Börja med SC2 seriöst!

Permalänk
Medlem

Zerg for the win. Ett annat tips är att alltid göra dig av med mineraler/gas, det ska i princip alltid vara nere på noll men det gäller väll dock de flesta om inte alla RTS skulle jag tro (bara fastnat för ett och det är SC). (:

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Avstängd

Att använda tangentbordet i ett RTS, dvs "hotkeys" är väldigt basic... det finns en del som har spelat Blizzards RTS sedam wc2 släpptes (spelade aldrig warcraft 1, var för ung då!) och då är man väldigt van vid detta redan. Det finns många precis som jag som har spelet sjukt mycket warcraft 3 och en del starcraft 1 innan, vi har ett sjukt stort försprång nu i starcraft 2. Du måste spela väldigt mycket för att komma ikapp och sedan lite till för att slå oss!

Mina bästa tips är att spela mycket, titta mycket på andras replays, men även dina egna... speciellt de som du förlorar, men även de som du vinner är viktiga att titta på för att verkligen förstå varför du vann.

Det tar lång tid innan du verkligen förstår djupet i spelet och varför spelare gör de valen som de gör. Ju mer du spelar ju mer kommer du förstå vissa detaljer som är alla lika viktiga!

Det finns något som vissa kallar theorycraft, det är lite oklart vad det är exakt, men du kan t.ex. veta om saker som att en Zealot dödar en Zergling 2 salvor slag (varje salva består av 2 slag, en från varje psi blade) om du uppgraderas attack en gång annars krävs det 2.5 salvor, vilket helt vänder hur bra de är mot varandra. Precis rätt antal utav en unit mot en annan kan också vara kritiskt, allt går att räkna på.

När jag spelat ca 500 games i wc3 så trodde jag att jag var bra, men ack så dålig jag var... det insåg jag när jag spelat ett bra tag till. Spela för att ha roligt är mitt tips, så kommer skillsen med tiden!

En sak till, det finns tre typer av spelare:
1) De som försöker hitta de mest annorlunda strategierna
2) De som satsar på att spela en sorts strategi så bra det bara går, t.ex. även om teoretiskt är mycket svårare att spela en unit mot en annan generellt så om man spelar den tillräckligt bra, alltså på rätt sätt så kan du vinna på det.
3) De som försöker vara så allsidiga som möjligt och hela tiden anpassar sig till vad motståndaren gör.

2) är nog vanligast och lättast

1) är nog mest ovanlig

3) är nog min stil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Att använda tangentbordet i ett RTS, dvs "hotkeys" är väldigt basic... det finns en del som har spelat Blizzards RTS sedam wc2 släpptes (spelade aldrig warcraft 1, var för ung då!) och då är man väldigt van vid detta redan. Det finns många precis som jag som har spelet sjukt mycket warcraft 3 och en del starcraft 1 innan, vi har ett sjukt stort försprång nu i starcraft 2. Du måste spela väldigt mycket för att komma ikapp och sedan lite till för att slå oss!

Mina bästa tips är att spela mycket, titta mycket på andras replays, men även dina egna... speciellt de som du förlorar, men även de som du vinner är viktiga att titta på för att verkligen förstå varför du vann.

Det tar lång tid innan du verkligen förstår djupet i spelet och varför spelare gör de valen som de gör. Ju mer du spelar ju mer kommer du förstå vissa detaljer som är alla lika viktiga!

Det finns något som vissa kallar theorycraft, det är lite oklart vad det är exakt, men du kan t.ex. veta om saker som att en Zealot dödar en Zergling 2 salvor slag (varje salva består av 2 slag, en från varje psi blade) om du uppgraderas attack en gång annars krävs det 2.5 salvor, vilket helt vänder hur bra de är mot varandra. Precis rätt antal utav en unit mot en annan kan också vara kritiskt, allt går att räkna på.

När jag spelat ca 500 games i wc3 så trodde jag att jag var bra, men ack så dålig jag var... det insåg jag när jag spelat ett bra tag till. Spela för att ha roligt är mitt tips, så kommer skillsen med tiden!

En sak till, det finns tre typer av spelare:
1) De som försöker hitta de mest annorlunda strategierna
2) De som satsar på att spela en sorts strategi så bra det bara går, t.ex. även om teoretiskt är mycket svårare att spela en unit mot en annan generellt så om man spelar den tillräckligt bra, alltså på rätt sätt så kan du vinna på det.
3) De som försöker vara så allsidiga som möjligt och hela tiden anpassar sig till vad motståndaren gör.

