Permalänk
Medlem

Recover files

Råkade av misstag slänga några tusen ljudfiler (mp3). Har med hjälp av Pc Tools File Recover hittat filerna å fått tillbaka dom på datorn. Dock så fungerar dom inte.
Dom heter frd-filer istället för mp3. Hur ska jag fixa så att dom går att lyssna på igen

Permalänk
Medlem

om du byter .frd till .mp3 på nån av dom och kollar... funkar den?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
om du byter .frd till .mp3 på nån av dom och kollar... funkar den?

Hur ändrar jag det då?

Permalänk
Medlem

i utforskaren?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Du kan visa filändelser och sedan ändra denna. Förslagsvis gör följande (förutsatt att du inte ser .frd, ser du den ändelsen gå till steg 7 direkt):

1. Öppna en mapp
2. Klicka på verktyg i menyn
3. Klicka på Mappalternativ, det dyker upp en ruta
4. Klicka på tabben Visning
5. Bocka ur "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper
6. Klicka på OK
7. Gå till stället på datorn där du har filen som har ändelsen .frd
8. Högerklicka på denna och välj byt namn
9. Ta bort frd och ersätt det med mp3 tryck sedan enter
10. Testa spela upp mp3-filen.

För att återställa det du ändra under mappalternativ gå tillbaka och bocka i den ruta du bocka ur.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
i utforskaren?

Kan ändra vilket program den ska öppnas med (hjälper inte) men hur ändrar jag fil typ?

Permalänk
Medlem

funkar inte. Filerna heter: artist-titel.mp3.frd
när jag tar bort .frd så ändras fil typen till mp3 men den går fortfarande inte att spela. Tex i media player står det så här: Det går inte att spela upp filen. Media Player stöder eventuellt inte den aktuella filtypen eller den codec som användes för att komprimera filen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Femman
funkar inte. Filerna heter: artist-titel.mp3.frd
när jag tar bort .frd så ändras fil typen till mp3 men den går fortfarande inte att spela. Tex i media player står det så här: Det går inte att spela upp filen. Media Player stöder eventuellt inte den aktuella filtypen eller den codec som användes för att komprimera filen.

Och du kan spela andra mp3 filer utan problem med media player? Bara kollar så inte det är problem med en codec, kan du spela andra mp3or låter det som filen skulle vara skadad, men jag vet inte säkert om så är fallet.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Re: Recover files

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Femman
Råkade av misstag slänga några tusen ljudfiler (mp3). Har med hjälp av Pc Tools File Recover hittat filerna å fått tillbaka dom på datorn. Dock så fungerar dom inte.
Dom heter frd-filer istället för mp3. Hur ska jag fixa så att dom går att lyssna på igen

Har du köpt programmet?

"The trial is time unlimited and will only preview lost files but it does not recover them"

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsan
Och du kan spela andra mp3 filer utan problem med media player? Bara kollar så inte det är problem med en codec, kan du spela andra mp3or låter det som filen skulle vara skadad, men jag vet inte säkert om så är fallet.

nä tror inte det är spelaren då dom inte funkar med winamp heller.
i recovery programmet står det vilka filer som är recovered och vilka som är reparerade. Alla är recovered men ingen är reparerad, hur gör man det isåfall. eller finns det nått annat program man kan prova med?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Femman
nä tror inte det är spelaren då dom inte funkar med winamp heller.
i recovery programmet står det vilka filer som är recovered och vilka som är reparerade. Alla är recovered men ingen är reparerad, hur gör man det isåfall. eller finns det nått annat program man kan prova med?

Återskapade filer borde väl inte ha främmande suffix? Har du återskapat filerna till ett annat medium/enhet? Det är aldrig bra att försöka läsa tillbaka dem på samma enhet, det kan ställa till det rejält.

Edit: Det är inte heller bra att installera program för att återskapa filer på samma enhet som man vill återställa ifrån. Om du tänker försöka med annat program så installera det på t.ex en USB-sticka.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Re: Re: Recover files

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Har du köpt programmet?

"The trial is time unlimited and will only preview lost files but it does not recover them"

jag har bara gratis versionen. men det står ju att jag har recovered filerna å dom ligger ju på datorn igen....men kanske måste ha köp versionen då ändå. finns det nått annat bra gratis program som funkar

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Recover files

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Femman
jag har bara gratis versionen. men det står ju att jag har recovered filerna å dom ligger ju på datorn igen....men kanske måste ha köp versionen då ändå. finns det nått annat bra gratis program som funkar

Möjligen är filern krypterade tills du köper en licens.

Google is your friend:

http://www.officerecovery.com/
http://ntfsundelete.com/

osv...

Har ingen erfarenhet av länkade produkter, men läs instruktionerna om du väljer något alterantiv. Eller sök vidare här eller på Google.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

har provat med recuva nu, samma sak hittar filerna återställer dom. Blir dock mp3 direkt med detta program. men dom funkar inte att spela upp

Permalänk
Medlem

hej hej

jag har ett problem som någon kunnig gärna får hjälpa mig med då jag inte riktigt vet vad jag ska göra

jag köpte en Hitachi disk 1 TB SATA för ett tag sen som jag tänkte använda som lagringsdisk...installerade den i min gamla burk som en intern disk o formaterade den..fyllde därefter disken med en del film, musik mm

länk:
http://www.inet.se/artikel/4303751/...-c-sata-ii-32mb

efter ett tag så ändrade jag mig o tänkte i stället använda den som en extern disk...

jag har ett HD kabinett som funkar till både IDE o SATA som jag tänkte stoppa disken i. Det har funkat utmärkt med 4 gamla IDE diskar

länk http://www.inet.se/artikel/4902173/...de-till-usb-2-0

jag stoppade i min 1 TB disk i kabinettet o kopplade i strömsladd + usb sladd o tänkte att nu funkar väl allt som vanligt...men det gjorde det ej

mina två datorer ( en 1 1/2 år gammal XP burk o en ny W7 dator) startar ej upp disken som "vanligt" däremot har jag hittat disken i enhetshanteraren

här är en bild på hur det ser ut

http://img35.imageshack.us/img35/9995/0144p.jpg

disk nr 7 går ej att öppna..om jag ej formaterar den vill säga
den är RAW

om jag formaterar disken...kan jag återställa mina data ? har läst lite om getdataback kan det vara nåt tror ni ?

tack på förhand // Martin