Permalänk
Medlem

Laptop och ett mobilt bredband

Tjena kära clockers
Nu har jag flyttat till min egna lilla lägenhet och ska skaffa mig ett mobilt bredband. Frågan är bara vilken laptop jag ska ta.
Jag har kollat på några laptops

http://www.tele2.se/mobilt-bredband/laptop/Mobilt_Bredband_La...

http://www.tele2.se/mobilt-bredband/laptop/Mobilt_Bredband_La...

http://www.bredbandsbolaget.se/published_images/AcerAspire555...

Jag kommer nog mest att använda den till att kolla på film, skolan och kanske nått mindre krävande spel (har min stationära att gäjma på så det är lugnt).
Jag vill ha ganska lång batteritid också om jag är ute och reser lite så är det skönt att chilla på bussen/tåget med en laptop.
Det jag mest undrar över är om mini pc'n klarar av filmer och lite mindre krävande spel. Jag kommer hålla på med CAD lite längre fram och då skulle det också vara skönt med att kunna sitta och hålla på med CAD i datorn, men jag är tveksam till om datorerna kommer klara av det.

En annan fråga när jag ändå håller på, bredbandsbolaget eller tele2? Telia hade inte högra än 6 Mbit/s mobilt till sina datorer och jag vet inte så många andra operatörer, men kom gärna med förslag på andra.

Visa signatur

| AMD Phenom II 1055T @ 3.3GHz | Sapphire R9 380x | Corsair Force 3 120GB | M4A87TD/USB3 |

Permalänk
Medlem

Skaffa en smartphone med surfpaket (så kan du använda den som modem) och köp laptopen löst istället är mitt tips.
De där erbjudande är sällan bra.
Och så slipper du ha ett extra abbonemang.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

skit i operatörernas hemsidor och gå in på typ dustin och välj datorn du vill ha välj sedan ett mobilt bredband i menyn till höger om datorn så subventioneras priset.

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband verkar rätt bra ändå.. Eftersom jag har långt till telestationen kunde jag erbjudas max 6-8mbit adsl, och med mina 5.7km dålig lina kommer jag upp i runt 4.. Testade Telia mobilt bredband som max ska ge 6mb, körde bredbandskollen och med bara en pinne av fem i mottagning gav det 5.69mb...
Synd bara att alla mobila bredband verkar ha en begränsning i mängden data. Om man tankar film och strömmar mycket når man taket rätt fort, och att sedan sitta med de 120kbit som man får kvar är ju rätt trist...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malte74:

Mobilt bredband verkar rätt bra ändå.. Eftersom jag har långt till telestationen kunde jag erbjudas max 6-8mbit adsl, och med mina 5.7km dålig lina kommer jag upp i runt 4.. Testade Telia mobilt bredband som max ska ge 6mb, körde bredbandskollen och med bara en pinne av fem i mottagning gav det 5.69mb...
Synd bara att alla mobila bredband verkar ha en begränsning i mängden data. Om man tankar film och strömmar mycket når man taket rätt fort, och att sedan sitta med de 120kbit som man får kvar är ju rätt trist...

med de mobila bredbanden som ger 16mbit/s brukar man ha fritt, det är det som står iaf om nu det är sant kan man ju fråga sig

Visa signatur

| AMD Phenom II 1055T @ 3.3GHz | Sapphire R9 380x | Corsair Force 3 120GB | M4A87TD/USB3 |

Permalänk
Medlem

Det vore ju bra om det är så.. Databegränsning är nog en dealbreaker för många..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550