2) är nog vanligast och lättast

1) är nog mest ovanlig

3) är nog min stil

Nice kr0owe tack för tipset

Och final stretch du har helt rätt i det du säger. Men jag ska tänka på det du säger. Tack så mycket för tipsen Jag har även lagt in när jag spelar på youtube. Kolla gärna på den och ge mig tips på hur jag ska göra för att förbättra min gameplay. http://www.youtube.com/watch?v=6PIwQq6eGYo part 1 / 2, http://www.youtube.com/watch?v=ax7Mlo4eJ54 par 2/2

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

haha, enligt det där däruppe så är jag defenitivt en etta Cheese ftw!

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Avstängd

Skummade igenom ditt klipp och det såg bra ut.

Jag vet inte vilken nivå du vill lägga dig på då du gett lite oklara besked på den fronten men generellt sett så tyckte jag du var relativt rapp på tangenterna och styrningen. Det är ju trots allt det viktigaste nu i början.

Om vi skippar det positiva och går direkt till saker som kan förbättras^^:

Alldeles för dåligt motstånd. Svårt att säga något.

Striderna var av typen skicka in allt du har tills allt är dött.

Terrängen utnyttjades aldrig. Det fanns grundläggande öppningar som din standardchoke men under striderna kunde jag inte se något. Beakta när du går uppför höjder och chokepoints. Han kunde ganska enkelt ha skickat hela din armé i graven om han varit bättre.

Du glömde scouta efter inledningen.

Varför bara marines?

Glöm inte att mikro under striderna inte får störa din makro vilket jag är tämligen säker på att den gjorde.

Sätt inte rallypointen precis vid din choke då det är extremt lätt att ta reda på vad du sysslar med om det står 40 marines där.
Jmf. motståndarens resonemang.
"Han har en choke med 20 marines. Undrar vad han gör med resten av resurserna?"
mot
"Han har 40 marines vid sin choke, jaha han har en till barack."
Om du är rädd för att han ska överrumpla ditt försvar på endast 20 marines så scoutar du.

Missförstå nu inte. Jag är i överlag imponerad i tanke på din snabba utveckling.

Permalänk

Mitt tips är att inte försöka se spelet alltför seriöst, iaf till en början, Ha kul och utforska vad man kan göra och inte göra, vad som är bra och dåligt mot annat osv.

När man säger att man ska börja spela seriöst så slutar det med att man försöker way för hårt och sen lurar sig själv att man är bra och blir sen besviken för att man förlorat mot en som man trodde var helt värdelös.

Ja, egna erfarenheter som talar här

Så, ha kul, skit i allt vad seriöst heter, försök istället att bli nyfiken, prova konstiga grejor, gå lös bara. Tillslut kanske man hittar en hobbyklan som man spelar med då och då, men bli fan aldrig way för seriös, man blir bara dryg då oftast.

Edit:

Daemn, vad jag längtar till SC2, länge sen man spelade något RTS, har inte kommit något vidare på länge imo, senast riktigt intresseranta var WC3 för min del.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Skummade igenom ditt klipp och det såg bra ut.

Jag vet inte vilken nivå du vill lägga dig på då du gett lite oklara besked på den fronten men generellt sett så tyckte jag du var relativt rapp på tangenterna och styrningen. Det är ju trots allt det viktigaste nu i början.

Om vi skippar det positiva och går direkt till saker som kan förbättras^^:

Alldeles för dåligt motstånd. Svårt att säga något.

Striderna var av typen skicka in allt du har tills allt är dött.

Terrängen utnyttjades aldrig. Det fanns grundläggande öppningar som din standardchoke men under striderna kunde jag inte se något. Beakta när du går uppför höjder och chokepoints. Han kunde ganska enkelt ha skickat hela din armé i graven om han varit bättre.

Du glömde scouta efter inledningen.

Varför bara marines?

Glöm inte att mikro under striderna inte får störa din makro vilket jag är tämligen säker på att den gjorde.

Sätt inte rallypointen precis vid din choke då det är extremt lätt att ta reda på vad du sysslar med om det står 40 marines där.
Jmf. motståndarens resonemang.
"Han har en choke med 20 marines. Undrar vad han gör med resten av resurserna?"
mot
"Han har 40 marines vid sin choke, jaha han har en till barack."
Om du är rädd för att han ska överrumpla ditt försvar på endast 20 marines så scoutar du.

Missförstå nu inte. Jag är i överlag imponerad i tanke på din snabba utveckling.

Tjena! Tack så hemskt mycket för svaret och tipsen! Jag vill ju givetvis bli så bra som är möjligt att bli! Och jag vet att motståndet är ingen höjdare direkt. Men det är inte mycket jag kan göra då det är den svåraste ai:n som går att få tag i. Jag får helt enkelt hoppas att jag får en beta nyckel vid nästa våg

Och anledningen till att jag inte scoutade efter inledningen är för att ai:n är väldigt förutsätt bar och man vet i princip hela tiden vad den kommer att göra. Men givetvis förstår jag att det är otroligt viktigt i online matcher att hela tiden scouta

Och varför jag i princip endast byggde marines. Var därför att jag tänkte köra rush taktiken mot han bygga en enorm armé med marines + ett fåtal medivacs.

