritidsintresse och om de frågar så berättar du mer.

Detta har kommit upp ett antal gånger och för att besvara denna så har jag kört ganska seriöst inom wow. När jag körde pve (raid) så fick vi server first kills och typ top 5 eller något world.

På pvp fronten (arena) så har jag fixat gladiator titel (top 0.05% får detta) två gånger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad är det som är svårt att förstå menar du?

Kan du leda ett land i krig bara för att du har spelat Red alert i flera år och haft kontroll och lett över hundratal män? Det är ju det det hela i princip handlar om, dvs att man ska vara duktig på en sak i verkliga livet bara för att man är det i ett spel.

Editerad

Det är ju klart man inte kommer vara bra på saker irl bara för att man simulerat dessa. Men frågan är ju, är det meriterande att ha spelat dessa spel och t ex varit en guild leader eller inte? Är det en bra erfarenhet?
Finns ju en massa yrken där man tränar upp genom simulationer, piloter t ex, man får ju inte flyga bara för att man tränat i en simulator, men det är ju definitivt en bra erfarenhet innan man börjar flyga på riktigt.

Permalänk
Hjälpsam

Spelar inte så stor roll om det är en bra erfarenhet eller inte, det viktiga är om den som anställer dig tror det.
Jag tror inte att du kan övertyga någon, som inte är Gamer, ditt försök till övertyga kan snarare skada dina chanser.
När du nämner dina fritidsintressen, kan du nämna att du gillar att spela, men inte mer.
Jag håller med om att världen ännu inte är mogen för att skriva "Gamer" i CV:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazen
Det är ju klart man inte kommer vara bra på saker irl bara för att man simulerat dessa.

Tack, det är detta jag vill åt.
[QUOTE]Men frågan är ju, är det meriterande att ha spelat dessa spel och t ex varit en guild leader eller inte? Är det en bra erfarenhet?[/QUOTE]Som jag skrev redan från början i likhet med andra; det beror på jobbet man söker. Men tyvärr (?) så räknas inte en sann gamer som något meriterande i låt oss säga 99,5% av alla jobben i samhället.
[QUOTE]
Finns ju en massa yrken där man tränar upp genom simulationer, piloter t ex, man får ju inte flyga bara för att man tränat i en simulator, men det är ju definitivt en bra erfarenhet innan man börjar flyga på riktigt.
[/QUOTE]Ja, men så är det stor skillnad på simulatorer och simulatorer. Att simulera flygning hemma r ju inte ens i närheten av simuleringarna piloterna får via utbildningen.

bara för att Nordkorea använder sig av CS för att träna sina soldater betyder det inte att det dels är något fungerande eller applicerbart i verkliga livet

Permalänk
Medlem

Se det så här: vad kan du tjäna på det och vad riskerar du på det?

Möjligtvis kan arbetsgivaren se det som en merit, men det är tveksamt. Långt troligare är att han har fördomar om ungdomar som slänger bort sin tid på datorspel, och i så fall är det en direkt nackdel att skriva om det i CV:t eller personliga brevet.

Jag skulle inte ta med det. Riskerna är mycket större än eventuella fördelar, och mycket sannolikare.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Nej.

Jag skäms inte för att kalla mig själv gamer, faktum är att jag är lite stolt över det. Jag kan tillskriva spelande många positiva egenskaper som jag har men spelande är ändå ingenting som (ännu) ses som en givande eller utvecklande sysselsättning, ens på fritiden.

Nu har jag med i mitt att jag var med och drev ett spelcommunity i några år, men det innefattar just driften av hemsida, servrar m.m. och inte själva spelandet så det är inte riktigt samma sak. Men att säga att man är gamer eller försöka hålla fram spelandet i sig som någonting positivt tror jag bara kommer ligga till last.

Bättre då att ta upp fördelarna i sig som en del av vem man är istället för att tillskriva egenskaperna till spel (som egentligen handlar om hur man fick egenskaperna, inte att man har dem).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Datorspelande är för mig en fritidssysselsättning genom spelandet får jag möjligheter att utnyttja samt förbättra mina kunskaper. Kunskaper som jag i sin tur kan ta med mig ut i arbetslivet. Dessa berör bland annat ledarskap, planering, förberedelse och strategiska drag. Kravet för att hantera snabba förändringar och anpassningar till dessa (On the fly) men även kommunikation. Datorspelande är för mig även ett sätt att koppla av. De spel som intresserar mig är rollspel, strategispel samt mer actionladdade spel.

Så vad tycker ni? är detta vättigt? eller är jag helt dum i huvet som äns tänker tanken?

Det jobb som jag söker är som systemutvecklare

Det enda "vättiga" är att utelämna det helt och hållet ur ditt CV.
Problemet som jag ser det är att de kunskaper du förvärvar i spelandet inte går att förankra i verkligheten i många (något?) avseenden. Nästan vem som helst kan "leda", men det handlar om bra mycket mer än att bara nå ett resultat, och just där faller de flesta. Om du hade knutit an din kunskapsförvärvning inom spelen med exempelvis kurser du läst på universitetet, eller sådant du har med dig från arbetslivet (i egenskap av ledare: läs chef) hade det kanske kunnat bli en smula mer relevant.

