Fråga om förstärkare+högtalare

Permalänk

Fråga om förstärkare+högtalare

Hejsan
Har tänkt att köpa ett par nya golvhögtalare, men jag är inte säker på om min nuvarande förstärkare klarar av det. Den jag har är Denon PMA-500AE, här är specifikationerna:

De högtalare jag tänkt att köpa är Dynavoice Magic F-6 EX. Vill helst inte köpa ett par högtalare för att sen inte kunna använda dem. Någon som vet om det skulle fungera med de högtalarna och min förstärkare? Om inte, kan ni rekommendera ett par som fungerar tillsammans med den förstärkaren?

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, inga som helst problem. Denon gör inget skräp.

Permalänk
Medlem

Det ska fungera utan problem. Det enda du behöver utöver förstärkare och högtalare är kablar till högtalarna. Använd 0,75mm kabel eller större.

//Ajsp

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk

Tack för svaren.
Tror ni förstärkaren skulle klara av att driva dessa högtalare: Dynavoice Challenger M-65 EX?
Fråga ang bi-wiring också, måste man göra det? Och exakt hur gör man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulig:

Tack för svaren.
Tror ni förstärkaren skulle klara av att driva dessa högtalare: Dynavoice Challenger M-65 EX?
Fråga ang bi-wiring också, måste man göra det? Och exakt hur gör man det?

Ja det kommer funka fint, högtalaren är lättdriven.

Nej, du måste verkligen inte göra det för det är bara en extra utgift i pengar och kommer inte påverka nåt särskilt.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Trevligt, tror nog att jag kommer köra på Dynavoice Challenger M-65 EX.
Hur ska jag i såna fall koppla högtalarna? De jag har just nu har enbart två hål, men om jag kör på de högtalarna jag nämnde förut så kommer det vara fyra olika hål.
Spelar det någon roll så länge jag sätter kabeln i samma hål horisontellt?
Tex:

Permalänk
Medlem

En till röd en till svart ja, se till att bläcken sitter kvar och kopplar ihop terminalerna. Annars spelar d ingen roll vilka du tar.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Okej, tack så mycket för hjälpen. Blir köp inom närmsta dagarna

Permalänk

Någon som vet varför man egentligen har fyra hål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Någon som vet varför man egentligen har fyra hål?

För att tillverkarna av kablar ska tjäna mer pengar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

För att tillverkarna av kablar ska tjäna mer pengar...

Alternativt att man kör bi-amp med dubbla förstärkare/ slutsteg och delar upp signalen low/ high och driver botten och toppdelen av högtalarna för sig.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Rekordmedlem

Biwire brukar inte bli bättre, bara dyrare, biamping eller aktiv drift kan däremot bli bättre,
Låt bli att köra biwire det skapar bara mera problem än det löser !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Alternativt att man kör bi-amp med dubbla förstärkare/ slutsteg och delar upp signalen low/ high och driver botten och toppdelen av högtalarna för sig.

Och då ska du ha ett separat aktivtdelningsfilter innan högtalaren annars blir det ingen skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bi-wire ger bara ökad kabelarea. Det kan man få med bara ett par anslutningar också.
Bi-amp med aktiv delning är intressant dock.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ala_95:

Bi-wire ger bara ökad kabelarea. Det kan man få med bara ett par anslutningar också.
Bi-amp med aktiv delning är intressant dock.

Det där är inte helt rätt, du ändrar funktionen av det passiva filtret, men det här är nog fel forum för det, men eftersom du verkar vara intresserad av ljud så nämner jag det, om man lägger in kabelns elektriska parametrar när man simulerar ett filter så påverkas resultatet. det är därför en del konstruktörer som är duktiga på filter inte ger dig möjligheten till biwire anslutning, samt att de dessutom ger rekommendationer för vilken kabel det är avpassat. Det är bara att läsa filterteori och att mata in värden i en simulator så ser man att responsen ändras om man ändrar kretsegenskaperna på det sätt som 1 eller 2 kablar gör, det är nog därför man hör skillnaden, men slutsatsen är:

Filtret ska designas för en viss typ av koppling och inte ändras "okontrollerat" om det ska arbeta optimalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där är inte helt rätt, du ändrar funktionen av det passiva filtret, men det här är nog fel forum för det, men eftersom du verkar vara intresserad av ljud så nämner jag det, om man lägger in kabelns elektriska parametrar när man simulerar ett filter så påverkas resultatet. det är därför en del konstruktörer som är duktiga på filter inte ger dig möjligheten till biwire anslutning, samt att de dessutom ger rekommendationer för vilken kabel det är avpassat. Det är bara att läsa filterteori och att mata in värden i en simulator så ser man att responsen ändras om man ändrar kretsegenskaperna på det sätt som 1 eller 2 kablar gör, det är nog därför man hör skillnaden, men slutsatsen är:

Filtret ska designas för en viss typ av koppling och inte ändras "okontrollerat" om det ska arbeta optimalt.

Jo, jag förstår varför många tillverkare väljer att inte inkludera dubbla terminaler. Förstärkaren ska helt enkelt kunna driva.

Kör man dock med t.ex separata basmoduler och toppar så blir det ju bi-amp med aktiv delning.

Edit: I en och samma låda så blir det bara bökigt och konstigt med bi-amp och aktiv delning tycker jag, om det redan sitter ett filter i lådorna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en del högtalare som har flera olika filter, beroende på önskad koppling väljer man olika passiva filter, eller ett aktivt, men det är inte i den här prisklassen, dessutom så är det så att aktiva filter gör sig bäst till basen, i toppen kan det finns ljudliga fördelar med passiv delning. Så om man mixar teknikerna på att bra sätt blir det allra bäst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns en del högtalare som har flera olika filter, beroende på önskad koppling väljer man olika passiva filter, eller ett aktivt, men det är inte i den här prisklassen, dessutom så är det så att aktiva filter gör sig bäst till basen, i toppen kan det finns ljudliga fördelar med passiv delning. Så om man mixar teknikerna på att bra sätt blir det allra bäst

Precis. Mellan basmoduler och toppar så skulle jag alla dagar i veckan välja aktivt. Kan man bygga själv enkelt mycket billigare än ett passivt filter. Mellan diskant och mellanregister skulle jag däremot inte välja aktivt tror jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Och då ska du ha ett separat aktivtdelningsfilter innan högtalaren annars blir det ingen skillnad.

Det måste dock bli helt fel om man bi-ampar en passivt delad trevägshögtalare och kör aktiv delning på signalen.
Filtret är ju byggt med överlapp vid delningsfrekvenserna och om du då blandar in aktiv delning mellan topp/ botten så lär det hända en hel del med delningen bas/ mellanregister.

Säg att du aktivt delar av bas/ mellan vid runt 90Hz och det passiva filtret i högtalaren kanske delar vid 200Hz.
Det kommer ju då att saknas en del i frekvenskurvan för högtalaren samt att filtret antagligen kommer få andra effekter.

Skulle säga att om du bi-ampar trevägare och dessa inte har förbikoppling av filtret ska skicka full signal till både topp och botten av lådan för att delningen och filtren ska fungera som det är tänkt.

Kör fö. själv bi-ampat här hemma med ett par hemsnickrade trevägare som agerar 2.1 internt där mellan och diskant sitter på passivt tvåvägs filter och delningen bas/ mellan är aktiv.

Sry. för offtopic.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *