Bästa integrerade grafikkortet just nu.?

Permalänk
Avstängd

Bästa integrerade grafikkortet just nu.?

Tjena..

Sitter här sedan ett par dagar tillbaka *ja jag luktar nu lite illa* och försöker få ihopa en bra HTPC..

Har en massa olika varianter i skallen och vet inte riktigt om vad som kommer bli bäst..

Jag gillar chassit från Antec som heter Fusion Remote för det ser bra ut och passar precis in i mitt skåp med bredd och djup. Chassit stödjer bara Micro ATX moderkort och sett flertalet av dessa med integrerade grafikkort av olika sorter. De verkar vara helt okey och enligt beskrivningar så skall de klara av att köra 1080P. Det som även är bra med dessa är ju att de har oftast HDMI, vilket jag vill ha..

Men som frågan lyder ovan: Vilket är bäst..??

Sen detta med Processors osv gör en bara gråhårig.. Ren j*vla djungel därute med massa olika benämningar överallt..

Det jag spanat fram lite är att det verkar som INTEL I5 är en prisvärd processor och lite sugen på den men ser att de moderkort som finns i 1156 och Micro ATX utförande har inget intregrerat grafikkort verkar det som, så då måste man ju köpa ett sådant också.. Är inte snål av mig men kan man tjäna in en slant lite här och där så är det alltid trevligt.

Hjälp mig gärna med tips om vilka delar som är mest prisvärda för att bygga en HTPC som klarar att spela upp 1080P utan lagg..

// Peter

Permalänk
Medlem

i5 är en prisvärd processor men ganska overkill om du inte ska göra mycket mer än att kolla film och surfa etc.
en del rekommenderar amd's 785g chip plus en ~2,6 GHz dual core amd-processor. då får du både grafikkort och ljudkort.

ska också införskaffa en htpc för 1080p snarast och funderar personligen på att köpa det jag nämnde ovan och om jag sedan märker att grafiken går på knäna eller ljudkortet är kasst så köper jag till det efteråt och utnyttjar fri frakt från inet

Permalänk
Medlem

Håller med föregående postare. En i5 är onödigt kraftfull för de du önskar. AMD's 785g med en prisvärd amd dual core gör jobbet perfekt. Då får du som sagt både hyfsat gfx-kort och ljudkort om du kollar upp rätt bräda. Du sparar således en hel del pengar som du istället kan lägga på en SSD och tysta fläktar till cpu (+ev byte av de i chassit du nämner). Allt för den ultimata HTPC upplevelsen.

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa måste vara Amd 790gx chipset med HD4200 då det är det enda som stöder UVD2 som vissa kodningar (.mkv) kräver för hårdvarustöd. Det rappaste är annars 785GX med HD3300 där spelprestandan är bättre då det har ett eget, dedikerat minne men inte UVD2.. Jag kör själv HD3300 i en av mina htpc och har hittills inte råkat ut för att hårdvaruavkodningen inte funkat (med mpc hc) men risken finns alltså.. Vidare menar jag att visst klarar man sig på en 2.6ghz dualcore men t.ex en AthlonII X4 620 kostar bara ett par hundralappar extra och då har man vad som behövs för att köra en 1080p där hårdvaruavkodningen av någon anledning fallerar och samtidigt tanka lite i bakgrunden utan att behöva bry sig. Den är även rätt sval och fin och rekommenderas över vilken dualcore som helst. Märker att många brukar rekommendera ION men...jag vet inte... När det funkar: fine, men en felkodad film eller annan användning och det kör ihop sig.. Tycker det verkar surt att behöva anpassa användning efter maskinvara. Problemfritt och billigt = athlonII quad och 785-790gx chipset. Då finns även digitalt ljud över hdmi och allmänt smidigt handhavande!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Malte, jag tror du kastar om det. 790GX är HD 3300 och 785G HD4200. 785G/HD4200 är det enda AMD IGP som stöder UVD2.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_R
Malte, jag tror du kastar om det. 790GX är HD 3300 och 785G HD4200. 785G/HD4200 är det enda AMD IGP som stöder UVD2.

Visst är det så! Du har helt rätt och begriper inte riktigt hur jag fick det omkastat... Well, så är det ibland. Drog på lillgrabben byxor men bommade blöjan i morse så skiten rann ut ur byxbenet rätt ner i nya soffan... One of those days...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Räcker gott och väl med i3 propp där intel byggt in grafiken i processorn.
Presterar minst dubbelt så bra än hd4500.
Så det räcker gott för att köra 1080P, men den släpps i slutet på jan

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Babianus
Tjena..

[klipp]

... Hjälp mig gärna med tips om vilka delar som är mest prisvärda för att bygga en HTPC som klarar att spela upp 1080P utan lagg..

