Permalänk
Medlem

Bara vänstra högtalaren fungerar

Tjo!

Idag när jag satte på datorn, så fungerade av någon anledning enbart vänstra högtalare. Testade med hörlurarna och det är likadant där, så jag antar att det är moderkortet eller mjukvaran. Ljudet fungerade perfekt igår dock, och har inte ändrat eller gjort någonting, förutom att koppla ur högtalarna och koppla in en
HDMI sladd, för att se på film igårkväll. Det var det sista jag gjorde, kopplade tillbaka högtalarna idag och då fungerade bara vänstra.

Förstår inte vad det kan vara för fel. Har ingen aning med andra ord, har testat starta om, samt kolla om det är balansen, eller liknande. Högra högtalaren sprakar bara lite. Likadant i hörlurarna.

Går man inte på ljudinställning står det "High Definition Audio Device. Fungerar" samt att den är aktiverad.
Det enda jag kan tänka mig är att moderkoret (som är inköpt i år, dock av dålig modell) har pajat.

Någon aning om vad det kan vara? Tacksam för hjälp.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P400S White CPU: Intel Core i5 Skylake 6600 3,5 GHz 6MB CPU Kylare: be quiet! Pure Rock GPU: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC RAM: 16GB Kingston Hyper Fury 2400 MHz M/B: Gigabyte Z170 Gaming K3 OC HD: Crucial MX300 275 SSD Nätagg: EVGA SuperNOVA GQ 650w 80+ gold

Permalänk

Jag har/har haft samma problem. För var det en glapp kontakt i moderkortet som orsakar/orsakade problemet. När jag fick kontakten att fungera, spikade jag fast sladden i skrivbordet för att undvika ytterligare glapp.

Testa att vrida på sladden lite och se om ljudet kommer tillbaka.

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ume'-Johan:

Jag har/har haft samma problem. För var det en glapp kontakt i moderkortet som orsakar/orsakade problemet. När jag fick kontakten att fungera, spikade jag fast sladden i skrivbordet för att undvika ytterligare glapp.

Testa att vrida på sladden lite och se om ljudet kommer tillbaka.

Har testat det också. Inga tecken på glapp, både högtalarna och hörlurarna är helt nya. Högtalarna är 2 veckor och hörlurarna en månad, så glapp är det inte.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P400S White CPU: Intel Core i5 Skylake 6600 3,5 GHz 6MB CPU Kylare: be quiet! Pure Rock GPU: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC RAM: 16GB Kingston Hyper Fury 2400 MHz M/B: Gigabyte Z170 Gaming K3 OC HD: Crucial MX300 275 SSD Nätagg: EVGA SuperNOVA GQ 650w 80+ gold

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudet försvann när du kopplade i hdmi kabeln? och datorn är i ett ojordat uttag ? någon av enheterna var på när du kopplade ? i så fall kan det ha blivit en urladdning som förstörde ljudkortet i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ljudet försvann när du kopplade i hdmi kabeln? och datorn är i ett ojordat uttag ? någon av enheterna var på när du kopplade ? i så fall kan det ha blivit en urladdning som förstörde ljudkortet i datorn.

Nej alltså, jag måste alltid koppla ur högtalarna innan jag kopplar in HDMI sladden, annars får jag inget ljud till tvn.
Så igår kopplade jag ur högtalarna in med HDMI, sen drog jag ur HDMI sladden o gick jag o la mig (stängde av datorn) så idag kopplade jag in datorhögtalarna igen, och då fungerade bara vänstra.

Ljudet är integrerat i moderkortet är jag nästan 100% på. Om det är jordat vet jag inte, har tyvärr ingen koll på vad det innebär, samt hur man ser det.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

skifta kablar behövs inte, det ska räcka med att ändra utenhet i win
kolla på kontakten datorn är ansluten till så vet du om den är jordad

Ojordad

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Antar att HDMI kabeln är kopplad till en TV.

Vill du ha ljud i TV så startar du TV först och sen datorn.
Vill du ha ljud i datorn så låter du TV vara avstängd när datorn startar.

Så gör man i alla fall om man har problem med att skifta i Windows som mrqaffe snackade om. En gång var jag tvungen att starta om en extra gång innan den utenhet jag ville ha syntes.

Permalänk
Medlem

Okej. Problemet är dock inte ljudet i Tvn, som redan skrivet. Utan att bara en högtalare nu fungerar på datorn, den vänstra, och detta gäller även hörlurarna så därav kan man utesluta att det är hörlurar eller högtalare det är fel på.
Kontakterna ser ut som den första bilden, alltså jordad?

Mvh Zianix

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det är lätt hänt att det blir en ljusbåge i kontakten om du ansluter en ojordad dator till en tv, tvn är ofta jordad via antennen, det är många som förstört delar på det sättet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är lätt hänt att det blir en ljusbåge i kontakten om du ansluter en ojordad dator till en tv, tvn är ofta jordad via antennen, det är många som förstört delar på det sättet.

Okej, säger mig inte mycket. Men som jag sa så är datorn inkopplad i jordad kontakt, tvn är det inte dock.
Hur gör man för att åtgärda detta då och vad kan problemet vara?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Har det blivit en skada på ljudkretsen på moderkortet så får du byta ljuddel, dvs fixa ett annat ljudkort, och du får hoppas att inga andra delar i datorn fick stryk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har det blivit en skada på ljudkretsen på moderkortet så får du byta ljuddel, dvs fixa ett annat ljudkort, och du får hoppas att inga andra delar i datorn fick stryk.

