Hur skyddar jag min dator mot statiska/skadliga - urladdningar när jag bygger?

Permalänk
Inaktiv

Hur skyddar jag min dator mot statiska/skadliga - urladdningar när jag bygger?

Hej!

Jag har beställt komponenter för att bygga ihop en ny egen dator. Har också beställt ett ESD-armband som extra skydd under monteringen. Jag har googlat runt lite men får så olika svar på hur man ska använda det. Vissa säger att det räcker med att koppla det till chassiet till datorn man håller på med, andra hävdar att det måste kopplas till en jordad enhet. Om man då ska koppla till en jordad enhet, vad kan man koppla till? Diskbänken? Jag har vattenburna element i huset och vet inte om de är jordade, men kan man koppla till dem? Tacksam för svar så att inget går snett när jag bygger! Är också tacksam för övriga tips kring den förestående byggnationen!

Permalänk
Avstängd

Det borde räcka med att jorda mot chassie.. fast jag vet inte helt 100% om det, när jag tänker jord så är det just diskbänk eller jordad uttag och hittills har jag alltid haft en fot mot elementet medan jag tagit i moderkort och CPU.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Har satt ihop ett flertal datorer och jag har aldrig kört med något sånt. Chansen att det händer tror jag därför är rätt liten.. Så länge du använder lite sunt förnuft och inte lägger moderkortet på din fleece tröja ska det nog gå bra. Och bygg datorn på ett levande material såsom trä då det också förminskar risken att du råkar döda någon komponent med statisk electricitet. Annars tror jag det ska gå utmärkt att jorda mot chassiet

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 800d Moderkort ASUS Z170-A RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400Mhz CL14 Vengeance GPU ASUS Radeon R9 390 8GB DC3 STRIX OCPSU EVGA Supernova G3 750W CPU Intel Core i5 6600K @ 4.6GHz, Noctua NH-D14 Skärm Acer 34" Predator XR341CK Curved

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreaper
Har satt ihop ett flertal datorer och jag har aldrig kört med något sånt. Chansen att det händer tror jag därför är rätt liten.. Så länge du använder lite sunt förnuft och inte lägger moderkortet på din fleece tröja ska det nog gå bra. Och bygg datorn på ett levande material såsom trä då det också förminskar risken att du råkar döda någon komponent med statisk electricitet. Annars tror jag det ska gå utmärkt att jorda mot chassiet

Även om chansen är liten så måste det ju vara otroligt surt när/om det händer

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

ESD är så sjukt överdrivet, du måste gnugga två material mot varandra för att statisk elektricitet ska bildas.

Jag har aldrig använt ESD armband eller något liknande, dock tagit i element eller något annat jordat innan jag börjat tafsa på mina komponenter. Aldrig heller har jag hört om någon som fått sina komponenter skadade av det i 'verkligheten'.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har satt ihop ett flertal datorer och jag har aldrig kört med något sånt. Chansen att det händer tror jag därför är rätt liten.. Så länge du använder lite sunt förnuft och inte lägger moderkortet på din fleece tröja ska det nog gå bra. Och bygg datorn på ett levande material såsom trä då det också förminskar risken att du råkar döda någon komponent med statisk electricitet. Annars tror jag det ska gå utmärkt att jorda mot chassiet

När man köper nya delar för x antal tusen så borde man ha vätt nog att installera det rätt. Inte skulle du väl köpa en ferarri och köra över en åker?

Även om du inte ser några blixtar när du monterar så finns ändå riskerna för ESD-skador. De kan märkas direkt eller långt senare. Minskad livslängd med några år eller kanske bluescreens då och då. Vem vet exakt vad följderna blir, men vill du riskera dina komponenter så är det upp till dig. Jag anser dock att man ska ta ESD väldigt seriöst och dem som inte gör det har inte förstått sig på riskerna.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=9015...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fm_buli
BILD

ESD är så sjukt överdrivet, du måste gnugga två material mot varandra för att statisk elektricitet ska bildas.

Jag har aldrig använt ESD armband eller något liknande, dock tagit i element eller något annat jordat innan jag börjat tafsa på mina komponenter. Aldrig heller har jag hört om någon som fått sina komponenter skadade av det i 'verkligheten'.

Jag vill ha källor på din information.

Permalänk
Medlem

Problemet med att ansluta ett jordarmband till elementet eller en vattenkran är att datorn i sig fortfarande är ojordad, dvs även datorn måste kopplas till samma jordpunkt. Risken finns annars att datorn är ordentligt uppladdad och att den laddar ur sig när du rör vid den med ditt nya moderkort eller vad du nu skall installera. (Nej, att låta sladden sitta kvar i eluttaget på PSU:n är en väldigt dum idé av andra skäl, även om den är jordad!)

