Permalänk
Medlem

Raid Problem

Hej jag är inte så Erfaren inom området Raid
jag hadde tänkt Raida 2 st Ibm Gxp 120,80 GB
hadde tänkt köra raid-0 men windows xp har lite problem att reagera när jag trycker F6 vid installation vilket senare leder till att det inte hittar några hdiskar att installera på...

vad skall jag göra går det att installera raid drivrutinera innan man startar XP installationen tar gärna emot förslag

Permalänk
Medlem

Hmmm

Jag hade samma probmlem en gång. Drivrutinerna för controllerkortet är installerade? (Väljer att trycka s under installationen och får då sätta i en diskett)
Sen hade jag det problemet att jumprarna var fel, testade både slave och master på båda men samma sak, hitta inga. Sen valde jag cable select på båda och whoops, då funka det utmärks.

Hoppas det hjälpte lite och hoppas det fungerar för dig ;o)

Visa signatur

A-Game - Malmös grymmaste gaming center!
www.a-game.se

Permalänk
Medlem

Hmm verkar inte som det hjälpte? Lr? =D

Visa signatur

A-Game - Malmös grymmaste gaming center!
www.a-game.se

Permalänk

Re: Raid Problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMasj
Hej jag är inte så Erfaren inom området Raid
jag hadde tänkt Raida 2 st Ibm Gxp 120,80 GB
hadde tänkt köra raid-0 men windows xp har lite problem att reagera när jag trycker F6 vid installation vilket senare leder till att det inte hittar några hdiskar att installera på...

vad skall jag göra går det att installera raid drivrutinera innan man startar XP installationen tar gärna emot förslag

Hmm mitt IDE kontroller kort funkar utan OS eller drivisar... I alla fall fram till des BIOS kommer upp å hittar disken/diskarna. Och när jag installerade W2k så hände inget heller när jag tryckte F6 förens en bit in i installationen...

Kort sagt jag tror inte du behöver ha drivisarna installerade innan Windows installationen har börjat.

Sen vet jag ju inte hur man konfigurerar raid grejen men jag antar att det ska in i någon form av bios å härjas. Men det kan du väll göra utan os??? Har faktiskt ingen aning hur det sista funkar men det låter ju troligt.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Hedersmedlem

Raid kontrollern brukar ha ett eget bios, där ska man ställa in en raid 0 array innan man börjar installera något OS.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Ok då har jag nog fattat det rätt. Men som sagt så tror jag att det dröjer ett tag efter att F6 knappen tryckts in tills programmet frågar efter drivisarna. Så tuffar installationen vidare efter F6 grejen så är det väll bara att köra tills installationen frågar efter drivisar eller tills det går åt helvete.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

J precis, tar lite tid
Sen får du välja om du vill ange specifika drivisar (om du har diskett lr ngt) och trycka på S tror jag det är, annars bara enter för att köra på ;o)

Visa signatur

A-Game - Malmös grymmaste gaming center!
www.a-game.se

Permalänk
Medlem

Okej Xp frågar vill du installera Scsi eller Raid drivrutiner tryck F6

man trycker F6 några gånger eftersom den inte reagerar låter dem fortsätta ändå tills den säger att man inte har någon hdisk installerad.

skall prova med en diskett i när jag trycker F6 får se om den reagerar då...

Permalänk

Ok har du konfigurerat raid array:n så att det funkar... Innan du börjar installera menar jag.

Hmm ska nog instalera w2k på min gamla burk å prova. Den har ett IDE -kontroller kort... Nästan samma sak I alla fall grejen med F6...

*edit*
Hittade en bra guid om det intreserar: http://www.nordichardware.se/guider/Lagring/2002/om_RAID/inde...

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk

om man ska köra 2 diskar i raid på samma kabel...ska man ha bägge som cable select då???

Permalänk
Medlem

Jag har även problem.
men jag har lyckats lista ut att det är så här:
Först typ skiter man i OSet.. bara man fixat arrayerna med special BIOSet lr vad det nu är man har..
nä man gjort det, som jag fixade igår.
Så när man ska installera windows (XP) så hittar den inte paritionerna på RAID diskarna. (raid 0 ) finns bara inte.

dock vet jag att det fungerar. Jag har även en 40gbare inne.. med XP på.
som jag kommer in i windows.. och jag har ordnat så att jag har raid diskarna där. har lagt över grejjer på dem även. tänkte jag skulle installera XP på en raid parition nu. men det går inte. finns inte att välja där bara.

Ett liten rolig sak som hände även var den att igår la jag över lite på raid paritionen.. sen idag när jag startade upp så var RAIDen status: off line. jaha? kollade så att alla kablar satt å så.. gick in i raid programmet och kollade den hittade båda diskarna. bara det att den ena var i array 1 och den andra free. det gick inte att rekonfigurera arrayen. så jag måsta ta bort den och lägga till den igen.. sen när jag gick in i windows igen så var allt kvar på disken.. färdig paritionerat och så.. inget att försvunnit

men nu, varför kan man inte välja en raid parition när man installerar XP?
har testat att ladda drivare och allt.. från diskette.. nope.. finns endå inte.
Varför?

