Corsair 1000W eller Tagan 1100W?!

Permalänk
Medlem

Corsair 1000W eller Tagan 1100W?!

Hej alla Swec's!
Jag har lite funderingar på att uppgradera mitt nätagg. Och jag står för tillfället och väljer emellan:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=348996
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=376239

Går jag efter utseendet väljer jag själv Tagan, men det är trots allt prestandan som är viktigast. Har ni några kommentarer? Vilket skulle ni köra på? Är Tagans nätaggregat bra?

Tacksam för snabba svar!

/William

Visa signatur

PC: Phanteks Enthoo Evolv X - Asus Z690 Prime - i9-12900K - Asus ROG Ryujin 360mm - 32GB Corsair Vengeance @5600Mhz - Intel Arc A770 LE 16GB - ROG Thor 850W

Permalänk
Medlem

Corsair gör bara kvalitet. Kör på dom så kan du känna dig säker. Dom har en garanti på 3 eller 5 år också.

Permalänk
Medlem

Vad har du i datorn som kräver 1000W?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ingedera, vad nu nu har för dator så är det liten risk att du kommer behöva mer än ett bra 750W agg.

EDIT: Förövrigt så hör nog denna tråd hemma i "köpråd" sektionen.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dassh
Corsair gör bara kvalitet. Kör på dom så kan du känna dig säker. Dom har en garanti på 3 eller 5 år också.

Tagan är en av världens mest respekterade nätaggregatstillverkare så inget av ovanstående är ett dåligt val.

På gamla goda tiden var det Tagan man skulle ha.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar
Många verkar undra vad jag ska med 1000W till. Jag har problem med mitt 650W agg för tillfället då det inte verkar leverera den ström den ska. Så fort jag bootar med båda mina grafikkort inkopplade för SLI blir skärmen svart precis innan skrivbordet laddas upp. Det är inget problem som uppstår om jag bara startar med 1 graffekort i.

SÅ, anledningen till att jag vill ha fett me power i burken är för att jag aldrig vill stöta på detta problem igen, och dessutom slippa behöva uppgradera ytterligare en gång ifall jag i framtiden vill köra Quad SLI eller liknande.

Har skickat in mina grafikkort och moderkort för koll hos komplett, och dom konstaterade ett fel på mitt förra modertkort och trodde då att det var därför jag inte kunde köra SLI. Nu har doc fått ett nytt MoBo och båda grafikkorten samt moderkortet är funktionstestat hos komplett. Trots det dyker samma problem upp - det blir svart innan skrivbordet laddas upp...

Comments please

/Will

Visa signatur

PC: Phanteks Enthoo Evolv X - Asus Z690 Prime - i9-12900K - Asus ROG Ryujin 360mm - 32GB Corsair Vengeance @5600Mhz - Intel Arc A770 LE 16GB - ROG Thor 850W

Permalänk
Medlem

Det har inget med nätagget att göra om det inte är något fel på det, köpa 1000w eller 1100w är ju bara idiotiskt om jag får säga vad jag tycker.

Du kan köpa ett nytt Corsair 550W och använda det så spar du många slantar om det nu ens är något fel på ditt nuvarande nätagg,

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kör på ett Corsar 1000W du. Men lämna in det du har nu så får du troligen ett nytt som du sedan kan sälja.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Det är inte nätagget som jävlas med dig... du ska klara dig lätt på 650w

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ace89
Tack för alla svar
Många verkar undra vad jag ska med 1000W till. Jag har problem med mitt 650W agg för tillfället då det inte verkar leverera den ström den ska. Så fort jag bootar med båda mina grafikkort inkopplade för SLI blir skärmen svart precis innan skrivbordet laddas upp.