Jobbar man professionellt med ESD-känsliga prylar bör man naturligtvis använda jordarmband men det är minst lika viktigt att man använder ett ESD-underlägg på arbetsbänken (ofta är det till detta man drar kabeln från armbandet, snarare än till vattenkranen i fikarummet). Det behöver inte vara absolut nollpotential, det viktiga är att det är samma potential.

Dvs, använder du jordarmband, anslut det hellre till datorchassit än till elementet!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarkov
Dvs, använder du jordarmband, anslut det hellre till datorchassit än till elementet!

Då poängen som sagt är att du och alla andra komponenter skall ha samma potential är det enklast att helt enkelt koppla armbandet till datorn. Om man vill kan man ta omvägar, till exempel genom att koppla både datorn och armbandet till något annat ledande (element, vägguttag, järnvägsräls, eller liknande), men man sparar tid på att låta bli.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fm_buli
http://img137.imageshack.us/img137/7049/esd.png

ESD är så sjukt överdrivet, du måste gnugga två material mot varandra för att statisk elektricitet ska bildas.

Jag har aldrig använt ESD armband eller något liknande, dock tagit i element eller något annat jordat innan jag börjat tafsa på mina komponenter. Aldrig heller har jag hört om någon som fått sina komponenter skadade av det i 'verkligheten'.

Intressant!
Du publicerar en väldigt bra punkt-lista,
och sen argumenterar du tvärtemot den?

Kluven inställning till ESD?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Mark alltid minus, hus som står på mark = jordat
Så en fot/hand på element + chassi så är du å lådan "avladdad"
ESD armband är försäljning´s knep(ej 100% förbindelse], visst de blir lite behändigare, men om du sätter dig barfota, datorn framför dig mot knäna, fot på element + hand mot chassi så har du en relativt bra arbet´s ställning. Å nära nog 100% kontakt

Alt lämpligt bord, kabel från element till chassi å sen till dig

Ni hmm personer som inte tror på ESD, köp en volt/amp mätare
Mät eran egna ström med å trycka ganska hårt ett stift mot vardera finger på vardera hand å gör tvära rörelser, säg hur sen om 0,2V 0,05A (viss diff) inte skulle kunna ha betydelse på komponenter som är byggda med ex: 100nm (0,0001mm) inte skulle ta skada av sådan lågström?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nanometer
http://sv.wikipedia.org/wiki/ESD

Att "fuska" med en sådan viktig detalj är som "Polomononen" sa, köra ferrari över en åker, har du tur händer inge ^^

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Aldrig använt ESD armband trots att jag har ett, Testade koppla in det en gång till elementet men sen när jag tog i datorn (chassit) fick jag som, stötar. Ungefär som när man tar på elstängsel, kändes inte rätt så körde utan.
Inte fått några skador hittils och har skruvat i min/andras datorer ganska mkt.
Har en i familjen som jobbat med esd på ericsson och sköter esd utbildningar så hade nog fått höra från han om det vore galet.

Också vart in i en datorverkstad på en butik här i stan där jag inte såg några esd armband, med andra ord. gör ingenting onödigt bara när du håller på, ta i kanterna på korten etcetc common sense.

Permalänk
Medlem

Jag har snappat upp en hel del om potentialskillnader och ESD. Jag har dock inte hittat bästa installationsmetod tidigare. Jag har nu skrivit en lista på hur jag tolkat informationen kring ESD. Jag kan dock inte svära på att det är rätt. Så att använda sig av den sker på egen risk.

Installation:
#1 Är datorn ny och du precis packat upp den är den nästan garanterat uppladdad. Anslut chassit till ett element (eller liknande) via ESD-armbandet.
#2 Fäst därefter ESD-armbandet på lämpligt ledande område i chassit.
#3 Montera bort chassits sidoplåt
#4 Öppna antistatförpackningen och ta ut komponenten. Om möjligt så rör vid ickekänsliga delar/komponenter först.
#5 Ta ut komponenten ur antistatförpackningen och montera den i chassit.
#6 Gör om steg 4 och 5 med alla komponenter.
#7 När allt annat är klart och installerat. Först då kopplar du in strömsladen.

