Nytt nätverkskort får dator att vägra starta

Permalänk
Medlem

Nytt nätverkskort får dator att vägra starta

Hej, vore väldigt tacksam för hjälp.
Installerade precis ett nytt Dlink DGE 528T nätverkskort till datorn, har kört med
ett kasst inbyggt nforce network controller innan.
Först så har windows svårt att hitta kortet, om man öppnar "Den här datorn" så
tar det typ 2 minuter innan den börjar funka och då samtidigt verkar windows
hitta kortet. Det står dock bara "unknown" och inga drivrutiner alls från
installationsskivan vill funka.

Försöker lägga nätverkskortet på två andra PCI-platser och då vill inte ens datorn
starta, ingen bild dyker, fläktarna sätter igång och den piper någon snabb vals.

Har tagit bort drivrutinerna från det gamla nätverkskortet och avaktiverat det i
bios.

Är det någon slags konflikt någonvart eller är det nya nätverkskortet paj?

Allmänna datorspecs, A8N-SLI 4200+X2 corsair bequiet600w 8800GT.

Har bara ett grafikkort installerat, har inga andra pci-kort eller liknande.

Fattar inte hur det kan vara såna jävla problem med ett simpelt PCI kort, känns
som att man är tillbaks på en strulande 486 med win95.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Har du nyss köpt kortet? I så fall hade jag lämnat tillbaka det och bett om ett nytt. Om det är samma fel med det nya kortet så har du ju uteslutit en variabel i alla fall. Nåt lurt är det ju när du testat olika kortplatser och det inte går att installera.

EDIT: Vad har du för OS förresten?

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

precis köpt kortet ja, så kan ju vara det. Men är det inte konstigt att det "halvfunkar" med 1 av de 3 pci platserna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kow/-0
precis köpt kortet ja, så kan ju vara det. Men är det inte konstigt att det "halvfunkar" med 1 av de 3 pci platserna?

Jo, det måste man ju säga.. Kan du testa kortet i en annan dator? Vore ju ett enkelt sätt att kolla var felet ligger.

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Hedersmedlem

Stängt av det inbyggda innan du satte i det nya?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

har tyvärr ingen annan dator i närheten, bara en netbook :/

Permalänk
Medlem

Re: Nytt nätverkskort får dator att vägra starta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kow/-0
fläktarna sätter igång och den piper någon snabb vals.

Kolla moderkortsmanualen, där står det vad de där pipen gör

Permalänk
Medlem

Re: Nytt nätverkskort får dator att vägra starta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64

Stängt av det inbyggda innan du satte i det nya?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kow/-0

Har tagit bort drivrutinerna från det gamla nätverkskortet och avaktiverat det i
bios.

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

japp, avaktiverade det i bios.

Permalänk
Medlem

det är 5 korta pip (låter bara första gången man försöker sätta på den) sen om man startar om låter den inget alls.

Har kollat upp det på google men det finns inget direkt svar vad det betyder : /

Permalänk
Medlem

fick med en kabel med nätverkskortet, den är inte omnämnd någonstans alls i manualen. det är en liten kort kabel som består av 3 små kablar ihopsnurrat De 3 kablarna har färgerna svart, grön & röd och det är en vit liten plastkontakt i vardera ände.
Vad fan är detta och är det meningen att man ska använda den?

ser typ ut som denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312472

Kan väl omöjligt vara meningen att kortet ska en extra strömkälla eller nåt...

Permalänk
Medlem

Testade att byta till ett annat nätverkskort av ett annat märke. Fortfarande samma problem.

3 stycken lediga pci-platser.
Om jag kopplar in kortet på den ena funkar datorn att starta men windows hittar inget.
Om jag kopplar in kortet på någon av de två andra pci platserna så kommer jag inte ens i bios. Fläktarna sätter igång och hårddisken, men ingen bild kommer och datorn verkar inte fortsätta göra något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kow/-0
fick med en kabel med nätverkskortet, den är inte omnämnd någonstans alls i manualen. det är en liten kort kabel som består av 3 små kablar ihopsnurrat

det är förmodligen till den sk wake on lan funktionen, du behöver inte bry dej om den ifall du inte tänker använda wake on lan.

det brukar finnas nån grej i bios fast jag kan inte komma på vad den heter nu, "reset" settings eller release nånting, det har med resurs tilldelningar nånting och göra, skriver som jag minns det nu så ta det inte hundra men man ska kunna välja om bios ska sätta upp IRQ resurser o dyl och låsa det eller om det ska släppa det till OS efter uppstart.

nåt mer man kan välja är om man har plug an play os i bios settings, kanske värt o kolla.

du får kolla runt lite i bios och se vad du hittar.

edit: stavning.

Permalänk
Medlem

Har plöjt igenom bios så gott det går. Plug & Play O/S var avaktiverat men gjorde ingen skillnad. Satte resursdelningen till manual men de enda alternativen man hade för de olika IRQ nummrerna var bara "PCI Legacy" (eller nåt sånt) & Reserved. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra där

Permalänk
Medlem

hum hum en ide, kanske värt att testa med en sån där linux live skiva eller vad dom heter bara för att se om det sparkar igång med det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kow/-0
Har plöjt igenom bios så gott det går. Plug & Play O/S var avaktiverat men gjorde ingen skillnad. Satte resursdelningen till manual men de enda alternativen man hade för de olika IRQ nummrerna var bara "PCI Legacy" (eller nåt sånt) & Reserved. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra där

Har du uppdaterat ditt moderkorts bios nyligen?Om inte så kanske det är dags?
Det är ju inte direkt dagens hårdvara du kör med så där kan det nog finnas lite problem,btw vilket windows kör du?Det blir så mycket enklare att hjälpa dig då om vi vet det_)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Var ett tag sen jag uppdaterade bios, dock var det flera år sen det kom en ny version men det finns nog en chans att jag inte har senaste. Ska göra det.

Jag sitter på win xp64. Alla nätverkskort jag testat har stöd för det.

Permalänk
Medlem

låter faktist mer som det om nätverkskortet inte fungerar ihop med Nforce4 chipseten ja har samma moderkort som dig och för mig så fungerar dom två inbyggda nätverkskortet utmärkt även i win7 x64 ger mig nästan full prestanda på gigabitnätverk kan ju även va moderkortet som börjar bli dåligt

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Ja jag vet inte, känns konstigt att två olika nätverkskort inte funkar alls.
Anledningen att jag försöker byta är att mitt inbyggda nforce controller inte maxar vårat 100mbit fiber. Når bara upp till 30mbit ungefär. Samt så har det alltid krånglat med lan anslutningen från min sida i nätverket.