Värt att köpa HD5970 för 3000:-?

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Nu är det ju så att DICE inte gör drivrutiner till AMD/Nvidia.
Och CF/SLI optimerade drivrutiner har nästan aldrig varit ute till ett spelsläpp.
Oftast får man köra med beta drivrutiner eller helt enkelt bara använda sig av ett kort istället för två.

hur gör man med 5970 då?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxX watercooling:

hur gör man med 5970 då?

Eftersom 5970 använder sig av 2st GPUer så får man helt enkelt vänta på optimerade drivrutiner från AMD.
Vet att det alltid går att spela utan dom men att 99.9% av fallen så får man löjliga fps drops.

Permalänk

okaj
är det då smartare att köpa ett 570/6970 lr 580?
vet inte riktigt om 580 är värt pengarna dock, läste någonstans (tror jag) att 580 var ca 20% bättre en 570.

ska användas främst till Battlefield 3/Bc2

resten:
newton r2 1000w
asus m5 evo am3+
Phenom II 965 (väntar på bulldozer)
corsair vengeance 8gb
vet inte om de andra delarna spelar roll, men aja

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxX watercooling:

okaj
är det då smartare att köpa ett 570/6970 lr 580?
vet inte riktigt om 580 är värt pengarna dock, läste någonstans (tror jag) att 580 var ca 20% bättre en 570.

ska användas främst till Battlefield 3/Bc2

resten:
newton r2 1000w
asus m5 evo am3+
Phenom II 965 (väntar på bulldozer)
corsair vengeance 8gb
vet inte om de andra delarna spelar roll, men aja

Har du pengarna så är 580 värt det.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Har du pengarna så är 580 värt det.

okej blir nog 580 då
något särskilt märke du rekommenderar?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxX watercooling:

okej blir nog 580 då
något särskilt märke du rekommenderar?

Alla utan originalkylare

Permalänk
Skrivet av XxX watercooling:

okej blir nog 580 då
något särskilt märke du rekommenderar?

Asus gtx 580, Men nu har jag inte hängt med, varför ska man köra 580 ist för 5970? De finns ju liksom drogers för 5970 då de vart ute i snart 2 år...,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Asus gtx 580, Men nu har jag inte hängt med, varför ska man köra 580 ist för 5970? De finns ju liksom drogers för 5970 då de vart ute i snart 2 år...,

Skickades från m.sweclockers.com

jag kom på att jag nog inte får plats med 5970 i ett r3
vrf måste det vara så svårt att välja kort

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

[QUOTE="XxX watercooling;11256703"]jag kom på att jag nog inte får plats med 5970 i ett r3
vrf måste det vara så svårt att välja kort :([/QUOTE

Har sett en video där man får in kortet i en R3, med nöd och näppe men det gick.

Har själv detta chassi men kommer ändå att beställa. Vill du dela på ett paket?

Permalänk

[QUOTE="drbarris;11256817"]

Skrivet av XxX watercooling:

jag kom på att jag nog inte får plats med 5970 i ett r3
vrf måste det vara så svårt att välja kort :([/QUOTE

Har sett en video där man får in kortet i en R3, med nöd och näppe men det gick.

Har själv detta chassi men kommer ändå att beställa. Vill du dela på ett paket?

pratar du om den typ rysska videon
http://www.youtube.com/watch?v=F5yG-_AS6To
men sen om man inte lyckas

Visa signatur

En dator

Permalänk

[QUOTE="XxX watercooling;11256834"]

Skrivet av drbarris:

pratar du om den typ rysska videon
http://www.youtube.com/watch?v=F5yG-_AS6To
men sen om man inte lyckas

Är det bara jag som börjar tvivla på 5970 och tänker på 580 istället?

Det jag undrar över är liksom ljudnivån på 5970:S pallar fan inte med en jetmotor när man gamar sent på natten....

Någon som vet ifall de låter förjävligt?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="TokigaSmurfeN;11256849"]

Skrivet av XxX watercooling:

Är det bara jag som börjar tvivla på 5970 och tänker på 580 istället?