Och vad menas med orden mikro och macro inom SC2? Jag har alltid undrat det =)?

Nice tack så mycket för det tipset! Men vad betyder choke?

Och nej jag missförstår verkligen inte. Det var ett riktigt bra inlägg du gjorde och du gav verkligen synpunkter på vad jag kan förbättra! Det är just det jag älskar med sweclockers. Här finns verkligen människor som vill hjälpa andra. Om vi hade tagit fragbite som exempel. Hade dem nog bara sagt ''dra åt helvete noob jävel''

Så jag säger återigen tack så hemskt mycket! Och trevlig helg på dig=)

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlommaNN
Tjena! Tack så hemskt mycket för svaret och tipsen! Jag vill ju givetvis bli så bra som är möjligt att bli! Och jag vet att motståndet är ingen höjdare direkt. Men det är inte mycket jag kan göra då det är den svåraste ai:n som går att få tag i. Jag får helt enkelt hoppas att jag får en beta nyckel vid nästa våg

Och anledningen till att jag inte scoutade efter inledningen är för att ai:n är väldigt förutsätt bar och man vet i princip hela tiden vad den kommer att göra. Men givetvis förstår jag att det är otroligt viktigt i online matcher att hela tiden scouta

Och varför jag i princip endast byggde marines. Var därför att jag tänkte köra rush taktiken mot han bygga en enorm armé med marines + ett fåtal medivacs.

Och vad menas med orden mikro och macro inom SC2? Jag har alltid undrat det =)?
Nice tack så mycket för det tipset! Men vad betyder choke?

Och nej jag missförstår verkligen inte. Det var ett riktigt bra inlägg du gjorde och du gav verkligen synpunkter på vad jag kan förbättra! Det är just det jag älskar med sweclockers. Här finns verkligen människor som vill hjälpa andra. Om vi hade tagit fragbite som exempel. Hade dem nog bara sagt ''dra åt helvete noob jävel''

Så jag säger återigen tack så hemskt mycket! Och trevlig helg på dig=)

Micro är förmågan att kontrollera dina enheter i strid (och i övrigt också). Till exempel att man flyttar bak sina skadade enheter för att dom ska fortsätta leva och producera skada på sin motståndarens enheter.

Macro är förmågan att producera enheter. En bra macrospelare producerar nya enheter hela tiden från sina byggnader, även under strider (då många lite sämre spelare blir lidande och koncentrerar sig på micro vilket resulterar i att när striden är över har man inga nya enheter att strida med).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmersson
Micro är förmågan att kontrollera dina enheter i strid (och i övrigt också). Till exempel att man flyttar bak sina skadade enheter för att dom ska fortsätta leva och producera skada på sin motståndarens enheter.

Macro är förmågan att producera enheter. En bra macrospelare producerar nya enheter hela tiden från sina byggnader, även under strider (då många lite sämre spelare blir lidande och koncentrerar sig på micro vilket resulterar i att när striden är över har man inga nya enheter att strida med).

Nice tack så mycket då vet jag

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlommaNN
Nice kr0owe tack för tipset

Och final stretch du har helt rätt i det du säger. Men jag ska tänka på det du säger. Tack så mycket för tipsen Jag har även lagt in när jag spelar på youtube. Kolla gärna på den och ge mig tips på hur jag ska göra för att förbättra min gameplay. http://www.youtube.com/watch?v=6PIwQq6eGYo part 1 / 2, http://www.youtube.com/watch?v=ax7Mlo4eJ54 par 2/2

Lite sen med att börja bygga din första SCV i början, sen tyckte jag att du skickade iväg en scout lite tidigt :/

Du borde inte skaffa gas före din första supply depo, och varför ta hem din scout så tidigt? Han är ju redan därborta så varför kan han inte scouta fiendens läger ett tag till?

Tyckte även att du gjorde uppbehåll i att producera SCV's, jag rekommenderar att du bygger SCV's konstant tills du har två st på varje mineral.

Tyckte även att du kunde ha skaffat maruders (eller hur det stavas, iallefall de som skjuter missiler) det hade gjort din arme mycket starkare med lite smått micro på det.

Dessutom är det lite slöseri med pengar att ha ~3 idle SCV's, istället för att producera SCV's för att bara ha för att bygga med, ta en eller två ifrån dina minerals och bygg med dom, när du ändå har två mineral ställen kommer du fortfarande att kunna producera från 2 barracker utan problem.