Motivering/information
#1 Även om vi under arbetets gång kommer ge alla delar samma potential som chassit så är det bäst ifall chassit inte är allt för uppladdat. Därför så skulle jag nollställa chassit så mycket som möjligt innan.
#2 Alla delar ska kopplas in i chassit och ska ha samma potential som chassit. Därför är det just chassit som vi ska koppla vårat ESD-armband till.
#3 Ni förstår nog varför
#4 Vad som är bäst att vidröra kan vara svårt. Men hörn brukar vara bra. Dom har oftast en lödpunkt vid t.ex. skruvhål. Dessa lödbanor är (med lite tur) förstärkta och kan fördela strömmen ganska jämt.
#5 Om allt gått som det ska så har nu din komponent samma potential som chassit. Därmed så ska ingen utjämning/ESD upptstå.

Någon som kan backa upp denna info eller är jag helt ute och cyklar?

EDIT:Ett fel ändrat. EDIT2:Små förbättringar.

Permalänk
Medlem

Gibbon -1

Citat:

Testade koppla in det en gång till elementet men sen när jag tog i datorn (chassit) fick jag som, stötar. Ungefär som när man tar på elstängsel, kändes inte rätt så körde utan.

Haha ja ESD is the shit! (antingen felmonterad el i hus eller så är du för laddad varje gång du ska montera en dator)
Polomononen +1

Citat:

#4 Den här är informationen ny för mig. Men tydligen så jämnar man ut antistatförpackningen och dess innehåll genom att hålla i antistatpåsen. Mer info här önskas. Tycker det låter lite konstigt.

nja ESD påse är strömskyddande påse, så att bara hålla i påsen för en urladdning funkar inte, i övrigt så är de klockren sammanställning!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy

nja ESD påse är strömskyddande påse, så att bara hålla i påsen för en urladdning funkar inte, i övrigt så är de klockren sammanställning!

Just därför jag tyckte det lät konstigt. Gjorde sammanställningen från två sidor där personerna (i helhet) visste vad de pratade om. Kunde relatera den mesta informationen till sådant jag hört tidigare. Allt förutom det här med antistatförpackningen. Så vad är steget här då? Ska man bara ta ur komponenten ur antistatförpackningen och låta ESD-armbandet jämna ut potentialen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fm_buli

ESD är så sjukt överdrivet, du måste gnugga två material mot varandra för att statisk elektricitet ska bildas.

Du får ursäkta mig men du snackar väldigt mycket skit!
Du säger att statisk elektricitet uppstår när 2 material gnuggas mot varandra. Då har jag en följdfråga till dig...
Är du naken när du jobbar med din dator? Antar du har kläder på dig?
Minsta rörelse gör att dina kläder gnugga mot kroppen och du blir uppladdad. Du kanske sitter på en skrivbordsstol och rör dig, även där har du uppkomst till statisk elektricitet.

Har hållt på med finelektronik sedan -02 på högre nivå, och jag kan inte räkna alla transistorer som gått sönder i labbsalarna på universitetet i Lule pga ESD. Det är åtskilliga timmar som jag fått spendera med att göra om experiment och labbar pga traskig elektronik som ger fel utslag. Och då har vi aldrig varit ens i närheten av den finelektroniken som finns i en dator, som är ännu mera kännslig.

Jag håller med dig om att chaserna för esd-skador inte är så stora om man vet hur man handskas med elektronik, men är man beredd på att ta den chansen med ett grafikkort för 3500kr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Ni hmm personer som inte tror på ESD, köp en volt/amp mätare
Mät eran egna ström med å trycka ganska hårt ett stift mot vardera finger på vardera hand å gör tvära rörelser, säg hur sen om 0,2V 0,05A (viss diff) inte skulle kunna ha betydelse på komponenter som är byggda med ex: 100nm (0,0001mm) inte skulle ta skada av sådan lågström?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nanometer
http://sv.wikipedia.org/wiki/ESD

Att "fuska" med en sådan viktig detalj är som "Polomononen" sa, köra ferrari över en åker, har du tur händer inge ^^

Kunde inte sagt de bättre själv. När man får en mätbar spänning på kroppen så finns självklart risken för statiska elektricitetsskador på dina komponenter. Sätter man de spänningar som finns på kroppen i relation mot vad för spänningar som är i avancerade kretsar i din dator är de ganska lätt att förstå de är farliga (förutsatt man klarat lågstadiematten dvs).

Varför ska man då chansa med sina komponenter för flera tusen kronor.

Enklaste sättet är att använda sunt förnuft för att undvika skador på elektroniken. Ta aldrig i kopplings/löd-punkter. Lägg aldrig dina komponenter i sängen eller på ytor du vet ger upphov till statisk elektricitet.

