Windows 98 emulator?

Permalänk

Windows 98 emulator?

Jag har en gammal Win98 dator där jag har ett gammalt faktureringsprogram som inte funkar på någon ny dator.

Jag skulle vilja kunna ta denna gamla hårddisk, sätta in i min nya dator och kunna köra hela den gamla datorn virtuellt i den nya.

Går detta? Vilket program ska jag använda?

Jag vill alltså helst kunna starta gamla faktureringsprogrammet inne i nya (vista) utan att behöva starta om datorn och välja win98 i någon bootväljare.

Permalänk

Det bästa du kan använda är nog Microsoft Virtual PC och ladda in Win98 i den. Grejen är att du kommer behöva installera programmet igen, men det borde väl inte vara något problem? Programmet bör ju ha sparade filer för just dig, typ som save-games i spel som du bara kan föra över till den nya.

Har du förresten provat att emulera programmet till Win98SE i Kompatibiltetsläget? (Egenskaper -> Kompatibilitet -> "Kör detta program i kompatibiletetsläge för:" -> Windows 98 SE )

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är möjligt att installera virtual pc eller något annat virtualiserings program och inne i det programmet installerar du din win 98.
http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/support/virtual-p...
http://www.virtualbox.org/
http://www.vmware.com/se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det skulle säkert gå att köra i kompatibilitets läge. Men då gnäller den om saknade .dll filer osv direkt jag startar :/

Finns det verkligen ingen emulator som jag kan starta i vista sen "ladda in" en hel hdd? (eller att man gör om disken till nån form av image-fil?)

Jag tror knappast jag har kvar något orginal av detta faktureringsprogram (som slutade uppdateras början 2000 nån gång)

Och bootar jag från den gamla hddn så måste jag försöka få igång drivrutiner för usb/skrivare osv.

Permalänk
Medlem

kanske är dags att byta program om du måste använda dig utan Windows 98? ...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Vi har bytt faktureringsprogram för länge sedan! Men Det ringde en kund och ville ha en kopia på en faktura från 1999

Jag har fått igång programmet nu genom att köra det där kompatibilitets efter jag kopierat massa dll-filer och trixat lite! Jag får massa errormeddelanden, men det verkar funka hyffsat tror jag!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju omtänksamt mot kunden, men för att vara lite stygg så.... kom ihåg att du ska arkivera bokföringen i 10 år, sedan gör du som du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Från och med nyss så behöver man bara spara bokföringen i 7år.

Men det hade ju inte spelat någon roll, 1999 är ju längre än 10år sedan. Så vi har inte kvar någon papperskopia.. Men jag hade tänkt försöka få fram den ändå

Permalänk
Medlem

Testa och sök på "convert pc to virtual machine" så kommer du få några förslag.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j