Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk

SyncMaster 2493HM vs. Dell U2410

Jag håller inte på med bildredigering. Lägger nog inte så stor vikt vid att färgerna absolut ska visas rätt och så vidare. Jag vill bara ha en jävligt skarp skärm som är väldigt behaglig för ögonen framförallt. Jag vill att nyansskillnader ska synas lätt.

Jag har haft en 30" HPLP30A eller vad de heter och förutom att jag tyckte den var för stor tyckte jag inte om den på grund av ljusstyrkan heller. Tyckte inte att den var lika skarp som jag vill ha.

Den enda skärm som jag någonsin tyckt varit bra är sjukt nog en liten sketen LG 20" som jag köpte för flera år sedan.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=105380 - Denna jag menar. Helt otroligt bra och passar mig perfekt. Sjukt klar skärm, lagom starka färger, lagom ljusstyrka och extremt lätt att se kontrasterna i bilden utan att omedvetet anstränga ögonen.

För att ta ett exempel så är en samsung T240 helt värdelös vad gäller kontrasten, jag kan inte jobba framför en sådan alls, blir helt galen. (trots att jag inte jobbar med bild eller liknande, måste bara kunna se text o.s.v. behagligt.)

Så står någon av dessa skärmar pall eller är det någon annan jag ska satsa på? Jag är inte så påläst inom bildtermonologi o.s.v. men det jag tror jag lägger stor vikt vid är att kontrasten är väldigt bra, att skärmen inte sticker i ögonen. Tror inte heller att färgerna ska vara för starka utan bara naturliga liksom. Skärmar som är blanka har exempelvis alltid för starka och vidriga färger enligt mig.

Så, vilken 24" är lika bra som LGn? Jag har haft och sett massor med skärmar och ingen har nått upp till den. (enligt mina preferenser)

Permalänk
Medlem

Dellen är nog den vettigaste skärmen du kan satsa på idag, iaf för en vettig peng. Samsung och bra färger är något som inte går ihop i min bok.

Permalänk

okej. Har du en dell själv? Fler åsikter?

Jag vill understryka att det är inte viktigt om bilden är bra när man ser film eller när man spelar. Det viktiga är att man ser nyanskillnaderna på sweclockers hemsida (för att ta ett exempel.) väldigt lätt och att vitt är kritvitt, typ.

Kom och tänka på det nu, jag vill att vitt verkligen ska vara vitt och ingen daskig gulgrå sörja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilio123
okej. Har du en dell själv? Fler åsikter?

Har ingen Dell själv, har dock testat Dell 2209WA, och den gillar jag skarpt. Och U2410 är nyare och dyrare, och 24tum. Något jag skulle satsat på idag ifall jag skulle köpt skärm, det vet jag då.

Permalänk

Okej Dell verkar onekligen bra.

Men nu funderar jag lite på EIZO FLEXSCAN S2401WSH(http://www.dustinhome.se/pd_5010208339.aspx) också. Det lutar mellan den och dellen. Kom ihåg att jag inte är ute efter att ha en bra film/spelskärm och den kan "lagga" i princip hur mycket som helst. Jag vill bara att den är skarp och behaglig när man surfar och jobbar i windows. Kanske är EIZOn bättre än Dellen på den punkten? Dellen kanske är bättre när det gäller grafik och sådant. Nu skjuter jag ganska mycket från höften för jag kan inte sådant här, men hoppas ni förstår ungefär vad jag menar.

Permalänk

Kanske till och med denna räcker till mina behov http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=377473. Är den bättre än samsung T240 tro?

Känns inte som det är särskilt vettigt att snåla på det här för min del men kan man bli mer än nöjd med något som kostar x så är det ju onädigt att betala 2x..

Någon som kan ta beslut åt mig?, gör det fort så dustin hinner buda hem två stycken åt mig idag. (dom har alla skärmarna jag nosat på.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Kanske till och med denna räcker till mina behov http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=377473. Är den bättre än samsung T240 tro?

Känns inte som det är särskilt vettigt att snåla på det här för min del men kan man bli mer än nöjd med något som kostar x så är det ju onädigt att betala 2x..

Någon som kan ta beslut åt mig?, gör det fort så dustin hinner buda hem två stycken åt mig idag. (dom har alla skärmarna jag nosat på.)

Eizon är säkerligen bättre än T240, Dellen är bättre än Eizon!

Permalänk

ja nu hoppas jag på det i alla fall.. hoppas inte färgerna är så där färgranna och starka som jag är lite rädd för, eller alldeles för bleka också för den delen.

aja, de kommer med jetpak bud senare ikväll, kan säga då vad jag tyckte.

Permalänk

Jag har en 2493HM, och den är jag extremt nöjd med. Jag användar iofs min dator nästan enbart till spel, och till det är den grymt bra. Det enda jag kan tänka mig att klaga lite på är svärtan. I vissa sällsynta situationer hade man kunnat önska sig mer lite djup i väldigt mörka färger.

Permalänk

nej usch. tror de åker tillbaka.. ska man vettig ljusstyrka (alltså hälften typ) så blir bilden väldigt solkig. Speciellt vitt är inte i närheten av vitt, ser ut som någon beigegrå sörja.

men ska tänka på det en liten stund.. kanske stänga av den lilla 20" jag jämför med (som är helt överlägsen denna och en billig TN panel) på sidan.

Permalänk

lol trodde aldrig jag skulle säga det men aaahh.. tillbaka till samsung t240 nu. jävlar vad mycket behagligare för ögonen, de börjar inte blöda med den åtminstone.

Vet inte om det var något fel på u2410an jag provade men tänker inte ta reda på det. Vill inte öppna andra skärmen också ifall det skulle krångla till ångerrätten. Tror knappast det var något fel på första.

Permalänk
Medlem
Citat:

lol trodde aldrig jag skulle säga det men aaahh.. tillbaka till samsung t240 nu. jävlar vad mycket behagligare för ögonen, de börjar inte blöda med den åtminstone.

Vet inte om det var något fel på u2410an jag provade men tänker inte ta reda på det. Vill inte öppna andra skärmen också ifall det skulle krångla till ångerrätten. Tror knappast det var något fel på första.

Du får ju ställa in ljusstyrkan och kalibrera färgerna lite! Att en tn skulle vara bättre än den där är omöjligt, finns inte!

Permalänk

Ska den inte vara fabrikskalibrerad redan? Jag testade lite olika inställningar och tycker inte att det såg bra ut med något alternativ. När jag drog upp ljusstyrkan var ju färgerna mycket bra men den ljusstyrkan är ohållbar för mitt huvud och ögon. Färgerna var ju jättefina såklart men det var inte det viktiga.. Sedan kändes det nästan som om jag såg pixlarna eller något. Helskumt kändes det. Nej de åker tillbaka.

Permalänk
Hjälpsam

Drog ned ljusstyrkan till 20% på min U2410, men ljag tycker inte att det vita är det minsta beige, att det inte är lika vitt utan lite gråare, måste man väl räkna med om ljusstyrkan dras ned?
Man skall inte behöva kalibrera färgerna, men att leka lite med ljus och kontrast måste man kanske?
Jag har inte kollat CD:n som följer med, men där bör det följa med några testbilder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |