Moderkortet "hittar inte" grafikkortet
Hej, för det först vill jag be om ursäkt om en liknande tråd redan finns men jag är alldeles för lat för att leta fram en så jag skriver en egen..
Alltså som titeln lyder: Moderkortet hittar inte grafikkortet. Jag köpte ett Asus Radeon HD 6870 1GB OC Direct CU hos webhallen igår, direkt efter att jag kom hem installerade jag kortet i burken som nästan var för liten... För att förtydliga det hela så har jag alltså uppdaterat kortet från ett äldre radeon hd kort 4650 (512MB)...
Men i alla fall så installerade jag kortet i burken med ESD armband och ja jag satte dit de två 6-pins kontakterna på grafikkortets sida..
Eftersom det här kortet bara har HDMI och DVI anlutningar på kortets baksida så anslöt jag min VGA skärm med hjälp av den medföljande CVI till VGA omvandlaren.. Så, nu är väl allt klart då tänkte jag och slog på strömmen och startade datorn.. För det första så lät fläkten otroligt mycket men det kan ju bero på att kortet är överklockat från fabrikat och fläkten står på 100% från början kanske (Lät ungefär som en hårtork xD). Datorn i sig låter normalt, beep ljuden som låter då datorn normalt startar ljöd nu också men felet är att skärmen är svart.. (lampan som egentligen ska lysa grön då skärmen är på, lyser gult som när datorn är i viloläge..) Jag fattar noll varför den inte sätts på och testar därför att ploppa in den i moderkortet istället.. Då hoppar skärmen plötsligt igång men jag ser direket att det är anslutet till det integrerade grafikkortet som sitter i moderkortet efter som upplösningen är taskig och Vista symbolen i startskärmen inte är lika väl formad som med det gamla 4650 kortet.
Jag stängde av datorn och tog ur det nya 6870 kortet för att sedan sätta i det igen.. Samma sak händer att skärmen är svart då den är inkopplad till 6870:n men fungerar då den är i moderkortet.. (väldigt irriterande) Bara för att försäkra mig om att moderkortet inte har ballt ur så installerar jag den gamla 4650:n igen och startar.. Jahopp då funkar skärmen utan några beskymer då skärmen sitter i 4650-kortet..
Så.. Någon här på sweclockers som skulle kunna hjälpa mig? Valde att vända mig hit istället för flashback då man inte kan vara säker på att dem som kan kommer att svara på ens undringar.. Tacksam för snabba svar..
P.s jag kommer inte kunna skriva under resten av kvällen eftersom jag ska på en kurs men försöker komma hem så fort som möjligt efter det.
- Gustaf
Battlelog: Worldbmx
Steam: Worldbmx
Social Club: Heijdenberg