SyncMaster 2493HM vs. Dell U2410
Jag håller inte på med bildredigering. Lägger nog inte så stor vikt vid att färgerna absolut ska visas rätt och så vidare. Jag vill bara ha en jävligt skarp skärm som är väldigt behaglig för ögonen framförallt. Jag vill att nyansskillnader ska synas lätt.
Jag har haft en 30" HPLP30A eller vad de heter och förutom att jag tyckte den var för stor tyckte jag inte om den på grund av ljusstyrkan heller. Tyckte inte att den var lika skarp som jag vill ha.
Den enda skärm som jag någonsin tyckt varit bra är sjukt nog en liten sketen LG 20" som jag köpte för flera år sedan.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=105380 - Denna jag menar. Helt otroligt bra och passar mig perfekt. Sjukt klar skärm, lagom starka färger, lagom ljusstyrka och extremt lätt att se kontrasterna i bilden utan att omedvetet anstränga ögonen.
För att ta ett exempel så är en samsung T240 helt värdelös vad gäller kontrasten, jag kan inte jobba framför en sådan alls, blir helt galen. (trots att jag inte jobbar med bild eller liknande, måste bara kunna se text o.s.v. behagligt.)
Så står någon av dessa skärmar pall eller är det någon annan jag ska satsa på? Jag är inte så påläst inom bildtermonologi o.s.v. men det jag tror jag lägger stor vikt vid är att kontrasten är väldigt bra, att skärmen inte sticker i ögonen. Tror inte heller att färgerna ska vara för starka utan bara naturliga liksom. Skärmar som är blanka har exempelvis alltid för starka och vidriga färger enligt mig.
Så, vilken 24" är lika bra som LGn? Jag har haft och sett massor med skärmar och ingen har nått upp till den. (enligt mina preferenser)