Det är en problem som en del nvidias kunder har. Haft själv 8800GTS (320mb) versionen som ville endast fungera med vissa nforce utgåvor. och symtomen var exakt likadan som hos dig.
märk väl jag körde inte ens SLI, hade bara ett kort i burken men med vissa drivrutiner slocknade skärmen precis innan skrivbordet.
allting "fungerade" man hörde inloggnings ljudet så win funkade det är bara att ingen signal kom ut till skärmen.
ett känt fenomen som nvidia ignorerade totalt. finns gott om liknande fall på nvidias egen forum om detta.
kortet kördes med en HX520W så det fanns GOTT om ström för den.
du klarar dig lätt på en 750W och har utrymme att växa.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Det har inget med nätagget att göra om det inte är något fel på det, köpa 1000w eller 1100w är ju bara idiotiskt om jag får säga vad jag tycker.

Du kan köpa ett nytt Corsair 550W och använda det så spar du många slantar om det nu ens är något fel på ditt nuvarande nätagg,

Det är absolut inget fel att överdimensionera PSU om man nu har pengar till det. Kom ihåg att de flesta nätagg ger bäst effekt vid c:a 50% load, för att inte prata om fläktljudet som ökar markant ju mer effekt man drar ur agget.

Att rekommendera ett 550W aggregat är på gränsen till oförsvarbart då TS grafikkort drar ~200w var, så enbart för att driva dessa två behöver han ett 400w aggregat. Lägg till resten av delarna i maskinen så kommer man farligt nära gränsen.

Sitter själv på både HX750 och HX1000 och är stornöjd. Mina nya byggen kommer enkelt köras på 750 både pga 90% effekt (80 Plus Gold) och 7-års garanti.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det är absolut inget fel att överdimensionera PSU om man nu har pengar till det. Kom ihåg att de flesta nätagg ger bäst effekt vid c:a 50% load, för att inte prata om fläktljudet som ökar markant ju mer effekt man drar ur agget.

Att rekommendera ett 550W aggregat är på gränsen till oförsvarbart då TS grafikkort drar ~200w var, så enbart för att driva dessa två behöver han ett 400w aggregat. Lägg till resten av delarna i maskinen så kommer man farligt nära gränsen.

Sitter själv på både HX750 och HX1000 och är stornöjd. Mina nya byggen kommer enkelt köras på 750 både pga 90% effekt (80 Plus Gold) och 7-års garanti.

Påstår du att 2st 9800gtx skulle dra 400w så är du ute och cyklar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det är absolut inget fel att överdimensionera PSU om man nu har pengar till det. Kom ihåg att de flesta nätagg ger bäst effekt vid c:a 50% load, för att inte prata om fläktljudet som ökar markant ju mer effekt man drar ur agget.

Att rekommendera ett 550W aggregat är på gränsen till oförsvarbart då TS grafikkort drar ~200w var, så enbart för att driva dessa två behöver han ett 400w aggregat. Lägg till resten av delarna i maskinen så kommer man farligt nära gränsen.

Sitter själv på både HX750 och HX1000 och är stornöjd. Mina nya byggen kommer enkelt köras på 750 både pga 90% effekt (80 Plus Gold) och 7-års garanti.

Vad spelar man om man lyckas kräma 200w ur ett sådant kort.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det är absolut inget fel att överdimensionera PSU om man nu har pengar till det. Kom ihåg att de flesta nätagg ger bäst effekt vid c:a 50% load, för att inte prata om fläktljudet som ökar markant ju mer effekt man drar ur agget.

Att rekommendera ett 550W aggregat är på gränsen till oförsvarbart då TS grafikkort drar ~200w var, så enbart för att driva dessa två behöver han ett 400w aggregat. Lägg till resten av delarna i maskinen så kommer man farligt nära gränsen.

Sitter själv på både HX750 och HX1000 och är stornöjd. Mina nya byggen kommer enkelt köras på 750 både pga 90% effekt (80 Plus Gold) och 7-års garanti.

om ett 9800GTX drar 200Watt så kanske nVidia ska ta och kolla över sin design lite, jag satt med ett 450Watts agg med 2x4830 Ocade i CF, en OCad Q66 4GB minne och en massa mer och mitt 450Watts agg från Corsair klarade den rigen, så att 550Watt inte skulle klara hans har jag svårt att tro (Provade SLI 8800GTX på mitt Gamla 450CA agg, funkade det med)

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Tack igen för allas kommentarer!
Det verkar vara få som förstår att jag inte letar ett agg bara för dagens behov, utan ett som också kommer klara av eventuella kraftiga uppgraderingar i framtiden. Låt säga att det kommer ett grymt prisvärt DX11 kort, och jag vill köra dom i TRI SLI, klocka upp min prolle en bit till. Då kanske det är värt att ha en Corsair HX850 eller en 1000W?

Nu har jag i alla fall pratat med Komplett, och jag fick skicka in mitt agg för koll hos dom. Ifall det är fel på det kommer jag nog att lägga pengar emellan för ett HX850W eller en 1000W.

Några andra idéer vad som kan vara grunden till mitt problem med mitt 650W? Är det agget eller kan det vara något annat?

Comments please!

Visa signatur

PC: Phanteks Enthoo Evolv X - Asus Z690 Prime - i9-12900K - Asus ROG Ryujin 360mm - 32GB Corsair Vengeance @5600Mhz - Intel Arc A770 LE 16GB - ROG Thor 850W

Permalänk
Medlem

Dessutom, för att tillägga
Väljer jag mina komponenter på Corsairs hemsida, rekommenderar dom själva ett HX850W eller en 1000W för mitt nuvarnde system :/

http://www.corsair.com/psufinder/default.aspx

Kolla in den
Är nätaggs-guden Corsair ute och cyklar? xD

Visa signatur

PC: Phanteks Enthoo Evolv X - Asus Z690 Prime - i9-12900K - Asus ROG Ryujin 360mm - 32GB Corsair Vengeance @5600Mhz - Intel Arc A770 LE 16GB - ROG Thor 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Påstår du att 2st 9800gtx skulle dra 400w så är du ute och cyklar.

min rigg i sign drar 448w, så de kan visst vara så.

[EDIT]
Läste lite fel, trode de va snack om att hela riggen drog 400W, my bad.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Påstår du att 2st 9800gtx skulle dra 400w så är du ute och cyklar.

Way to completely sidestep the issue.

Oavsett om ett 9800GTX+ drar 200w eller inte så var poängen att man kan/bör överdimensionera PSU både pga ljudnivå och in-/ut-effekt.

Förövrigt finns det massor av tester som visar att ett 9800GTX+ drar ~200W vid full load (finns också några som säger ~150W).

Sedan, som TS själv har påpekat flera gånger - han kommer möjligvis att vilja köra quad sli senare (eller tri sli med DX11 kort) och då kommer ditt 550W absolut inte räcka till. Fan vad endel folk är korttänkta.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
På gamla goda tiden var det Tagan man skulle ha.

Jag tror allt du menar Hiper^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ace89
Dessutom, för att tillägga
Väljer jag mina komponenter på Corsairs hemsida, rekommenderar dom själva ett HX850W eller en 1000W för mitt nuvarnde system :/

http://www.corsair.com/psufinder/default.aspx

Kolla in den
Är nätaggs-guden Corsair ute och cyklar? xD

corsair har ju verkligen ett stort intresse i att ha en så exakt uträknare som möjligt. De blir ju bara glada om de säljer fler av sina billiga agg istället för värstingaggen som de tjänar mer på.

När ska folk lära sig källkritik??

Permalänk

Det du som TS måste förstå att du inte kommer kunna uppgradera till 1000W behovet.

När en processor drar 165 W är det max och efter det kommer oftast en ny generation som drar MINDRE ström.

Samma gäller grafikkort.
Detta är dels pga värme och till största del pga ström som hoppas mellan de olika ledningarna när man matar in för mycket.

Utveckligen går ju mot att dra mindre eller lika mycket ström för samma eller mer prestanda.

DET är utveckling.

Att uppgradera till 1000W i sig är inte dummt men kanske lite slöseri. och om man utgår att 1% av effekten går till spillo för bara nätagget så slänger du bort 10W med ett 1000W agg istället för 6.5W med ett 650W agg.

