Alla fyndtips från mellandagsrean

Hur ska bilden på en ny skärm se ut egentligen? Eizon känns som skräp...

Permalänk

Hur ska bilden på en ny skärm se ut egentligen? Eizon känns som skräp...

Jag köpte en Eizo Forris FS2331 och min första känsla när jag kopplade in den var att jag skulle slänga ut skiten direkt.
Nu är det så att den är inte trasig eller har några pixelfel utan att all text, ikoner, aktivitetsfältet mm ser oerhört lågpixligt ut trots att jag kör i 1080p.

Det jag gjort är att koppla in min bärbara dator (11.6 tum 1366x768) till Eizon med en HDMI-kabel och förväntade mig en ren orgie för ögonen men nu sitter man här och känner sig snopen.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara det här men tänk er att man tar en lågupplöst ikon eller ett stycke text förstorar skrivbordsytan till 1920 x 1080 och sen klistrar in det på den stora skrivbordsytan. Det är alltså litet men ändå "suddigt" och pixligt. Jag lekte lite med cleartype men kan inte direkt påstå att det hjälpte. 1080 klipp ser bra ut men det är det enda positiva med skärmen... allt annat ser förjävligt ut.

Min fråga är nu om det ska vara såhär? Är det för att jag gått från en hög DPI till en låg som det blivit på detta vis?
Jag har också börjat fundera om VA kanske är helt värdelöst, jämfört med IPS, när det kommer till text...

Permalänk
Medlem

Möjligt det är DPIn. Jag lekte lite med en bärbar 16 tummare med full hd upplösning och det var deprimerande att gå tillbaka till sin egna skärm pga DPI skillnaden

Allt blir så mycket skärpare på den bärbara.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Jag köpte en Eizo Forris FS2331 och min första känsla när jag kopplade in den var att jag skulle slänga ut skiten direkt.
Nu är det så att den är inte trasig eller har några pixelfel utan att all text, ikoner, aktivitetsfältet mm ser oerhört lågpixligt ut trots att jag kör i 1080p.

Det jag gjort är att koppla in min bärbara dator (11.6 tum 1366x768) till Eizon med en HDMI-kabel och förväntade mig en ren orgie för ögonen men nu sitter man här och känner sig snopen.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara det här men tänk er att man tar en lågupplöst ikon eller ett stycke text förstorar skrivbordsytan till 1920 x 1080 och sen klistrar in det på den stora skrivbordsytan. Det är alltså litet men ändå "suddigt" och pixligt. Jag lekte lite med cleartype men kan inte direkt påstå att det hjälpte. 1080 klipp ser bra ut men det är det enda positiva med skärmen... allt annat ser förjävligt ut.

Min fråga är nu om det ska vara såhär? Är det för att jag gått från en hög DPI till en låg som det blivit på detta vis?
Jag har också börjat fundera om VA kanske är helt värdelöst, jämfört med IPS, när det kommer till text...

Har inte upplevt något sådant med mina Forris skärmar. Dock körde jag ett nybygge med clean install med alla färska drivers etc. Så jag hade inget gammalt liggande i form av drivers eller profiler.

Har du kört medföljande mjukvara till skärmarna?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Vad använder du för kabel? Jag upplever exakt samma sak på min arbetsdators Dell U2707 @ 1920x1200 när D-Sub/VGA-kabel används. Akta dig också för dåliga DVI-kablar. De ska helst vara Dual-Link, eller så kör du på HDMI/DP

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Jag vet inte vad problemet är men det blev en otroligt bra bild på min systers Dell U2412M när hon kopplade den till sin laptop. Hade jag varit dig att jag skickat tillbaka den du har och beställt en sån istället.

Permalänk

Tack alla ni som svarat. Jag har härjat en massa med iställningar och kommit fram till att ett förbannat "Game mode" är boven till det hela. Jag vet inte riktigt vad syftet med ett mode som gör alla sträck (och cirklar för den delen) pixliga. Om jag stänger av det så är det som att ta ett kliv ut från 90-talet till nutiden.

Hoppas mitt yrande här på forumet hjälper ifall någon ny hamnar i samma situation.

Ska säga att min spontana reaktion på den här skärmen är galet bra svärta och kontrast men bilden känns som om någon lagt en oljehinna över hela skärmen. Det kändes som det även när jag bråkade med pixligheten ska jag lägga till.
En annan sak som stör är att vitt inte är vitt utan lite gulaktigt. Ska försöka hitta lite inställningar på nätet men jag kommer med största sannolikhet skicka tillbaka skärmen och satsa på IPS...

Permalänk
Medlem

Oljahinna är det den svaga anti glaren då eller, för i sånna fall kommer du få ännu mer huvudvärk av ips skärmar. Om du nu har glossy på din bärbara.

Permalänk
Medlem

Vitt gulaktigt är det så överallt skrivbord, filmer, foton osv?, ett tips kan vara att ladda ner photoshop testversion och kolla där.
Låter lite som fel färgprofil är aktiv nämligen, många bättre skärmar där kan man ställa in färgprofil direkt i menyn, men finns också som en fil man anger i win 7 färghantering.
Sedan har du gort någon färgkalibrering ännu?