Dock behöver jag bara läsa vad du skrivit ovan för att kunna dra slutsatsen att du inte har en aning om vad du pratar om. Att hävda att man besitter kunskaper inom ledarskap för att man har styrt en räd i WoW eller dylikt vittnar enbart om hur naiv och verkligetsfrånvänd man är (Om så inte är fallet får du gärna delge oss vari ditt ledarskap bestod).
Du kanske själv är övertygad om att du vet hur man målstyr eller leder en organisation, men jag skulle kalla det självbedrägeri om du inte har några direkta erfarenheter från arbetslivet.

Mina egna erfarenheter säger mig att det är betydligt enklare att "leda" (jag sätter det inom citationstecken, för det är så långt ifrån att verkligen leda det bara kan bli) inom spelvärlden, då det finns en mängd faktorer du inte behöver ta hänsyn till. Här snackar vi bestämmelser, hänsyn, respekt, integritet och allsköns andra ord som ett (bra) ledarskap associeras med. Och framförallt, här snackar vi andra förutsättningar.
Inom spelvärlden faller man alltför lätt in i det auktoritära lyd-ledarskapet. Och banne mig, den som får en organisation -bortom Internets ettor och nollor- att fungera bra med ett strikt lyd-ledarskap under en längre tidsperiod, ja, denne skulle bli först i världen med det och förtjänar därmed all världens medaljer.

Kort sagt, nej: Skippa detta i ditt CV. Om jag hade sett det du skrivit ovan i en jobbansökan hade det åkt rakt i papperskorgen.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta har kommit upp ett antal gånger och för att besvara denna så har jag kört ganska seriöst inom wow. När jag körde pve (raid) så fick vi server first kills och typ top 5 eller något world.

På pvp fronten (arena) så har jag fixat gladiator titel (top 0.05% får detta) två gånger.

Oki, WoW är ett skämt när det gäller seriositet/competitiveness så skulle nog inte nämna det

Permalänk
Medlem
Citat:

Men herregud...

Okej vi säger såhär, du ska INTE ha med Gamer i ditt CV, punkt slut.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag har mitt datorspelsintresse med i mitt CV, ingen som har gett mig negativa kommentarer på det iaf (vet inte om det hjälpt mig heller).
Det visar att du är mänsklig och har ett intresse på fritiden, likaväl som att spela fotboll eller vad det nu må vara istället för att vara en asocial människa som låser in sig och räknar prickar på tapeten.

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TiCK
Jag har mitt datorspelsintresse med i mitt CV, ingen som har gett mig negativa kommentarer på det iaf (vet inte om det hjälpt mig heller).
Det visar att du är mänsklig och har ett intresse på fritiden, likaväl som att spela fotboll eller vad det nu må vara istället för att vara en asocial människa som låser in sig och räknar prickar på tapeten.

Förstå tråden rätt här, det många är emot är att TS vill använda datorspelsintresset som en genuin merit, dvs att han via datorspelandet fått en rad egenskaper som han nämner i första inlägget. Det är skillnad på det och att nämna att TS gillar att tex spela datorspel på sin fritid.

Permalänk
Medlem

En hälsning från IT-branchen: Att hävda att wow ger en erfarenhet av ledarskap och strategiskt tänkande är som att hävda att man känner sig säker påväg hem från krogen eftersom man är väldigt intresserad av kung fu-filmer.

Nämn spelandet i förbifarten men dra inga stora växlar på det om du tvunget måste ha med det.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Halogen: Bra summering.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt avråda från att ha med det i ditt CV.
Endast om du sökte till ett jobb relaterat till datorspelsutveckling så skulle det kunna vara vettigt.
Söker du jobb som systemutvecklare så finns det istället en stor risk att arbetsgivaren tror att du är oseriös och hellre spelar på datorn istället för att jobba.

Många här på sweclockers skulle kanske inte se epitetet "gamer" som något negativt, men de flesta arbetsgivare är rätt konservativa och gammalmodiga i sin syn på sådant.

Svenskan i det stycke du citerade från ditt CV behöver också förbättras :

"Datorspelande är för mig en fritidssysselsättning genom spelandet får jag möjligheter att utnyttja samt förbättra mina kunskaper. Kunskaper som jag i sin tur kan ta med mig ut i arbetslivet. Dessa berör bland annat ledarskap, planering, förberedelse och strategiska drag. Kravet för att hantera snabba förändringar och anpassningar till dessa (On the fly) men även kommunikation. Datorspelande är för mig även ett sätt att koppla av. De spel som intresserar mig är rollspel, strategispel samt mer actionladdade spel."

I första meningen bör det vara punkt före "genom", samt ett par kommatecken infogade, så att det står :

Datorspelande är för mig en fritidssysselsättning. Genom spelandet får jag möjligheter att utnyttja, samt förbättra, mina kunskaper.

Början av nästa mening är lite mysko, liksom uttrycket "jag i sin tur" :
"Kunskaper som jag i sin tur kan ta med mig ut i arbetslivet. "

Ersätt detta tex med :
Detta är kunskaper som jag kan ta med mig ut i arbetslivet.

