IE9 säkraste webbläsaren?

Permalänk
Medlem

IE9 säkraste webbläsaren?

Jag är en flitig användare av IE, ibland för flitig kan jag tycka. Ett par gånger per år lyckas jag alltid snubbla in på hemsidor som jag genast ångrar. Det kan vara ett väldigt bra phishing e-mail, delad länk på Facebook eller en helt vanlig länk som tar mig dit. Eftersom jag vet att jag själv kan lyckas gå på dessa minor så rekommenderar jag andra att inte använda IE, speciellt inte om de använder min dator. Då får de använda Fx eller Chrome, men är det verkligen rätt?

Anleningen är att IEs historia med säkerhetshål får mig att dra öronen åt mig när jag hör säkerhet och IE i samma mening - trots att jag använder IE själv. Men jag började tänka efter när jag senaste hörde om en epidemi där IE var inblandat i, och det måste varit IE 7 eller tidigare - förmodligen var det klassikern IE 6. Så jag sökte på Google och snubblade över detta:
https://www.nsslabs.com/research/endpoint-security/browser-se...

Någon som sett fler rapporter på att IE är en säkrare webbläsare än de andra? Det kan ju faktiskt vara så att Microsoft tillsammans med Vista/Windows 7 och IE 8/9 faktiskt lyckats göra en väldigt bra och säker webbläsare.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Helt ärligt, gissar jag på att alla är lika säkra, för den som är proffs hackare, skillnaden ligger mer i de luckor som de olika browsers har, det har ju tydligen visats att IE/safari har varit dem som har haft enklast luckor medan dem andra är lite krångligare, sedan vad som verkligen stämmer i praktiken får någon annan uttala sig om. Ett tips är att använda WOT addon, så blir du lite säkrare på vilka sidor du inte skall trycka, finns till IE9.

Permalänk
Medlem

IE har betydligt robustare skydd mot falska websidor och dylikt.

Detta i kombination med säkerhetsfel i programs såsom Java och Flash är det vanligaste sättet att ta sig in i en dator via webbläsare nu för tiden.

Det är mycket sällan säkerhetsfel i själva webbläsaren används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

IE har betydligt robustare skydd mot falska websidor och dylikt.

Detta i kombination med säkerhetsfel i programs såsom Java och Flash är det vanligaste sättet att ta sig in i en dator via webbläsare nu för tiden.

Det är mycket sällan säkerhetsfel i själva webbläsaren används.

Mycket troligt men eftersom webbläsarna på grund av detta försöker sandboxa varje flik så måste det gå genom IE eller Firefox eller Chrome.

Jag kör med chrome eller Firefox personligen eftersom jag tycker mer om dessa samt för deras addon.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Jag kör med chrome eller Firefox personligen eftersom jag tycker mer om dessa samt för deras addon.

Firefox så vitt jag minns saknar sandboxing implementation.

Permalänk

Med tanke på att många använder Chrome här i forumet så kanske det är dax att byta till IE eller firefox eftersom Chrome fick sämst betyg!?

http://www.teknikbrunnen.se/internet-explorer-9-sakrast-i-nytt-test/

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Med tanke på att många använder Chrome här i forumet så kanske det är dax att byta till IE eller firefox eftersom Chrome fick sämst betyg!?

http://www.teknikbrunnen.se/internet-explorer-9-sakrast-i-nytt-test/

Det där testet handlar inte om huruvida Chrome är mottaglig för skadlig kod, utan hur snabbt deras inbyggda fulfilter uppdateras.

"Mean Block Rate for Socially Engineered Malware" (Sida 4)

Visa signatur