Permalänk
Avstängd

Speldator ca 6k från Inet

Tänkte sätta ihop en ny dator för spel, och beställer helst alltihop ifrån www.inet.se

Har redan skärm,hd,mus,keyboard och chassi(om det nu går att använda? Det heter: kab antec sonata piano II Black, Miditower och är ca 1½ gammalt)

Så jag antar att det som behövs är processor,moderkort,grafikkort,minnen och nätaggregat.

Detta hade jag tänkt mig:

Intel Core i5 750, 2.66GHz

Gigabyte GA-P55M-UD2 | <-- Finns så många olika moderkort och jag har inte en aning om vad det är för skillnad på dem.

Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600

Corsair TX 650W 80+ | <-- Har hört att det funkar med 550W också men har hört att 650W kan vara värt att införskaffa endå.

Gigabyte Radeon HD5850 1GB

Kom gärna med förslag/ändringar.

edit: uppdaterad lista, hur tycker ni det ser ut? Passar delarna ihop? När jag byggde datorn förra gången så blev det ju en del ändringar i affären pga av att vissa saker inte passar ihop.

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk

Re: Speldator ca 6k från Inet

Skulle satsat på 650 watts nättag om uppbyte till crossfire i framtiden;)

Och grafikkort https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

Om du ha pengar köp 5870

Visa signatur

| Antec 300 | Gigabyte MA770-UD3 | AMD Phenom2 X2 550 3,1Ghz | Sapphire 5770 | 500W | 4 gig Corsair Value ram| Samsung 1Tb| LG DVD Burner | Razer Deathadder |22" Fujitsu Siemens|

Permalänk
Medlem

Re: Speldator ca 6k från Inet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qslig
Tänkte sätta ihop en ny dator för spel, och beställer helst alltihop ifrån www.inet.se

Har redan skärm,hd,mus,keyboard och chassi(om det nu går att använda? är ca 1½ år gammalt midi hightower lr nått heter det)

Så jag antar att det som behövs är processor,moderkort,grafikkort,minnen och nätaggregat.

Detta hade jag tänkt mig:

Intel Core i5 750, 2.66GHz

Gigabyte GA-P55M-UD2 | <-- Eller är Asus bättre? Finns så många olika moderkort och jag har inte en aning om vad det är för skillnad på dem.

Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600

Corsair TX 650W 80+ | <-- går det också bra med 550W? Är det någon skillnad?

Grafikkort har jag ingen koll på alls, har haft geforce 8800gts innan och varit mycket nöjd med det, och innan dess ett gammalt radeon som jag hade en del problem med så väljer helst geforce.. men det viktigaste är att det är ett prisvärt grafikkort.

Kom gärna med förslag/ändringar.

Du klarar dig bra med 550W men om du ska köra Sli/Cf ska du satsa på ett 650W men med det där mammakortet ska man inte köra sli eller cf

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Speldator ca 6k från Inet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
Du klarar dig bra med 550W men om du ska köra Sli/Cf ska du satsa på ett 650W men med det där mammakortet ska man inte köra sli eller cf

Rekommenderar du ett annat mammakort istället då?

Och vad är sli/cf för något?

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk

Re: Re: Re: Speldator ca 6k från Inet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qslig
Rekommenderar du ett annat mammakort istället då?

Och vad är sli/cf för något?

När du kör två kort eller fler, SLI = Tex 2 stycken 8800 GT, CF, Crossfire = 2 st tex 4870

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte är så insatt i datorer tror jag du inte behöver köra någondera så behåll kortet du har på listan och 550w nätaggregatet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
Eftersom du inte är så insatt i datorer tror jag du inte behöver köra någondera så behåll kortet du har på listan och 550w nätaggregatet

Det moderkortet jag skrev är ju i princip det billigaste som finns så jag kan tänka mig att betala lite mer och få nått i medelklassen. Det finns ju 5st andra Gigabye p55or för bara nån hundring mer, och två Asus kort i nästan samma prisklass. Men dessa "gör" alltså ingenting extra för mig med den uppsättning jag tänkt mig?

:edit: Kör med 5850 som grafikkort, verkar absolut vara det mest prisvärda kortet i dagsläget.

Frågor som kvarstår (förutom moderkorts frågan över):

Vad är det för skillnad på mhz på minnen? Ser att det bara skiljer 70 kr på 1333 och 1600mhz 4gb corsair minnen, vilka ska man ta?

Spelar det någon roll vilken tillverkare man köper 5850 av? Finns ju många olika; Gigabyte, XFX, Powercolor mm.