// Peter

Laggfri 1080p klarar du enkelt med ett 785G och en Athlon X4. Om du sedan stoppar ner en Schyte Ninja Mini och plockar bort fläkten så kan du kyla passivt om du sätter Antec chasssits fläktar på lägsta hastighet utblås.

Som malte säger är det bra att ligga på en processor som klarar biffen själv om det behövs.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Laggfri 1080p klarar du enkelt med ett 785G och en Athlon X4. Om du sedan stoppar ner en Schyte Ninja Mini och plockar bort fläkten så kan du kyla passivt om du sätter Antec chasssits fläktar på lägsta hastighet utblås.

Som malte säger är det bra att ligga på en processor som klarar biffen själv om det behövs.

du behöver inte en Athlon X4 för att kunna köra 1080p. Så länge du har en integrerad grafikkortskrets som stödjer mpeg2 avkodning så behöver du ingen quadcore cpu. Kör själv med en amd dualcore e4850, fördelen med den är att den har en låg TDP, vilket gör att den drar mindre ström & genererar mindre värme.

Sen en fråga till trådskaparen, varför välja ett så stort chassi som Fusion Remote? Finns ju en massa chassin som är mindre och rymmer m-atx.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
du behöver inte en Athlon X4 för att kunna köra 1080p. Så länge du har en integrerad grafikkortskrets som stödjer mpeg2 avkodning så behöver du ingen quadcore cpu. Kör själv med en amd dualcore e4850, fördelen med den är att den har en låg TDP, vilket gör att den drar mindre ström & genererar mindre värme.

Sen en fråga till trådskaparen, varför välja ett så stort chassi som Fusion Remote? Finns ju en massa chassin som är mindre och rymmer m-atx.

Du kan köra en sempron singelcore om det du spelar stöds av UVD. Men det är när det inte fungerarar som du har nytta av lite kraftfullare CPU. Om maan vill ha så låg TDP som möjligt kan man gå på Athlon II X2, en mer aktuell CPU än e4850.

Med Fusionchassit och Schyte Ninja funkar det med upp till 95W TDP.

Visa signatur

Permalänk

Har själv funderingar.
Om jag förstod det rätt är det alltså 785 som har BÄST stöd?
Satte ihop detta lilla paket.
Feedback?

Permalänk
Medlem

Kanske en bluray istf DVD?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

när du har mätt osv i skåpet, la du till dom extra centimeterna extra som blir när du tryckt dit alla kablar på baksidan? så inte chassit står ut 5cm sen efter allt :/

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Varför köpa overkill-processor? köp en processor för runt 1000 kr och köp en kingston 40gb ssd så htpcn blir snabb att starta upp ist?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Den typen av användning som är aktuell här blir precis lika bra med en AthlonII X4 620 för runt 900:-..
Blir nog en trevlig burk!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
Har själv funderingar.
Om jag förstod det rätt är det alltså 785 som har BÄST stöd?
Satte ihop detta lilla paket.
Feedback?

Det finns oxå 45W-varianter av Athlon II, t.ex.

X2 240E för 728:- inkl frakt hos http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/processor/a...(124735,4025)

Det finns oxå X3 (med dålig tillgång dock) och X4 (med högre pris dock) med 45W TDP.

Det du sparar in på processorn skulle du kunna lägga på en aftermarket-kylare, jag skulle kört fläktlöst med tanke på att där finns ett par 120mm chassi-fläktar precis vid processorn. T.ex. Scythe Ninja Mini Rev B för 330:- (https://www.inet.se/artikel/5321350/scythe-ninja-mini-rev-b), ska visst få plats i chassit du valt (http://www.minhembio.com/Madimen/250813). Borde bli riktigt tyst det, för att få tystare än så kräver fläktlösa nätaggregat (http://mini-itx.se/natdelaracdckit-c-76_147.html) men jag vet inte hur hög effekt man behöver/vill ha då.

Samsung F1 är Samsungs förra generation, idag bör du nog välja mellan modernare F2 (om du vill ha en tystare 5400 rpm) eller F3 (om du vill ha 7200 rpm). I en HTPC hade jag satsat på en 5400 rpm.

Permalänk
Citat:

Kanske en bluray istf DVD?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
när du har mätt osv i skåpet, la du till dom extra centimeterna extra som blir när du tryckt dit alla kablar på baksidan? så inte chassit står ut 5cm sen efter allt :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Varför köpa overkill-processor? köp en processor för runt 1000 kr och köp en kingston 40gb ssd så htpcn blir snabb att starta upp ist?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Den typen av användning som är aktuell här blir precis lika bra med en AthlonII X4 620 för runt 900:-..
Blir nog en trevlig burk!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Det finns oxå 45W-varianter av Athlon II, t.ex.

X2 240E för 728:- inkl frakt hos http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/processor/a...(124735,4025)

Det finns oxå X3 (med dålig tillgång dock) och X4 (med högre pris dock) med 45W TDP.