Personligen använder jag inte ESD-band. Jag ser bara till att potentialerna är de samma, inte har kläder på mig som lätt ger upphov till statisk elektricitet, ser till att hela tiden försöka ha samma potential på chassi, mig själv och de delar jag ska sätta i datorn. Sedan så lägger jag aldrig någonsin några komponenter någon annan stans än på köksbordet och tar aldrig i något mer än jag precis behöver, och då på ställen där jag slipper komma åt kretsarna.

Den överlägset farligaste myten med ESD är att tro den inte finns!

Permalänk
Medlem

Som du sa ... aa du har ändrat
"#4 Öppna antistatförpackningen och ta ut komponenten. Om möjligt så rör vid ickekänsliga delar/komponenter först."

Stod tidigare att ta i hörn, dom har oftast en lödpunkt vid ex skruvhål, dessa är ganska kraftiga lödbanor som fördelar strömmen ganska jämt.
edit

Citat:

Ta aldrig i kopplings/löd-punkter.

mm men vissa komponenter så är de lönnlöst å hitta bra fäste utan att röra elektroniken ^^

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Som du sa ... aa du har ändrat
"#4 Öppna antistatförpackningen och ta ut komponenten. Om möjligt så rör vid ickekänsliga delar/komponenter först."

Stod tidigare att ta i hörn, dom har oftast en lödpunkt vid ex skruvhål, dessa är ganska kraftiga lödbanor som fördelar strömmen ganska jämt.
edit
mm men vissa komponenter så är de lönnlöst å hitta bra fäste utan att röra elektroniken ^^

Snodde åt mig den informationen. Om du orkar så skulle jag uppskatta om du ville läsa igenom de ändringar jag gjort. Det vore trevligt att kunna använda den guiden till nästkommande 100 frågor om ESD.

Permalänk
Medlem

Så länge man inte har tex en flis-tröja på sig så händer nog inget..

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem

Finns en tråd i ämnet som kan ge lite matnyttig information om detta icke existerande fenomenet ESD...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2...

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polomononen
Snodde åt mig den informationen. Om du orkar så skulle jag uppskatta om du ville läsa igenom de ändringar jag gjort. Det vore trevligt att kunna använda den guiden till nästkommande 100 frågor om ESD.

Det går bra att skippa element, diskbänkar och andra onödigheter; det är du och datorn som skall vara sammankopplade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det går bra att skippa element, diskbänkar och andra onödigheter; det är du och datorn som skall vara sammankopplade.

Jo fast om vi utgår från scenariot att vi köpt ett nytt chassi som skyddats med häftande plast längs sidorna. När man tar bort dem så får datorn en laddning. Låt oss säga att den blir laddad till -5000V och dina komponenter i antistat ligger kring +-100V. ESD-armbandet klarar att jämna ut potentialskillnaden. Men jag själv skulle tycka det kändes bättre ifall datorn låg runt +-100V innan jag började. Det känns som att de misstag man kan göra blir mindre allvarliga då.

Förstår du min tankegång? Har jag helt fel?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polomononen
Förstår du min tankegång? Har jag helt fel?

Så länge du, datorn, elementet och komponenterna inte är sammankopplade kan potentialskillnaderna vara vad som helst. Kanske är det mindre skillnad mellan dig och elementet än mellan datorn och dig, kanske är det större. Det man vill undvika är väl att din och datorns laddning utjämnas via en ström genom någon stackars komponent och det undviker man genom att se till att potentialskillnaden är liten.

Permalänk
Inaktiv

Hej! Tack för alla svar, men det tenderar att bli en aning förvirrande! Jag förstår principen men inte det praktiska tillvvägagångssättet. Hur ska jag göra. Ska jag ta i datorchassit (när det är nytt) och därefter i ett element för att jorda det. Hur ska jag göra för att "neutralisera" chassiet? Och efter att jag har gjort det, kan jag bara fästa klämman vid chassiet och börja montera? Kan någon ge någon form av steg för steg med konkreta exempel. Är en diskbänk jordad? Ett tvättfat på toaletten?

Hur ska jag rent konkret göra? Det jag har till mitt förfogande är ett ESD-armband.

Hej! Jag har en ytterst grundläggande fråga som jag inte lyckats få svar på genom att skumma här.

Det här är mitt scenario: Jag ska bygga ihop en ny dator och så vitt jag vet är nya chassin ganska kraftigt uppladdade. Är det bara för mig att fästa mitt ESD-armband till chassit eller ska jag ta i chassit med ena handen och i ett element med andra för att jämna ut? Hur ska jag göra? Kommer ju att stoppa i nätaggregatet sist så där finns inget jag kan göra.

