Vad bör man räkna med som standard i batteritid på en laptop?

Permalänk
Medlem

Vad bör man räkna med som standard i batteritid på en laptop?

Hej!

Jag sitter och kikar runt bland laptops inför en investering till sommaren.
Söker i prisklassen 5000-7000 och önskar en laptop med 15" skärm (15.3" verkar vara en standard) och den bör klara av de flesta spel samt uppspelning av film på en TV (upp till 46") med HD-upplösning. Dock behöver den inte kunna maxa de mest prestandakrävande spelen men åtminstone... ja, säg att ribban ligger vid maxat WoW eller Burnout Paradise med bra flyt - eller kanske Crysis på spelbart sätt med någorlunda skön grafik. Ni förstår säkert vad jag menar.

Behöver jag förresten en laptop med 17" skärm och 1080p i upplösning för att kunna klara av att köra en 1080p film på TV-n?

Vad jag förstår så är Acer relativt billiga men kvalitetsmässigt sämre än Asus och HP verkar generellt ha problem med kylningen. Så Asus är väl det jag siktar på och en modell jag fastnat för och står i begrepp att beställa är Asus K52JV - http://www.inet.se/artikel/1969928/asus-k52jv .

Dock reagerar jag på en batteritid på 3H, framför allt då det verkar som att man kan räkna med att typ 15% av batteritiden försvinner efter ett års användning.

Har sett andra modeller med ca 8 timmars batteritid. Min fråga är således om det finns en typ av riktilinje för vad man bör titta efter på batteritid? Kan man förutsätta till exempel att en dator med 8 timmars batteritid presterar sämre än en laptop med 3 timmars batteritid? Observera att vi pratar om laptops inom samma prisklass - jag kan förstå om en laptop på 15000 med 8 timmars batteritid knäpper en laptop på 6000 på fingrarna...

Tacksam för era åsikter om detta då jag önskar göra en prisvärd investering som bör hålla ett par år framåt som "sekundär" underhållningsplattform.

Mvh

Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Räkna alltid med halva batteritiden i verkligheten jämfört med spec. 3h är fruktansvärt dålig spec, ränka snarare med att ha en en flyttbar stationär dator än att utföra arbete/spela/whatever mobilt om du väljer den datorn.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha ett grafikkort som typ 540M så kan man inte räkna med mycker mer än 3 timmars batteritid, då såna grafikkort drar så mycket ström. Vad många tillverkare gör är då att stoppa i två grafikkort, ett strömsnålt och ett med bra prestanda, så att datorn kan växla till det strömsnåla kortet när prestanda inte behövs.

Om du satsar på en laptop med de nya SB-processorerna, dvs. 2XXX-serien, så har de grafik inbyggt i processorn. T.ex. Acer Aspire TimelineX 5830TG har ett 540M och 9 timmars batteritid. Detta är alltså endast då man inte använder 540M-kortet, utan processorns grafik.

Jag har ingen jättebra koll på vilka spel-laptops som är prisvärda just nu, men jag skulle nog säga att du måste upp till 8000-9000 om du ska ha bra grafik och lång batteritid.

Permalänk
Medlem

Måste få dementera lite snabbt. Har blandat ihop Asus K52JV med Acer Aspire 7750G som jag länge satt och sneglade på. Då jag inte behöver 17" och framför allt är rädd att det blir klumpigt så har jag sållat bort den. Har försökt hitta på vad Asus K52JV har för batteritid dock utan lycka.

Visserligen kommer jag oftast ha datorn kopplad till en strömkälla och sällan låta den gå på batteriet. Men det kan ju vara fint att ha möjligheten att åtminstone kunna se en hel film och slösurfa lite på batteriet om behov uppstår och då känns 3 timmar lite väl kort.

Acer Aspire TimelineX 5830TG som du tipsade om Perost är helt klart intressant, dock ligger den i en annan prisklass.

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djärven:

Måste få dementera lite snabbt. Har blandat ihop Asus K52JV med Acer Aspire 7750G som jag länge satt och sneglade på. Då jag inte behöver 17" och framför allt är rädd att det blir klumpigt så har jag sållat bort den. Har försökt hitta på vad Asus K52JV har för batteritid dock utan lycka.

Visserligen kommer jag oftast ha datorn kopplad till en strömkälla och sällan låta den gå på batteriet. Men det kan ju vara fint att ha möjligheten att åtminstone kunna se en hel film och slösurfa lite på batteriet om behov uppstår och då känns 3 timmar lite väl kort.

Acer Aspire TimelineX 5830TG som du tipsade om Perost är helt klart intressant, dock ligger den i en annan prisklass.

Frugan har en Acer 5742G med i stort samma spec som Asus K52JV. Den tuffar på i runt 4 timmar med det integrerade grafikkortet vid trådlös surf och typ pusselspel. Känns väl rätt normalt för core ix med integrerad grafik. Motsvarande med dedikerad grafik ligger nog på ca 2,5h

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)