Det du sparar in på processorn skulle du kunna lägga på en aftermarket-kylare, jag skulle kört fläktlöst med tanke på att där finns ett par 120mm chassi-fläktar precis vid processorn. T.ex. Scythe Ninja Mini Rev B för 330:- (https://www.inet.se/artikel/5321350/scythe-ninja-mini-rev-b), ska visst få plats i chassit du valt (http://www.minhembio.com/Madimen/250813). Borde bli riktigt tyst det, för att få tystare än så kräver fläktlösa nätaggregat (http://mini-itx.se/natdelaracdckit-c-76_147.html) men jag vet inte hur hög effekt man behöver/vill ha då.

Samsung F1 är Samsungs förra generation, idag bör du nog välja mellan modernare F2 (om du vill ha en tystare 5400 rpm) eller F3 (om du vill ha 7200 rpm). I en HTPC hade jag satsat på en 5400 rpm.

Gott nytt år

Tack för alla hjälp.
Tyckte själv det blev lite onödigt.

Kommer 240E DEFINITIVT klara 1080p?

En annan fråga, kommer remoten från Antec Remote fungera med XMBC?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C

kommer remoten från Antec Remote fungera med XMBC?

Tror dom har ett forum, läs där ganska vanligt chassi trots allt

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Själv använder jag ett ASUS M4A785TD-M EVO med en AMD Phenom II X2 550 BE 3,1 Ghz i ett Antec Fusion Remote chassi, funkar perfa....
CPU temp ligger runt 35 grader och chassifläktar på låg nivå när jag kollar på tv eller HD-film.

En positiv grev med denna kombo är att mobo är väldigt brr på att överklocka (vilket inte är nödvändigt på en HTPC) + att på denna CPU är det väldigt lätt att låsa upp dem "släckta" kärnorna vilket gör att man får en quad till priset av en double (stöds oxå av detta mobo)

Mitt enda dilemma just nu är att den medföljande CPU fläkten avger ett metalliskt klingande ljud som stör en del (oklar på varför det uppstår) men funderar på att köra passivt eller uppgradera till ett Ninja mini rev.B

Permalänk
Medlem

Väcker gammal tråd!

Behöver hjälp med att välja ut en cpu till mITX bygge, Vill ha bästa möjliga grafik utan att ha ett grafikkort.
Kan iof få plats med ett lowprofile kort. men uppskattar ifall jag slipper pga ljudnivå osv.

Citera gärna.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Väcker gammal tråd!

Behöver hjälp med att välja ut en cpu till mITX bygge, Vill ha bästa möjliga grafik utan att ha ett grafikkort.
Kan iof få plats med ett lowprofile kort. men uppskattar ifall jag slipper pga ljudnivå osv.

Citera gärna.

Helt klart en av AMDs APUer! typ A8/10 XX00K

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag byggde en lite dantor att spela på när jag är i min lgh i sthlm under veckodagarna, då det bara är en etta och min flickvän sover i samma rum var det ett krav att den skulle vara tyst.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3406709/2013-05-31

Här är det jag köpte, och 5800k var den APU med bäst grafik DÅ, men nu har ju 6800k kommit som har bättre grafik, sen la jag även till ett Asrock moderkort, som jag hellre hade velat ha än det MSI som är där, som jag köpte. Detta spelar jag World of Tanks och Starcraft 2 på, dock inte på högsta.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Helt klart en av AMDs APUer! typ A8/10 XX00K

hört en del om dom, men är de betydligt bättre än en i7 tex? Finns det någt test? googlat men inte hittat något.

Skrivet av pekkasteele:

Jag byggde en lite dantor att spela på när jag är i min lgh i sthlm under veckodagarna, då det bara är en etta och min flickvän sover i samma rum var det ett krav att den skulle vara tyst.

Här är det jag köpte, och 5800k var den APU med bäst grafik DÅ, men nu har ju 6800k kommit som har bättre grafik, sen la jag även till ett Asrock moderkort, som jag hellre hade velat ha än det MSI som är där, som jag köpte. Detta spelar jag World of Tanks och Starcraft 2 på, dock inte på högsta.

det enda jag hade tänkt att spela är CS:GO och möjligvis SC2, skulle bygga en LAN/HTPC typ Låter ju iaf som om de pallar med någolunda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

hört en del om dom, men är de betydligt bättre än en i7 tex? Finns det någt test? googlat men inte hittat något.

det enda jag hade tänkt att spela är CS:GO och möjligvis SC2, skulle bygga en LAN/HTPC typ Låter ju iaf som om de pallar med någolunda?

Ja speciellt om du köper 6800k istället, som är ännu bättre, jag kör dock sc2 på låga inställningar, tycker man ser bättre då, så vet inte vad den presterar med lite högre inställningar. En sak att tänka på dock, köp så snabba minnen du kan, själv köpte jag Kingston Beast 2133mhz.

http://hexus.net/tech/reviews/cpu/46073-amd-a10-5800k-trinity...

