Kunniga: Titta hit! Budget: ~8 000kr

Permalänk
Avstängd

Kunniga: Titta hit! Budget: ~8 000kr

Hej

Nu är det så att jag hade tänkt och köpa en ny dator.

Jag har själv samlat ihop dessa delar, men jag är inte 100% säker om det är bra eller inte.

Jag tänker inte köra CF i framtiden då jag en Radeon 5850 är med.

Arbeta på datorn kommer jag troligvis inte att göra, men jag kommer att spela Crysis.

Permalänk
Medlem

klart mycket dator för pengarna,, helt okej, bra nätdel, bra graffe, allt annat duger helt klart..,, ska du klocka så kanske du vill köpa en bättre kylare till CPU,, och ev ett bättre moderkort,, vet inte om det där är så myce å köra med,, men ?? går säkert lite

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk

Satsa på ett I5 paket eller ett AM3 paket med DDR3 minnen.

Permalänk
Medlem

Om du inte ska köra crossfire så välj ett corsair 450/550w ist och 1066mhz minnen, och bättre moderkort om du ska klocka. Fler chassi fläktar också kanske?

Permalänk
Avstängd

Med i5 paket, går det upp till 8500kr och mer. Det kan inte vara mer än 8000kr. Glömde skriva att jag inte kommer att klocka någonting. Det lägsta priset för DDR3 minne är omkring 930kr, och det blir över 8000kr.

Med alla de här delarna, kommer jag kunna minst maxa Crysis och Far Cry 2 med upplösningen 1280x1024?

EDIT: Räcker 450w corsair med det paketet jag valt, eller ska jag ta 550w?

EDIT2: Är det jättestor skillnad mellan DDR3 minnen och de minnena jag valt?

Permalänk
Medlem

Om du ska spela så kanske det här är ett bättre alternativ?

Vet dock inte om ett 450w corsair klarar ett 5870? Eller om chassit rymmer graffet?

Permalänk
Avstängd

Vem tycker att jag borde gå med nord_93's förslag? Är det inte processorn som är en flashhals då?

Permalänk
Avstängd

Vem tycker att jag borde köpa delarna i jul? hur mycket billigare kommer det att vara, det paketet jag valt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biggiesmallz
Med i5 paket, går det upp till 8500kr och mer. Det kan inte vara mer än 8000kr. Glömde skriva att jag inte kommer att klocka någonting. Det lägsta priset för DDR3 minne är omkring 930kr, och det blir över 8000kr.

Köp processorn här så sparar du några hundringar
http://www.sweburn.com/product.php?productid=213&cat=23&page=...

eller så köper du denna så sparar du nästan 1000 och lär inte märka något på spelprestanda
http://www.sweburn.com/product.php?productid=219&cat=23&page=...

du kan också spara in en del på nätaggregatet, 550 watt räcker gott

Permalänk

En 4-kärnig processor är ett måste med den budgeten! Allt annat är inte att komma på tal om! Jag bygger ihop ett bra paket när jag kommer hem, Inets hemsida är nere...

Permalänk
Avstängd

Är det jättestor skillnad mellan AMD 720 och AMD 955?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biggiesmallz
Vem tycker att jag borde gå med nord_93's förslag? Är det inte processorn som är en flashhals då?

Det kanske den blir men en Phenom2 X3 720 får platts i budgeten.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
Det kanske den blir men en Phenom2 X3 720 får platts i budgeten.

Är det jättestor skillnad mellan AMD 720 och AMD 955, om man bara ska spela?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biggiesmallz
Är det jättestor skillnad mellan AMD 720 och AMD 955, om man bara ska spela?

Om du ska spela gta IV så, annars utnytjar väll inget spel alla 4 kärnorna? I spel spelar inte prollen så stor roll så satsa på en AMD 720.

Permalänk
Medlem

Denna datorn borde väl funka:

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/dator_p_C3_A5_inet-276.jpg

Vet dock inte om nätagget orkar med det, men det borde det göra.

Visa signatur

Dator 1: Antec 900 | E8400@3,3GHz | 4 x Corsair DDR2 900MHz XMS2 1 GB | Asus P5Q PRO | Corsair HX 620 W | Nvidia Geforce 8800GTX | Samsung Spinpoint 1TB

Dator 2: Antec 300 | i5 @ 3,2GHz | 2 x Corsair Dominator DDR3 1600MHz 2 GB | Asus P7P55D | Cougar Power 700W | Geforce GTX 275 | Western Digital 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emptyN
Denna datorn borde väl funka:

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/dator_p_C3_A5_inet-276.jpg

Vet dock inte om nätagget orkar med det, men det borde det göra.

Fixa länken?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emptyN
Denna datorn borde väl funka:

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/dator_p_C3_A5_inet-276.jpg

Vet dock inte om nätagget orkar med det, men det borde det göra.

Länken funkar inte.

