Permalänk
Medlem

Hur fungerar en GPS mottagare?

Hej

Jag har ett litet problem som jag gärna skulle vilja ha svar på. Letade runt på internet men fann ingen bra förklaring. Det jag undrar är: Vad gör en bluetooth GPS mottagare?

Jag har en ipod touch 4gen och ska ut och resa ett litet tag framöver. Helst ville jag inte köpa en separat GPS utan undra om jag kunde göra något med ipoden istället. Jag vill koppla denna bluetooth GPS mottagare till ipoden via bluetooth för att sedan få navigering. Men sedan också installera en app för det. Jag undrar därför om detta är en sådan sak som gör det. Jag undrar också: Behöver man 3g eller WIFI för GPS navigering eller använder sig mottagaren av en egen signal som bara ger GPS?
hade tänkt att köpa en sådan här, billig och bra:

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=156004&hbx_...

Vore riktigt bra om jag snabba svar eftersom jag snarast ska ut och resa med bilen.
Tack på förhand GraffeT

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Det beror helt på. Riktiga GPS-program, som typ Navigon eller TomTom, har kartor medans exempelvis Googlemaps appen i iPhone laddar ner allt eftersom man behöver informationen och i sånt fall måste du ha någon form av datalänk som du kan ladda ner datan via. Men om du sedan kan få din bluetooth GPS att funka med iPoden har jag inget svar på, lite snabbt googlande ger en antydan att man kan fippla till det.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Se till att tanka ner kartor för de länder du kommer behöva i förväg och sen så borde du kunna stänga av så du kör offline.

Ett litet tips dock lite klumpigt.
https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.d... Köp den och använd gratis GPS i hela världen OVI maps Har själv en sådan och där behöver du inte ha 3g osv igång om man inte vill.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allihopa, det var riktigt hjälpsamt. Har bara en sista fråga.
Kan jag använda en gps mottagare till ipoden? Är det sådan pryl som ger gps via bluetooth ?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W