Hårddisken slutar inte jobba

Permalänk
Medlem

Hårddisken slutar inte jobba

Har nyligen köpt en dator och allt funkade fint. Men efter en vecka så började min hårdisk låta. Irriterande ljud som stör hela tiden.

Jag googlade ganska mycket o de stod lite blandat om vad de skulle kunna vara. En sak va att indextjänsterna kunde skriva. Men det har jag stängt ner. Samma i schudle och i egenskaperna i hårdisken t.o.m tagit bort att den ska sluta indexera.

En annan sak va att jag kanske har kopplat min LED kabel fel. Vilket jag tvekar. för de här problem uppstod efter 1 vecka.

Och sista kanske de kan vara en virus/trojan. vilket i mina ögon kanske e de rimligaste. har försökt med ganska mycket. laddat hem "malewarebytes, spybot och superantispyware. Har dessutom Kaspersky virusskydd aktiv.

Vart kan problem ligga, nån som kan hjälpa mig? vad som helst skulle hjälpa, ty

Permalänk
Medlem

Vad är det för fabrikat på disken och vad säger SMART? Om disken nu inte låter som att du har en ilsken geting instängd och disken fungerar bra i övrigt så kan det kanske vara läge att investera i något som dämpar diskens vibrationer och ljud? Men om den nu låter som att den har en instängd ilsken geting så skulle jag reklamera för den disken kommer rasa väldigt snart.

Sedan vad jag vet så görs det inte riktigt längre några virus eller trojaner vars syfte är att förstöra någons filer eller hårdvara, det är helt enkelt inte lika lönsamt som att infektera din burk och utföra utpressning för att du ska få tillbaka dina filer eller låta den ingå i en DDoS-attack någonstans. Så att det skulle handla om virus eller trojaner, det tvivlar jag på.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

jag har en WD Caviar Green 1TB SATA/ 300 32mb.
jag skulle nog inte säga att den låter sådär högt att man verkligen vill slå ihjäl varje geting i huset. men den e tyst och sen små grubblar den fast datorn inte har några program på elr att den skriver nått.
du nämnde nått med SMART? vet inte vad det e riktigt. men min hårdisk lät inte såhär innan och min kompis som har nästan exakt samma datorn som mig (förutom grafikkort). hans disk låter inget alls.
de börja hända igår och de va då jag verkligen tryckte in lite grejer från mina gamla externa hårdiskar in i den. kanske brast där någonstans?

Permalänk
Medlem

Vad för operativsystem använder du?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

windows 7 ultimate x64

Permalänk

Låter mer som din dator kör massa Sökningar i bakgrunden.
Typ bitdefender eller vad det heter. samt massa Schedule scans som ligger i win7 orginal som brukar komma igång efter ett tag datorn har varit installerad.

Sen efter som du slängde in lite saker från din externa så får den bara mer att söka vilket tar mer tid då ligger hdd å tänker på det hela tiden.
hade samma sak dock har stängt av alla schedules och annan skit windows erbjuder

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

CitroFrukten. jag har stängt ner Windows Defender och indexeringar. Men de jag tänker på e Schedule, jag vet att jag nämde tidigare att jag har kollat schedulue, jag tog bort utility start som jag installerde med moderkortet. så de jag tänker på e de verkligen bra o stänga ner alla schemerna???? Har lite asus och massa windows som e med i listan där. e lite osäker där, lite tips om de skulle vara fint

Permalänk
Medlem

det är inte antivirus programmet som ligger och kör i bakgrunden då?

Permalänk
Medlem

nee har prövat faktiskt stänga ner allt som går att stänga ner. t.o.m gått in i BIOS bara för att höra om hårdisken jobbar, och den låter där oxå!!??

de låter inte så bra de tror jag inte, för då kan det kanske inte vara nån Windows kompentent som suger på HDD, elr?

drog oxå hem Data Lifeguard Diagnostic ifrån WD hemsida. och den funkar inte ens till min OP. hehe, allt går åt skogen för mig

Permalänk

Om den håller på i Bios så kan du ju räkna med att det är hdd som är trasig.
Eller inte trasig men nåt e fel =D

skulle den varit trasig skulle den inte funkat =D

Testa RMA den

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk

Högerklicka på hårddisken i Den här Datorn fönstret och gå in på egenskaper där du stänger av indexeringen (bör vara längst ner)

Should solve it, cheerios.

EDIT:

Såg inte att du provat, sorrys.

Kör HD-tune, kolla så den är så snabb som den ska vara och sektorerna är hela

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk

Jag gissar på Superfetch, testa stänga av den tjänsten. Om du undrar vad den gör så är det bara att googla det.

Du stänger enkelt av den i Kontrollpanelen (Kom ihåg att välja klassisk vy) -> Administratörs Verktyg (eller liknande, kommer inte ihåg) -> Tjänster, leta sedan på Superfetch i listan och stäng sedan av den.

Permalänk
Medlem

oj jag hade fel, de lät inte alls i bios, så de måste vara nån process eller liknande som körs i bakgrunden. har som sagt testat och stänga ner alla program (virusskydd osv).

Fragdeath, du nämnde HD-tune, finns den med i min Windows 7 system? ska googla lite på de.

Och jag testade stänga ner Super Fetch och de gav ingen resultat

börjar bli lite irriterande, har köpt en helt ny dator i delar och fläktarna e tysta och då ska hårdisken små skramla hela tiden bakgrunden. man hör hur den laddar elr lagrar nånting. bläää vad e de som kan hålla på lagra grejer på hårdisken

Permalänk
Medlem

Starta aktivitetshanteraren gå till flik prestanda, klicka på Resursövervakaren
Klicka på flik Disk, här kan du se vad det är som körs på disken

På min disk enstaka gånger kan man se att systemet håller på och tokläser på nån fil, tex en film fil och det oftast helt omotiverat, man kan också se vilka processer som är inblandade.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

när jag har stängt ner alla program och låter datorn vara "idle" så visades dessa. men ibland så kommer de några andra som jag inte hinner registrera och sen försvinner snabbt ganska ofta.

+ har oxå installerat HD-Tune och kollat om de e nått fel på mitt hårdisk, inga hittade.. så de måste vara nått utav dessa (bilden under)

så här kan de se ut..

nu har jag firefox på, och annat som sattes igång, vilket kommer ofta