Avast slöar ner program

Permalänk
Avstängd

Avast slöar ner program

Jag har inte upptäckt det förrän nu, men Avast slöar avsevärt ner åtminstone ett av mina program.

Jag använder Spotimote, för att styra Spotify på min multimediadator från min telefon. Efter en avast uppgradering tog det plötsligt 10-15 sekunder att byta en låt från Spotimotes playlist. Efter lite pillande, kom jag fram till att om jag avaktiverade Avasts Real time file system scan, så tog det endast 1-3 sekunder innan låten byts.

Är detta något unikt fall, eller har någon haft liknande problem med Avast? Slöar real time scan ner endast vissa program.

I detta fall tror jag mer att det är ett mjukvaruproblem än hårdvarusproblem.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Skrivet av Oneoff:

Jag har inte upptäckt det förrän nu, men Avast slöar avsevärt ner åtminstone ett av mina program.

Jag använder Spotimote, för att styra Spotify på min multimediadator från min telefon. Efter en avast uppgradering tog det plötsligt 10-15 sekunder att byta en låt från Spotimotes playlist. Efter lite pillande, kom jag fram till att om jag avaktiverade Avasts Real time file system scan, så tog det endast 1-3 sekunder innan låten byts.

Är detta något unikt fall, eller har någon haft liknande problem med Avast? Slöar real time scan ner endast vissa program.

I detta fall tror jag mer att det är ett mjukvaruproblem än hårdvarusproblem.

Tycker avast beter mycket skumt i många fall, förstår inte att det är så populärt! Vet att ett par av deras uppdateringar genom tiderna har ställt till det rejält för en del.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Lösning http://www.microsoft.com/sv-se/security_essentials/default.as...

Microsoft har gjort 2 bra ting dom senaste 3 år. Win 7 och MSE. Har kört MSE sidan tidlig beta, och är jätte nöjd. Finns testar at den fungerar lika bra som ledande AV, kaspersky, norton, mcafee. Den är gratis, lätt som ett fjäder, du kommer ej märka att du har en antivirus program

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Lösning http://www.microsoft.com/sv-se/security_essentials/default.as...

Microsoft har gjort 2 bra ting dom senaste 3 år. Win 7 och MSE. Har kört MSE sidan tidlig beta, och är jätte nöjd. Finns testar at den fungerar lika bra som ledande AV, kaspersky, norton, mcafee. Den är gratis, lätt som ett fjäder, du kommer ej märka att du har en antivirus program

Bytte från avast till MSE, blev som en ny dator! Tackar! Kollar MSE även mail?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Nej, inte vad jag vet, så finns det inget sådant stöd för MSE, det kommer en ny version av Avast någon gång under nästa år, version 7, som även skall fungera för windows 8, själv har jag aldrig haft problem med Avast, har senaste update. själv tycker jag MSE är segare än Avast på att söka igenom datorn och uppdatera, därför använder jag Avast och inte MSE.

Senaste version av Avast 6.0.1289.
Here's a list of most important changes:
- New Script Shield - now scanning deeper and supporting more host processes
- Web Shield now scanning all processes by default
- Stability improvements in aswSP.sys
- Better tracking of file sources
- WebRep now working in new versions of Firefox
- Under-the-hood improvements in the Behavior Shield and Sandbox modules
- Solved a compatibility problem with certain Steam-based games
- Minor improvements in the product UI
- Various other security and stability related fixes

Permalänk
Avstängd

Tack för tipset ang MSE. Jag ska installera det och test om det gör någon skillnad.

Dock lutar det åt att ha kvar Avast på min andra dator. Trots allt är det endast ett program som jag har märkt skillnad, mellan aktiv/inaktiv avast.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Jag läste på hemsidan att med MSE måste man ha äkta Windows. Funkar det inte om man inte har äkta Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Facemeat:

Jag läste på hemsidan att med MSE måste man ha äkta Windows. Funkar det inte om man inte har äkta Windows?

Den diskussionen är tyvärr förbjuden på Sweclockers. Läs reglerna innan du postar...

Permalänk
Medlem

http://www.microsoft.com/sv-se/security_essentials/eula.aspx

Den kommer att kontrollera om du har äkta windows, mer tänker jag inte svara på.

Permalänk
Medlem

Tack.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Största skillnaden jag märkte när ja gick från avast till MSE var att det gick snabbare att surfa!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går lika snabbt vare sig jag väljer Avast free eller MSE, väljer att stanna med Avast free, den har räddat mig alla dem gångerna jag fått elakheter, och sedan hittar jag ingen annan som jag tycker är bättre och free. Använder senaste firefox aurora och det fungerar fint som bara den, med Avast free, No problems over here.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Går lika snabbt vare sig jag väljer Avast free eller MSE, väljer att stanna med Avast free, den har räddat mig alla dem gångerna jag fått elakheter, och sedan hittar jag ingen annan som jag tycker är bättre och free. Använder senaste firefox aurora och det fungerar fint som bara den, med Avast free, No problems over here.

Prova köra http://www.bredbandskollen.se/ med avast och se vad du får för hastighet.
Sen testar du MSE med samma sak.