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qslig
Det moderkortet jag skrev är ju i princip det billigaste som finns så jag kan tänka mig att betala lite mer och få nått i medelklassen. Det finns ju 5st andra Gigabye p55or för bara nån hundring mer, och två Asus kort i nästan samma prisklass. Men dessa "gör" alltså ingenting extra för mig med den uppsättning jag tänkt mig?

Då är det ju bara grafikkortet kvar att välja, har fått många tips om radeon men jag har som sagt haft bättre erfarenheter med geforce kort.

Finns det inga geforce kort i dagsläget som är hyffsat billiga och prisvärda?

gtx 275 för 2200kr, hur är den jämfört med radeons 5850/4890's ?

Gtx275 och 4890 är rätt jämlika men Gtx:et är bättre i flera spel

Du får ju 5850 för någon hundring mera som t.o.m är bättre än Gtx285 nu men sämre än Gtx 295

Fast Nvidia har ju som sagt inte släppt sina nya grafikkort men tror de kan bli ganska dyra faktiskt

Permalänk
Avstängd

Tackar så mycket för svaren, ni har övertygat mig att köra med radeon, så 5850 blir det Har uppdaterat första posten.

Har bara dessa frågor kvar:

Citat:

Spelar det någon roll vilken tillverkare man köper 5850 av? Finns ju många olika; Gigabyte, XFX, Powercolor mm.
Någon liten skillnad måste det väl vara på dem?

Citat:

Det moderkortet jag skrev är ju i princip det billigaste som finns så jag kan tänka mig att betala lite mer och få nått i medelklassen. Det finns ju 5st andra Gigabye p55or för bara nån hundring mer, och två Asus kort i nästan samma prisklass. Men dessa "gör" alltså ingenting extra för mig med den uppsättning jag tänkt mig?

Och viktigast av allt, hur ser paketet ut? Passar det ihop?

Mvh.

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qslig
Tackar så mycket för svaren, ni har övertygat mig att köra med radeon, så 5850 blir det Har uppdaterat första posten.

Har bara dessa frågor kvar:

Och viktigast av allt, hur ser paketet ut? Passar det ihop?

Mvh.

Så länge grafikkorten använder originalkylaren är det (i princip?) ingen skillnad på dem, så billigast är nästan alltid bäst.

Att köpa ett moderkort som det här kan vara bra om du vill kunna köra CrossFire i framtiden (dvs köpa ett 5850 till och använda tillsammans).

Permalänk
Medlem

Du har näst intill INGEN chans att få allt detta för 6k. Begagnat kanske dock.
Bara grafikkort+processor blir ju dryga 4-5k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Du har näst intill INGEN chans att få allt detta för 6k. Begagnat kanske dock.
Bara grafikkort+processor blir ju dryga 4-5k

nja näe men han visste ju inte vilket grafikkort han ville ha heller före han satte rubriken

Kommer att gå på runt 7-7,5 tusen

Permalänk
Medlem

Jag tänkte själv köra på ett 5870 först, men efter lite efterforskning fick jag reda på att jag betalar omkring 1 000 - 1 200 kr extra för lite mer FPS - inte alls mycket men jag vet inte exakt hur många procent mer FPS man får ut.
Hursomhelst är nog 5850 ett mer ekonomiskt val om man ska köra CrossFire längre fram.

Permalänk
Avstängd

Landade på 7227 kr när jag lagt ihop allt, det blev lite mer än jag tänkt mig men jag är villig att lägga ut lite extra.

Men jag undrar fortfarande vilken tillverkare av grafikkortet jag ska välja =/

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingOfSweden
Så länge grafikkorten använder originalkylaren är det (i princip?) ingen skillnad på dem, så billigast är nästan alltid bäst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qslig
Men jag undrar fortfarande vilken tillverkare av grafikkortet jag ska välja =/

Äsch, jag skrev ju helt fel i mitt tidigare inlägg (och har ändrat det nu). Menade så klart "Så länge grafikkorten använder originalkylaren är det (i princip?) ingen skillnad på dem, så billigast är nästan alltid bäst.". Förlåt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qslig
Landade på 7227 kr när jag lagt ihop allt, det blev lite mer än jag tänkt mig men jag är villig att lägga ut lite extra.

Men jag undrar fortfarande vilken tillverkare av grafikkortet jag ska välja =/

Jag skulle ha tagit ett Gigabyte eller xfx iaf

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
Jag skulle ha tagit ett Gigabyte eller xfx iaf

Ett Gigabyte blir det då eftersom det är hundralappen billigare och jag redan gått lite över budget.

Tack för alla svar grabbar

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]