Äntligen! (tar någon kompetent tag i det här)

Permalänk

Äntligen! (tar någon kompetent tag i det här)

Som icke-Mac-ägare är jag i det närmaste svältfödd på acceptabel design, både sett till form & funktion, än mindre tilltalande design.

Som PC-ägare är man i princip hänvisad till flåsiga tonårschassin (smäckig plast, dioder & lysrör) eller tveksamma HTPC-chassin (låtsaslyx med uteslutande bortad alu), om man till trots önskar någon slags "design" öht.

Därför känns detta projekt väldigt lovande och välkommet, hoppas att det sipprar ut något på marknaden så småningom.

Förslag/idéer:
- Mindre formfaktor på moderkort (hur många använder/har behov av full-ATX egentligen?)
- komponenter från bärbara datorer
- andra kyllösningar (peltier, vatten, stora heatpipes etc), t ex en HTPC skulle i princip kunna använda sig av hela övre locket som en enda passiv kylfläns med hjälp av heatpipes & svala komponenter
- skippa CD/DVD samt floppy (givetvis)
- externt nätagg, där tillämpligt (låg energiförbrukning)

Men framförallt ett genomtänkt designat yttre, jag är övertygad om att det går att skapa ett intressant och tilltalande chassi även om man skulle vara låst till en standard minitower. Bara man lade ner lite känsla och arbete på färg, form & finish.

/TM

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T400: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz), 4GB 1066 MHz DDR3, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3470/Intel GMA 4500MHD, 80 GB Intel G2 SSD, 320 GB HDD, Intel WiFi Link 5300/WWAN, 14,1-tums LED WXGA+ (1 440 x 900)

Permalänk
Medlem

Tja, vad som faktiskt är bra färg och form är ju en smaksak. Design likaså, även om man kan skala det till att design är något som i minsta mån hindrar funktionaliteten.

Ett stöd för mindre formfaktor är alltid välkommet, mindre är bättre per kubikmeter, tycker jag bland många. Här ser jag dock att man snarare satsar på något som funkar för allt. De som ställer upp verkar satsa på ultimata lösningen och frågan är om mATM alltid ingår i en sådan lösning.

Vad innebär t.ex. en mindre formfaktor för kylningen? Mindre formfaktor blir mindre chassi kan man tänka men luft är vad många satsar på och ett trångt chassi är något man gärna undviker.
För HTPC, visst, alltid win ju mindre. Tar någon sig an en sådan uppgift så är det väl i stort nämnde förslag som man skall kolla in.
Bärbara datorers komponenter har i bärbara att göra. Låt oss slippa högljudda grafiklösningar och knappt orkande kylning på det ultimata systemet. Sure det finns bra lösningar även där, men då lägger man ut därefter. Alla komponenter är inte värt besväret, fåtal kronor extra per komponent blir många fåtal kronor extra om man skall bli inspirerad från mobila teamet.
CD/DVD kan man hålla med om många ggr, även om DVD idag är vad floppy var vid millennieskiftet, ute men fortfarande använt. Frågan är om man skall utveckla något som fäster sig vid BD eller något som fortarande gäller mest, dvs DVD. DVD är billigt och BD är fortfarande något kostsamt. Övervägning.

Hur mycket spelar det yttre roll? Sure om man har en dator framme och verkligen vill vara nöjd med helheten men går gränsen vid en kompromiss eller börjar man utifrån och arbetar sig inåt?
Själv föredrar man alltid när man tänkt på övergripande designen först och bryr sig om färg och form senare, men det är jag det.
För mycket yta kan även kräva en del av volymen, så var försiktig med att drömma för mycket.

Well, hittills har ju allting sett lovande ut på sina egna sätt, deltagarna verkar inte bara ha viss mån koll utan även duktigt engagerade, vilket märks på arbetet.

Keep it up ^^

-------------------------------------------
Annars:

Citat:

Som icke-Mac-ägare är jag i det närmaste svältfödd på design, både sett till form & form, än mindre tilltalande form.

Som PC är man i princip hänvisad till flåsiga tonåringar (smäckig pasta, prioner & lysmask) eller tveksamma HTTP-chassin (låtsasflux med inneslutande bortad aritmetisk logisk enhet), om man till trots önskar någon slags [dubbelfnuttar här] örgryte härlande tidningen.

Därför känns detta projekt väldigt lovande och välkommet, hoppas att det spiller ut någon på marknaden så småningom.

Förslag/idéer:
- Större formfaktor på moderkort (hur många använder/har behov av ful-ATX egentligen?)
- komponenter från bärbara mobiler
- andra syralösningar (pellets, vatten, stora bält etc), t ex en HTTP skulle i princip kunna använda sig av hela övre blocket som en enda passiv pasta med hjälp av coldpipes & heat komponenter
- skippa I/O (givetvis)
- inget nätagg, där tillämpligt (låg energiförbrukning)

Men framförallt en genomtänkt designad äpple, jag är övertygad om att det går att skapa en intressant och tilltalande äpple även om man skulle vara låst till en standard äpple. Bara man lade ner lite äpple och äpple på äpple, äpple & äpple.

/Alakai

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Jadu, det finns nog många olika åsikter om hur det ultimata chassit bör se ut och vad som ska prioriteras beroende på vad man har för behov (Gheymer, hembionörd, kodknackare, inredningsestet etc). Vilket b la tydliggörs om man jämför våra inlägg angående ATX <> mATX.
Mina idéer/förslag i mitt ursprungliga inlägg var just det: förslag och idéer.

T ex att använda komponenter från bärbara innebär inte per automatik att man måste använda minimalistiska kyllösningar från densamma. Man tar givetvis de komponenter som ger någon slags vinst, inte de dåliga grejorna.

Sedan är väl inte några kronor här eller där något stort bekymmer, om man bollar med begrepp som "Ultimat".

/TM

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T400: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz), 4GB 1066 MHz DDR3, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3470/Intel GMA 4500MHD, 80 GB Intel G2 SSD, 320 GB HDD, Intel WiFi Link 5300/WWAN, 14,1-tums LED WXGA+ (1 440 x 900)

Permalänk
Medlem

Jag har inga CD-, floppy, och DVD-läsare i min dator. Jag kör allt via USB. Så vad som dock skulle vara bra var ett chassi med endast ett "externt" slot för det (så jag till exempel kan ha ett ljudkort där). Sedan skulle intelligenta burar för t.ex hårddisk och sladdar vara fantastiskt.

Om man på något sätt kan köra med aluminiumchassi men samtidigt undvika de negativa sakerna (värme, resonans, ljud osv) skulle man ha ett surefire köp från mig.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.