EDIT om du stör dig nu lite på denna skärms svaga oljeutsende som är antiglarefiltret så kommer du upptäcka att IPS är som olja blandat med fint sand.
PVA och IPS ser inte ut som TN skärmar som oftast är glossy

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Vitt gulaktigt är det så överallt skrivbord, filmer, foton osv?, ett tips kan vara att ladda ner photoshop testversion och kolla där.
Låter lite som fel färgprofil är aktiv nämligen, många bättre skärmar där kan man ställa in färgprofil direkt i menyn, men finns också som en fil man anger i win 7 färghantering.
Sedan har du gort någon färgkalibrering ännu?

EDIT om du stör dig nu lite på denna skärms svaga oljeutsende som är antiglarefiltret så kommer du upptäcka att IPS är som olja blandat med fint sand.
PVA och IPS ser inte ut som TN skärmar som oftast är glossy

Jodå allt vitt kändes gult. Jag följde era råd och hittade en färgkalibrering på flatpanelshd
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1288694516

snodde den rätt av och det fungerade över förväntan, iaf vad gäller gulheten.

Jag tänkte byta ut Eizon mot en Dell U2313HM men "olja blandat med fint sand" låter inte så värst lockande. Jag trodde att det enda jag skulle få byta ner mig på var svärtan och kontrasten men att allt annat i princip skulle bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Jodå allt vitt kändes gult. Jag följde era råd och hittade en färgkalibrering på flatpanelshd
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1288694516

snodde den rätt av och det fungerade över förväntan, iaf vad gäller gulheten.

Jag tänkte byta ut Eizon mot en Dell U2313HM men "olja blandat med fint sand" låter inte så värst lockande. Jag trodde att det enda jag skulle få byta ner mig på var svärtan och kontrasten men att allt annat i princip skulle bli bättre.

Har inte sett just den skärmen, men dom flesta IPS har oftast lite kraftigare antiglarefilter än PVA tex på min kan helt vitt se ut som olja/sand lite, en slags gnistrande effekt som en del kan störa sig på, jag själv är van och stör mig inte mycket på det, mindre IPS skärmar där syns det mindre men kan ses

Själv om jag får välja fritt gillar bäst PVA skärmar framför TN och egentligen IPS också, PGA det mer lunga intrycket på just vita ytor
Dock med u2711 som jag har överväger fördelarna, men hade det funnits en PVA 2560x1440 till rimligt pris hade det nog varit en sådan på bordet istället

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Har inte sett just den skärmen, men dom flesta IPS har oftast lite kraftigare antiglarefilter än PVA tex på min kan helt vitt se ut som olja/sand lite, en slags gnistrande effekt som en del kan störa sig på, jag själv är van och stör mig inte mycket på det, mindre IPS skärmar där syns det mindre men kan ses

Själv om jag får välja fritt gillar bäst PVA skärmar framför TN och egentligen IPS också, PGA det mer lunga intrycket på just vita ytor
Dock med u2711 som jag har överväger fördelarna, men hade det funnits en PVA 2560x1440 till rimligt pris hade det nog varit en sådan på bordet istället

Ok, det e taget. Jag ska sova på saken så får jag fatta ett beslut imorrn. Kanske håller mig till PVA ändå...

Hahaha det är sällan jag blivit så förbannad som jag blev när jag startade Eizon. Har läst en satans massa om alla (icke TN) skärmar kring 2000 och offrat en massa tid för att fatta rätt beslut. Så innan jag kom på att ett Game mode förstörde all text och kalibrering verkligen behövdes kände jag mig minst sagt besviken. Börjar bättra sig lite nu iaf

Permalänk

Skärmen var alltså inställd i det här läget från start?
Märkligt att ingen annan skrivit om det. Nu är det väl iofs inte så där jättemånga som köpt skärmen, men jag tror mig ha läst de flesta som skrivit här och så användarkommentarerna på Prisjakt.

Om jag var du skulle jag varna för det på Prisjakt också. Har själv just beställt FS2331.
Kommer fixa en jämförelse inom några veckor. U2311 blev jag inte vidare förtjust i.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11391026']Skärmen var alltså inställd i det här läget från start?

Svar: Ja

Med facit i hand så skulle man kanske ha gett sig in i menyerna och ändrat lägen direkt. Men jag har aldrig hört talas om något liknande förut. Man kanske till och med skulle ha läst manualen (vilket jag fortfarande inte gjort och tänker inte göra)

Problemet här var att jag bara kopplade in skärmen, såg att det var riktigt illa och genast var inne på tanken att skicka tillbaka den. Jag packade inte upp fjärren, stoppade in batterier mm för att jag ville göra så lite sprättning av plastpåsar och påverkan så det inte skulle bli problem med att skicka tillbaka den och nyttja ångerrätten. Som bekant så kan man inte ändra något på Eizon utan fjärren iom att det inte finns några OSD-knappar.

Permalänk
Medlem

Uppleven bilden lite mörk på Eizo FS2331. Har ställt in efter flatpanelshd. Tycker ni oxå det ni som har denna skärm?