Lite tips bara annars var det väl ganska så bra gjort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joi93
Lite sen med att börja bygga din första SCV i början, sen tyckte jag att du skickade iväg en scout lite tidigt :/

Du borde inte skaffa gas före din första supply depo, och varför ta hem din scout så tidigt? Han är ju redan därborta så varför kan han inte scouta fiendens läger ett tag till?

Tyckte även att du gjorde uppbehåll i att producera SCV's, jag rekommenderar att du bygger SCV's konstant tills du har två st på varje mineral.

Tyckte även att du kunde ha skaffat maruders (eller hur det stavas, iallefall de som skjuter missiler) det hade gjort din arme mycket starkare med lite smått micro på det.

Dessutom är det lite slöseri med pengar att ha ~3 idle SCV's, istället för att producera SCV's för att bara ha för att bygga med, ta en eller två ifrån dina minerals och bygg med dom, när du ändå har två mineral ställen kommer du fortfarande att kunna producera från 2 barracker utan problem.

Lite tips bara annars var det väl ganska så bra gjort.

Anledningen till att jag byggde en gas tidigt i matchen var så att jag kunde bygga reaktorn tidigt i matchen och ha möjlighet till att få en stor armé snabbt. Dem andra frågorna har jag inget svar på Men jag ska tänka på det i framtiden tack för tipsen

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk

Själv hade jag ingen koll alls, hade bara spelat SC några få gånger men började kolla på många youtubematcher (med engelska kommentatorer) och har nu lärt mig en hel del. När jag sedan testade att spela så märkte jag att jag sög så man blir inte duktig på spelet genom att kolla på filmer, men om du varvar AI-matcher med youtube-filmer så kommer du absolut få mer koll på läget

(Nej jag spelade och kollade på SC1-matcher, mycket roligare :):))

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmersson
Micro är förmågan att kontrollera dina enheter i strid (och i övrigt också). Till exempel att man flyttar bak sina skadade enheter för att dom ska fortsätta leva och producera skada på sin motståndarens enheter.

Macro är förmågan att producera enheter. En bra macrospelare producerar nya enheter hela tiden från sina byggnader, även under strider (då många lite sämre spelare blir lidande och koncentrerar sig på micro vilket resulterar i att när striden är över har man inga nya enheter att strida med).

Handlar inte macro om "stora beslut" och micro om "små beslut"? Har alltid trott att det handlat om detta:

Micro: Göra allt som är litet, att t.ex. microa mutalisks till att åka fram och tillbaka för att ta så lite skada som möjligt när de inte skjuter, eller att t.ex. använda Psi storms från DTs rätt och kunna scouta med en SCV utan att bli dödad av en zergling som hänger efter och anfaller.

Macro: Ska man köra en 9pool eller en 12pool (som zerg)? Ska man köra tre hatcheries på två mineral-ställen eller ska man köra en zerg rush? Man tar stora beslut som om man ska köra en tidig Hive eller inte, man tar beslut som att tungt försvara den och den basen medan lämna andra åt sidan?

Alltså att micro är alla små styrningar som att omringa fiende-marines med zerglings (istället för att de springer på rad som idioter och anfaller en och en) medan macro är större beslut?

Har alltid tänkt micro som "teknik" och macro som "taktik". Macro är mer hur man tänker forma spelet medan micro är de små individuella sakerna?

Har jag fel?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlommaNN
Tjena! Tack så hemskt mycket för svaret och tipsen! Jag vill ju givetvis bli så bra som är möjligt att bli! Och jag vet att motståndet är ingen höjdare direkt. Men det är inte mycket jag kan göra då det är den svåraste ai:n som går att få tag i. Jag får helt enkelt hoppas att jag får en beta nyckel vid nästa våg

Och anledningen till att jag inte scoutade efter inledningen är för att ai:n är väldigt förutsätt bar och man vet i princip hela tiden vad den kommer att göra. Men givetvis förstår jag att det är otroligt viktigt i online matcher att hela tiden scouta

Och varför jag i princip endast byggde marines. Var därför att jag tänkte köra rush taktiken mot han bygga en enorm armé med marines + ett fåtal medivacs.

Och vad menas med orden mikro och macro inom SC2? Jag har alltid undrat det =)?

Nice tack så mycket för det tipset! Men vad betyder choke?