Det jag undrar över är liksom ljudnivån på 5970:S pallar fan inte med en jetmotor när man gamar sent på natten....

Någon som vet ifall de låter förjävligt?

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-5970-review-test/10 längst ned står det om ljudnivåer.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk

[QUOTE="TokigaSmurfeN;11256849"]

Skrivet av XxX watercooling:

Är det bara jag som börjar tvivla på 5970 och tänker på 580 istället?

Det jag undrar över är liksom ljudnivån på 5970:S pallar fan inte med en jetmotor när man gamar sent på natten....

Någon som vet ifall de låter förjävligt?

nope,tänker också på det..
tror det blir lite mer trassel med ett 5970

Visa signatur

En dator

Permalänk

[QUOTE="XxX watercooling;11256834"]

Skrivet av drbarris:

pratar du om den typ rysska videon
http://www.youtube.com/watch?v=F5yG-_AS6To
men sen om man inte lyckas

Wtf, ser du inte att det är finska? Ryska har ett helt annat alfabet, det kallas för det kyrilliska alfabetet.

Permalänk

[QUOTE="furuliden;11256884"]

Skrivet av XxX watercooling:

Wtf, ser du inte att det är finska? Ryska har ett helt annat alfabet, det kallas för det kyrilliska alfabetet.

hehe

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

för 2000:- var det inte så mycket att tänka på men 3k... ljudnivå, crossfire-strul, HD7000-serien i höst? 5970...njaee..

Permalänk
Medlem

Jag antar att detta inte får plats i ett Fractal Design R2 utan att såga HD buren? och jag har ett Corsair HX520 nätagg med 6 fläktar, fläktkontroller, 3 hårddiskar och ett extra ljudkort.. kan bli tajt?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

[QUOTE="XxX watercooling;11256834"]

Skrivet av drbarris:

pratar du om den typ rysska videon
http://www.youtube.com/watch?v=F5yG-_AS6To
men sen om man inte lyckas

Lagom allmänutbildad ser jag..

Permalänk

[QUOTE="Hukke97;11256939"]

Skrivet av XxX watercooling:

Lagom allmänutbildad ser jag..

klart

Visa signatur

En dator

Permalänk

[QUOTE="Pixo;11256869"]

Skrivet av TokigaSmurfeN:

hmm, verkar vara lite höga ljudnivåer=/ men plockar hem det och testat annars får man väl skicka tillbaka det på öppet köp.

Permalänk

[QUOTE="TokigaSmurfeN;11257059"]

Skrivet av Pixo:

hmm, verkar vara lite höga ljudnivåer=/ men plockar hem det och testat annars får man väl skicka tillbaka det på öppet köp.

får man verkligen de?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av Pixo:

hmm, verkar vara lite höga ljudnivåer=/ men plockar hem det och testat annars får man väl skicka tillbaka det på öppet köp.

Skrivet av TokigaSmurfeN:

får man verkligen de?

Nej, det ska man inte göra. Man missbrukar systemet. Men det är fullt möjligt eftersom Webhallen måste ha "ångerrätt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Nej, det ska man inte göra. Man missbrukar systemet. Men det är fullt möjligt eftersom Webhallen måste ha "öppet köp".

Nu vet jag inte hur webhallen har för regler men öppnar du paketet så fattar du väl själv att du inte kan lämna tillbaka den. Tror du någon annan ska köpa ditt begagnade grafikkort elr?. Oftast ser du ett slags tejp som det står att du inte får bryta om du vill lämna tillbaka paketet. Nu vet jag inte riktigt hur det gäller med oem grafikkort som skickas på det sätt dessa grafikkort gör men samma regler bör gälla även där, att du inte kan byta de ifall du har använt de.

Vad är öppet köp?

Att köpa något på öppet köp
betyder att du får lämna tillbaka det du köpt
och få pengarna tillbaka.

Du bestämmer från början med säljaren
hur länge du har öppet köp.

Det finns ingen lag
som ger dig rätt till öppet köp.
Varje säljare bestämmer själv
om de ska ha öppet köp eller inte
och hur länge.