Alright. Och för att undvika detta i framtiden då, om jag köper ett nytt moderkort? Eller ja, jag planerar att bygga en helt ny dator snart.. så det var ingen större förlust rent så, men i alla fall. Hur gör jag för att undvika detta i framtiden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zianix:

Okej. Problemet är dock inte ljudet i Tvn, som redan skrivet. Utan att bara en högtalare nu fungerar på datorn, den vänstra, och detta gäller även hörlurarna så därav kan man utesluta att det är hörlurar eller högtalare det är fel på.
Kontakterna ser ut som den första bilden, alltså jordad?

Mvh Zianix

Vilken typ av kontakt har du anslutit? Har du anslutit en stor jordad? (som täcker hela uttaget) eller har du anslutit datorn med en smal eu-kontakt?

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Rekordmedlem

En bra regel är att aldrig koppla signalkablar med strömkablarna i, tv är lurigt eftersom man får en jord via antennen, det går att sätt in en skiljetrafo på antennen (så ska det vara idag i flerbostadshus) trafon hjälper även mot brum i hembiosystem, det är ett rätt vanligt fenomen det också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En bra regel är att aldrig koppla signalkablar med strömkablarna i, tv är lurigt eftersom man får en jord via antennen, det går att sätt in en skiljetrafo på antennen (så ska det vara idag i flerbostadshus) trafon hjälper även mot brum i hembiosystem, det är ett rätt vanligt fenomen det också.

Hur menar du då? att tvn och dator ska vara avslagna när man kopplar in eller?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Ja och om man har något ev jordproblem bör även nätkablarna vara urdragna, det är just när man kopplar som det blir en liten urladdnnig när potentialutjämningen sker, när väl kablarna sitter i så är det inga problem, jämför det med en liten kondensator som laddar ur sig, det är oftast heller inga problem om den lilla urladdningen sker via nätkabeln, eftersom de delarna som sitter där är dimensionerade för höga spänningar, jämfört med "signal" sidan, det bästa är dock att man kollar och rättar till sina spänningar mellan aparaterna, tex ser till att det bara finns en jordreferens, man kan ibland få lägre spänningar mellan chassina om man vrider på nätkontakterna också, och ibland sätter man in en transformator för att skapa galvanisk isolation. Har man ett mätinstrument eller en faspenna kan man mäta upp vilket läge som ger minst problem.
Jag tycker att datorer ofta ger div problem med detta, jag håller på med ljud som hobby och då stöter man på en massa oljud som man kan minska genom att koppla det rätt, och vid behov så får man köra med di-boxar, det är en transformatorkoppling som bryter den galvaniska förbindelsen, man kan även använde balanserad överföring, ofta med trafo (Tex i modem av olika sorter), eller optiska anslutningar, de ger ju automatiskt isolation mellan sändare o mottagare, problemet finns där, alla förstör inte delar pga det, men många får inte ut maximal prestanda heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja och om man har något ev jordproblem bör även nätkablarna vara urdragna, det är just när man kopplar som det blir en liten urladdnnig när potentialutjämningen sker, när väl kablarna sitter i så är det inga problem, jämför det med en liten kondensator som laddar ur sig, det är oftast heller inga problem om den lilla urladdningen sker via nätkabeln, eftersom de delarna som sitter där är dimensionerade för höga spänningar, jämfört med "signal" sidan, det bästa är dock att man kollar och rättar till sina spänningar mellan aparaterna, tex ser till att det bara finns en jordreferens, man kan ibland få lägre spänningar mellan chassina om man vrider på nätkontakterna också, och ibland sätter man in en transformator för att skapa galvanisk isolation. Har man ett mätinstrument eller en faspenna kan man mäta upp vilket läge som ger minst problem.
Jag tycker att datorer ofta ger div problem med detta, jag håller på med ljud som hobby och då stöter man på en massa oljud som man kan minska genom att koppla det rätt, och vid behov så får man köra med di-boxar, det är en transformatorkoppling som bryter den galvaniska förbindelsen, man kan även använde balanserad överföring, ofta med trafo (Tex i modem av olika sorter), eller optiska anslutningar, de ger ju automatiskt isolation mellan sändare o mottagare, problemet finns där, alla förstör inte delar pga det, men många får inte ut maximal prestanda heller.

Haha, aldelles för komplicerat prat för mig tyvärr.
Förstår inget om sånt där.
Men om jag kopplar båda från jordat uttag borde det inte vara lugnt då??

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör inte koppla signalkablar när nätkablarna är i, det är den enkla versionen. stäng av o dra ur nätkablarna, koppla signal, sätt sedan i nätkablarna igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör inte koppla signalkablar när nätkablarna är i, det är den enkla versionen. stäng av o dra ur nätkablarna, koppla signal, sätt sedan i nätkablarna igen.

Låter ju helt knäppt att en dator som har ingångar för HDMI inte ska tålas att koppla in dem utan att man ska behöva göra massa grejer. Kan tyvärr itne ha den i hela tiden...... då sladden går tvärs över golvet.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inga problem om du har ett hus byggt enligt moderna standarderna , dvs jordade uttag och transformatorisolering i antennuttagen, jordat har ju varit krav sedan 95 , men antennuttagen är en ny grej eftersom det varit problem med dem speciellt när alla plattskärmar (kanske hdmi) kom. och du kan ju lätt fixa problemen om du vill, uttagen är bytbara och det är även enkelt att sätta i en trafo på antennen tex art nr 30490 hos www.kjell.com det är en enklel pryl för de som inte vill byta uttagen i väggen

Visa signatur