Och nej jag missförstår verkligen inte. Det var ett riktigt bra inlägg du gjorde och du gav verkligen synpunkter på vad jag kan förbättra! Det är just det jag älskar med sweclockers. Här finns verkligen människor som vill hjälpa andra. Om vi hade tagit fragbite som exempel. Hade dem nog bara sagt ''dra åt helvete noob jävel''

Så jag säger återigen tack så hemskt mycket! Och trevlig helg på dig=)

Choke betyder i detta fall en trång passage. Det jag menade i förra inlägget var t.ex. att när du gick upp för "branten" efter att du mosat zergarmén så såg du inte vad som är ovanför. Han kunde t.ex. ha haft (såna där som sprängs - har inte spelat SC2^^) och med endast ett fåtal enheter totalt ägt hela din armé. Detta kunde han alltså ha gjort innan du förintade hans armé.

I samma strid som jag nämnde ovan kan man också se hur chokepoints kan användas i ett mer situationsanpassat sammanhang. Om man tittar på replayen noggrant så ser man att dina enheter placerar sig på linje och i princip alla kan skjuta. Hans armé däremot blir tvingad att anfalla några få i taget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Handlar inte macro om "stora beslut" och micro om "små beslut"? Har alltid trott att det handlat om detta:

Micro: Göra allt som är litet, att t.ex. microa mutalisks till att åka fram och tillbaka för att ta så lite skada som möjligt när de inte skjuter, eller att t.ex. använda Psi storms från DTs rätt och kunna scouta med en SCV utan att bli dödad av en zergling som hänger efter och anfaller.

Macro: Ska man köra en 9pool eller en 12pool (som zerg)? Ska man köra tre hatcheries på två mineral-ställen eller ska man köra en zerg rush? Man tar stora beslut som om man ska köra en tidig Hive eller inte, man tar beslut som att tungt försvara den och den basen medan lämna andra åt sidan?

Alltså att micro är alla små styrningar som att omringa fiende-marines med zerglings (istället för att de springer på rad som idioter och anfaller en och en) medan macro är större beslut?

Har alltid tänkt micro som "teknik" och macro som "taktik". Macro är mer hur man tänker forma spelet medan micro är de små individuella sakerna?

Har jag fel?

Du kan i princip se det som att Micro är hur du styr dina enheter medan Macro är hur du sköter din bas och expansioner.

Din beskrivning av micro är helt korrekt medan din beskrivning av macro är delvis korrekt

Givetvis måste du ta beslut medan du håller på med macro, men macro är allt från att kunna pumpa ut så många enheter som möjligt och dessutom "rätt" enheter, samt köra uppgraderingar, bygga nya byggnader och expandera. Allt detta samtidigt som du håller på och strider med motståndarens enheter på en annan del av kartan.

Så nog har du rätt i att macro handlar om stora beslut alltid men i slutändan handlar det ju om vilken strategi du väljer att utföra i stridens hetta Man kan således på sätt och vis säga att din micro och macro avgör vilka strategier du är kapabel att utföra.

T.ex. om du klarar av att uppehålla motståndarn genom att micra dina Stalkers och Sentrys samtidigt som du macroar eller hur man nu ska uttala det på svenska din bas och satsar på att göra Void Rays eller DTs som sedan förhoppningsvis kommer som en överraskning för motståndarn och vinner matchen åt dig eller skadar honom allvarligt

Så ja efter allt detta yrande så får väl nån annan i sin tur rätta mig ifall jag har fel då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Handlar inte macro om "stora beslut" och micro om "små beslut"? Har alltid trott att det handlat om detta:

Micro: Göra allt som är litet, att t.ex. microa mutalisks till att åka fram och tillbaka för att ta så lite skada som möjligt när de inte skjuter, eller att t.ex. använda Psi storms från DTs rätt och kunna scouta med en SCV utan att bli dödad av en zergling som hänger efter och anfaller.

Macro: Ska man köra en 9pool eller en 12pool (som zerg)? Ska man köra tre hatcheries på två mineral-ställen eller ska man köra en zerg rush? Man tar stora beslut som om man ska köra en tidig Hive eller inte, man tar beslut som att tungt försvara den och den basen medan lämna andra åt sidan?

Jo, det stämmer. Micro är en förkortning av micromanagement och macro av macromanagement.

Blomman: den första byggnad du ska bygga är ALLTID en supply! Oavsett ras. 10 arbetare är FÅ arbetare och du behöver fler på mineraler för att:

1. Kunna bygga fler arbetare.
2. Kunna bygga första stridande enheten (zerglings, zealots, marines).
3. Kunna bygga fler supply.

Om du bygger något annat först kommer du slösa mineraler som borde användas för att uppehålla ditt KONSTANTA byggande av arbetare i början. Du ska konstant (utan avbrott) bygga arbetare tills du har runt 30 st i början. Kan du inte bygga konstant har du prioriterat fel, t.ex. genom att sätta folk på gas för tidigt eller genom att inte bygga supply i tid. Det enda sättet att konstant kunna bygga arbetare är att första byggnaden blir en supply. Annars når du supplylimit innan din supplybyggnad är klar och då är du redan efter.