Många varuhus och stora företag har alltid öppet köp
utan att du behöver be om det.
Det står skrivet på kvittot.

Du får inte använda det som du köpt
om du ska lämna tillbaka det på öppet köp.

från konsumentverket

Permalänk
Skrivet av Aikfaans:

Nu vet jag inte hur webhallen har för regler men öppnar du paketet så fattar du väl själv att du inte kan lämna tillbaka den. Tror du någon annan ska köpa ditt begagnade grafikkort elr?. Oftast ser du ett slags tejp som det står att du inte får bryta om du vill lämna tillbaka paketet. Nu vet jag inte riktigt hur det gäller med oem grafikkort som skickas på det sätt dessa grafikkort gör men samma regler bör gälla även där, att du inte kan byta de ifall du har använt de.

Vad är öppet köp?

Att köpa något på öppet köp
betyder att du får lämna tillbaka det du köpt
och få pengarna tillbaka.

Du bestämmer från början med säljaren
hur länge du har öppet köp.

Det finns ingen lag
som ger dig rätt till öppet köp.
Varje säljare bestämmer själv
om de ska ha öppet köp eller inte
och hur länge.

Många varuhus och stora företag har alltid öppet köp
utan att du behöver be om det.
Det står skrivet på kvittot.

Du får inte använda det som du köpt
om du ska lämna tillbaka det på öppet köp.

från konsumentverket

Men wtf?
Jag menade såklart ångerrätten som gäller i 14 dagar, åh. Orka att du ska ta tillfället i akt så fort jag säger ett litet fel.
För du vet väl att Webhallen är en internetaffär och måste tillämpa ångerrätten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aikfaans:

Nu vet jag inte hur webhallen har för regler men öppnar du paketet så fattar du väl själv att du inte kan lämna tillbaka den. Tror du någon annan ska köpa ditt begagnade grafikkort elr?. Oftast ser du ett slags tejp som det står att du inte får bryta om du vill lämna tillbaka paketet. Nu vet jag inte riktigt hur det gäller med oem grafikkort som skickas på det sätt dessa grafikkort gör men samma regler bör gälla även där, att du inte kan byta de ifall du har använt de.

Vad är öppet köp?

Att köpa något på öppet köp
betyder att du får lämna tillbaka det du köpt
och få pengarna tillbaka.

Du bestämmer från början med säljaren
hur länge du har öppet köp.

Det finns ingen lag
som ger dig rätt till öppet köp.
Varje säljare bestämmer själv
om de ska ha öppet köp eller inte
och hur länge.

Många varuhus och stora företag har alltid öppet köp
utan att du behöver be om det.
Det står skrivet på kvittot.

Du får inte använda det som du köpt
om du ska lämna tillbaka det på öppet köp.

från konsumentverket

Dock finns det något som heter ångerrätt om du köper något via internet.

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsum...

"Undersöka varan
Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den."

Sen kan man argumentera vad väsentlig oförändrat skick är. Dock så får man starta en dator och test om jag inte minns fel utan att man förverkar ångerätten. Ex vis konfigurera en ny laptop för att testa den faller inom denna kategori.

Edit: såg at furuliden han först

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/info/support_och_retur/angerratt

läs noga det beror på helt vad det är du köper. Om ni vill va på den säkra sidan fråga de först om det gäller oem grafikkort också.

Permalänk
Medlem

Men grafikkort faller inte inom förbrukningskategorin således är det inga problem. Kom även ihåg att det inte handlar om att missbruka något system då det är en rättighet man har som konsument.

Saxat från följande tråd. http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/978637-jme-...

"Hej,
Jag känner att ett förtydligande är på sin plats. Grafikkort kanske inte är det bästa exemplet att ta upp som undantag, det kan jag hålla med om och ska faktiskt ta bort. Distansköplagen gäller självklart även grafikkort under samma förutsättningar som allt annat som köps via internet.
Det som gör punkt 6 ”ångerrätt och öppet köp” lite otydlig är att det avser både butik och webshop. När det gäller butik så har vi öppet köp i 7 dagar under förutsättning att det är obruten förpackning, nu brukar vi förvisso hellre fria än fälla även i butik. Tanken är ju att både vi och ni (våra kunder) skall vara nöjda med sitt köp.