Tacksam för svar!
Robin

Mvh
Robin

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacru
Jag förstår principen men inte det praktiska tillvvägagångssättet.

Har man inte tillgång till en ESD-anpassad arbetsyta och relevanta verktyg är det svårt att INTE utsätta sina prylar för ESD än hur mycket man försöker undvika det.

Det närmaste du kan komma i hemmet är att enbart ha på dig bomullskläder, dvs inte det minsta syntetmaterial får förekomma - inte ens i kalsongerna. Av med armbandsklockan om det har ett plastarmband.

1) Håll till på ett bord där det ligger en bommullsduk/linneduk.
2) Lägg upp ALLA prylarna på bordet men ta INTE ur komponenterna från de ESD-skyddade förpackningarna.
3) Fäst ESD-bandet på din handled och den andra änden på en icke-målad metalldel i chassit (chassit ligger på bordsduken).
4) Tag ur delarna från ESD-skyddet och montera delarna i chassit.
5) Lägg undan ESD-armbandet och provstarta burken.

Permalänk
Inaktiv

Tack så hemskt mycket! Det var precis vad jag behövde. Tackar ödmjukast för förklaringen! Urladdningar mot element och dylikt är således överflödigt?

Tack.

Varmt
Robin

Permalänk
Inaktiv

Hur är det med skruvmejsel då? Kan jag använda en vanlig stjärnskruvmejsel med plasthandtag utan att det är farligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fm_buli
http://img137.imageshack.us/img137/7049/esd.png

ESD är så sjukt överdrivet, du måste gnugga två material mot varandra för att statisk elektricitet ska bildas.

Jag har aldrig använt ESD armband eller något liknande, dock tagit i element eller något annat jordat innan jag börjat tafsa på mina komponenter. Aldrig heller har jag hört om någon som fått sina komponenter skadade av det i 'verkligheten'.

Vad du skriver är inget annat än ren idioti! ESD är ett känt problem som bör tas på allvar när du handskas med känslig elektronik.

Att du aldrig upplevt några problem behöver inte nödvändigtvis betyda att du inte skadat någon komponent. Att du aldrig hört talas om någon som skadat några komponenter är heller inte något som helst bevis på att riskerna med ESD är överdrivna. Det är ju inte precis lätt att konstatera att ett fel uppstått på grund av ESD. ESD-skador ger ofta upphov till latenta fel som är mycket svåra att felsöka. Även om en krets blivit ESD-skadad behöver det inte betyda att kretsen är helt "död".

Sen är det ju rätt komiskt att du nämner det klassiska "tag-i-element"-knepet som är helt och hållet absurt. Hur lång tid från det att du tar i elementet tror du det tar innan det finns en potentskillnad mellan dig och elementet? Varför skulle ens elementet och elektroniken du just skall pilla med ha samma potential?

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Entusiast

Det handlar bara om att ingen upp/urladdning sker via elektroniken som du hanterar. Det vill säga att spännings-skillnader i olika zoner inte utjämnar sig genom elektroniken ifråga.

Några tips för att enkelt undvika ESD-skador utan att göra det till ett enormt projekt i sig:

Undvik att stå på en matta när du jobbar.
Ett rent/naket arbetsbord utan duk eller andra överlägg.
Frigolit och andra plastförpackningsmaterial är en fiende som måste tas bort från rummet med omedelbar verkan.

Placera alla delar/förpackningar på bordet där du skall jobba.

Packa upp chassit, lägg det på arbetsbordet, öppna upp och utför alla förberedelser som behövs i chassit. Skruvar, distanser, ta bort skyddsplåtar etc.

Packa upp resterande delar och placera dem på bordet. Överblivna förpackningar tas undan.

När du installerar moderkort, nätagg samt resterande delar, se till att endast hantera korten genom att hålla dem i kanterna.
Se till att du aldrig vidrör elektroniken eller kretskorts-ledningarna på korten.

Efter varje del som installeras, ta tag i chassits nakna ytor med båda händerna för att utjämna eventuell potentionalskillnad.
Detta för att undvika eventuella urladdningar när du tar tag i nästa del.

Hemligheten är att man skall arbeta på samma bord, i samma zon/rum och undvika långa förflyttningar medans man jobbar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

ESD-skador i 10.000 gångers förstoring ser ut som en nedslagsplats för en missil eller en avbombad väg. Ibland är hela vägen inte helt avsprängd utan kan fungera ett tag till.

Att hitta en ESD-skada kostar nog i de flesta fall mer än produkten i sig så om kortet slutar fungera inom garantitiden borde man kunna få ersättning enligt konsumentköplagen.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.