Kan lägga upp några intressanta matcher imorn från när jag spelar. Jag är inget ace men har lite koll iaf.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Haha BlomaN du kan höja hastigheten på spelet genom att trycka på + några ggr.

Jag e noob men såhär kör jag terran. Först en barack med reaktor sen en andra med tech lab. Spammar marines och maruaders från dessa och köper stim ganska tidigt. Bygg en factory men använd den inte till något. Bygg direckt en starport och köpt 2-3 medivacs till en början. Se till du har en stor arme marines och maruaders (mer än du tycker är tillräckligt!). PROIT. Funkar bra mot toss.

Zerg: Techa Roach (bygg inga zergling) -> spamma roach. Funkar mot Ai och enligt husky noobs online

BTW: ÄR du blomman som vann BFBC2 @ rakaka och som jag lirade COd4 med för några dagar sedan?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Du körde med skön taktik i dina youtube klipp, provade sån förut online (orankad free for all match 4 pers). Hade dock övat lite rush mot ain som iofs suger. Men i den matchen ja körde online så fick jag dock pisk, men mina marines plus ett fåtal Thor slog till ganska hårt mot en stackare innan jag själv såg mig besegrad av en armé med såna där jetpack snubbar (kommer inte ihåg namnet på dom) samt en drös Vikings.

Men mitt tips är att när spelet kommer ut, kör så många orankade matcher du kan för att lära dig. Det tänker jag göra nu i betan dock, få upp snabbheten i byggandet också.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanity92
Haha BlomaN du kan höja hastigheten på spelet genom att trycka på + några ggr.

Jag e noob men såhär kör jag terran. Först en barack med reaktor sen en andra med tech lab. Spammar marines och maruaders från dessa och köper stim ganska tidigt. Bygg en factory men använd den inte till något. Bygg direckt en starport och köpt 2-3 medivacs till en början. Se till du har en stor arme marines och maruaders (mer än du tycker är tillräckligt!). PROIT. Funkar bra mot toss.

Zerg: Techa Roach (bygg inga zergling) -> spamma roach. Funkar mot Ai och enligt husky noobs online

BTW: ÄR du blomman som vann BFBC2 @ rakaka och som jag lirade COd4 med för några dagar sedan?

Tjena joo det stämmer fint att jag vann BC2 Och vi lirade cod4 men vi han knappt lira en match innan det jävla ''codmp.exe'' började inträffa.

Och tack för alla tips det ska jag tänka på

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crom
Du kan i princip se det som att Micro är hur du styr dina enheter medan Macro är hur du sköter din bas och expansioner.

Din beskrivning av micro är helt korrekt medan din beskrivning av macro är delvis korrekt

Givetvis måste du ta beslut medan du håller på med macro, men macro är allt från att kunna pumpa ut så många enheter som möjligt och dessutom "rätt" enheter, samt köra uppgraderingar, bygga nya byggnader och expandera. Allt detta samtidigt som du håller på och strider med motståndarens enheter på en annan del av kartan.

Så nog har du rätt i att macro handlar om stora beslut alltid men i slutändan handlar det ju om vilken strategi du väljer att utföra i stridens hetta Man kan således på sätt och vis säga att din micro och macro avgör vilka strategier du är kapabel att utföra.

T.ex. om du klarar av att uppehålla motståndarn genom att micra dina Stalkers och Sentrys samtidigt som du macroar eller hur man nu ska uttala det på svenska din bas och satsar på att göra Void Rays eller DTs som sedan förhoppningsvis kommer som en överraskning för motståndarn och vinner matchen åt dig eller skadar honom allvarligt

Så ja efter allt detta yrande så får väl nån annan i sin tur rätta mig ifall jag har fel då?

Vad bra, det du skrev om macro var det jag faktiskt menade. Så vi håller med varandra

Men jag var kritisk mot det som helmersson skrev, han skrev att macro bland annat var förmågan att pumpa ut nya units. Det är väl ändå micro att hålla koll på sin produktion? Dvs gå igenom alla hatcheries/barracks och inte låta produktionen stoppas någon gång, att flytta ut unitsen så fort de spawnas och inte låta de vänta, det är väl ändå micro? Macro är valet man gör, om man ska köra firebats eller marines men förmågan att pumpa ut units är väl ändå micro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Vad bra, det du skrev om macro var det jag faktiskt menade. Så vi håller med varandra

Men jag var kritisk mot det som helmersson skrev, han skrev att macro bland annat var förmågan att pumpa ut nya units. Det är väl ändå micro att hålla koll på sin produktion? Dvs gå igenom alla hatcheries/barracks och inte låta produktionen stoppas någon gång, att flytta ut unitsen så fort de spawnas och inte låta de vänta, det är väl ändå micro? Macro är valet man gör, om man ska köra firebats eller marines men förmågan att pumpa ut units är väl ändå micro?