Sen har vi de följande två meningarna :
"Dessa berör bland annat ledarskap, planering, förberedelse och strategiska drag. Kravet för att hantera snabba förändringar och anpassningar till dessa (On the fly) men även kommunikation. "

Ordet "förberedelse" borde tas bort. Oklart vad som avses och ordet har väsentligen samma betydelse som det föregående ordet "planering".
"Strategiska drag" borde kanske ersättas med "strategiska beslut"

Sedan bör det vara kommatecken före "kravet" och inte en ny mening.
Sedan bör det vara ett kommatecken innan ordet "men" som inleder en bisats.
Sedan borde allt delas upp i flera enklare meningar istället. Dock kan detta inte göras genom att bara byta ut kommatecken och ersätta dem med punkter. Det krävs omskrivningar.
"On the fly" är ett tveksamt uttryck att ta med. Det är ett uttryck som ofta används tex i engelska beskrivningar av egenskaper hos datormöss och hör inte direkt hemma i ett CV.

I sista meningen i ditt citat bör det vara ett kommatecken innan samt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Många här på sweclockers skulle kanske inte se epitetet "gamer" som något negativt, men de flesta arbetsgivare är rätt konservativa och gammalmodiga i sin syn på sådant.

Det är detta som skrämmer mig. Om personerna på sweclockers är emot det hela och de har troligtvis bättre koll än rekryterare och min kommande chef så kanse inte det är så klokt att ta med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är detta som skrämmer mig. Om personerna på sweclockers är emot det hela och de har troligtvis bättre koll än rekryterare och min kommande chef så kanse inte det är så klokt att ta med det.

Du ska inte ha med det i ditt CV...

Edit: Alltså gud, du ska inte ha med det i ditt CV...

Nej ..

Nej!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

*headslap* Bara för att några personer tycker gamer är något vettigt att ta upp på ett CV betyder det inte att de vet mer om rekrytering än de som jobbar med det. Det är nog snarare så att många SweClockers-medlemmar argumenterar för gamer-sidan för att de är fjortisar som gärna hoppas att deras spelande för med sig yrkesmässiga färdigheter. Rekryterare å andra sidan ser nog hellre till den stora bilden där gamer likaväl kan betyda spelberoende WoW-nörd utan sociala skills.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
*headslap* Bara för att några personer tycker gamer är något vettigt att ta upp på ett CV betyder det inte att de vet mer om rekrytering än de som jobbar med det. Det är nog snarare så att många SweClockers-medlemmar argumenterar för gamer-sidan för att de är fjortisar som gärna hoppas att deras spelande för med sig yrkesmässiga färdigheter. Rekryterare å andra sidan ser nog hellre till den stora bilden där gamer likaväl kan betyda spelberoende WoW-nörd utan sociala skills.

Var dock inte riktigt det jag menade, det som jag ville trycka på var att sweclockers har mer allmän kunskap kring spelandet och hur det hela fungerar.

Okej alla håller inte med mig, men de kan endå se koplingen medans en rekryterare kanse inte har mycket koll på spelandet iaf.

Men sure det kanse var lite hårt draget.

Permalänk
Medlem

"Själv fick jag körkortet genom en printscreen på min fantastiska tid på nordslingan med en 240 i grand turismo."

"Jag skulle bli en skitbra gisslanförmedlare, varit admin för en CS server i snart 2 år"

Fler bra saker att ta med i CV.

Att ha varit ledare för raids i WoW kan väll vara meriterande vid ansökningar som dagisfröken eller liknande, för det är på den nivån det ligger.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem

Du bör inte ha med det i ditt CV. MEN det beror ju klart på vad det är för jobb som du söker. Ett jobb där du gör datorspel: JA. Ett jobb som du jobbar som snickare: Nje.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Ett jobb där du gör datorspel: JA.

Risken att bli missförstådd är förmodligen mindre där, men frågan är om man vinner något extra på att inkludera det ens då.

Permalänk
Medlem

Du kan ju skriva att du tycker det är roligt med datorspel men att skriva att man varit högt uppsatt i en guild (tillexempel) är rätt fjantigt. Men om du ser på att personen som intervjuar dig är ung så kan du ju dra upp det lite mer, men nu för tiden är det mest folk som sitter och läser frågor från ett papper. Frågor som "Vad tror du att du gör om 5 år?", usch, har inte träffat någon som inte dragit en lögn på den frågan.

Permalänk
Medlem

Den här tråden var ju guld. 'Gamer' i CV, hahaha.

Att du ens kom på en sådan idé Tino.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Vi ratade gamers på löpande band i en återförsäljare fär datorhårdvara och spel.. tog de med spelande i CV:et visade det sig ofta vara på grund av de oftast inte hade ett skit att komma med i övrigt.. ledarskap my ass...

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Om man kollar i mina bekanskapskretsar tillhör ju de som är ledare i datorspel knappast de som är det i verkligheten. Du inte har något annat att komma med och därför nämner du gamingen.
De som sysslat med gaming på mina arbetsplatser har varit kodapor och liknande. Aldrig ens en projektledare.

Så jag skulle tänkt som rekryterare.