Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

* Ett flygcertifikat kostar hutlösa 600kr att få utskrivet. (Det är endast en liten papperslapp med stämpel som har typ 5kr i tillverkningskostnad.) Detta att jämföra med ett bil-körkort som kostar 220kr och har en betydligt högre tillverkningskostnad (plastkort, bild, hologram m.m.)

Nu ska jag gå helt off topic men elsäkerhetsverket tog 2000 kr för att skicka mig min BB1 behörighet. Där har du några som torkar sig i röven med guld.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Nu ska jag gå helt off topic men elsäkerhetsverket tog 2000 kr för att skicka mig min BB1 behörighet. Där har du några som torkar sig i röven med guld.

Men det är för PPL om jag inte missminner mig helt. På en av våra Air Law lektioner dök frågan upp vad det kostar för en kommersiell pilot per år att ha alla sina cert.

Vid utfärdandet första gången för:
Medical Class 1
ATPL
ME
TR

Kostade runt 15 000:-

Förnyelse för:
Medical Class 1
ATPL
ME
TR

Kostar runt 6-7000:- / år. Här kan vi snacka mycket pengar bara för att ändra på några siffror.

Men dessa siffror är inte helt 100% då jag inte kommer ihåg exakt vad han skrev upp. Men det är något i denna stil.

Permalänk
Skrivet av Fredrik94:

Jag läser genom gymnasiet och din SYV har helt rätt, detta var sista året de tog in elever för den gymnasielila flygförar utb. Men jag har läst ett år på en vanlig skola så om du inte började gymnasiet för ett år sedan så har du inte missat något.

Men jättekul för dig att läsa PPL iaf, det är hur kul som helst att flyga. Som sagt, några funderingar som ligger över PPL så är det bara att höra av dig. Har många tjocka böcker med mycket info som man kan slå saker upp i

Det var ju skönt och höra iallafall. Så slipper man ha ångest över det.

Jaså, ni har redan börjat ATPL litteraturen? Ser ju inte fram emot den biten iaf, speciellt inte om jag läser den på distans. Som det ser ut nu kan man få ATPL-teorin genom TFHS. Är inte allt för optimistik om att hela trafikförar utbildningen stannar kvar dock.

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk
Skrivet av Scripteddie:

Det var ju skönt och höra iallafall. Så slipper man ha ångest över det.

Jaså, ni har redan börjat ATPL litteraturen? Ser ju inte fram emot den biten iaf, speciellt inte om jag läser den på distans. Som det ser ut nu kan man få ATPL-teorin genom TFHS. Är inte allt för optimistik om att hela trafikförar utbildningen stannar kvar dock.

Japp, det var en mardröm att släpa hem den kartongen, ca 18kg. Men det är riktigt fina böcker iaf.

Satsa på TFHS, det är en grymt bra skola. Vi får hoppas på att hela utbildningen finns kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scripteddie:

Oj då, 60k låter ju billigt.

Jag höll nere kostnaden en del genom att skola mycket på C150. Tråkigt plan men (förhållandevis) låg timkostnad. Dessutom var min lärare hygglig och jag slapp betala fullpris för honom under EK-flygningarna (när han ska finnas till hands på flygfältet). Jag klarade mig också på 45h exakt och klarade alla proven på första så det blev inga extratimmar eller extraprov att betala för.

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se