Nej micro är att ha kontroll över dina gubbar, typ att backa med dina roaches efter varje attack för att hålla avstånd medans den inte kan attackera. Eller att flytta skadade gubbar längst bak i gruppen så dom inte tar stryk först och lever längre. Sök på starcraft micro på youtube kan du se lite sjuka grejer.

Macro är att försöka hålla mineraler och gas så nära noll som möjligt, dvs att alltid bygga något hela tiden. Det har inget att göra med vilken taktik man väljer att köra.

Permalänk

Efter att ha sett klippen finns det tå sakar jag vill tipsa om:

1. Du kan få en gubbe att gå via waypoints genom att hålla in shift och klicka på olika ställen. T.ex när du scoutar bara spamma lite waypoints runt i deras bas så springer din scout runt själv och du kan gå till basen o "macra". Ex 2: Väldigt användbart när du bygger då du kan klicka bygg huset sen sätta en waypoint gå tillbaka till minerals efter du byggt genom att klicka med shift. Du kan sätta alla actions som waypoint, t.o.m attack.

2. DU BEHÖVER MARUDERS OM DU KÖR BIO!!

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MystiX
Nej micro är att ha kontroll över dina gubbar, typ att backa med dina roaches efter varje attack för att hålla avstånd medans den inte kan attackera. Eller att flytta skadade gubbar längst bak i gruppen så dom inte tar stryk först och lever längre. Sök på starcraft micro på youtube kan du se lite sjuka grejer.

Macro är att försöka hålla mineraler och gas så nära noll som möjligt, dvs att alltid bygga något hela tiden. Det har inget att göra med vilken taktik man väljer att köra.

Ja, jag vet vad micro är. Men är ändå osäker på macro, det är väl ändå inte så att macro=ekonomi/bas och micro=militär? Micromanagement är väl vad det heter ändå? Management i liten skala medan Macromanagement är management i stor skala?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Ja, jag vet vad micro är. Men är ändå osäker på macro, det är väl ändå inte så att macro=ekonomi/bas och micro=militär? Micromanagement är väl vad det heter ändå? Management i liten skala medan Macromanagement är management i stor skala?

Varför är du osäker på macro och andra skrivit vad det är? Att hålla produktionen levande och på inte ödsla tillgångarna på onödiga saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MystiX
Varför är du osäker på macro och andra skrivit vad det är? Att hålla produktionen levande och på inte ödsla tillgångarna på onödiga saker.

För att om man tolkar orden så är det inte så utan då är micromanagement små saker medan macromanagement större och mer omfattande saker. Detta har jag fått stöd av från vissa medan andra ifrågasatt det, så nog är det oklart i iallafall denna tråd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
För att om man tolkar orden så är det inte så utan då är micromanagement små saker medan macromanagement större och mer omfattande saker. Detta har jag fått stöd av från vissa medan andra ifrågasatt det, så nog är det oklart i iallafall denna tråd.

Tydligen har du folk som tutar i dig fel information då. Du verkar ju tro att micro är att pumpa ut gubbar ur byggnader och röra dom därifrån, vilket också är fel. Det spelar ingen roll att man tittar på ordens egentliga betydelse när i detta fall betyder precis som skrivit de.

Permalänk

Har fått låna betan av en kompis ett tag, ska får göra det veckan ut, då han är på semester.

Har spelat ett antal matcher, har ännu inte kommit igång med tangentbordet osv :P, skulle hellre föredra att ha en layout istället för shortcuts till byggnaderna osv. Typ QWER för de 4 "units" eller byggnadsgrejor högst upp, ASDF för nästa rad osv, hoppas ni fattar, jag hade så i WC3 om jag inte minns fel.

Jag har tagit åt mig rätt rejält med att försöka hålla resurserna på 0 osv, det är sjukt svårt xD, slutar med att jag försöker micro:a en grupp tex mariner, medan resurserna blir i stora högar, efter det kan jag omöjligt få det till 0 igen, blir bara så om och om o om igen, blir galen :/ Man får ju panik när man ser massa oanvända resurser

Några tips?

Jag expanderar rätt snabbt, iaf i mitt tycke, hinner nog inte ens få 12 mariner innan jag har en expansion på G, ett större problem jag har är att jag inte scoutar, jag jobbar istället med att få huvudbasen på en någorlunda hightech, men det sluter med att jag har en hög med tex mariner + medivacs, och då kommer fienderna med "anti" units, kvittar vad för combo jag gör, de kommer alltid med saker som jag inte rår mycket på, psyk tips för att motivera scouting :P, ibland får jag arslet till att skicka iväg en svc mer än den i början lite senare typ mid-game, men då har dom så pass bra block så jag kommer inte förbi, sällan jag lyckas som protoss med observer aswell, hah.