Men annars ser jag inga nackdelar i att köpa ett 1000W bara du vill ha det.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt, dina problem beror troligen inte på nätagget, bara dåliga drivrutiner, hade precis samma problem med tjejens 8800GTX, fungerade bra med en del drivrutiner och många drivrutiner gav samma problem som du har..

Det jag skulle göra i ditt fall är faktiskt att formatera datorn, ha båda korten i och sedan installera senaste drivrutiner efter du kört in windows..

Kvarstår problemet så testar du en version äldre, och fortsätter så tills du hittar en version som fungerar

Permalänk

killen sa att han kanske skulle uppgradera sin burk så köp en 1000w du man vet alldrig när man behöver mer watt i sin burk i framtiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xzalrate
killen sa att han kanske skulle uppgradera sin burk så köp en 1000w du man vet alldrig när man behöver mer watt i sin burk i framtiden

Fullt medveten om att han sa det, han får väl köpa vilket agg han vill, inte det jag säger, jag beskriver vad felet troligen är på hans dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Som tidigare sagt, dina problem beror troligen inte på nätagget, bara dåliga drivrutiner, hade precis samma problem med tjejens 8800GTX, fungerade bra med en del drivrutiner och många drivrutiner gav samma problem som du har..

Det jag skulle göra i ditt fall är faktiskt att formatera datorn, ha båda korten i och sedan installera senaste drivrutiner efter du kört in windows..

Kvarstår problemet så testar du en version äldre, och fortsätter så tills du hittar en version som fungerar

Grejen är den att jag innan jag skickade in mitt förra moderkort (då problemet först uppstod) testade jag med säkert 7-8 olika drivisar till mina kort. Jag började med den nyaste och gick sedan bakåt. Det tråkiga är det är man inte vill köra på en gammal drivrutin. Mycket med tanke på att de senare drivisarna ger bättre prestanda.

Tvivlar starkt på att det är ett drivrutinsproblem, men det återstår att se när jag fått tillbaka mitt nätaggregat från komplett

Sitter nu på ett Asus 750i SLI istället för EVGA's och som ni säkert märkt 2 st 9800 GTX+. Efter som det är exakt samma symptom på detta moderkort, tvivlar jag på att det är drivisarna.

Tack!

Visa signatur

PC: Phanteks Enthoo Evolv X - Asus Z690 Prime - i9-12900K - Asus ROG Ryujin 360mm - 32GB Corsair Vengeance @5600Mhz - Intel Arc A770 LE 16GB - ROG Thor 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Way to completely sidestep the issue.

Oavsett om ett 9800GTX+ drar 200w eller inte så var poängen att man kan/bör överdimensionera PSU både pga ljudnivå och in-/ut-effekt.

Förövrigt finns det massor av tester som visar att ett 9800GTX+ drar ~200W vid full load (finns också några som säger ~150W).

Sedan, som TS själv har påpekat flera gånger - han kommer möjligvis att vilja köra quad sli senare (eller tri sli med DX11 kort) och då kommer ditt 550W absolut inte räcka till. Fan vad endel folk är korttänkta.

Du om någon är korttänkt som slänger ur dig 200w, HD4850 drar runt 100w och 9800GTX+ ligger inte många watt över vid load så kör man SLI med en klockad Quad och ett Nvidia chipsetbaserat moderkort så landar du inte mer på mer än 400w om ens det.

För att förstå hur mycket 1000w är så skulle tex inte ett bra 1000w agg svettast om man slängde in ett i7 + dubbla HD4870x2 som idag är det mest törstiga vi har idag så får ni addera kanske 30hdds innan det sinkar ihop.

Köp Corsairs 750 eller 850w HX modeller, dom är nya och riktigt bra sen räcker powern tills senare.

Permalänk

Ett 4850 drar 130W som ALLRA STÖRSTA MAX-GRÄNS så ett 9800gtx+ drar inte mer än 150W. Som för övrigt är maxantalet för hd4870.

Och som någon sa: nVidia hade det problemet så det är antagligen fel på grafikkorten?

1000W är groteskt ju

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Du om någon är korttänkt som slänger ur dig 200w, HD4850 drar runt 100w och 9800GTX+ ligger inte många watt över vid load så kör man SLI med en klockad Quad och ett Nvidia chipsetbaserat moderkort så landar du inte mer på mer än 400w om ens det.

