Jag köpte en Eizo Forris FS2331 och min första känsla när jag kopplade in den var att jag skulle slänga ut skiten direkt.
Nu är det så att den är inte trasig eller har några pixelfel utan att all text, ikoner, aktivitetsfältet mm ser oerhört lågpixligt ut trots att jag kör i 1080p.
Det jag gjort är att koppla in min bärbara dator (11.6 tum 1366x768) till Eizon med en HDMI-kabel och förväntade mig en ren orgie för ögonen men nu sitter man här och känner sig snopen.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara det här men tänk er att man tar en lågupplöst ikon eller ett stycke text förstorar skrivbordsytan till 1920 x 1080 och sen klistrar in det på den stora skrivbordsytan. Det är alltså litet men ändå "suddigt" och pixligt. Jag lekte lite med cleartype men kan inte direkt påstå att det hjälpte. 1080 klipp ser bra ut men det är det enda positiva med skärmen... allt annat ser förjävligt ut.
Min fråga är nu om det ska vara såhär? Är det för att jag gått från en hög DPI till en låg som det blivit på detta vis?
Jag har också börjat fundera om VA kanske är helt värdelöst, jämfört med IPS, när det kommer till text...