Jag har inte en suck tills jag börjar förstå lite mer antar jag. :/

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlommaNN
Är det inte då bättre att jag frågar på ett spelforum där det håller relativt hög nivå på medlemmarna. Det finns även rätt många som kör SC2 betan och som har spelat SC seriöst här. På wikipedia kan det ju vara vilken idiot som helst som har skrivit.

+ Det blir mycket mer personligt och lättare om nån skriver det här än om man läser det på wikipedia tex. Och jag har inte tvingat nån att varken skriva eller läsa här. Så är du inte intresserad ignorera tråden då.

Problemet när du frågar på ett community som inte är inriktat på just starcraft, så kommer du få svar från dåliga spelare som tror att dom är bra.

Det problemet har jag stött på flera gånger här redan, man sitter o argumenterar med en snubbe om vad det nu må vara, och i slutändan så kommer det fram att killen inte ens vet vad ICCUP är, eller är rankad C eller t.o.m lägre där.

Ska du lira seriöst så börja häng på gosugamers.com.

En snabb förklaring på alla de olika raserna.

Terran har i starcraft 2 till skillnad från starcraft brood war nu fått väldigt effektiva biologiska enheter, som även funkar mot protoss, i starcraft 1 gick man alltid rakt på mech (siege tanks, vultures osv.). Spelstilen terran har just nu i starcraft 2 är mer eller mindre alltid att gå biologiska units med ghosts för EMP osv. Jag _tror_ att detta kommer att förändras inom ett par patchar då terran bör få mer användning för sina mech units i åtminstone TVP.

Protoss har fått en grymt skön spelstil i starcraft 2, warpgates och warp prism's har öppnat upp en helt ny dimension för protoss spelstil, där man kan använda sin warp prism till att spawna sina enheter precis vart man vill på kartan så länge warp prism har ett säkert läge där. Protoss och terran är ganska lika varandra just nu, men det är mer terran som blivit mer som protoss var i 1:an än något annat.

Zerg har mer eller mindre samma spelstil som i ettan, enligt min åsikt har zerg jobbigaste macron i spelet, krävs mer expansioner och oftast mindre micro och mer macro än de andra 2 raserna. Mutalisk harassen som var så omåttligt populär i starcraft brood war har mer eller mindre försvunnit då enheterna svarar slöare i SC2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anton_Cimex
Det första går lös för en hunka, lär finns på game till vettigt pris

Ååh tack! Alla pickar på mig för att jag säger "hunka" och "femhunka"! Äntligen någon som håller med mig!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morganrone93
Har fått låna betan av en kompis ett tag, ska får göra det veckan ut, då han är på semester.

Har spelat ett antal matcher, har ännu inte kommit igång med tangentbordet osv :P, skulle hellre föredra att ha en layout istället för shortcuts till byggnaderna osv. Typ QWER för de 4 "units" eller byggnadsgrejor högst upp, ASDF för nästa rad osv, hoppas ni fattar, jag hade så i WC3 om jag inte minns fel.

Jag har tagit åt mig rätt rejält med att försöka hålla resurserna på 0 osv, det är sjukt svårt xD, slutar med att jag försöker micro:a en grupp tex mariner, medan resurserna blir i stora högar, efter det kan jag omöjligt få det till 0 igen, blir bara så om och om o om igen, blir galen :/ Man får ju panik när man ser massa oanvända resurser

Några tips?

Jag expanderar rätt snabbt, iaf i mitt tycke, hinner nog inte ens få 12 mariner innan jag har en expansion på G, ett större problem jag har är att jag inte scoutar, jag jobbar istället med att få huvudbasen på en någorlunda hightech, men det sluter med att jag har en hög med tex mariner + medivacs, och då kommer fienderna med "anti" units, kvittar vad för combo jag gör, de kommer alltid med saker som jag inte rår mycket på, psyk tips för att motivera scouting :P, ibland får jag arslet till att skicka iväg en svc mer än den i början lite senare typ mid-game, men då har dom så pass bra block så jag kommer inte förbi, sällan jag lyckas som protoss med observer aswell, hah.

Jag har inte en suck tills jag börjar förstå lite mer antar jag. :/

Om du kör mot zerg behöver du maruders mot roaches (om de går roach). Du behöver alltid maruders iofs men speciellt då. Du kanske ska prova att harassa lite så din motståndare inte techar så snabbt. Terrans harass är väl medivacdrop, reapers eller vikings som går till assault mode.

Om du ska scouta som terran e det väl bara att lägga en scan med ditt command center med orbital command.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO