Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Fel på tempsensorn förmodligen.

Är det fel ofta på processorernas sensor?

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
Är det fel ofta på processorernas sensor?

Oftare än att vattenkylningen kyler under rumstemperatur iallafall.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Oftare än att vattenkylningen kyler under rumstemperatur iallafall.

Hahaha

Rymdis:
Hur kollar du tempsen? Real temp är väl det bästa valet för oss med 1366 (var iaf så i början)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Hahaha

Rymdis:
Hur kollar du tempsen? Real temp är väl det bästa valet för oss med 1366 (var iaf så i början)

Everest, Core Temp och OCCT så jag har lite att välja på
Men mestadels Everest.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk

jag är grymt besviken som fan. Min låter nästan värre än min stock kylare till e8400 jäveln besviken till 1000

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Är verkligen ljudnivåer så subjektivt att en del människor kan tycka att H50n låter jättemycket och andra tycker att den är i princip tyst?

Jag ska åka och inhandla en idag och montera ikväll för det enda sättet att stilla min nyfikenhet är att testa själv, vilket kostar 699kr

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danron
Är verkligen ljudnivåer så subjektivt att en del människor kan tycka att H50n låter jättemycket och andra tycker att den är i princip tyst?

Jag ska åka och inhandla en idag och montera ikväll för det enda sättet att stilla min nyfikenhet är att testa själv, vilket kostar 699kr

H50 är tyst men inte ljudlös. Låter den så mycket som vissa påstår har man antingen fel fläktar eller en defekt pump.

Permalänk
Medlem

min är tyst iallafall, grafikkortet låter betydligt mer än H50 så tumme upp!

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Min h50 är mkt tyst (hör inte pumpen). Dock låter som sagt fläkten väl mkt och en tyst fläkt som flyttar mkt luft a la noctua är att rekommendera.

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

min original fläkt är det som låter som ett jävla jetplan. Så jag har cpu-fan grejjen i bios på standar så den snurrar i 800 rpm istället. Är det min fläkt som är defekt eller ska det vara så?. Funderar på att ta ett snacka med inet och se vad dom säger.

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=978...


Scythe Gentle Typhoon som gäller.

Du har inte provat att köra GTn i lägre rpm (dvs när du inte bigadvar )? Kommer införskaffa några GTs snart men vore intressant om GTn även funkar bättre på lite lägre rpms (typ 800).

edit: å andra sidan kommer man nog störa sig på pumpen som du antyder redan vid 1150rpm.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
min original fläkt är det som låter som ett jävla jetplan. Så jag har cpu-fan grejjen i bios på standar så den snurrar i 800 rpm istället. Är det min fläkt som är defekt eller ska det vara så?. Funderar på att ta ett snacka med inet och se vad dom säger.

Låter fläkten illa vid 800RPM med? 1600RPM på en 120mm fläkt brukar resultera i väldigt hög ljudnivå på så gott som alla fläktar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Du har inte provat att köra GTn i lägre rpm (dvs när du inte bigadvar )? Kommer införskaffa några GTs snart men vore intressant om GTn även funkar bättre på lite lägre rpms (typ 800).

edit: å andra sidan kommer man nog störa sig på pumpen som du verkar antyda redan vid 1150rpm.

1150RPM's fläktarna körde jag i början vid ca 900RPM. Jag har sedan kört de i full hastighet då jag upplevde att de inte ens vid maxfart upplevdes störande. Mina 1450RPM's fläktar upplever jag att låter en del, speciellt just nu då radiator och fläktar är monterad i fronten av chassit.

Jag upplevde att 1150RPM's fläktarna fungerade bra även vid lägre RPM med.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Låter fläkten illa vid 800RPM med? 1600RPM på en 120mm fläkt brukar resultera i väldigt hög ljudnivå på så gott som alla fläktar.

1150RPM's fläktarna körde jag i början vid ca 900RPM. Jag har sedan kört de i full hastighet då jag upplevde att de inte ens vid maxfart upplevdes störande. Mina 1450RPM's fläktar upplever jag att låter en del, speciellt just nu då radiator och fläktar är monterad i fronten av chassit.