CS:go har jag inte testat, men jag spelar WoT med runt 50 fps och det är rätt dåligt optimerat.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ja speciellt om du köper 6800k istället, som är ännu bättre, jag kör dock sc2 på låga inställningar, tycker man ser bättre då, så vet inte vad den presterar med lite högre inställningar. En sak att tänka på dock, köp så snabba minnen du kan, själv köpte jag Kingston Beast 2133mhz.

http://hexus.net/tech/reviews/cpu/46073-amd-a10-5800k-trinity...

CS:go har jag inte testat, men jag spelar WoT med runt 50 fps och det är rätt dåligt optimerat.

CS:GO lär vara betydligt mindre krävande än SC2, dessutom är det mer CPU än grafikkrävande om jag inte minns fel
Hade tänkt slänga ut ca 5k på datorn, så köper nog 8GB i minst 1800mhz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej TS!

Har gjort en kundvagn åt dig, som jag tänkte gå igenom lite:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3464750/2013-06-13

Den här HTPC:n är ganska påkostad. Eftersom jag inte visste vilka krav du hade förutom att kunna spela hyfsat på maskinen, så kan priset ha dragit iväg lite. Dock ska man inte kringå att komponenterna är av kvalité!

Många har rekommenderat processorn "Athlon". Och jag förstår varför. Helt enkelt för att det är en billig processor som duger åt dig. Men jag skulle vilja dissa den. Den är för det första ganska gammal, och sedan så är Athlon känd för att alstra en heeel del värme, vilket inte är så omtyckt i små byggen. Men man har även i tråden rekommenderat 6800K, vilket är ett av svaren på din fråga "vilken är den snabbaste intigrerade grafiken".

Att just MIN kundvagn skulle vara den bästa påstår jag inte. Men ta dig en titt och fundera på vad du faktiskt vill ha

Det som kan vara värt att tänka på är:

AMD's APU:er jobbar betydligt bättre med snabba minnen. Läste nånstans att du i snitt tjänar 10 FPS mer på snabba minnen.

Vill du bygga en liten spelmaskin som SKA klara de senaste spelen så är "AMD A10 6800K 4.1 Ghz FM2" den snabbaste APU:en i dagsläget.

En SSD kostar, men gör också mycket i en sådan burk.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Vad ska han med 550W till?

Visa signatur

OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vad ska han med 550W till?

Ja, nätagget var det lite problem med för just Node 304, man kan inte ha ett som är längre än 16cm, HELST kortare om man ska ha ett grafikkort i, då agget ligger som det ligger i låndan, detta var det svagaste kortaste jag hittade. Sen var det ett Glod och det skadade ju inte heller. Men det är sant, för detta system behövs inte alls så starkt egentligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej TS!

Har gjort en kundvagn åt dig, som jag tänkte gå igenom lite:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3464750/2013-06-13

Den här HTPC:n är ganska påkostad. Eftersom jag inte visste vilka krav du hade förutom att kunna spela hyfsat på maskinen, så kan priset ha dragit iväg lite. Dock ska man inte kringå att komponenterna är av kvalité!

Många har rekommenderat processorn "Athlon". Och jag förstår varför. Helt enkelt för att det är en billig processor som duger åt dig. Men jag skulle vilja dissa den. Den är för det första ganska gammal, och sedan så är Athlon känd för att alstra en heeel del värme, vilket inte är så omtyckt i små byggen. Men man har även i tråden rekommenderat 6800K, vilket är ett av svaren på din fråga "vilken är den snabbaste intigrerade grafiken".

Att just MIN kundvagn skulle vara den bästa påstår jag inte. Men ta dig en titt och fundera på vad du faktiskt vill ha

Det som kan vara värt att tänka på är:

AMD's APU:er jobbar betydligt bättre med snabba minnen. Läste nånstans att du i snitt tjänar 10 FPS mer på snabba minnen.

Vill du bygga en liten spelmaskin som SKA klara de senaste spelen så är "AMD A10 6800K 4.1 Ghz FM2" den snabbaste APU:en i dagsläget.

En SSD kostar, men gör också mycket i en sådan burk.

Om det där är riktat till TS så är du sent ute tråden är ju nästan 3 år gammsl Xcym väckte liv i den flr att få hjälp med val av CPU bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ja, nätagget var det lite problem med för just Node 304, man kan inte ha ett som är längre än 16cm, HELST kortare om man ska ha ett grafikkort i, då agget ligger som det ligger i låndan, detta var det svagaste kortaste jag hittade. Sen var det ett Glod och det skadade ju inte heller. Men det är sant, för detta system behövs inte alls så starkt egentligen.

Hehe

Visa signatur