När det gäller webshopen så är det 14 dagar som gäller, då får man öppna förpackningen och varsamt kontrollera varan, här är det oftast sunt förnuft som gäller. Ett välpacketerat grafikkort som någon inte är nöjd med och som inte är skadat tar vi givetvis i retur, inga problem. Vi har stämpel med trygg e-handel och vårdar detta ömt, det är en trygghet i sig själv för missköter man sig där så förlorar man också rätten att ha denna stämpel på sin hemsida.
Hoppas att den informationen jag gav gjorde det lite tydligare, om inte? Slå oss en signal eller lägg ett mejl om du känner dig osäker på någon punkt så löser vi det. info@jmedata.se eller 040 – 644 42 00

Med vänliga hälsningar,
Martin Björk
JME Data"

Så för att avsluta så kan man säga att om du är försiktig och inte lämnar fettfläckar/river sönder förpackning eller liknande så är det ingen internetbutik som kan neka dig din rätt att ångra ditt köp.

Det kvittar helt om det är en rea-vara eller ettoem grafikkort.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag känner att den här tråden behöver 400 inlägg, men tidigare frågade jag om HAF 922 från CM skulle vara ett bra chassi till HD 5970. Tyvärr har ingen svarat så jag frågar helt enkelt igen. Är det ett bra val om jag ska köpa ett nytt chassi? Kom gärna med andra förslag. Någon sa r3 men vad jag såg så var det för litet?

Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk
Skrivet av Aikfaans:

Nu vet jag inte hur webhallen har för regler men öppnar du paketet så fattar du väl själv att du inte kan lämna tillbaka den. Tror du någon annan ska köpa ditt begagnade grafikkort elr?. Oftast ser du ett slags tejp som det står att du inte får bryta om du vill lämna tillbaka paketet. Nu vet jag inte riktigt hur det gäller med oem grafikkort som skickas på det sätt dessa grafikkort gör men samma regler bör gälla även där, att du inte kan byta de ifall du har använt de.

Vad är öppet köp?

Att köpa något på öppet köp
betyder att du får lämna tillbaka det du köpt
och få pengarna tillbaka.

Du bestämmer från början med säljaren
hur länge du har öppet köp.

Det finns ingen lag
som ger dig rätt till öppet köp.
Varje säljare bestämmer själv
om de ska ha öppet köp eller inte
och hur länge.

Många varuhus och stora företag har alltid öppet köp
utan att du behöver be om det.
Det står skrivet på kvittot.

Du får inte använda det som du köpt
om du ska lämna tillbaka det på öppet köp.

från konsumentverket

Haha, du vet att man har rätt att klämma o känna på en produkt (småtesta i smyg) för att faställa om man är nöjd med varan annars får man utnyttja öppet köp:) Dock skall den vara i oförändrat skick.

Btw, Du skulle bara veta hur många produkter du köper som är returer från privatpersoner som hållt på pillat med produkten sedan packat ned den i sin orginalförpackning och returnerat den, affären godtar returen och säljer den som ny så ja någon kommer köpa mitt "begagnade" kort om jag returnerar det:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAAnen:

Inte för att jag känner att den här tråden behöver 400 inlägg, men tidigare frågade jag om HAF 922 från CM skulle vara ett bra chassi till HD 5970. Tyvärr har ingen svarat så jag frågar helt enkelt igen. Är det ett bra val om jag ska köpa ett nytt chassi? Kom gärna med andra förslag. Någon sa r3 men vad jag såg så var det för litet?

Jag har två 6990 i ett R3 och jag fick ta bort hela buren. 6990 är något kortare än 5970 om jag inte minns fel.
Ja är svaret på 922 + 5970 enligt http://www.facepunch.com/threads/972256-Will-a-HD-5970-fit-in...