Jag upplevde att 1150RPM's fläktarna fungerade bra även vid lägre RPM med.

Lika snabb som vanligt.

Tänkte köra på 1450 och sedan använda min kontroller för att ställa ner dem, undra bara om man får med vibrationsdämpare (du vet de där man får slita och dra sig halvt fördärvad med)? Ska bara googla lite och kolla ampere på dem så min klena kontroller klarar två per kanal (två till radden och en till graffet).

edit: har nog blivit lite bortskämd med tidigare fläktar (vibrationsdämpare) så får köpa separat om petra tech stämmer

edit: yrar i morgonmössan, borde inte vara några problem alls (max 1 A / 12 W per kanal)

Permalänk
Medlem

Installerade H50 i min Antec Sonata Elite och kör push/pull med antecs 3-speed 12cm fläkt + corsairs medföljande installerade som utblås längst bak i lådan. Inga andra fläktar eftersom lådan har passivt intag.

Insidan av lådan -> Corsair fläkt -> Radiator -> Antec fläkt -> utsidan av lådan.

Kör min Phenom II 965 med prime95 minst 10 minuter per test och får dessa temperaturer:
3.4Ghz corsair fläkt i 1500rpm - 34/44C
3.4Ghz corsair fläkt i 1000rpm - 35/48C

3.9Ghz corsair fläkt i 1100rpm - 38/51C

Jag kör alltid Antecs fläkt på lägsta hastighet och då är den i stort sett tyst. Pumpen har jag inte lekt med alls ännu, blir kanske en senare fråga men med lådan stängd hör jag den inte om jag inte försöker. Fläktbruset överöstar om jag har fläktarna på runt 1100 rpm eller mer.

Tilläggas bör att jag har inget grafikkort i lådan utan kör med det inbyggda på moderkotet.

Angående ljudnivåer så är jag helt nöjd då jag kör corsair fläkten på 1100 varv eller mindre, kör jag den på 8-900 hör jag den inte alls. Vet inte om det är värt att jaga reda på Gentle Typhoons 1150, känns som att det som låter mest är själva luftflödet och det kommer man ju inte ifrån.

Slutligen kan jag säga att installationen är enkel förutom att jag var tvungen att ta bort moderkortet för att installera "backplate" under CPUn. Detta är Sonata Elites brist och inte H50.

Permalänk
Medlem

Detta är de temps jag får med med min cpu @ 4018MHz med 1.344V.

Kylning: 2st Scythe Slipstream 2000 RPM Push-Pull konfiguration. Såklart ohållbart då de låter för mkt för att vistas i samma rum om man är flera. Men en gamingsession en hel dag är inga problem.

Vet inte exakt vilken vcore jag behöver för CPUn än, men jag vet att det är ett måndagsex jag fått och 1.3 verkar krävas för 4GHz. Unocer/VTT voltage är 1.52.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/artikel/6308699/corsair-cooling-hydro-h50...
Har lagt en beställning på H50 på Inet. TROR ni det kommer med ett fäste nu till socket 1156?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emil_98
https://www.inet.se/artikel/6308699/corsair-cooling-hydro-h50...
Har lagt en beställning på H50 på Inet. TROR ni det kommer med ett fäste nu till socket 1156?

JA! Jag köpte en H50 i oktober och fick med 1156 fästen.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Okej! Beställde även denna fläkt http://www.inet.se/artikel/6308505/noctua-nf-p12-1300-silent-...

Tror ni den blåser bra? Tänkte byta corsair fläkten mot denna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emil_98
Okej! Beställde även denna fläkt http://www.inet.se/artikel/6308505/noctua-nf-p12-1300-silent-...

Tror ni den blåser bra? Tänkte byta ut den mot corsair fläkten.

Bortslösade pengar imo. Corsair fläkten duger körde med den + en slipstream 800rpm i pushpull innan jag sålde H50:n.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Bortslösade pengar imo. Corsair fläkten duger körde med den + en slipstream 800rpm i pushpull innan jag sålde H50:n.