Jag "slänger" inte ur mig 200w, jag sa klart och tydligt ~200w vilket betyder c:a 200w. Självklart är det siffror vid full load och inget man kommer se konstant under spelande, dock är det siffror som ett flertal tester kommit fram till.

Men ok, låt säga att TS nuvarande maskin drar 400w - om man verkligen vill behandla aggregatet fint och leva utan fläktljud bör man fortfarande gå på ett 750 eller 850 corsair just pga att man då ligger vid c:a 50% load.

Hur är det inte korttänkt att föreslå ett 550W aggregat som replacement för ett existerande 650W om TS har funderat på tri/quad sli och/eller DX11 kort i framtiden?

Men återigen, kanske du har lust att förklara vad, om något, som är så "farligt" med att överdimensionera sitt nätaggregat. Vad jag kan se så är det enbart positivt, med mindre man går way overboard och kör ett 1kW agg på en maskin som endast drar 100.

For the record så har jag inga problem att förstå hur mycket 1kW är - har som sagt ett Corsair HX1000W själv som står i min dual xeon virtualiseringserver. Givetvis är det overkill för vad maskinen egentligen drar (den ligger i genomsnitt på 740w från väggen) men nu har jag iallafall möjlighet att koppla på ännu ett DAS chassi och uppgradera till quad xeon om/när det behövs utan att behöva köpa ännu ett PSU.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför du får dom problemen du får. Men angående nätaggsdelen så säger jag bara att har du god ekonomi så du klarar denna utgift så skulle jag iaf jag garranterat saftat på så det sjunger om det!

Ett groteskt nätagg skadar aldrig och när det dessutom är Corsair och Tagan inblandat så kan det då fan aldrig gå fel

Jag har för det mesta köpt ett nätagg för det jag behöver det till... och jag är uppe i 2000kr nu pga upgraderingar av nätagg... hade jag köpt ett 850-1000 wattare på en gång hade jag inte behövt bry mig

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Jag "slänger" inte ur mig 200w, jag sa klart och tydligt ~200w vilket betyder c:a 200w. Självklart är det siffror vid full load och inget man kommer se konstant under spelande, dock är det siffror som ett flertal tester kommit fram till.

Men ok, låt säga att TS nuvarande maskin drar 400w - om man verkligen vill behandla aggregatet fint och leva utan fläktljud bör man fortfarande gå på ett 750 eller 850 corsair just pga att man då ligger vid c:a 50% load.

Hur är det inte korttänkt att föreslå ett 550W aggregat som replacement för ett existerande 650W om TS har funderat på tri/quad sli och/eller DX11 kort i framtiden?

Men återigen, kanske du har lust att förklara vad, om något, som är så "farligt" med att överdimensionera sitt nätaggregat. Vad jag kan se så är det enbart positivt, med mindre man går way overboard och kör ett 1kW agg på en maskin som endast drar 100.

For the record så har jag inga problem att förstå hur mycket 1kW är - har som sagt ett Corsair HX1000W själv som står i min dual xeon virtualiseringserver. Givetvis är det overkill för vad maskinen egentligen drar (den ligger i genomsnitt på 740w från väggen) men nu har jag iallafall möjlighet att koppla på ännu ett DAS chassi och uppgradera till quad xeon om/när det behövs utan att behöva köpa ännu ett PSU.

Länka gärna till ett test som säger att 9800GTX+ käkar 200w.

Det är inte farligt att överdimentionera alls utan det är mer ett slöseri med pengar om man inte vet vad ska ha, jag tycker det är väldigt onödigt och rekommenderar det inte.

Sen var 1000w snacket inte bara riktat till dig så du behöver inte bli "for the record" smart.

Permalänk
Medlem

bara så att ni vet så drar en överklockad Core7 920 med 2 HD4870 runt 400W från väggen i spel. TS konfig drar knappast mer. Det låter inte som för lite kräm hos psun.

edit. 450W från väggen