Då kommer du att upptäcka att det är bromsolja i avast

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skall väl testa, frågan är bara om jag ens vill ha MSE. Jag själv märker ingen skillnad. var ju ett tag sen jag använde det sist, då störde jag mig på hur seg MSE var på att uppdatera och scanna, därför tog jag bort det igen, ligger lite funderingar på Avira free.

Permalänk
Medlem

Är MSE bättre än AVG free 2012 som jag har nu?

Eller vad av AVG och MSE drar mest prestanda av datorn? Vill ha något som inte segar ner.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

Kan någon tipsa om det bästa virusskyddet? Det kvittar om det kostar eller ej.

Permalänk
Skrivet av dav1d:

Är MSE bättre än AVG free 2012 som jag har nu?

Eller vad av AVG och MSE drar mest prestanda av datorn? Vill ha något som inte segar ner.

MSE är klart lättare för datorn än avg. Avira är lättare med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande mer om Avast free, testar Avira och MSE, MSE fortfarande segast på att uppdatera nya filer och seg på att scanna igenom datorn, där vinner Avast och Avira, Avast free har flest funktioner, Avira är ett väldigt trist utseende, blir att byta tillbaka till Avast free, den vinner hos mig.

Permalänk
Medlem

Har testat Avira MSE och avast free och pro, har minst problem med Avast och mest med MSE, avira ganska problemfri men jobbig helskärms reklam så åkte ut, kvar är avast pro kosta 99:- för några månader sen så varför inte

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Avast är mycket bättre än MSE för mig.
När jag använde MSE så tog det kanske 5 gånger längre tid att ladda spel osv.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem

Avast free installerades åter igen, och nu har man ny registrering av produkten, ingen av MSE,Aira eller Avast är dåliga på att skydda, däremot tycker jag Avast free är bäst av dem 3, flest funktioner,

snabb scanning, är i samma nivå som vilket annat proffs antivirus, bra menyer, du kan ställa in med väldigt många olika inställningar, det är du själv som bestämmer när du vill scanna datorn, självklart kan man ställa in schema scan om man nu känner för det, uppstartsscan körs 1 gång i månaden(kan rätta till vissa problem och gör skyddet mer stabilt), sedan behöver man egentligen aldrig scanna datorn, liten popup som säger att Avast är uppdaterat och här har man nu förbättrat och man kan se vilka virus som den skyddar mot, tryck på fler detaljer och du kommer till en Avast sida på nätet, där välj mer info, nu kommer det upp en sida som berättar alla dem virus som uppdateringen skyddar mot. finns Avast forum på deras hemsida, med väldigt många kunniga personer om man skulle vilja ha hjälp. tar lite resurser( när man scannar datorn kan man faktiskt surfa, vilket inte går på vissa andra) Fler funktioner finns, dock orkar jag inte näna dem.

Jag stannar med Avast free, vet att Avast internet security är billig, har bara aldrig orkat uppgradera. Det är det alternativet som jag använder, om du använder MSE eller något annat så får du göra det, allt skyddar.
Glömde en sak, har aldrig brytt mig om bredbandskollen och dem siffrorna som man får där, jag vet att jag inte sitter på det snabbaste, och det fungerar för mina behov, sedan tycker jag den är väldigt missvisande.
Over and out for this time.

Permalänk
Avstängd

Jag installerade MSE, och plötsligt kunde jag byta låt på spotify remote via Spotimote med fördröjning på 3 sekunder. När jag körde Avast var det en fördröjning på ca 13-15 sekunder innan låten byttes.

Dvs för min multimediadator i vardagsrummet är MSE just nu det bästa alternativet. Min gaming dator for ha kvar Avast, men det enda argumentet jag har är det snygga gränssnittet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kunde lägga till Spotimote till "exkluderingar" då skulle den inte söka genom den hela tiden. NOD32(om jag minns rätt) hade nästan samma problem med utorrent då det gick väldigt segt att ladda ner om inte lade till utorrent till exkludering. Jag har kört avast nu säkert i 4 år och har aldrig stött på problem, har inga problem med surf/ner laddnings hastigheten maxar min lina på 100Mbit.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarnexx:

Du kunde lägga till Spotimote till "exkluderingar".

Jag testade detta innan jag avinstallerade Avast, tyvärr utan framgång. Det endas som hjälpte var att stänga av Real time scan helt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Avast är ingen höjdare, letar du gratis alternativ så är Micrsoft Security Essentials bättre, själv kör jag Nod32 då det tar extremt llite resurser men det är inte gratis.

Permalänk
Hedersmedlem

AVAST funkar hur bra som helst för mig och ja jag har också testat MSE men tyckte också att det verkade segt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Jag testade detta innan jag avinstallerade Avast, tyvärr utan framgång. Det endas som hjälpte var att stänga av Real time scan helt.

Det finns flera sätta att lägga till program till exkludering
1. settings>exclusions - om man lägger den här kommer den endast exkludera när man manuellt skannar genom datorn.
2.Real-time Shields>file system shield>expert settings - här kan lägga till program som ska exkluderas när "real time shields" körs

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7