Instämmer.
Två Slipstream 800RPM är ju ett betydligt bättre val, och då fortfarande billigare, tystare och kylmässigt bättre än en enda Noctua P12.

Permalänk
Medlem

Fast blåser den bra?

Permalänk
Medlem

hur anses dessa då?
http://www.inet.se/artikel/5321443/scythe-120mm-gentle-typhoo...

GT 800rpm.

betalar hellre 30kr mer för ljudnivån.
Funderar dock bara på en & en i taket som utblås

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
hur anses dessa då?
http://www.inet.se/artikel/5321443/scythe-120mm-gentle-typhoo...

GT 800rpm.

betalar hellre 30kr mer för ljudnivån.
Funderar dock bara på en & en i taket som utblås

Ännu bättre. Synd att 1150RPM's fläktarna inte finns inne bara.

Två GT eller SS i push/pull är bättre och billigare än en Noctua. GT's är tystare och lite dyrare. SS lite billigare men låter lite mer.

Permalänk
Medlem

ok, då blir det en sådan till h50 & en till chassit.

nivån verkar skilja sig mycket mellan 800 & 1150 om man läser texten på inet.
så,800 verkar givet

9db vs 16db

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
ok, då blir det en sådan till h50 & en till chassit.

nivån verkar skilja sig mycket mellan 800 & 1150 om man läser texten på inet.
så,800 verkar givet

9db vs 16db

Bägge klassas dock som riktigt tysta respektive tysta. Dessvärre finns de inte i lager.

Permalänk
Medlem

800;an finns i lager
Dock 1

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

En fråga jag skulle vilja ha svar på är vilken skillnad det blir på kylningen med 2st GT1150RPM fläktar jämfört med Corsairs originalfläkt. De verkar ju vara riktigt tysta i jämförelse vilket är viktigast för mig ifall jag ska byta originalet, men jag vill samtidigt inte ha sämre kylning. Så vad säger ni anders.149 och ni andra som testat H50 med diverse fläktar?

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hanou
edit: sjukt sen dubbelpost av nån anledning.

du kan ta bort posten, ändra, kryssa i rutan och sedan radera post typ

edit: har beställt tre GT 1450 som senare kommer till min topcover (som jag beställt från caseking.de) med plats för en 3 radd (kanske köper ordentligt vatten i sommar), blir spännande att jämföra mot mina andra fläktar

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hanou
En fråga jag skulle vilja ha svar på är vilken skillnad det blir på kylningen med 2st GT1150RPM fläktar jämfört med Corsairs originalfläkt. De verkar ju vara riktigt tysta i jämförelse vilket är viktigast för mig ifall jag ska byta originalet, men jag vill samtidigt inte ha sämre kylning. Så vad säger ni anders.149 och ni andra som testat H50 med diverse fläktar?

Nu beror det ju på hur man ser det. I 800RPM är Corsairs fläkt säkert rätt tyst, hur den presterar vet jag inte men förmodligen som vilken vanlig 800RPM fläkt som helst. Vid 1600RPM så bör denna låta något enormt men samtidigt kyla något bättre. Själv har jag inte brytt mig om denna fläkt speciellt mycket då jag hade andra fläktar i par (push/pull är att föredra).

De flesta fläktar är förmodligen likvärdiga eller bättre. Själv fortsätter jag att rekommendera Scythe Gentle Typhoon för H50, och då 1150RPM-fläkten. 800RPM och 1450RPM-fläktarna är det inget fel på heller. Slipstream fläktarna är också fina men låter mer på samma RPM. Dessa brukar vara lättare att få tag i och är rätt billiga (75kr/styck).

För info om fläktar så är ju SPCR bra ställe att kika på: http://www.silentpcreview.com/section12.html

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
du kan ta bort posten, ändra, kryssa i rutan och sedan radera post typ

edit: har beställt tre GT 1450 som senare kommer till min topcover (som jag beställt från caseking.de) med plats för en 3 radd (kanske köper ordentligt vatten i sommar), blir spännande att jämföra mot mina andra fläktar

Fick du tag i fläktarna innan de tog slut? Av erfarenhet så kan det ta tid att få hem Scythes produkter om de inte finns i lager. =/