Jag tänkte ifall man kunde typ lura datorn och installera det på en vanlig parition och sen kopiera över det till raid paritionen och sen typ parition magic byta namn till C: på raiden och så ? men naa. verkar kanske inte fungera.. vågar inte testa..

nån annan lösning nån?

Visa signatur

P5N-E SLI | Intel E7200 | 2048 MB DDR2 | GeForce 7800GTX | HP 24" |

Permalänk

jag har problem...raidarryenfinns partitioneradoch formateradoch kört scandiskpå den, men när jag installerar drivarna under xp installationen så går det ett tag sen blir det bara en svart skärmmed ett liggandesträckhögst upp i vänstra hörnet, samma sak i win2k....hjälp!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackCola
jag har problem...raidarryenfinns partitioneradoch formateradoch kört scandiskpå den, men när jag installerar drivarna under xp installationen så går det ett tag sen blir det bara en svart skärmmed ett liggandesträckhögst upp i vänstra hörnet, samma sak i win2k....hjälp!!!

inte för att vara taskig lr så..
men folk klagar mycket på .. och skriver :
www.skrivihop.nu
där kan du även läsa om tvärtom.
men annars så kanske det borde finnas en
www.skrivifron.nu ?

heh heh.. problem med space tangenten kanske?

Visa signatur

P5N-E SLI | Intel E7200 | 2048 MB DDR2 | GeForce 7800GTX | HP 24" |

Permalänk

men du vet jag skriver så fort att min tumme inte hinner dunka till space......har fixat mitt problem nu, kom fram till att drivarn till raid kortet jag andvände var beta, ladda hem den senaste final och då funka det kanon

Permalänk
Medlem

Jag höll på att fixa ihop radi0 igår ja me, å hade typ alla problem som ni har haft här. det tog ett jaevla tag.

Jag började med att enabla raid både på mobot (en jumper) och i biosen. (Soyo sy-nånting Dragon Plus)
sen när jag hade satt dit diskarna å kablar å grejer så startade jag upp och rad-detect-grejset kom fram, den sa "No array defined" typ, press ctrl+f. då kom ja in i "raidbiosen" och där byggde jag en stripe-array. det funakde bra.
sen efter det enligt manualen: "Now you haveto FDISK the array as if it was a large single drive" hm.. fdisk tänkte jag.. prövade att boota upp med xp-skivan och se om man kunde formatera och installera där. men inte. när man ska trycka F6 hände ingenting, den fortsatte att ladda prylarna som vanligt. sen sa den att det inte fanns nån hdd att installera på. trck S för att installera raid/scsi typ. det gjorde jag men den gillade inte det som var på disketten, så den startade om, då prövade jag med att sätta i en vanlig hdd så att den trodde att jag skulle installer a på den, men det gick inte heller.
Då tog jag den "gammla", första disken och satte i den som vanligt å bootade upp, åså laddade jag ner drivisarna från soyousa.com och formaterade disketten helt innan jag la in drivisarna igen. plopp nu funkar det!! weeeeee!

fast.. ehm.. när jag skulle installera xp på arrayen så såg den arrayen som tre diskar, en 4gb och två på ca 75gb. alltså den såg den första disken som jag hade haft den tidigare, som en 4gb och en 75. alltså partionerad, hm.. och den nya (helt oanvänd) som en partition. men sen i windows så fixade jag till det i partitionmagic. fyfan vad det programmet är bra!
så nu har jag en 5gb för win, en 98gb och en 50gb.

får ca 45800 scores i sandras hårddisk-grejs! :p'

edit: ofyfan va mkt jag skrev..

edit2: btw det är två st IBM 120gxp 80gb..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du fluffar alltså upp "den" i hastigheter över SCSI-diskar?? Ska nog prova själv då.. (När jag får råd)

Visa signatur

"Gee Bender, how are you going to get past those bars?" "I don't now, I guess I just have to BEND them! Moron!" -Bender

Permalänk

jag får med samma diskar bar 32.000 poäng i sandra...vet i fan vad det kan bero på

Permalänk
Medlem

<skryt><stolt>

</stolt></skryt>

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

ofan !

Visa signatur
Permalänk

BlackCola
Kör du med ett MB med VIA kretsar så ska du prova med VIAs Raid Performance Patch. Det gjorde jag ökade från där du låg till 46000.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Mr Dirkschneider: släng in en länk när du endå är på G ? ?

Visa signatur

P5N-E SLI | Intel E7200 | 2048 MB DDR2 | GeForce 7800GTX | HP 24" |

Permalänk

MacBlade där har du länken!!!

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850