Permalänk
Medlem

Satsa på 790GX/FX chipset istället klockar mycket bättre

Permalänk

Jag tror det vore fint med ddr3 minnen, kostar ungefär lika mycket, men är så mycket bättre... med en budget på 8k skulle nog jag köra i5, CF fungerar fotrfarande (om det verkligen är så liten skillnad som tidigare påstods i tråden) och i5 är en bra processor som borde räcka många år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biggiesmallz
Är det jättestor skillnad mellan AMD 720 och AMD 955, om man bara ska spela?

skillnaden är så liten att du förmodligen aldrig skulle märka den.
möjligen börjar det märkas om något år i värsting spel, men då kan du antingen klocka din processor och/eller försöka låsa upp den så har du en quad.
eller så köper du ny X6 om nästan två år, den lär vara rätt billig då med

Permalänk

Tror ni att detta paket skulle kunnw sänkas 1-2k kronor till julen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av worldwide2
Tror ni att detta paket skulle kunnw sänkas 1-2k kronor till julen?

http://i33.tinypic.com/8znsk4.jpg

Grafikkortet lär sänkas med ca. 500kr minst. Det som är kvar att sänkas i pris är i stort sätt processorn och moderkortet, så kanske -500kr där också. Dock bör du köra på 1066mhz minnen eftersom de lirar bättre med phenomII och ska du inte köra Cross-Fire så räcker 550W Corsair eller rent av 450W (på smärtgränsen).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Grafikkortet lär sänkas med ca. 500kr minst. Det som är kvar att sänkas i pris är i stort sätt processorn och moderkortet, så kanske -500kr där också. Dock bör du köra på 1066mhz minnen eftersom de lirar bättre med phenomII och ska du inte köra Cross-Fire så räcker 550W Corsair eller rent av 450W (på smärtgränsen).

Jag hade tänkt köpa liknande paket som TS, förutom 550w nätagg. Med detta paket, kan jag maxa alla spel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av worldwide2
Jag hade tänkt köpa liknande paket som TS, förutom 550w nätagg. Med detta paket, kan jag maxa alla spel?

Defienera "maxa". För det beror på upplösning osv. Men i stort sätt alla spel i 1920x1080/1200 men kanske inte Crysis med 16x aa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Defienera "maxa". För det beror på upplösning osv. Men i stort sätt alla spel i 1920x1080/1200 men kanske inte Crysis med 16x aa.

Om jag t.ex. bara vill spela GRID, HL2, COD4, CS, Far cry 2, räcker det med en AMD 720, radeon 4890 och 4gb ram? För jag tycker inte crysis är ett roligt spel, det är som om Crytek bara ville göra spelet för att visa upp Motorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av worldwide2
Om jag t.ex. bara vill spela GRID, HL2, COD4, CS, Far cry 2, räcker det med en AMD 720, radeon 4890 och 4gb ram? För jag tycker inte crysis är ett roligt spel, det är som om Crytek bara ville göra spelet för att visa upp Motorn.

Ja, det räcker. Men fler och fler spel kommer stödja 4-kärnor bl.a. för Dx11.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emptyN
Denna datorn borde väl funka:

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/dator_p_C3_A5_inet-276.jpg

Vet dock inte om nätagget orkar med det, men det borde det göra.

Priset på grafikkortet har gått ner till 2550:- så totalpriset är 8 076:- nu.

Såg att moderkortet var microATX också, så då kanske du ska välja något annat.

Visa signatur

Dator 1: Antec 900 | E8400@3,3GHz | 4 x Corsair DDR2 900MHz XMS2 1 GB | Asus P5Q PRO | Corsair HX 620 W | Nvidia Geforce 8800GTX | Samsung Spinpoint 1TB

Dator 2: Antec 300 | i5 @ 3,2GHz | 2 x Corsair Dominator DDR3 1600MHz 2 GB | Asus P7P55D | Cougar Power 700W | Geforce GTX 275 | Western Digital 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emptyN
http://img260.imageshack.us/img260/2922/inetdator.jpg

2gb ram år 2009? Green Power disk? Ganska dåligt moderkort? Förklara hur du tänker!

Permalänk
Medlem

Dubbel

Visa signatur

Dator 1: Antec 900 | E8400@3,3GHz | 4 x Corsair DDR2 900MHz XMS2 1 GB | Asus P5Q PRO | Corsair HX 620 W | Nvidia Geforce 8800GTX | Samsung Spinpoint 1TB

Dator 2: Antec 300 | i5 @ 3,2GHz | 2 x Corsair Dominator DDR3 1600MHz 2 GB | Asus P7P55D | Cougar Power 700W | Geforce GTX 275 | Western Digital 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
2gb ram år 2009? Green Power disk? Ganska dåligt moderkort? Förklara hur du tänker!

Han ville ha en billig dator, det är var man får. Det smartaste är att köpa något sånt och sedan köpa till minne senare när han/hon har pengar. Disken varvar väl ändå upp till 7200 rpm när den arbetar? Kan vara bra att ha en lite tystare hårddisk i det chassit.

Moderkortet kan jag erkänna att det var ett ganska dåligt val. Dra ner lite på grafikkortet och välja mer minne och annat moderkort?

Visa signatur

Dator 1: Antec 900 | E8400@3,3GHz | 4 x Corsair DDR2 900MHz XMS2 1 GB | Asus P5Q PRO | Corsair HX 620 W | Nvidia Geforce 8800GTX | Samsung Spinpoint 1TB

Dator 2: Antec 300 | i5 @ 3,2GHz | 2 x Corsair Dominator DDR3 1600MHz 2 GB | Asus P7P55D | Cougar Power 700W | Geforce GTX 275 | Western Digital 1 TB